Annons:
Etiketterberättelser-bilder-bildtrådarprojekt-diyövrigt
Läst 1463 ggr
Maleficum
2020-11-29 14:51

Maleficums zoo 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nytt projekt på gång så det blir starten av en ny tråd. Vi har även vinterns första snö idag till Kenzies fasa! Han har aldrig gillat snön och har nu fullt upp med att stress äta allt gräs han kan komma åt. Tyvärr lär det försvinna snart igen.

Tidigare trådar:
Maleficums zoo
Maleficums Zoo 2

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
  • Redigerat 2022-05-09 17:33 av Nephi
Annons:
Maleficum
2020-11-29 14:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Pågående projekt är att byta ut lilla hallkaret mot två mindre kar för att lättare kunna färgsortera körsbärsräkorna samt förhoppningsvis bli av med planarian jag kämpat med.

Tömde ut lilla hallkaret på inredning igår, stoppa stenar och växter (som jag vill återanvända) i en hink och hade i medicin jag hade hemma som ska ta död på planaria så jag hoppas det funkar och allt på sakerna dör.

Räkorna bor tillfälligt i små "yngelkassar" i stora hallkaret. Min förhoppning är att om någon planaria åkt snålskjuts på räkor, snäckor eller växter så kommer de dagtid vilja krypa ut ur yngelkassarna för att gömma sig (då de ska vara nattaktiva) så jag inte råkar få med mig någon tillbaka till de nystartade akvarierna.

Lilla karet är tömt och rengjort och redo att åka in i boden. Planen är att sätta upp de två mindre karen, medicinera dem och efter några dagar börja flytta in räkorna igen!

Elefantsnäckorna som gått med räkorna kommer få flytta till de andra akvarierna. De största fem fick flytta till vardagsrummet och de fem minsta fick flytta in i stora hallkaret. De fem mellanstora kommer få flytta till sovrummet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2020-11-29 19:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Fixat och pillat med akvarierna nu med resultat att jag har akvarieprylar och filtermedia utspritt över hela huset (för jag går och bär på något och blir distraherad av Kenzie eller något annat och ställer ifrån mig det jag hade i handen, sen springer jag runt som en yr höna för jag inte hittar det jag ska ha).

Fick tyvärr inte igång min andra aquael lampa så måste fixa något annat lyse till minsta karet. Har även satt in CO2 systemet jag fick av kusinen i kuben så ska bli spännande att se hur det blir där i.

Nu ska de få gå med medicin några dagar (som förhoppningsvis tar död på eventuell planaria som smitit med växterna) innan räkorna får börja flytta in.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2020-11-29 22:03
#3

Najs!
Jag känner igen det där med att sätta ifrån sig grejer och senare springa runt och leta, hihi.

5ara
2020-11-30 09:09
#4

Men kolla; här händer grejer! Vad kul 😀 ska bli väldigt kul att följa!

Riktigt roligt med CO2! Måste skaffa det till något av mina akvarier.

Haha! Ja, jag kan också relatera till det där att ställa ifrån sig något på grund av att man började tänka på något annat. Ibland blir jag sååå trött på mig själv!

Draken
2020-11-30 11:19
#5

Vad snygg karen är 😀

Haha …När jag gjorde vattenbyte i karen senast, så tappade jag bort ena håven. Jag sprang runt och letade den, tills yngsta dottern kom och undrade vad jag gjorde. Jag svarade sanningsenligt att jag letade efter håven …men mamma den håller du ju i handen …😳…….😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2020-11-30 11:20 av Draken
Maleficum
2020-11-30 12:08
#6

#3 Är skönt man inte är ensam om det!

#4 Får se hur det går med CO2, vet inte hur mycket det är i den tuben jag fick med så måste lyckas införskaffa ny tub också.

#5: Haha, har också sprungit och letat efter saker jag hållit i :P Fast bäst är nog när man springer och letar efter mobilen medan man pratar i den ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Maleficum
2021-01-27 19:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#7

Så det har hänt en del i livet men lite på akvariefronten.

Upptäckte tyvärr idag att jag hade planaria i ena lilla karet trots alla försök att utrota dem (inte sett några än i andra lilla karet).

Funderar på att helt lägga ner de små akvarierna ett tag och bara ha de tre stora igång. Måste dock flytta om räkorna och fiskarna om körsbärsräkorna ska ha en chans att överleva (då crystal räkorna konkurrerar ut dem annars).

Är lite sugen på att göra om i akvarierna och flytta om lite med fiskarna men vet inte om jag har energin för det just nu och vilka fiskar som ska flyttas vart. Men speciellt i vardagsrummet skulle jag behöva ta upp och plantera om växterna och få bort massa anubiasblad som är fulla med alger och eftersom det är lättast att fixa om hela akvariet töms hade det varit perfekt tillfälle att flytta fiskar och räkor men måste då tömma och fixa minst ett av de andra akvarierna också om jag ska kunna fiska upp alla räkor och fiskar från det (kan ju inte riskera att råka lämna något Guppy yngel om jag ska byta akvarierna på dem pga korsningsrisken).

Just nu är trinidaderna och blandade färger crystalräkor i hallen. Endler och siameser samt landade färger crystal i vardagsrummet och i sovrummet är "vildfärgad" crystal och en salig blandning fiskar (blandade typer av Guppy, några kvarvarande fembandsbarber, två nätbarber, några ancistrusar och mina kvarvarande kolglödstetror (tror de är 15-17 stycken kvar).

Vill inte göra mig av med varken trinidaderna eller endlerna men de är inte speciellt färgglada så de försvinner gärna bland växterna och akvarierna känns lite "tråkiga". Gillar att de lite större färgglada är i sovrummet eftersom de syns från sängen men samtidigt är det det akvariet jag ser minst av. Vardagsrummet är det jag ser mest av så något trevligt att se på där är alltid trevligt samtidigt skulle färgglada fiskar i hallen vara mysigt så man har något att se direkt man kommer innanför dörren.

Mitt guppyprojekt i sovrummet (med korsning på guppy) går för segt nu då de flesta ynglen troligen blir tagna av barberna så har tröttnat lite på det projektet.

Kolglödstetrorna kan ju gå lite vart som men barberna kan ju inte gå med trinidaderna eller endlerna.

Något positivt är att redrootarna återhämtat sig rejält i sovrumskaret. I vardagsrummet verkar de dock bli uppätna av något (snäckor?).

Hade jag haft en bänk till 80 liters akvariet hade jag kanske kunnat tänka mig ha det där de små akvarierna står nu i hallen och ha det som "slaskakvarium" (istället för sovrumskaret) och ha barberna och vissa snäckor där.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-01-28 11:05
#8

Tråkigt när det blir sånna problem. Hoppas du får ordning på det.

Vad står småkaren på ? Tänkte om de står på en byrå eller liknande, så kan du kanske ha 80 liters karet på samma bänk ? Jag hade mitt 112 liters på en Malmbyrå, det var inga problem alls :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-28 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8: Hade ju hoppats på att jag fått ordning på det men tydligen inte.

Är en gammal möbel som inte känns stabil nog (och inte är bred nog) för 80 liters karet tyvärr så måste ha nån ny möbel. Lite av problemet är också att akvariet är lite bredare än väggen är i det hörnet så det kommer isf sticka ut lite.

Brädan ovanpå bänken är 63 cm (men är någon cm från väggen) och 80 liters karet (är väl egentligen 85 liter men det har väl mindre betydelse) är 70 cm så även om man sätter det så det står mot väggen så kommer några cm sticka ut förbi väggen.

Egentligen skulle ett hörn akvarium vara perfekt där men äger inget.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-01-28 11:31
#10

Aha. Vad synd, för den möbeln var riktigt snygg 😍

Dy får kolla efter ett Juwel Trigon 190 ;) Det kommer bli jättesnyggt där i hörnet 😁

Jag har ett Juwel Trigon 350 vid spaljen i trappen, där blir det ett ganska stort hörn som man får in ett trigon 350 alldeles perfekt 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-28 11:56
#11

#10: Är en gammal möbel från min farmor. För många år sedan var det någon som såg bild på den på nätet och ville köpa den :P Dock är det otroligt sliten och inte alls så tjusig när man kika närmre på den.

Hade varit perfekt! Men har ingen möjlighet att införskaffa något nytt akvarium tyvärr :( Så det blir att pussla med dem jag redan har här hemma.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-01-28 12:01
#12

Samlare kan nog tänka sig att betala i alla fall. men förstår mycket väl att du inte vill göra dig av med den, skulle inte jag heller ha gjort.

Men du har väl Endlers ? Varför inte fånga upp ett gäng och släppa ner i karen, vill du inte ha fler så är det ju bara att plocka upp hanar :) De äter ju planaria, i varje fall vanlig Guppy gör det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-28 12:17
#13

#12: Känns lite trångt att släppa ner dem i minsta karet (är ju inte ens 16 liter) även om både endlerhanarna och tirnidadhanarna är mindre än odlade guppys.

Är karet med de "viltfärgade" körsbärsräkorna som jag funderat på om jag vill ha kvar eller inte (är ju lite tråkiga då de smälter in i miljön och inte syns) så skulle kunna flytta dem till något av de större karen och lägga ner det karet helt och bara ha 30 liters kuben igång (just nu) för där har jag, peppar peppar, ännu inte sett till några planarier.

Massor att fundera på hur jag ska fixa och få till allt ;) Sen får jag se om något faktiskt händer eller om akvarierna bara får stå och puttra på som de gör eller om jag kommer göra några stora ändringar. Det är ju inte så bråttom som tur är.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2021-01-28 12:23
#14

Det är skönt när man kan ta sig tid att fundera på hur man vill göra.
Fundering har sett till att jag nog kan fixa slöjstjärtar iaf. Hörnakvariumet som står i hallen, om jag flyttar de fiskarna till mitt stora, så kan jag ha Slöjstjärtar i det akvariumet 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-28 12:29
#15

#14: Det är ju toppen! Jag har ju i många år tänkt på slöjstjärtar igen och ha i sovrummet men det blir aldrig av :P Massa anledningar varför men nån gång i framtiden kanske det äntligen blir eller så blir det aldrig slöjisar igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-01-28 12:32
#16

Jag skall fundera ett tag till.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-30 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

Har suttit och funderat lite på hur jag vill ha det i karet idag. Även tagit fram lite bottensubstrat jag hade i boden för att se vad det är och mängd.

Hallakvariet funderar jag på att låta vara som det är (mest kanske rensa växter för det börjar växa igen och valisnerian skulle behöva flyttas till bakkanten och inte växa i framkanten). Kanske man kommer kunna se bakgrunden igen om jag rensar :P Perfekt att flytta en del av växterna till de andra karen om jag fixar i dem.

Störst anledning till att trinidaderna får gå kvar är att det alltid kommer in små yngel (och räkor) bakom bakgrunden och att försöka få ut alla fiskar känns ganska omöjligt och vill ju inte riskera korsning med trinidaderna och endlersarna.

Är trots allt bara straxt över två år sen jag gjorde om allt i det också (limma om bakgrunden) så det får nog vara som det är (så jag inte riskerar att ta vatten över huvudet :P)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-01-30 20:31
#18

#17: Jösses vilken djungel 😲 Men så otroligt snyggt 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-30 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#19

Så blir nog bara vardagsrummet och sovrummet som får fixas (var 2016 senast jag gjorde om ordentligt i dem). Är lite sugen på att byta bottenmaterial på dem. Helst byta mellan dem så det mörka blir i vardagsrummet (känns passande eftersom det akvariet har svart kant) möjligen att jag blandar i lite ljust smågrus också för att få lite mer liv i det. Eller kanske försöka dela upp och ha en liten kant i ljust och resten svart? (Har inte så mycket ljust i liten storlek tyvärr).

Vet inte om jag helt ska ta bort all onaturlig dekor också i sovrummet eller låta en del saker vara kvar (har ju fäst rätt bra med växter på båtvraket så kanske är synd att ta bort det). Vill nog helst inte flytta det till något annat kar eftersom jag egentligen inte är förtjust i konstgjorda saker (men tanken var ju att ha slöjstjärtar och eftersom att de är rätt "konstgjorda" kändes det passande). Skulle nog vilja flytta mer av lavastenen dit (speciellt om det röda gruset hamnar där).

Siameserna blir nog kvar i vardagsrummet (favvofiskarna vill jag ju se mycket av ;)) och endlerna blir nog kvar (för enkelhetens skull). Kanske flyttar kolglödstetrorna dit för att få en liten färgklick och om jag flyttar bort alla crystal räkor så kan körsbären flytta dit också.

Skulle vilja ha mer kallvattensakvarium i sovrummet (eftersom jag har så svalt där på vintern skulle det passa rätt bra). Men då måste barberna, ancistrusarna och guppymixen bort (även om det väl verkar råda lite delad mening om hur svalt man kan ha guppys).

Funderar också att i samma veva testa att byta ljuset så LED listerna får vara i sovrummet och lysrören får flytta tillbaka till vardagsrummet och se hur det blir. Funderar även på att sätta i "växtkorgarna" i sovrummet som jag hade förut där jag hade landlevande växter som växte ur dem. Är ju enda sättet att ha krukväxter i sovrummet för mig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-01-30 20:50
#20

#18: Känns bara lite onödigt med en fin bakgrund när den inte syns! Men praktiskt att ha alla "krukväxter" växande bakom den (har kört helt utan filter på det nu i några månader och det funkar super, har enbart en liten pump som cirkulerar vattnet ut från bakom bakgrunden så nytt vatten sugs in dit).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
5ara
2021-01-31 11:17
#21

Oj, vilken växtlighet! Härligt!!!

Ska bli jätteroligt att se vad du hittar på. En hel del pussel förstår jag!

Draken
2021-01-31 12:15
#22

Vilken växtlighet 😀

Jag tycker ju att det är snyggare med naturliga inredningsdetaljer i akvariumet, så jag skulle ha plockat ur allt "onaturligt" 😊

Men det känns ju lite jobbigt när det är massa växter fäst på inredningen. Skulle nog förmodligen ha behållt det tror jag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-31 12:33
#23

#21: Fattar inte hur det kan växa så det knakar utan något speciellt (inge extra näring och gamla lysrör och grejer) men växer gör det!

Helt klart pussel att få till det (men älskar att lägga pussel så det ska nog gå bra).

#22 Är också främst förtjust i naturlig inredning (och har aldrig köpt något av de låtsasgrejerna jag har utan har fått de från olika håll). Men funderar på att behålla skeppet (eftersom det är det som flest växter fastnat på) och sen plocka ut övriga grejer.

.

Måste bara klura ut vilket akvarium som är bäst att börja med och hur jag ska lösa byte av bottensubstrat. Tror att det är bäst att börja med vardagsrumskaret eftersom fiskarna ska tillbaka dit och det är där flest växter skulle behöva bytas (massa alg påväxt) och då kan jag passa på att rensa ut ur de andra akvarierna på samma gång (tänkte nog flytta all storbladig anubias dit för dem passar inte riktigt i de andra akvarierna). Sen hade jag ju tänkt flytta kolglödstetrorna dit och då slipper ju dem mellanlanda i lilla karet (när jag väl ska tömma i sovrummet).

Dessutom tänkte jag låta barberna och ancistrusarna tillfälligt bo kvar i lilla karet (även om det väl inte är helt optimalt) tills jag vet vad jag ska göra med dem (eller de fått nytt hem, vet att brorsan och dem iaf är intresserad av honan men de kanske kan ta alla stora jag har kvar beroende på hur många dem är). Har haft ancistrusar så himla länge nu men är osäker på om jag villa ha dem kvar (de är ju supersöta som små och roligt att man lätt får yngel men de blir ju lätt många och stora).

Största problemet med det är att jag måste kunna börja tömma ut sanden från sovrummet innan det töms (har dock några liter extra av det substratet i boden och vardagsrumskaret är mindre yta så kommer troligen inte behöva allt substrat från sovrummet). Ska se om jag kan lyckas slammsuga upp en del av det eller om allt bara kommer fastna i slangen.

Men som start måste jag iaf ta in 80 literskaret från boden. Är lite sugen på att börja redan idag men vet inte om jag kommer hinna färdig och imorgon har jag ingen tid att fixa med det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-01-31 12:40
#24

Låter som en bra plan att ta vardagsrummet först, eftersom det är där du skall göra mest "ändringar" och flytta fiskar till.

Jag gjorde ju också så, jag tog stora först, eftersom fiskarna och det mesta av växterna skulle flyttas dit.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-31 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#25

Lite bra att ha fler akvarium igång. En del av rödrötterna har fått flytta till hallen tillfälligt så jag kom åt att suga upp lite grus från sovrumskaret. Började även plocka ut de flesta konstgjorda sakerna så de kan vara som gömslen i 80 litarn (en Ancistrus bestämde sig att vilja flytta redan nu och vägra lämna sin håla så han fick flytta med).

Var rätt skitigt så har fått tvätta det gruset ordentligt som jag fått ut hittills.

Ser inte så vackert ut nu i sovrummet men fiskarna verkar ta det med ro (är framme vid rutan och tigger mat som vanligt). Även tagit ut alla storbladiga anubias från sovrummet och hallen, man kan till och med se en bit av bakgrunden nu! Flytta vallisnerian som växte i framkanten till det hörnet. Får se om jag renar ut lite mer växter när de andra akvarierna är färdigfixade. Beror lite på hur tomt det kommer se ut i dem.

Tror jag kanske kan lösa det också så 80 liters karet kan stå i hallen där små karen står nu! Måste bara gräva fram ett gammalt bord från extrarummet.

Får se om jag hinner flytta fiskarna och fixa vardagsrumskaret idag (vill ju gärna ha allt så färdigt och redo som möjligt så det går fort att fixa så inte fiskarna behöver befinna sig i lilla karet för länge) eller om allt får stå tills tisdag. Fast kommer nog sluta med att jag står mitt i natten och fixar färdigt allt!

Nu blir det iaf lite ät paus.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2021-01-31 16:26
#26

Vad spännande att göra om och flytta runt djur :) Jag har ju också gjort det nyligen. Känner igen det där med att inte bli färdig förrän mitt i natten, haha.

Maleficum
2021-01-31 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10
#27

Det jobbigaste/mest spännande att göra helt om i stora akvarium och fiska ut allt levande är att man inser hur jäklans massa kreatur man faktiskt har!

Tycker alltid vardagsrumskaret sett så tomt ut men när nu Guppysarna är i 80 liters karet så ser det överfullt ut och har flyttat massor av räkor utan att det syns!

Nu är all inredning utflyttad (hitta ett "bo" med planaria i en stock 🤢).

Nu tömmer jag vatten så jag lättare ska kunna fånga upp kvarvarande fiskar. Sen måste jag på nått sätt hitta något att tömma ut bottenmaterialet i (just nu är alla hinkar upptagna av växter och rötter för att se om några räkor klängt sig fast). Är tur jag inte har ont om håvar i olika storlekar :) Gör det mycket enklare att fånga upp alla små kritter!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Maleficum
2021-01-31 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Och jag såg en liten pansarmal! Inte sett någon på jättelänge så trodde dem dött men tydligen lever en liten stackars krabat. Verkar blivit glad att få lite mer simyta.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-01-31 20:11
#29

Hans majestät Kenzie tycker inte om att hans undersåte ägnar mer tid åt blötdjuren än åt honom och visade sitt missnöje med en ordentlig pöl kiss i soffan!

Det är så härligt att vara ägd av kanin!

Snart är allt vatten tömt och fått bort mycket av det gamla gruset. En del räkor kvar fortfarande som jag ska försöka få upp (tyvärr kommer väl några räkor och yngel strukit med när jag är färdig hur noga jag än försöker vara med att få upp dem).

Börjar bli rätt trött nu så funderar på att bara försöka få i nya gruset och alla växter i akvariet och vänta tills imorgon med att flytta tillbaka alla fiskar. Tar så mycket längre tid än vad jag minns att fixa och kommer på varför jag inte gör dessa stora förändringar så ofta! Är främst tömmande av vattnet som tar mest tid (speciellt den sista slatten) och sorterande av fiskarna och räkorna (då räkorna ska flytta till hallen).

Ser inte fram emot att fixa andra akvariet just nu :P Men det är en sån röra där nu så måste ju göra något åt det sen! Som tur är inte så mycket yngel där men säkerligen fler räkor än vad jag tror det är.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-01-31 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Äntligen fyllt!

Ska bli spännande att se hur länge man kommer se bakgrunden också :P Är någon enstaka storbladig anubias kvar men tror jag ska satsa mer på de med mindre blad. De känns mer fylliga och inte så spretiga som de storbladiga. Kommer dock ha massa storbladiga över (trots att massor är utrensade redan) så får fundera ut vad jag ska göra med dem.

