Annons:
Etikettallmänt
Läst 17926 ggr
[Tinitusan]
2014-04-18 22:01

avföring

så jag undrar lite om fiskars avföring, läser att vit trådig avföring kan vara tecken på bukvattensot, vit avföring kan oxå vara parasiter etc etc

och min fråga är nog mer hur ser vanlig sund avföring ut?

vad menas med trådig? fiskarnas bajs ser ju ut som en liten tråd, minas avföring skiftar i färg från beige till brun till röd o kan vara både 1 o 2 cm innan de lossnar, är det normalt?

allmänt om bajs är uppskattat, lite skitsnack helt enkelt ;)

Annons:
mimåne
2014-04-18 22:23
#1

Normal avföring kan också se lite olika ut. Precis som hos alla djur och individer. Ibland kan det röra sig om en tjockare längre sträng eller bara små pluppar. Färgen är röd/brun/beige. Detta är helt normalt. Som du beskriver så kan det ibland vara olika färger samtidigt, som på oss människor.

Avföring som är vit är i regel ett tecken på att fisken inte mår helt bra. Ibland kan det vara ett symtom på värre sjukdom som t.ex bukvattensot som du nämner, men i många fall handlar det om stress. Det finns mycket som kan orsaka det och det behöver inte vara dödsallvarligt.

Trådig avföring kan nästan se lite slemmig ut, som en tunn lätt sytråd eller ibland även klumpigt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
2014-04-18 22:28
#2

ok men menas då trådig att den är mkt tunnare än den normala? o kan vanlig ofarlig oxå vara lite klumpig, alltså brun som hänger ihop fast i bitar om du förstår vad jag menar?

ja att det ändrar färg måste ju bero på maten, tex ger jag röda crisp en gång o ärtor en annan, det går nästan att se på avföringen, jag har oxå märkt att malarna tex har lite längre avföring än de andra fiskarna men då tänker jag att det beror på rörelse, de är inte lika aktiva så dä lossnar det inte lika lätt?

[Tinitusan]
2014-04-18 22:29
#3

o tack för att du tar dig tid med alla mina frågor o funderingar, kanske är lite jobbigt men jag försöker lära mig allt =)

Fjordell
2014-04-18 22:30
#4

Jag märkte att vissa av mina Guppy fick vit till genomskinlig och tunn avföring när det var vita prick i karet. De Guppy som hade denna typen av avföring dog inom loppet av 2-5 dagar.😕

[Tinitusan]
2014-04-18 22:33
#5

när den är vit, är det då omöjligt att tvivla på att den är vit, lyser den liksom?

jag försöker få mig en uppfattning av normalt resp onormalt, begreppet trådigt är ju svårt när fiskar i min mening basjsar trådar, men om jag förstått det rätt så är det stor skillnad i tjocklek framförallt?

mimåne
2014-04-18 22:45
#6

Ja begreppet "trådig" kan jag hålla med dig om att det är lite missvisande då vanlig frisk avföring kan verka som en tråd också. Jag skulle säga att vit avföring är något tunnare än vanlig frisk avföring vilket gör att den också blir lätt och nästan fladdrar omkring när fisken simmar. Det tror jag är uppkomsten till begreppet trådig. Oftast är fiskars avföring inte så överdrivet lång men när det dyker upp vit avföring kan den plötsligt vara dubbelt så lång och hänger efter fisken länge. Det finns som sagt inga stadiga ramar på detta då utseendet varierar. Det starkaste att gå på är färgen. Så länge den är brun/beige/röd så är det ingen fara. En klump, en tråd eller både också. Det är ok.

Den vita färgen syns väldigt tydligt till skillnad från den vanliga färgen på avföringen och den kan som sagt även vara vitgenomskinlig. Du kommer inte tvivla på färgen om du får syn på det. 

Angående att dina malar brukar ha väldigt lång avföring så kan jag säga som så att en del fiskar bajsar mer än andra. T.ex Ancistrus är en mal som kan ha avföring som ser längre ut än fisken själv.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Tinitusan]
2014-04-18 23:00
#7

ok ok, tror jag har en klar bild för mig hur det fungerar o bör se ut, tack för all hjälp =)))

mimåne
2014-04-18 23:01
#8

Det var så lite så :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

NiklasM
2014-04-19 01:15
#9

En sak jag märkt angående vitt bajs, när mina guppytjejer ynglar, bajsar de vitt

[Tinitusan]
2014-04-19 07:22
#10

Ok ja jag satt länge igår o studerade o letade på nätet, begreppen var det samma men det var svårt att hitta bra förklaringar o nästan omöjligt med bilder!

Draken
2014-04-19 11:13
#11

Jag ser att du har fått bra svar på dina funderingar 🙂 jag kan meddela att uppkomsten till denna diskution är ju våra Malawisar som hade vit "trådig" bajs.

När det gäller dem, så berodde det på stress helt och hållet. De har nu fått vara i fred och inte behövt trängas med alldeles för många andra, så nu är de lugna och fina och deras avföring är nu tjockare och brunaktig.

MEN igår,när jag var tvungen att rota runt i akvariumet, så blev det direkt två utav mina som fick vit avföring igen. De är så sönderstressade så det räcker med att jag öppnar locket för att mata så irrar de runt och gömmer sig, och avföringen blir vit och trådig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
2014-04-19 13:02
#12

Ja betydligt mer klarhet nu än igår! Ja det handlar väl om en avvägning Hur situationen ser ut stress, flytt, nya fiskar, allmänt tillstånd etc

guppytjej
2014-04-19 17:11
#13

Bajset kan även vara grönt (har inte nämts här ovan) helt enkelt avföringen får den färg som det foder fiskarna äter! Äter de grönt ja då bajsar de grönt, äter de rött då bajsar de rött. De kan även få vit utan att det är farligt mina får det när de äter vita mygglarvet tex eller om jag inte matat på 1-2 dagar o de har då istället ätit av vad som finns i akvariet men den är inte trådig då utan i normal storlek. Som nån nämnde så bajsar ofta dräktiga honor annorlunda precis innan o efter de föder det är normalt det med.

Annons:
mimåne
2014-04-21 21:29
#14

De som guppytjej säger i inlägg #13 stämmer, grön och röd färg förekommer även och det glömde jag säga.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: