Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 153 ggr
Maleficum
2022-05-09 14:29

Maleficums Zoo 4

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För tillfället har jag fyra akvarium igång (3 på 200+ liter och ett på 80 liter),
2 kaniner (Moira och Wulfe) och en skrattduva (Sixten). Har en mellanpudel (Mira) som främst bor hos mina föräldrar.

Följ med i vad som händer hemma hos mitt Zoo.

Tidigare tråd

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Annons:
Maleficum
2022-05-09 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#1

Mitt lilla akvarium jag haft igång med crystal räkorna började bli helt igenväxt och det var svårt att hålla koll på vad som hände i det. Har även fått ett stort överflöd av elefantsnäckor som inte riktigt trivs i mina större akvarium så igår plockade jag åter fram mitt 80 liters kar och gjorde i ordning det så nu bor mina crystal räkor och elefantsnäckor där.

Passade på att räkna dem när de ändå flyttades och just nu har jag 45 elefantsnäckor (kan finnas några enstaka kvar i de andra akvarierna), 3 vita crystal räkor (en med rom), 10 stycken röda och 20 svarta. Hittade inga småttingar så de verkar ha haft svårt att överleva tyvärr. Hoppas på att det ska bli lättare att hålla koll på dem nu och lättare att se till att småttingarna blir stora.

"Korven" som syns i ena bilden är filtermedia som legat i ett av de andra karen och kommer tas bort när bakterier fått fäste på inredningen (all bottensubstrat är "ny").

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2022-05-09 17:47
#2

Moira har kommit långt sen hon kom hit. Från att springa i panik så fort jag rörde på mig till att ligga och sova så djupt att hon drömmer precis bredvid mig.

Pälsvårds träningen går framåt också, kunde använda klippmaskinen på rygg och rumpa medan hon var distraherad av havre och sen sax för sidorna och fram på bringan, men hon blir fortfarande förbannad när jag försöker borsta henne eller dra loss lösa tovor på baktassarna.

Wulfe går det däremot sämre med :( hans päls är fortfarande kass och måste raka honom vart tredje vecka just nu vilket är en plåga för oss båda. Eftersom han är så håröm får han panik och jag är rädd för att skada honom. Ska iväg för blodprov nästa vecka så får se om de kan hitta något so kan förklara det och som kanske kan lösas men mitt hopp är inte så stort och situationen börjar bli rätt ohållbar tyvärr :(

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2022-05-10 10:45
#3

#1: Elefantsnäckorna verkar ha trivts väldigt bra eftersom de har blivit så många 😉
Akvariumet blev jättesnyggt 😍

#2 Hoppas ni hittar en anledning att Wulfe är som han är och kanske kan behandla eller åtminstone lösa problemet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2022-05-10 12:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3: De verkar de verkligen göra! Vet inte när de lyckades bli så många bara 😅 Tyckte de höll sig ganska få (förökade sig inte alls i samma takt som herculea snäckorna gjorde) och kände att det ju var bra. Men så är de helt plötsligt 45 stycken! (Min kompis köpte två från början och det är dem + deras bebisar jag fick ta över för några år sen och då var de kanske åtta stycken). Har ändå sålt fyra stycken också plus att kanske ett 10tal (i varierad storlek) har dött.

Hoppas också det går att lösa. Speciellt när jag och Moira ligger och myser känns det så synd om man ska behöva tvingas ta bort honom (även om majoriteten av tiden så kommer de inte riktigt överens utan Wulfe jagar Moira istället. Som pappa brukar säga, syskonkärlek 😝). Men det är sällan jag kan lyckas fota dem tillsammans för så fort de märker att jag tittar så separera de och låtsas som att de inte alls suttit och myst (främst Wulfe som sitter och putsar på Moira).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2022-05-18 16:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Var hos veterinären idag med Wulfe och tog blodprov (normalt tar de i benet men pga av hur han är så fick de ta i örat istället). Tyvärr hitta dem inget på blodprovet (vilket ju i normala fall är bra men inte i detta fall) och enda kvarvarande alternativen var olika experimentella idéer (som inte skulle göra pälsen bättre men honom kanske lite mer lätthanterlig) som att ge psykofarmaka (men då med problemet att få i honom medicinen dagligen) och vi bestämde att han har fått sin chans men att det fick vara nog nu (veterinären sa att hade det varit hennes kanin hade hon tagit samma beslut) så han fick ta sin sista resa.

Han hade en underbar dag igår ute på gräsmattan, käka gräs och häck och sprang runt och gjorde glädjerusningar så han har iaf haft ca ett halvår av riktigt kaninliv med gott om mat och vatten, utrymme och kärlek.

Jättesorgligt att pga oansvarig avel var han tvungen att somna in i så unga år. Känns så tomt nu :(

Men nu kan jag fokusera och ge all energi åt Moira och ge henne de bästa förutsättningarna för att leva ett långt och lyckligt liv!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pilspets
2022-05-18 20:20
#6

#5 Vila i frid Wulfe!


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


Annons:
Draken
2022-05-20 17:08
#7

#5 Vad trist. Beklagar sorgen. Men tur ändå att han fick ett värdigt liv med mycket kärlek den sista tiden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2022-08-31 17:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har inte haft ork att uppdatera något + att jag varit bortrest och ändå inte kunnat göra något med akvarierna.

Elefantsnäckorna har helt förstört scapen i mitt lilla akvarium #1

Räkorna har förökat sig bra under sommaren så det kryllar av räklingar!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2022-08-31 18:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Har flyttat ut alla fiskar ur vardagsrummet så de blir temporärt i en balja i badrummet. Håller nu sakta men säkert på att flytta crystal räkorna dit och ska testa att köra det helt som räkkar. Bor redan ett gäng amano där och några körsbärsräkor. Vill inte flytta alla på en gång (med tanke på tidigare massdöd) och speciellt de vita kommer jag försöka vänta med tills jag ser att de andra klarar flytten bra. Börja med några vuxna för några dagar sen och idag har det blivit lite blandat.
Tänkte hålla ee minsta i yngelburken några dagar för att garantera att de överlever (svårt att se dem i all grönska). Råka dock smyga med sig en vit också.

När alla räkor är flyttade så kommer jag fixa lilla karet och sen får fiskarna flytta dit tills jag vet vad jag ska göra med dem (några projekt Guppy och två black molly).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2022-08-31 18:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Sovrumskaret var över växt av mossa. Plocka ut tre stora härvor som fått flytta till de andra karen så fiskarna fick äntligen lite simutrymme!

Inte hänt något speciellt med stora hallkaret mer än att en del växter tynat bort (verkar som krukväxterna är för effektiva på att ta näring så det inte blir något kvar till akvarie växterna). Får väl helt enkelt mata på lite mer så det blir lite tillökning av fiskar och räkor så det kan bli mer näring till växterna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2022-08-31 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Lilla Moira har sovit i min säng varje natt nere vid sommarstugan. Riktigt mysigt tills hon du låter för sig att jag ska gå upp och hämta frukost till henne! Nu när vi är hemma ligger hon hellre under sängen och sover (på en tjock ullmatta) men i morse hoppa hon upp och lade sig i Miras bedd och sov en stund.

Var hos veterinären igår och hon har lite för höga levervärden så nu får hon laktulos tre gånger om dagen plus miniform (för hon är väldigt bubblig i magen) och hon är förbjuden att äta klöver (speciellt alsikeklöver är stängt förbjudet) så hon kommer inte få gå ut på tomten speciellt mycket mer på ett tag då det växer en del vitklöver där. Måste också handla nytt hö imorgon (som jag hoppas hon vill äta) eftersom det finns klöver i det hon haft hittills.

Ska även skicka in kolla masken prov i början på nästa vecka (inklusive test för giardia).

Om två månader blir det nytt blodprov så får hoppas värdena är bra då och att hennes mage blivit bra (den bubblar och gurglar och ser ibland ut som en ailien är där inte och rör runt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2022-09-03 11:23
#12

#8: Man brukar vara lite mer off under sommaren. Det gäller nog för alla tror jag. Jag har varit väldigt off till och från under hela sommaren 😊

Elefanter, eller snäckor överlag, kan vara riktiga sabotörer med scapen i karen 😉

Du för sälja av lite räkor 😉

#9 Du har det du gör ett tag framöver då 😉Måste ta en väldans tid att flytta alla räkor, men förstår att du vill ta det lugnt efter massdöden, skulle nog ha gjort samma sak.

#10 Jösses 😲 Där kan man prata om tillväxt 🥴🤣

#11 Huff då, hoppas hon kryar på sig riktigt 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2022-09-03 12:01
#13

#12: Även fiskarna får sommarlov :P

Har flyttat tre omgångar räkor nu men det är fortfarande en hel del kvar!
När jag starta upp lilla karet och flytta in mina kvarvarande så hade jag 10 röda, 20 svarta och 3 vita.
Har redan flyttat 31 svarta 18 röda och 1 vit (som råkade slinka med) och är som sagt fortfarande massor kvar (iaf fyra vita också) så de verkar vara på tillbakagång!
De som flyttat verkar ha klarat flytten bra (även om jag främst bara ser bebisarna i yngelburken).

Ska se om jag orkar flytta några fler senare idag (så får det bli nya i yngelburken och de bebisarna som är där nu får släppas ut i karet). Hoppas de ska inse att det inte finns fisk så de börjar komma fram mer och inte gömma sig bland växterna hela tiden.

https://www.instagram.com/p/CiCgnbDK2DX/ Moira älskar verkligen sin medicin vilket är jätteskönt (en sak mindre att slåss om). I morse sprang hon runt mig och gjorde glädjeskutt medan jag förberedde sprutorna!
Påbörjat bajs insamling idag också (ska samla i tre dagar för giardia testet) så ska skicka det på måndag sen hoppas jag på snabbt svar så man vet hur man ska gå vidare.

Magen har fortfarande rört på sig en del men tycker mig inte höra lika mycket gurglande ifrån den så det är iaf positivt! Dock är hon inte road av att ha fått nytt "tråkigt" hö :P Hon vill hellre ha det gamla med massa goda klöver och annats spännande i sig än ett mer timotej baserat hö. Så nu har jag några dagar att se fram emot en "svältande" kanin som nog kommer göra allt för att försöka få något smarrigare att äta.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Kenzie shared a post on Instagram: "Moira really loves her medicine! When I was fixing her morning dose she ran around me doing binkies. #angora #angorabunny #angorakanin #angorarabbit #kanin #bunny #rabbit #frigående #frigåendekanin #friarekaninliv #kaninvälfärd #frenchangora #franskangora #instabunny #housebunny #freeroambunny #fuchs #fuchskanin #swissfox #swissfoxrabbit #moira #tizzysangora #medicine #rabbitmedicine". Follow their account to see 1353 posts.
Annons:
Maleficum
2022-09-10 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#14

Nu har jag äntligen flyttat alla räkorna (finns säkerligen några pluttebebisar kvar som jag inte lyckats se). Försökte räkna alla jag flyttade och det blev 100 svarta, 50 röda och 20 vita. Efter massdöden så "startade" jag med 20 svarta, 10 röda och 3 vita så de röda och vita har blivit 5 gånger så många och de vita nästan 7 gånger så många (6,66)!

Tycker det är väldigt intressant att de verkar behålla en jämn fördelning färgmässigt trots att de kan går blandat! Men visar väl att svart är dominant över både vitt och rött (inget konstigt) och rött är dominant över vitt. Lite synd det är så svårt att hitta info på hur färggenetik funkar hos räkor. Vad skulle tex hända om jag tillförde ytterligare en färg?

Något mattesnille med fungerande hjärna (min är på semester just nu :P) kan säkerligen räkna ut hur många procent av varje färg de är.

Några av de vita bebisarna (8 stycken) går just nu separat i yngelburken för att ge de en större chans att växa på sig. Har även en fundering på om jag skulle flytta de till ett mindre akvarium (har ett igång just nu med genomskinliga körsbärsräkor) för att försöka renodla dem men får fundera lite på hur jag gör.

Fiskarna som gick i vardagsrumskaret håller nu på att bli flyttade till "gamla räkkaret" i köket. Är två Black molly (hana och hona tror jag, enda överlevande av en bunt yngel jag fick) och några kvarvarande Guppy av Guppy projektet. Det intressanta är att alla slöjguppy och endlers verkar dött av och det enbart är mina trinidad (troligen Poecilia obscura) som är kvar (de verkar alltså inte ha korsat sig). Vet inte riktigt vad jag ska göra med dem just nu (vågar ju inte släppa ihop de med mina andra Guppy ifall de råkat blanda sig bara att det inte syns).

Såg också precis en av de vita crystal räkorna jaga ena amanoräkan (som är betydligt större) 😂

Hoppas räkorna trivs nu med att bo i eget gigantiskt akvarium och fiskarna i det mindre (som har stort behov av att skrapa rutorna).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2022-09-10 20:15
#15

Spännande, hoppas det går bra 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: