Akvarium iFokus

Akvarium

LĂ€st 30 ggr
Nillah59
2

TACK Draken! đŸ„°

Jag mĂ„ste fĂ„ sĂ€ga TACK, đŸ™đŸ» för allt arbete du lĂ€gger ner pĂ„ denna gruppen. Dina Lexikon med fiskar och vĂ€xter Ă€r ovĂ€rderliga. Just nu kollar jag efter en ny vĂ€xt som kan passa i mitt lilla akvarium. Jag har sett hur fint det blir med mycket grönt i akvariet.
Jag blir ju lÀtt en nörd nÀr jag börjar med nÄgot nytt, sÄ kommer sÀkert plöja hela fisklistan.
Jag inser att mitt lila 70-liters inte nÄr upp till min Àndrade önskan. Tror ÀndÄ att det var bra att starta litet.
För att sĂ€ga som det Ă€r, sĂ„ Ă€r jag vĂ€ldigt sjuk. Och skulle just nu inte klara ett tex 200 l (storleken har ökat frĂ„n 100 till 200. 😇)

Men jag hoppas mÄ bÀttre i framtiden, och dÄ kunna köpa ett större.
Just nu har jag sĂ„ stort sĂ„ jag för det mesta klarar av att göra vattenbyte och rengöring en gĂ„ng/vecka. Och smĂ„plock dĂ€r emellan. Är jag sĂ€mre hjĂ€lper min man mig. Men han skulle protestera vĂ€ldigt mot att köpa ett större redan nu. Men som sagt vi fĂ„r se senare.

Nephi
0

#0: TrÄkigt att du inte kÀnner att du skulle klara ett större i dagslÀget.
Är det okej att frĂ„ga vad det ”jobbigaste” Ă€r med akvariet och hur du gör det nu? Vi kanske kan ha nĂ„gra idĂ©er som kan hjĂ€lpa göra det lĂ€ttare â˜ș

Ägare till en Australian Shepherd, ett gĂ€ng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

SajtvĂ€rd pĂ„ Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare pĂ„ Akvarium 🐡, AkvarierĂ€kor🩐, HundutstĂ€lling och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Vixxen
0

#0: Det finns alltid saker man villhöver! 😃 :-)

HÄller med dig om att det hÀrligt att Draken delar med sig av all sin kunskap om akvarier, vÀxter och fiskar! Det Àr sÄ fint att hon vill ge andra möjligheten att ha fiskar!

SjÀlv drömmer jag om att ha ett stort akvarium, men tiden, orken, platsen och kunskapen rÀcker inte till det.

• Redigerat 2026-10-10 13:30 av Vixxen
Maleficum
1

Det Àr jobbigt nÀr orken tryter (har sjÀlv det problemet).

Men undrar precis som Nephi hur du gör i dagslÀget sÄ man kan komma med lite tips och lösningar.

Har ju sjÀlv tvÄ 200+ liters (hade tre innan det ena gick sönder i början av sommaren) och jag har fixat sÄ skötseln Àr superenkel och smidig för att orka. Plus att jag har fixat "rÀtt" inredning, mycket vÀxter och undviker att ha för mycket invÄnare vilket gör att mina akvarium kan klara sig i veckor med enbart regelbunden matning. Inga vattenbyten krÀvs för de har balans sÄ de kan sköta sig sjÀlva (en av fördelarna med större akvarium).

Men det Àr det bÀsta med internet och forum som detta, man kan fÄ sÄ mycket hjÀlp, tips, ideer och lÀttillgÀnglig information.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
1

#3: Ja, men lite sĂ„. Jag tror vi alla hittat hur vi fixar vĂ„ra akvarier smidigast â˜ș

Mina skulle sÀkert klara sig en mÄnad utan större tillsyn (om jag inte stör mig pÄ alger pÄ rutan)
Även om de mĂ„r bĂ€st av vattenbyte och pyssel varje/varannan vecka 😉

Ägare till en Australian Shepherd, ett gĂ€ng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

SajtvĂ€rd pĂ„ Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare pĂ„ Akvarium 🐡, AkvarierĂ€kor🩐, HundutstĂ€lling och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