Nu får det stå som det är tills imorgon och så får fiskarna flytta in då fast jag är riktigt sugen på att se hur det ser ut med dem i! Men får det stå under natten så hinner det lägga sig lite och temperaturen kommer troligen bli samma som i 80 liters karet nu så jag slipper temperaturacklimatisera fiskarna. Flyttar även filtret imorgon (sitter ju 80 litern nu).

Sen får nog sovrumskaret stå halvfyllt tills tisdag så börjar jag fixa med det då för kommer nog inte hinna imorgon (kanske att jag kan börja fixa 80 liters karet beroende på när jag vaknar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-02-01 05:33
#31

Vilken skillnad, och vad snyggt det blev :D

Skall bli spännande att se hur resten blir :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-02-01 05:34 av Draken
fluffis
2021-02-01 06:32
#32

#30:
Härligt jobbat och vad snyggt det blev! Vad är det för blå bakgrund?

5ara
2021-02-01 11:50
#33

Oj, vilket jobb du gjort! Ser mycket lovande ut 😀👍

Maleficum
2021-02-01 11:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#31: Jag är också spänd på hur resten kommer bli. Överväger att strunta i att åka och handla mat idag så jag kan fixa i akvarierna istället ;)

#32 Bakgrunden har jag målat själv på vit kartongliknande grej (hård papp). Vet inte vad det heter men det är för hårt för att vara papper men har inte riktigt strukturen för kartong. Har hängt med i många, många år!

Började flytta över en del av räkorna till hallkaret men efter ett tag börja jag inse att det kommer bli helt överbefolkat om alla räkor flyttar dit så nu är de tillfälligt i yngelkassen tills jag vet vart de ska ta vägen (eller om jag ska försöka sälja dem). De var helt klart fler än jag trodde! Har känts så väldigt tomt på räkor i vardagsrummet (till skillnad från hallkaret där man alltid ser flera stycken) men det är väl storleken på akvariet som lurar en.

Lyckades även fiska upp ett tiotal i de två hinkarna med grus jag plockat upp från karet (är kanske tur det var bränd lera som är lätt så de undkom att bli mosade) tyckte ändå jag verkligen kollade i byttan jag öste upp sanden med så inga skulle slinka med men måste missat dem i det svarta grumliga vatten som var kvar i botten av akvariet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Maleficum
2021-02-01 15:04
#35

Har nu sköljt allt gammalt bottensubsrat i riktigt hett vatten (50+) så hoppas alla äckliga planarier dött (de dör tydligen efter en timme i 35 gradigt vatten så 50 grader borde ju ta dö på dem fortare). Men hoppas jag har tillräckligt med substrat som legat i boden så jag inte behöver använda det från vardagsrumskaret.

Eftersom mat är rätt viktigt (sägs det) så var jag iväg och handla och ska fixa något att äta men efter det påbörjas återflytt av fiskarna till sin nya bostad! Ska bli så skoj att se hur de reagerar!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-02-01 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#36

Bytte lyset på vardagsrums karet från LED (första bilden) till lysrören från sovrumskaret (andra bilden). Ska se hur det blir.

Och keramik döskallen fick flytta in tillfälligt :P Får se vart den tar vägen senare men hoppas på att kolplantan som växer på den ska få lite fart.

Imorgon ska jag fixa sovrumskaret är planen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

  • Redigerat 2021-02-01 22:28 av Maleficum
Maleficum
2021-02-01 22:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#37

De "vilda" körsbärsräkorna fick flytta in också. Yngelkassen är där eftersom jag hitta några posthorn med gul/rosa fot och helt genomskinligt skal så vill ha lite koll på hur dem utvecklas.

Fiskarna verkar glada. Imorgon kommer kolglödstetrorna flytta in samt de "vildfärgade" crystal räkorna som bor i sovrummet just nu.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-02-01 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#38

Fixa 80 liters karet också. Bara för att jag egentligen inte gillar allt konstgjort var jag bara tvungen att stoppa ner de flesta sakerna där i :P Barnen tycker det ju är lite skoj att kika på också.
Dock inte skeppsvraket för de får nog stå kvar i sovrummet med all sin växtlighet. Ska försöka få i lite mer växter imorgon och kom sen på att försöka fånga upp de röda crystal räkorna och stoppa i. Har fortfarande några kvar att fiska upp men han inte innan jag behövde åka till stallet så får fortsätta imorgon. Tar sin lilla tid att få ut dem bland alla svartingar.

Tror ni någon skulle vara intresserad av svartingarna? Dem ser ju lite si och så ut i färg och teckning. Vad tror ni skulle vara ett bra pris för dem isf? Tycker det är så svårt att sätta pris på djur..

Är man äkta akvariemänniska när man har akvarium på köksbänken?
Just nu kan jag inte göra något i köket för det är akvarieprylar över allt! Kuben stängs ner imorgon när röda körsbären kan flytta till sovrummet. Snäckorna bor just nu där i också men funderar på att låta dem gå i 80 liters karet. De försvinner så man inte ser dem i de större karen och det är lite tråkigt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2021-02-02 14:02
#39

Här händer grejer 😀👍

Tyvärr vet jag inte riktigt vad som skulle kunna vara ett vettigt pris på dina CB. Kvaliteten är inte särskilt hög men å andra sidan trivs de bevisligen bra i vanligt kranvatten. Du skulle ju kunna testa med 25:-/st (som är vanligt att man tar för Neos i hyfsad kvalitet) och kolla responsen.

  • Redigerat 2021-02-02 20:29 av 5ara
Maleficum
2021-02-02 17:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

#39: Precis. Färgmässigt är det ju en salig röra (och de lär ge både rött och vitt i framtiden) men de är tåliga som sjutton!

Blev sååå nöjd med vardagsrumskaret efter att kolglödstetrorna flytta in! De verkar trivas också för de var fram och simma direkt! Ångrar lite att jag inte lät de röda räkorna gå där istället för de svarta!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-02-02 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#41

Tog sin lilla tid att tömma akvariet i sovrummet speciellt mot slutet när alla räkor skulle fiskas upp. Hittade fyra räkor med anorlunda färg mot övriga (trots att de varit enbart svarta i många år utan inblandning av övriga färger). Hade inte tänkt ha ett litet akvarium igång men nu är jag lite sugen på ett iaf bara för att se om jag kan få fram fler i denna variant!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
fluffis
2021-02-02 18:54
#42

Här går det undan! :) Vilka härliga kolglödstetror. Gillar det akvariet.

Maleficum
2021-02-02 19:28
#43

#42: Tycker det går superlångsamt :P Men det är nog min ADHD som pratar!

Dem är superfina! Men tyvärr väldigt kinkiga med maten och blir väldigt lätt stressade och spelar döda när man ska försöka flytta dem, men de verkar ha klarat det bra denna gång! (Försökte vara extra försiktig). Och de trivs inte i små akvarium (försökte ha dem i mitt 50 liters kar som enda art men de gömde sig hela tiden trots att det var välplanterat).

Är tyvärr bara 13 kvar (köpte 20 stycken i oktober 2018) men hoppas de ska leva länge till nu!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-02-03 16:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#44

80 liters karet har fått lite mer växter i sig så Barberna kan känna sig tryggare. Direkt efter inflytt var de lite skrajsna men idag verkar de framåt och kommit till rutan för att tigga mat.

