Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 75 ggr
Nillah59
0

Akvariestorlek

Hejsan på er! Jag köpte ett 70-liters Juvel i juli. Så jag är nybörjare på detta med akvariefiskar. Men det är så himla roligt. Man tror att man inte kan fästa sig vid fiskar, men det kan man absolut. Jag är så barnslig så jag har namn på mina fiskar, hihi. 😜
Det har hänt en rolig sak och en konstig. Jag har ett litet yngel på ca 1cm i akvariet, hoppas det överlever och blir stor. Det konstiga är att en fisk försvunnit. Det är en Rödmunstetra, jag köpte 5 st, men plötsligt så saknades en. Jag hittar ingen död fisk nånstans, så det är ett mysterium. Kan de andra ätit upp den?

Sen är det så att på zoo.se att i ett 70-liters akvarium är 20 fiskar lagom. Det är ungefär vad jag har nu. Men jag känner redan nu att jag skulle vilja ha ett större. Kanske inte just nu, men tids nog vill jag det. Vilken storlek skulle ni rekommendera, 120 kanske eller är det inte så stor skillnad? Jag är mycket sjuk så kan inte ha för stort, eller flera akvarium.
Ha en fin kväll
/Nilla

Nephi
1

Vad har du för fiskar? Vissa är väldigt duktiga på att äta upp sina fallna kamrater 😅

Jag har två Juwel akvarium just nu,ett 120l och ett 240, någonstans däremellan är en väldigt bra storlek på akvarium 😉
Du får bra valmöjligheter på fiskar och ju större vattenvolym ju stadigare vattenvärden.
Även jag började med ett juwel 70L, mina mindre akvarium har alltid varit mer jobb med än de stora ☺️
Funderar du på lido akvarium som nästa så fungerar det inte toppen för labyrintfiskar (t.ex Kampfisk och Gurami) i min erfarenhet 😅 Min teori är att de gärna andas vid ytan och det blir väldigt lågt mellan botten och yta.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Maleficum
2