Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 28 ggr
Nillah59
0

Hejsan hoppsan alla fiskvänner!

Jag läser om Rödmunstetra i Drakens fisklexikon. Där står att de behöver ett akvarium på 250 l. När jag köpte mina fiskar frågade jag om Rödmunstetra var okej. Det var det, det var en stimfisk och därför köpte jag fem stycken. Helt okej enligt zoo.se.
Nu har jag fyra kvar, plötsligt en dag upptäcker jag att jag bara har fyra stycken, en var alltså borta. Det låg ingen död fisk någonstans, den hade bara försvunnit. Jag förstår nu att den antagligen dött, och då hade de andra fiskarna ätit upp den.
Nu har jag läst i Drakens fisklexikon att arten behöver ett akvarium på 250 l, mitt är 70 l. Sen ställdes till höga krav på vattenkvaliteten, och det var ingen nybörjarfisk. Det känns som att de bör gå åt samma håll som Annicitrus och Molly. Att jag frågar killen som ville ha mina malar och Molly, om han också vill ha mina Rödmunstetra. Vad säger ni om detta, ni som har mer kunskap om hur att var fiskar ska skötas?

Sen önskar jag er en riktigt fin dag, här i Landvetter ska det bli 19° varmt. 🌞

Nephi
1

#0: Du kan alltid fråga ☺️
Jag har inte haft Rödmunstetra personligen så har inte jättebra koll på dem, men @Draken brukar ha bra koll och bra Lexikon inlägg ☺️

Zoopet säger minst 120l, så ditt akvarium är i minsta laget i vilket fall😅

Zoopet är en bra sida för information om någon art du är nyfiken på inte finns i Lexikon, jag personligen föredrar däremot seriously fish för information ☺️

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Draken
0

#0: Rödmunstetran blir ganska stor och den är väldigt aktiv. Den håller sig mest på botten.
Det finns stimfiskar som lämpar sig bra mycket bättre i 70 liter.

Zoopet brukar kunna vara lite generösa med storleken på akvarium, så jag lägger alltid på några liter på deras artbeskrivningar.

Exempelvis står det där att Slöjstjärt kan ha 120 liter, stort NEJ på den. Slöjstjärt skall ha 300 liter som mest.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Nephi
0

#2: Det är lite därför jag föredrar seriously fish, de anger rekommenderad längd och bredd istället för liter 🙈
Oftast rekommenderar de några fler liter än Zoopet

Draken
0

#3: Ja de är bättre. Nu har det iofs blivit ändringar på Zoopet sedan Imazo köpte upp den. Jag har kollat genom olika arter som jag själv är väldigt bekant med, vissa har de ändrat så det är rätt medans andra ligger kvar på samma.

Sen brukar jag oftast skriva rekomenderat storlek men med tillägget "Gärna lite större"😊🫣

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Nillah59
0

#1 och #2 Var finns seriously fish?

Hädanefter ska jag kolla i fisklexikonet innan jag köper ny fisk.

Om han vill ha mina 3 Anicitrus Skäggmunsmal, mina 2 Molly Black och Silver och 4 Rödmunstetra då finns det utrymme för fler fiskar. Jag gillar ju Guppy, och om jag har tur, får jag några vild Guppy för mina.
Sen får jag försöka hitta några malar Otocinclus.

Nephi
0

https://www.seriouslyfish.com/

Ibland behöver man leta på sorten på Zoopet först för att få det latinska namnen att söka med.
Men att använda en kombination av båda ger en bra grund ☺️

Men fråga oss här också 😉

Water parameters, tank size, origin and cited sources for 1,809 freshwater species. Quite serious about fish.