Akvarium iFokus

Akvarium

Etiketter: sjukdomarräkor
Läst 6 ggr
Maleficum
0

Räkor med neurologiska symptom

Hämtade hem ett gäng amanoräkor i fredags som kom direkt från grossisten (så lång frakt utan "mellanlandning").
Första dygnet förlorade jag 6 stycken. De började bli rödaktiga och betedde sig neurologiskt.
Någon som vet vad det kan bero på och om man ska vara orolig för smitta? Aldrig varit med om det hos amanoräkor tidigare att de bytt färg och beter sig neurologiskt.

Har idag förlorat ytterligare en till "rödsjukan" och tyvärr även tre som klättrat ur akvariet (två hittade jag vid liv och släppte tillbaka och de verkade pigga i närmare ett dygn innan de dog).

Är såklart orolig för kvarvarande räkor nu och vet inte riktigt hur jag ska tänka.

Alla vattenvärden är bra (är i karantän) och introducera dem som jag alltid gjort och aldrig haft problem med tidigare.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
0

Jag har bara varit med tvärt om, att de har förlorat all färg innan de har dött. Inte att de har ändrat till en skarpare färg.

Jag tycker du skall ta kontakt med grossisten eller butiken Amano är inte de billigaste räkorna, och du har väl förlorat de flesta nu ? Så antigen pengarna tillbaka eller nya räkor kan ju jag tycka 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis