Pansarmal (Corydoras)
Pansarmalen är en mycket populär invånare i våra akvarium, den finns i flera olika varianter, färger och storlekar.
Men oavsett färg variant och storlek så har de samma krav på habitat och miljö, det som kan skilja är storleken på akvariumet. Vissa kan gå i små akvarium medans andra kräver lite större.

Akvariestorlek och miljö:
De allra flesta pansarmalar kan man hålla i akvarium på runt 70 liter, men det finns vissa undantag.

Metallpansarmalen (Corydoras aeneus)
är bland de största, och den skulle jag rekommendera att man har minst 100 liter till medans
Dvärgpansarmalen (Corydoras habrosus)
Pygmepansarmalen (Corydoras pygmaeus)

Kan man ha i ett mindre akvarium på neråt 45-50 liter.
Corydoras skall ha finkornig sand som bottensubstrat då de gärna bökar runt på botten, och grus eller grovkornig sand skadar deras känselspröt.
Grottor och bra med andra gömställen i form av växtlighet är bra.
Utfodring och mat
Pansarmalen är inte, som de allra flesta tror, en algätare. De är carnivorer, alltså behöver de en köttbaserat diet. De behöver dock inslag av vegetarisk mat.
Jag har utfodrat mina med Algae wafers mix i alla år. Det är sjunkande tabletter, i huvudsak köttbaserat, men även med viss mängd vegetariskt.
Det finns även så man kan köpa sjunktabletter som är helt köttbaserat, men då måste man tänka på att även ge algtabletter nån gång i veckan.
Lek och yngelvård
Pansarmalen leker helt öppet och sätter sin rom på glasrutan. De varken vaktar rommen eller tar hand om ynglen.
Man kan försiktigt peta loss romkornen från rutan och ner i en behållare om man vill försöka behålla ynglen.
Fäst behållaren, lämpligtvis en yngelkasse av nät, nära utblåset på pumpen så rommen "fläktas". Rommen kläcks efter 3-4 dagar.
Övrigt
Corydoras är en stimfisk och de skall vara minst 5 stycken, gärna fler. Man skall helst inte blanda stimmen, vissa arter kan korsa sig och de mår för övrigt bäst med sina egna.

De flesta arterna har hullingar på ryggen och bröstfenorna. De är inte giftiga för människor, men det gör ont att bli "stucken" av dem.

- Redigerat 2026-04-16 10:55 av Draken