Nu är det bara att vänta på att växterna ska ta över och dölja alla "leksaker" :P

Diset i sovrummet har börjat lägga sig. Planen är att fortsätta köra det low-tech men eftersom jag har så kallt i sovrummet under vintern så har jag en doppvärmare och filtret för att få lite jämnare värme i det.
Just nu går guppyprojektet kvar och körsbärsräkorna har flyttat in och fyra kvarvarande amanos. Får se om jag införskaffar något nytt dit eller gör en ny satsning på guppyprojektet.

Behöver till zooaffären snart för att inhandla ny kaninmat så får väl se om de har något spännande hemma.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-02-05 13:47
#45

Oj vad du jobbar på. Och vad snyggt det blir :D

Spännande med räkorna som har lite annan färg än de andra. Håll oss uppdaterade :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-02-05 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#46

Var hos mamma och pappa igår så blev inget akvarierelaterat utan mest bus med Mira och sen kloklippning och nosrakning och såklart upphämtande av nya färska äppelgrenar till HM Kenzie ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-02-06 12:22
#47

Finaste Mira och Kenzie 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-02-07 19:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#48

Plockat ut några räkor med lite speciell färg. Tre med enbart lite mörk markering och två som är väldigt mörkröda.

Nu hoppas jag bara att alla inte är av samma kön.

Ska nog försöka rensa ut lite räkor från hallkaret också för dem är supermånga! Tänker att jag sparar alla vita och sen bara de röda och svarta som har mycket vitt på sig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2021-02-08 12:36
#49

Vad spännande om du kan få fram avkommor med den speciella färgen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-02-08 13:52
#50

#49: Skulle vara väldigt skoj om man fick fram något speciellt som man kan renodla :D Speciellt om det är något fint man inte brukar se i affärerna! Är bara svårt i början att veta vad man ska satsa på (så man vet vad man ska rensa ut och vad man ska spara i framtiden) men det hänger ju också på om de faktiskt är av olika kön, annars kommer jag ju behöva använda någon annan färg för att få lite mer avkommor men har ju noll koll på räkors färggenetik så då blir ju frågan vilka som är bäst att använda.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-02-08 13:58
#51

Jag har heller ingen koll alls på färggenetik ( 5ara och Nephi har däremot full koll på det ;) ) men rent logisk så borde det väl bli om du odlar de med de kraftigaste färgerna så borde ju räklingarna få den färgen, åtminstone i första generationen ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-02-08 14:28
#52

#51: Skulle gärna lära mig mer om färggenetiken hos räkorna men tycker det är svårt att hitta info om det tyvärr. Älskar färggenetik och lärde mig allt man kunde om undulater och duvor (speciellt fåglar är spännande då många fåglar har könsbundna färger så vissa färger och tecken ärvs olika beroende på fågelns kön) när jag födde upp dem och har rätt bra koll på kaniner. Men fiskar och räkor känns som det är dålig info om.

Det jag hittar är främst räkor man sällan ser i akvarier eller så är det körsbärsräkor (eller bara enklare saker som att svart är dominant över rött hos crystal men hittar inget om vitt eller mönster och "blandade färger").

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-02-08 16:04
#53

Ja det är en hel vetenskap med färggenetiken. Jag vet att svarta sclarer har en "dödsgen" vilket innebär att 2 helsvarta scalarer inte kan få levnadsdugliga yngel ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-02-08 17:11
#54

#53: Mer än vad jag visste!

Är lite som brokad genen hos kaniner som man helst inte ska para med varandra då man riskerar att få "vitscheck" (dubbel upplaga av brokad genen) vilket påverkar nerverna speciellt i tarmarna och ger en stor risk för megacolon hos dem kaninerna.

Eller som vit färg hos häst (inte skimmel utan hästar som faktiskt föds vita) där det finns stor risk för dödsfall i livmodern vid dubbel upplaga av en gen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-02-08 17:12
#55

#54: Ja du ser där. Det verkar vara vissa färggener hos de flesta djur som inte skall korsas :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2021-02-08 17:32
#56

Kul litet odlingsprojekt! Hoppas att du har av båda könen 🤗

Tyvärr kan jag inte säga mycket om färggenetiken hos räkor. Håller det så enkelt som möjligt för min del 😅

Nephi
2021-02-08 17:45
#57

#54: Eller dubbel merle på hund!
Leder tyvärr ofta till både blinda och döva hundar, dem har alltid minst nedsatt syn och hörsel 😓
Men många BYB korsar dubbel merle i andra länder för att ha chans på fler merle valpar som oftast går att sälja dyrare…

Är det inte nått med dubbel overo på häst som ger nån mysko mutation också? 😅

Räkors färger vet jag inte mycket om ännu dock 🤪


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2021-02-08 17:50
#58

På reptiler är det vissa albinogener som inte skall korsas, det gäller både ormar och ödlor.
Två av mina leopardgeckos har icke kompatibla albinogener.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2021-02-08 17:52
#59

#57:
Eller som den vittecknade färgen hos gerbiler. Korsar man där båda har den här dominanta genen så brukar det inte gå bra.

Räkorna ser spännande ut :)

Maleficum
2021-02-08 17:52
#60

#57: Juste! Hade helt glömt merle (fast jag läst på en hel del om det för några månader sen).

Och du har rätt om Overo också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-02-08 17:55
#61

Intressant det här med färggenetik :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-02-08 18:07
#62

#61: Verkligen! Var det bästa med att föda upp undulater och duvor! Speciellt hos duvorna hade jag ett perfekt par för där kunde man direkt på färgen se om det var hanar eller honor ungarna var (annars är det svårt att skilja på könen hos unga skrattduvor).

Hade en mörk hona och en ljus hane och eftersom det är könsbundet så blev alla hanar mörka och alla honor ljusa. Perfekt eftersom man kunde garantera kön till köparna (vilket jag annars inte vågade göra till 100% med andra färgkombinationer jag hade).

Även vissa undulaters teckning gjorde det enkelt att tidigt könsbestämma dem då de också har en del könsbundna teckningar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2021-02-08 18:10
#63

Det är helt otroligt att färgen kan vara så specifik mot könen hos väldigt unga djur :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-02-08 18:13
#64

#63: Vet främst om könsbundna färger på fåglar. Tror aldrig jag hört om det hos andra djur dock.

Finns hos höns också där laxfärgade höns går att skilja direkt på könen hos kycklingar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-02-08 18:16
#65

Hos visa reptiler kan man se en tydligt färgskillnad på hanar och honor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-02-08 18:17
#66

#65: Låter ju logiskt då fåglar och reptiler ändå är rätt närbesläktade (har dock som sagt ingen koll på reptilers färger då jag aldrig "behövt" lära mig det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-02-08 18:22
#67

Jag har inte satt mig så mycket in i färggenetiken på reptilerna. Har bara kollat av vad som är lämpligt eller inte lämplig när det kommer till färgkombinationer vid parning.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-02-28 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#68

Igår blev lilla Mira 1,5 år :D Tiden går så himla fort!

