Mitt akvarieliv genom dryga 40 år
Jag har haft akvartium så länge jag kan minnas. När jag var 8-9 år hade jag Guppy i en glassbytta på mitt rum.
När jag fyllde 12 år fick jag ett 150 liters akvaium av mina föräldrar, och det var ju ett helt hav där jag kunde ha massa roliga fiskar.
Jag fick 500 kr i födelsedagspengar, det var mycket pengar på den tiden, och de tä använde jag att handla grejer till mitt akvarium.
Jag shoppade hejvillt, och kom ganska långt in i butiken, där såg jag det vackraste jag någonsin hade sett i fiskväg. Det var Scalarer. De skulle jag bara ha, så jag köpte 5 stycken. Förutom scalarena så hade jag köpt Guppy, Platy, Slöjstjärtar, Neontetra, Black molly och ancistrusar.
Detta var altså 1984 så man visste inte bättre då. Av alla dessa fiskar så var det Scalarena, Ancistrusen och, faktiskt, Guppyn som överlevde. Jag blev ju såklart frustrerad, men pengarna var slut så jag kunde inte köpa nya fiskar, jag fick nöja mig med dem jag hade.
Så småningom dog guppystammen ut, eftersom scalarena förmodligen åt upp ynglen som föddes, och jag hade bara Scalarena och Ancistrusen kvar. Däremot hade jag fått en konstig snäcka av en kompis, den kallades 'mysteri snail' det visade sig sedan att det var en äppelsnäcka (Pomacea diffusa)
Jag flyttade till Sverige 1990 och då kunde jag, till min stora sorg, inte ta med mig akvariumet, det fanns inte plats i lägenheten. Jag var ledsen över detta, så när jag fyllde 20 år i 1992 hade vi flyttat till större lägenhet, och då fick jag ett 300 liters akvarium av maken. Ett Aqualantis, och det akvariumet är igång än idag 😉

Genom årens lopp har jag haft många konstiga och olämpliga konstellationer i akvariumen. Men jag har fördjupat mig ordentligt i akvaristiken. Inte därmed sagt att jag är fullärd, det blir man aldrig i denna hobby.
Jag har haft allt från den minsta killien till de stora, buffliga rovfiskarna och cikliderna. Har även haft saltvatten.
Scalaren har dock ALLTID, mer eller mindre, funnits i mina kar. Likaså Guppy, Endlers och hybrider mellan dessa.
I den här tråden tänkte jag ni skulle få träffa några av de fiskar och konstellationer jag har haft i akvariumen.
Jag delar mer än gärna med mig av min kunnskap och min erfarenhet. Ni är jättevälkomna att kommentera och ställa frågor i tråden.
Ber om ursäkt för dålig bildkvalitet på en del av bilderna. De äldsta är tagna med vanlig kamera och scannat från negativen.
- Redigerat 2026-09-29 15:10 av Draken
Axolotl är något jag har haft i mina akvarium, och det är en art jag skulle vilja skaffa igen.
Jag har kvar alla gamla akvarieböcker. Och jag läser dem faktiskt fortfarande 😊
Vissa är extremt slitna, men jag vägrar kasta dem 😉
Som mest har jag haft 13 akvarium igång samtidigt. Allt från det minsta på 50 liter till det största på 750 liter.

Två st. 50 liters.
Dessa akvarium är inte kvar längre.
- Redigerat 2026-09-29 15:16 av Draken
Kubakvarium på 65 liter.
Finns inte kvar.
- Redigerat 2026-09-29 15:18 av Draken
100 liter
Finns inte kvar.
- Redigerat 2026-09-29 15:17 av Draken
110 liter. Dala Zooline.
Finns inte kvar.
120 liter.
Detta finns kvar och är igång
240 liter. Juwel Rio.
Finns tyvärr inte kvar.
343 liter. Kubakvarium. Aqualantis.
Detta akvarium finns kvar det står hos äldsta sonen.
300 liter. Aqualantis.
Igång än idag.
350 liter. Juwel Trigon 350.
Finns kvar.
Kubakvarium 370 liter.
Finns inte kvar.
450 liter. Aquael.
Finns inte kvar.
720 liter. Dala Zooline.
Finns inte kvar.
750 liter. Måttbeställt från Tyskland.
Finns kvar.
Minns tiden av skumma blandningar i alldeles för små akvarium 🫣
Minns våra blandningar av Guldfisk, Svärdbärare och tigerbarber. Eller tigerbarber och skalarer (i 100 liters akvarium).
Men inte lätt att få bra information innan internets tid. Önskar jag hade mer bilder på tidigare akvarium men är tyvärr ont på den fronten.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#19: Ja gud. Man hade hemska konstellationer i akvariumen.
Tigerbarber och Scalarer i 100 liter är väl ingenting😝🫣. Jag hade Slöjstjärt. Scalarer och Oscar i 150 liter 😨🫣