Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 98 ggr
Maleficum
2022-05-09, 14:29

Maleficums Zoo 4

För tillfället har jag fyra akvarium igång (3 på 200+ liter och ett på 80 liter),
2 kaniner (Moira och Wulfe) och en skrattduva (Sixten). Har en mellanpudel (Mira) som främst bor hos mina föräldrar.

Följ med i vad som händer hemma hos mitt Zoo.

Tidigare tråd

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Maleficum
2022-05-09, 14:37
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Mitt lilla akvarium jag haft igång med crystal räkorna började bli helt igenväxt och det var svårt att hålla koll på vad som hände i det. Har även fått ett stort överflöd av elefantsnäckor som inte riktigt trivs i mina större akvarium så igår plockade jag åter fram mitt 80 liters kar och gjorde i ordning det så nu bor mina crystal räkor och elefantsnäckor där.

Passade på att räkna dem när de ändå flyttades och just nu har jag 45 elefantsnäckor (kan finnas några enstaka kvar i de andra akvarierna), 3 vita crystal räkor (en med rom), 10 stycken röda och 20 svarta. Hittade inga småttingar så de verkar ha haft svårt att överleva tyvärr. Hoppas på att det ska bli lättare att hålla koll på dem nu och lättare att se till att småttingarna blir stora.

"Korven" som syns i ena bilden är filtermedia som legat i ett av de andra karen och kommer tas bort när bakterier fått fäste på inredningen (all bottensubstrat är "ny").

Maleficum
2022-05-09, 17:47

Moira har kommit långt sen hon kom hit. Från att springa i panik så fort jag rörde på mig till att ligga och sova så djupt att hon drömmer precis bredvid mig.

Pälsvårds träningen går framåt också, kunde använda klippmaskinen på rygg och rumpa medan hon var distraherad av havre och sen sax för sidorna och fram på bringan, men hon blir fortfarande förbannad när jag försöker borsta henne eller dra loss lösa tovor på baktassarna.

Wulfe går det däremot sämre med :( hans päls är fortfarande kass och måste raka honom vart tredje vecka just nu vilket är en plåga för oss båda. Eftersom han är så håröm får han panik och jag är rädd för att skada honom. Ska iväg för blodprov nästa vecka så får se om de kan hitta något so kan förklara det och som kanske kan lösas men mitt hopp är inte så stort och situationen börjar bli rätt ohållbar tyvärr :(

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Draknästets_Reptiler
2022-05-10, 10:45

#1: Elefantsnäckorna verkar ha trivts väldigt bra eftersom de har blivit så många 😉
Akvariumet blev jättesnyggt 😍

#2 Hoppas ni hittar en anledning att Wulfe är som han är och kanske kan behandla eller åtminstone lösa problemet.

Maleficum
2022-05-10, 12:25

#3: De verkar de verkligen göra! Vet inte när de lyckades bli så många bara 😅 Tyckte de höll sig ganska få (förökade sig inte alls i samma takt som herculea snäckorna gjorde) och kände att det ju var bra. Men så är de helt plötsligt 45 stycken! (Min kompis köpte två från början och det är dem + deras bebisar jag fick ta över för några år sen och då var de kanske åtta stycken). Har ändå sålt fyra stycken också plus att kanske ett 10tal (i varierad storlek) har dött.

Hoppas också det går att lösa. Speciellt när jag och Moira ligger och myser känns det så synd om man ska behöva tvingas ta bort honom (även om majoriteten av tiden så kommer de inte riktigt överens utan Wulfe jagar Moira istället. Som pappa brukar säga, syskonkärlek 😝). Men det är sällan jag kan lyckas fota dem tillsammans för så fort de märker att jag tittar så separera de och låtsas som att de inte alls suttit och myst (främst Wulfe som sitter och putsar på Moira).

Maleficum
2022-05-18, 16:17
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Var hos veterinären idag med Wulfe och tog blodprov (normalt tar de i benet men pga av hur han är så fick de ta i örat istället). Tyvärr hitta dem inget på blodprovet (vilket ju i normala fall är bra men inte i detta fall) och enda kvarvarande alternativen var olika experimentella idéer (som inte skulle göra pälsen bättre men honom kanske lite mer lätthanterlig) som att ge psykofarmaka (men då med problemet att få i honom medicinen dagligen) och vi bestämde att han har fått sin chans men att det fick vara nog nu (veterinären sa att hade det varit hennes kanin hade hon tagit samma beslut) så han fick ta sin sista resa.

Han hade en underbar dag igår ute på gräsmattan, käka gräs och häck och sprang runt och gjorde glädjerusningar så han har iaf haft ca ett halvår av riktigt kaninliv med gott om mat och vatten, utrymme och kärlek.

Jättesorgligt att pga oansvarig avel var han tvungen att somna in i så unga år. Känns så tomt nu :(

Men nu kan jag fokusera och ge all energi åt Moira och ge henne de bästa förutsättningarna för att leva ett långt och lyckligt liv!

Pilspets 2010
2022-05-18, 20:20

#5 Vila i frid Wulfe!

Mina Campbells dvärghamstrar: Kiwi,Alaska,Eclipse o Loka.

Vila i frid mina Campbells dvärghanstrar: Pilspets o Sylvester.

Min sibiriska katt: Elsa.❤

Draknästets_Reptiler
2022-05-20, 17:08

#5 Vad trist. Beklagar sorgen. Men tur ändå att han fick ett värdigt liv med mycket kärlek den sista tiden.

Upp till toppen