Kenzie är 6 år och 8 månader redan idag! När han fick sin E. cuniculi diagnos och blev blind tänkte jag att tre år skulle vara fantastiskt om han skulle hinna bli. Nu har han levt längre än någon av mina föregående (helt friska) kaniner och han har fortfarande perioder när han beter sig som en kaninunge!

Är fortfarande helt kär i hur vardagsrumskaret blev med det mörka gruset och kolglödstetrorna! Blir distraherad av det hela tiden! Efter att jag flytta dit lysrörsrampen från sovrummet har red root flytisarna exploderat igen så det verkar vara LED lyset de inte gillade och fick dem att tyna bort så planen att byta till LED på alla kar får läggas på is några år till.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-02-28 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#69

Inte så akvarierelaterat men på ett sett djurrelaterat är att jag äntligen tagit tag i att fortsätta måla om några gamla leksaksdjur! (Har redan målat om en del som jag blev supernöjd med), blev inte lika nöjd med dessa (och speciellt tjuren är inte färdig ännu) men betydligt bättre än hur de såg ut innan! Dock kom jag på halvvägs igenom alla fläckar att jag borde tagit fram en bild på en skäck så jag fått bättre fläckar på hästen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
5ara
2021-02-28 15:24
#70

Hjälp, vad tiden går; kan inte fatta att hon redan är 1,5 år 🙈 Helt otroligt att Kenzie hänger med så piggt och glatt!

Då vet man att Akvarieimportens ljus inte är någon höjdare för Red Roots.

Så fina djuren blir 🤗

Maleficum
2021-02-28 16:25
#71

#70: Jag vet! Tiden går så sjukt fort!

Precis verkar de tyvärr inte funka för dem :( Men då får jag ju behålla min brödjäsare (lysrörsrampen) ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-03-01 12:15
#72

Oj så fort tiden går. Det är helt otroligt.

Djuren blir jättefina.

Ang. ljuset, jag har också märkt att vissa växter inte riktigt gillar ledbelysningarna. har en gammal ramp (T8) som jag funderar på om jag skall testa på mitt stora för att se hur det blir med växterna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-03-01 12:39
#73

#72: Algerna verkar älska LED belysningen ;) Skulle ju vara spännande att se hur det skulle bli i ditt med lysrör. Lite mini studie!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-03-01 12:40
#74

#73: Jo jag har funderat på det jag med.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-03-01 13:22
#75

Jag har LED av flera olika slag och det jag har märkt är att om ljuset är relativt starkt så är det mer benäget att bli alger. Med svagare belysning mycket mindre så jag tror snarare att ligger hos ljusets styrka än hos ljusets typ… Gissningsvis beror det på att CO2:n inte är tillräcklig. I mitt enda akvarium med hederliga T8-rör frodas algerna så klassiska rör i sig upplever jag inte dom lösningen.

När jag haft problem med alger har det hjälpt väldigt mycket att sänka ljustimmarna vilket, enligt mig, ytterligare talar för att det är ljusets styrka som är den huvudsakliga aspekten.

Maleficum
2021-03-01 15:00
#76

#75: Har dålig koll på hur det funkar med ljusstyrkan mellan olika lysen men när jag hade två helt nya powerglo rör (samma tidsintervall som med LED) hade jag inte alls samma problem med alger (nu gör det inte så mycket att det blir lite alger för min del eftersom räkorna får något att pilla på). Har faktiskt funderat på att låta lyset vara avstängt nån gång mitt på dagen (när jag ändå inte ser akvariet) men nu börjar andmaten täcka ytan och skugga så vet inte om jag behöver minska tiden ändå (märks stor skillnad på algerna på rutan där andmaten täcker).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Maleficum
2021-03-28 16:23
#77

Skulle kolla upp när jag köpte mina kolglödstetror (funderar på om de börjar bli gamla för har märkt att de börjat minska i antalet) och upptäckte då att jag tydligen hade en del 3 innan jag börja denna tråd :P Älskar när minnet funkar ;)

Hitta iaf att jag införskaffa mina små tetror oktober 2018 så har haft dem i två och ett halvt år nu.

Akvarierna tuffar på men smider planer med 80 liters karet men måste först isf omplacera barberna och mina Ancistrus bebisar som bor där. Vet dock inte om det är värt att omplacera de två nätbarberna för dem är gamla (har haft dem i fyra år och de var redan äldre när jag fick överta dem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Maleficum
2021-03-28 18:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#78

Vattenbyte idag och red rootsen som helt tagit över vattenytan i hallkaret fick rensas och en hel del av det flytta till sovrummet. Den brukar överleva där ganska länge men vill inte riktigt växa ordentligt så är tur den växer som ogräs i vardagsrummet så jag kan portionera ut den sen i de andra karen där den är trögare med att växa.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-03-29 12:37
#79

OJ där var de mycket växter på ytan ;)

Men vad kul att de trivs så bra där, så du kan portionera ut dem eftersom :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-05-30 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Efter att Kenzie dog (och några dagar innan dess dog min mormor) har jag inte haft så mycket ork för akvarierna så har bara gjort grundläggande skötsel tills för någon vecka sen när det börja bubbla upp idéer i huvudet igen med att försöka färg avla posthornssnäckor i de stora akvarierna och jag började plocka ut blivande stamföräldrarna men upptäckte straxt efter att jag åter igen fått planaria invasion i lilla akvariet och en stor del av den återfunna glädjen med akvarierna gick lite i kras.

Hade det inte varit för elefantsnäckorna hade jag nog helt stängt ner lilla akvariet under sommaren och återupptagit det till hösten men det är lite för kallt för elefanterna i de stora karen så de trivs inte så bra där och det är svårt att hålla koll på antal och skal utvecklingen på dem.

Höjde temperaturen (då planaria tydligen dör inom en timme om man "chockhöjer" temperaturen till över 30 grader. Men om höjningen sker långsamt (vilket jag gjorde då jag inte ville chocka invånarna) så kan de tydligen överleva upp till 20 dagar så även om några verkat dött ganska direkt såg jag någon dag senare ett helt gäng kräla runt så jag tömde hela akvariet och värmebehandla inredning och växter så just nu är det tom botten (lättare att se eventuell planaria) och lite växter och enstaka dekoration där i och elefanterna bor tillfälligt i "yngelkassar" så jag lätt ska kunna upptäcka eventuella planarior som kanske försöker gömma sig i deras skal.

Neritina snäckorna gillade inte det varma vattnet så dem har nu fått sig en egen liten minibostad temporärt tills jag kan sänka temperaturen i snäckkaret igen. Var lite orolig över posthornen också men dem verkar stortrivas i värmen och flera av dem växer så man nästan kan se det med blotta ögat!

Mitt tilltänkta crystal red avels projekt bodde även i lilla karet så dem fick flytta ut men några små räklingar blev kvar. Dem verka klara den höjda temperaturen i några dagar utan problem men för någon dag sen hade två tyvärr dött så (i förhoppning att ingen planaria gömmer sig hos dem små) de fick flytta till stora hall karet istället.

