Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 75 ggr
Nillah59
0

Akvariestorlek

Hejsan på er! Jag köpte ett 70-liters Juvel i juli. Så jag är nybörjare på detta med akvariefiskar. Men det är så himla roligt. Man tror att man inte kan fästa sig vid fiskar, men det kan man absolut. Jag är så barnslig så jag har namn på mina fiskar, hihi. 😜
Det har hänt en rolig sak och en konstig. Jag har ett litet yngel på ca 1cm i akvariet, hoppas det överlever och blir stor. Det konstiga är att en fisk försvunnit. Det är en Rödmunstetra, jag köpte 5 st, men plötsligt så saknades en. Jag hittar ingen död fisk nånstans, så det är ett mysterium. Kan de andra ätit upp den?

Sen är det så att på zoo.se att i ett 70-liters akvarium är 20 fiskar lagom. Det är ungefär vad jag har nu. Men jag känner redan nu att jag skulle vilja ha ett större. Kanske inte just nu, men tids nog vill jag det. Vilken storlek skulle ni rekommendera, 120 kanske eller är det inte så stor skillnad? Jag är mycket sjuk så kan inte ha för stort, eller flera akvarium.
Ha en fin kväll
/Nilla

Nephi
1

Vad har du för fiskar? Vissa är väldigt duktiga på att äta upp sina fallna kamrater 😅

Jag har två Juwel akvarium just nu,ett 120l och ett 240, någonstans däremellan är en väldigt bra storlek på akvarium 😉
Du får bra valmöjligheter på fiskar och ju större vattenvolym ju stadigare vattenvärden.
Även jag började med ett juwel 70L, mina mindre akvarium har alltid varit mer jobb med än de stora ☺️
Funderar du på lido akvarium som nästa så fungerar det inte toppen för labyrintfiskar (t.ex Kampfisk och Gurami) i min erfarenhet 😅 Min teori är att de gärna andas vid ytan och det blir väldigt lågt mellan botten och yta.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Maleficum
2

Personligen tycker jag 200 liter är en bra storlek. Lätt att få balans i och man får rätt bra möjlighet av fiskval (sort kan också bero lite på akvariets utformning, har fler 200 liters men olika form som passar med olika typer av fiskar och där olika typer av fiskar trivs).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
1

Välkommen in i "akvarieträsket" 😉

Ett akvarium mellan 200 och 240 liter tror jag skulle vara lagom. Ju större akvarium man har, desto lättare är det att få bra balans och hålla rent. Mycket växter är också jättebra.

Just nu har jag ett akvarium på 300 liter och ett på 120 liter igång. Och det större på 300 liter är lättare att hålla i balans och hålla rent än det mindre. Jag har dock flera större stående i förrådet, det största på 750 liter. Det stora på 750 liter behöver jag sällan göra något åt när det är igång och jag har fått balans i det.

Titta gärna in i vårat LEXIKON Där kan du titta i lugn och ro på vilka arter det finns och hur de skall handahållas 🙂

Kolla gärna även VÄXTLEXIKONET

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
  • Redigerat 2026-09-24 09:01 av Draken
Nillah59
0

Jaha det verkar som ett 200 liters är en bra storlek. Kul! 🙂
Har ni vågat köpa ett akvarium på Blocket? Man är ju rädd att det ska finnas små, små sprickor som kan orsaka översvämning senare.

Och i morse hittade jag min Guppy Elephantis hane död. Jag köpte 3 st när jag startade upp. 1 hane och 2 honor ljusgula. De sa på zoo.se att det var bra att ha fler honor än hanar, eftersom hanen kan ”jaga livet ur” den ensamma honan.
Först dog den ena honan, då köpte jag 2 nya honor, en rosaröd och en blåvit, så det var 1 hane och 3 honor. Sen dog den andra ljusgula honan, och i morse hittade jag hanen död. Alla 3 har gömt sig bakom en stor sten, där har de legat och flämtat. Men varit upp och simmat i mellan åt. Kan det vara någon sjukdom som just de drabbats av? Sorgligt iaf!

Bilder nedan!

• Redigerat 2026-09-24 12:23 av Nillah59
Nillah59
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Lite fler bilder. De nu ännu levande Guppy Elephantis, den rosa Marilyn Monroe och den blåvita Audrey Hepburn, det syns även en silver Molly vid namn Chloe Kardashian. 🙃

Min gula Elephantis hane Fred Astaire hängde i ”dillen” i morse.
Jag tycker han ser lite svullen ut på magen.

Såhär har alla tre nu döda Guppyn legat bakom stenen. Jag har en film där de ligger där och gläntar.
Jag vet inte hur man gör för att posta filmer.
Tack för tips om akvarium. Vad säger ni om 20 fiskar i ett 70-liters? Där ingår 6 räkor, två röda Bloody Mary, 2 blå Blue Diamond och 2 gula Neocardinia Davidi sakura neon stripe.

Nephi
1

Hur mycket växter har du och hur går det till när du gör vattenbyten?
Vad har du för pump?
Flämtande brukar tyda på ammoniak eller dålig syresättning

Nillah59
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

#6: Tack för svar!
Jag byter 1/3 vatten i akvariumet varje lördag, använder min hävert och en spann. Häller sen in nytt vatten med en vattenkanna.
Häller sedan i AquaSafe och Biotopol, se bilder.
Det växer bra i akvariet, ”dillen” får jag beskära varje vecka. Den i mitten har 3 blommor.

Jag köpte ett färdigt kit från Juwel, med filter, pump och doppvärmare plus bord. Det borde väl vara bra? Jag har uppfattat Juwel som ett bra märke.

Nillah59
0

Så här låg min Guppy Elephantis hane och flämtade.

Nillah59
0

#3: Hej Draken! Men så fint med de två lexikonen. Det är verkligen guld värt. Där ska jag definitivt häcka ett tag. Det är verkligen en bra grupp detta. Trevligt och hjälpsamma är ni, och mycket kunskap. Perfekt för en nybliven fiskägare.

Ha en riktigt fin dag med era skyddslingar.
/Nilla

Nephi
1

Låter som du har en rätt bra rutin 😁
Men kör på ett extra vattenbyte om de ligger och flämtar
Ger pumpen rörelse på vattenytan? Är lätt att sätta den lite lågt
Ju mer ytrörelse ju mer syre får du ned i aktivitet

Draken
1

Kolla Nitrit och Amoniak, det brukar vara de vanligaste anledningarna att fiskarna dör utan synbar anledning annat än flämtandet.

Flämtandet kan även, som Nephi skriver, bero på syrebrist. Se till att du har bra ytrörelse i akvariumet.

#9: Tack så mycket. Kan vi hjälpa så gör vi mer än gärna det 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Nillah59
0

#10 och #11 Min pump är under vattenytan. När man stoppar ner handen, känner man att det kommer vatten. Vi frågade på zoo.se om det inte ska synas bubblor och låta, men hon sa att på de nya akvariumen gör det inte det. Pumpen ingick i paketet och är ju anpassad efter mitt akvarium. Det borde vara ok tänker jag. Men tex pappas akvariepump, lät och bubblade.

Nephi
0

#12: Rikta utblåset uppåt! Det hjälper massor med syresättningen, du ska se att ytan krusar sig

Så här ser det ut med min pump

• Redigerat 2026-09-25 16:30 av Nephi
Nillah59
1

#13: tack för tipset Nephi, nu ser det mer normalt ut.

Nephi
1

#14: Hoppas det blir mindre flämtande och att fiskarna piggar på sig 😁

Nillah59
0

#15: Ja det får vi hoppas, en del av fiskarna är där och leker. Det verkar vara kul att vara i vattenflödet. 😃