Upptäckte även två äckel krypande på rutan i sovrumskaret (men lyckades försiktigt fiska ut dem) så senaste dagarna har jag kämpat med att plocka bort alla posthorn ur alla stora karen (eftersom planaria gillar deras ägg) och fiskarna kommer få gå på begränsad matning och i princip enbart med grönsaker närmaste tiden (eftersom jag har Guppy i alla kar har jag en förhoppning om att eventuella överlevare kommer bli uppätna). Ska sen se om jag kan lyckas locka fram eventuella kvarvarande småkryp om någon vecka.

Märker jag planaria i nåt kar efter sommaren så kommer jag nog ta till medicin för att kunna utrota dem en gång för alla!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-05-30 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#81

Alla akvarium fick sig en ordentlig genomkörare idag med nytt vatten och skrapade framrutor!

Inte sett en endaste liten planaria på flera dagar nu! Men har fått fiska ut och avliva några gamla guppys som såg rätt risiga ut (det negativa med små fisk i stora övervuxna kar, man missar lätt om de dör och hittar dem sällan så man kan fiska upp dem och blir då en planaria buffé). Har äntligen fått hem nejlikolja så det gick mycket snabbt och smidigt att avliva utan onödig stress (mer än den som såklart blir av att bli uppfångade).

Kolglödstetrorna verkar ha blivit gamla också för de dör av sakta men säkert nu och för tillfället är dem bara åtta kvar :( Så synd då de är fina små fiskar som lyser upp (speciellt när man har "tråkiga" vildguppy utan massa färgprakt) men kommer nog inte införskaffa några nya då de är lite kinkiga med maten och inte alltid hinner med att konkurrera med de glupska guppysarna. Om det nån gång blir ett nytt stort akvarium eller jag av nån anledning slutar med Guppy kanske de får flytta in ett nytt gäng däremot.

Har även fixat en liten anordning för att få upp LED listerna lite så de inte ligger direkt mot locket. Saknar ibland den gamla hederliga lysrörsrampen för det är så praktiskt att torka saker på den eller jäsa degar :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-05-30 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#82

Mitt posthorns projekt (och även räkprojekt) har ju hamnat på is nu pga planarian. Men samtidigt så ger det mig ju lite extra tid att fundera på vilka färger jag faktiskt vill försöka renodla! Har så många häftiga färger just nu på porshornen så det är svårt att välja!

Det ända jag vet är att jag inte vill ha med brunt skal eller brun fot (för jag tycker dem känns så himla tråkiga och de syns inte så bra bland alla växter heller). Så har försökt satsa på att få röd/rosa fot på alla men har även upptäckt enstaka med gul fot! Sen har jag då några med blå leopardskal (som får lite mörkare fot och några är på gränsen mot det bruna hållet).
Har sen en hel skala från nästan genomskinligt rosa skal till mörkt rött skal (och "brons" där emellan).

Det svåraste jag märkt är att veta vad färgen kommer bli på dem för när de är nykläckta och små kan de ha en helt annan färg mot vad de får som större eller vuxna.

Lite "gamla" bilder på dem när jag försökte sortera dem inför kommande odlins projekt (som ju nu blev avbrutet innan jag (som tur är) han flytta in föräldradjuren i de stora karen).

Kanske det till och med dyker upp något nytt under sommaren. Hoppas på att akvarium med snäckskalsbotten ska hjälpa till att hålla snygga skal på alla snäckor för nu blir vissa av dem superfula i skalet när de blir äldre trots sepiaskal att gnaga på och regelbunden broccoli diet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-05-31 09:22
#83

Tråkigt med planarian och hoppas det har löst sig nu.
Spännande med odling av posthorn! De är ju riktigt coola, hoppas du kommer igång med det snart 😊

Kanske inte den snyggaste lösningen med led-listerna men smart! 👌


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Maleficum
2021-05-31 09:49
#84

#83: Nej, vackert är det inte men är bara jag som ser det ;) Testa faktiskt att sätta fast dem i min gamla lysrörsramp (tog bort lysrören först) men gillar bättre när de sitter löst och ger mer ljus i hela rummet (väldigt praktiskt att hela sovrummet blir upplyst på morgonen när akvariet tänder så får jag en lite mer "naturlig" väckning.

Gillar alla härliga färger posthornen kan få!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-05-31 13:32
#85

#84: Jag hängde upp mina men det vart inte heller jättesnyggt med massa trådar från taket 😁 dock skönt att slippa lysrörsramperna. Nu kan jag lyfta av täckglasen utan att först lyft bort ramperna 👍

Ja, verkligen snygga 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Maleficum
2021-05-31 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#86

Införskaffat krossat snäckskal idag. Vet inte om jag ska skölja dem fört eller inte. Misstänker vattnet kommer bli superdisigt om jag inte gör det men samtidigt så är det väl mer kosmetiskt än farligt.

Sen fick Harry för sig att det var supergott att skala sladdar idag så har fått några av mina sladdar (som ändå suttit längst med väggen en bra bit upp från golvet) lite skalade! Tur ändå han bara skalat bort en del av plasten (och jag hade eltejp hemma att lina runt dem med) och att han inte bitit dem i tu och fått sig en chock. Då majoriteten av sladdarna han tuggat på varit i sovrummet är han och Zerelda nu bannlysta därifrån. De hade även fått för sig att kissa på mattan utanför toalådan så fråga deras ägare idag om jag fick göra kanintofflor av dem :P (något vi brukar skämta om när de hittat på hyss).

Nu är de ute och klipper gräsmattan (vilket går lite långsamt nu när dem inte är tre som kan hjälpas åt).

Fick förfrågan häromdagen om jag ville ha en kaninunge och var nära på att säga ja men känner att jag ännu inte är helt redo för en egen kanin igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-05-31 13:44
#87

#85: Bruka skjuta bak rampen lägst bak över akvariet och sen lägga täckglaset ovanpå (tvådelat täckglas så det bakre låg alltid kvar) så inte helt osmidigt iaf på de större akvarierna. Lite värre på de mindre där det alltid känns som att lysrampen är i vägen på något vis och är svår att ställa åt sidan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-06-01 12:52
#88

#86: Tur att det gick bra med sladdarna! 😳

#87: Ah, smart. Vi har bara 2 stora täckglas på det ena karet och det är inte jättekul att ha att göra med 😁


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Maleficum
2021-06-03 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#89

Har en posthorn med knasigt skal. Vet inte om det är någon gammal skada eller nåt genetiskt men den verkar iaf inte ha några problem av det (haft den sen ganska liten storlek).

Även sett att en av mina elefantbebisar är mer gul i färgen än orange som alla övriga är. Ska bli intressant att se om den behåller den ljusa färgen eller mörknar med åldern.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-06-04 08:11
#90

#89: Posthornen var ju faktiskt lite cool 😁


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Draken
2021-06-04 11:18
#91

Hoppas att du blir av med all planaria nu. De är inte roliga. Jag hade dem för nåt år sedan och de tog ihjäl en hel del av mina äpplen innan jag upptäckte dem. Det var ett väldigt tätplanterat akvarium så de hade möjlighet att gömma sig.

Vad kul med posthornen 😀 jag har lite samma planer själv. Tänkte ha i akvarieställningen. Men just nu har jag inte ett enda posthorn nån stans, så jag letar efter ett gäng att börja med.

Förstår att du inte riktigt orkade med när både Kenzie och mormor gick bort såpass nära inpå varann. Dottern förlorade sina kaniner (de fick någon smitta) för 3 år sedan, båda dog inom ett par veckor. Hon har fortfarande inte skaffat några nya.

Jag tror man skall kunna "reparera" skalet på posthornen om de får mycket kalk, så om du planerar snäckskalsbotten, så borde du få fina skal på dem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-06-04 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

#90: Visst är den! Det fascinerande är att "bågen" var för nån vecka sedan på andra sidan och sen såg det ut att växa "normalt" ett tag och helt plötsligt hamna bågen på sidan den är nu.

#91 Hoppas också jag lyckats utrota planarian! Vill ju helt inte använda mediciner men, som sagt, ser jag någon efter sommaren blir det att testa axilur.

Ska bli spännande att se om jag kan börja renodla dem! Om jag bara kan bestämma mig för vilka jag ska satsa på ;)

Var osäker på om posthornen kan reparera sig, läst att vissa snäckor kan reparera skalen men inte alla (har ju några stora elefanter som är superfula i skalet för andra snäckor har varit och ätit på dem) men hoppas dem kan det!

Jag tänkte vänta till efter sommaren och se hur det känns angående att skaffa ny kanin. Just nu är jag väldigt ambivalent, ena stunden vill jag ha kaniner igen och nästa stund vill jag inte. Men vet att det var samma när min Lupin dog (kaninen jag fött upp själv och hade innan Kenzie). Men är skönt att kunna låna kompisens kaniner lite då och då (även om de hårar som sjutton just nu).

Nu har karet fått snäckskalsbotten och har lite hjälpligt stoppat ner lite växter (får se vad de säger om att bo i snäckskal). Tog bort en del av konstgjorda dekorationen och bara kranierna fick vara kvar (nu när min bensamling blivit ihop packad så får låtsasben duga så länge :P).

Hade en plutteliten elefantbebis som verkar ha svårt att röra sig (men ser ut att leva fortfarande) så den är i yngelburken just nu så jag kan hjälpa den extra att få mat (och ha bättre koll om den inte klarar sig). Tycker alltid de andra varit större när de fötts så har funderat på om den är förtidigt född (om de ens kan bli det) eller om det är annat problem med den.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-06-04 12:07
#93

Tror att du kan lyckas få till skalen på snäckorna. Elefanterna såg inte ut att ha så väldigt fula skal 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-06-04 13:28
#94

#92: Häftigt! Hoppas de får till skalen 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Maleficum
2021-06-04 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#95

Är väl främst en av de stora som är riktigt ful i skalet men övriga stora ser mer "slitna" ut. De mellanstora och mindre ser alla fortfarande fina ut i skalet så hoppas de ska fortsätta med det!

Hoppas också på att skalen blir bättre!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-06-07 12:40
#96

OJ jag första bilden var inte så vacker . Det syndes inte riktigt så illa på de föregående korten.

Bild nr. 2 ser bättre ut, den kan du nog få ordning på om den får "fri tillgång" till kalk.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-06-07 15:42
#97

#96: Ska bli spännande att se hur det går för dem!

Vattnet har blivit lite disigt nu men misstänker det är kalkdis från alla snäckskal men ska byta lite vatten idag.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2021-06-08 09:02
#98

#97: Jo det är förmodligen kalkdis. Det brukar bli lite "dimmigt" i karen när jag lägger i kalk också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-08-16 13:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#99

Hemkommen från semestern och upptäckte såklart planaria i ena akvariet (konstigt nog i det enda akvarium jag aldrig tidigare sett några) så nu blir det hårt mot hårt med en axelur behandling av alla akvarium och förhoppningsvis kan jag utrota dem en gång för alla!
Känns lite läskigt dock med alla räkor och snäckor även om det jag läst mig till är att dem ska klara av behandlingen.

Är också lite velig över vad jag ska göra med akvarierna och invånarna, har ju haft i princip samma typer av fiskar (och räkor) nu i flera år och börjar känna att jag vill ha nån form av variation.

Är förvånad över att det fortfarande lever 4 stycken kolglödstetror då dem nu är rätt gamla och redan börjat dö av innan sommaren. Mina stackar Endlers som varit med om mycket verkar också ha det lite kämpigt och alla hanar har dött. Alla är ju uppvuxna (eller ätlingar) från de 20 ynglen jag lyckades rädda ur brorsans akvarium när det dog 2018 men de verkar aldrig riktigt återhämtat sig och verkar ha svårt att föröka sig med livsdugliga yngel (de har hållit sig ganska stadigt runt ca 20 individer) till skillnad från mina Trinidadguppy som lätt ökar i antal.

Vet inte om jag ska fortsätta med Endlersarna eller ge upp dem och flytta ihop de kvarvarande med mitt mixguppy projekt istället.

Mina körsbärsräkor som senaste åren legat på utrotningsgränsen har däremot stormtrivts denna sommar och har ökat otroligt mycket i antal! Är nästan sugen på att flytta ut fiskarna och göra om sovrumskaret till ett gigantiskt räkakvarium!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-08-16 14:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#100

Fullt med alger på rutan i sovrummet när jag kom hem men antar det har hjälpt till med räkboomen som skett!

Funderar på om jag ska flytta ut projektguppierna och kanske bara ha körsbärsräkorna kvar eller eventuellt skaffa mig ett stim med kardinalfiskar (saknar dem jag hade förut, speciellt "guld" varianten). De finns ju även som långfenade (vilket skulle kunna vara substitut för guldfiskar som jag i flera år planerat att ha i sovrumskaret).

Eftersom räkorna klarar sig bra med Guppy i dagsläget borde de väl även funka med kardinalfiskar kan jag tycka.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-08-16 14:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#101

Vardagsrumskaret såg som vanligt ut att vara nersläckt fast lampan lyser. Rensat ut säkerligen 6 liter redroots från ytan! En fördel är ju att det hållit algerna borta från rutan men lite svårt för övriga växter att få lite ljus.

Bara 4 kolglödstetror kvar och alla Endlerhanar är borta. Har haft mina Endlers i många år (bytta till mig dem när jag bodde i Skåne) och har verkligen gillat dem med med tanke på att stammen verkar ha svårt att återhämta sig funderar jag på att ge upp dem.

Kanske ska flytta mixguppierna till dem istället. Eller flytta in ett gäng Black molly (blivit tillfrågad om jag ville ha ett gäng).

Siameserna har blivit lite extra skygga nu när de inte sett så mycket folk på länge så är osäker på om alla klarat sommaren (har hittills sett 6 stycken men har för mig dem ska vara 8).

Även här har körsbärsräkorna (blandade färger) blivit några fler medan crystal räkorna helt verkar försvunnit (de har dock alltid varit svåra att se sen jag gjorde om i akvariet).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-08-16 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#102

I hallen verkar allt puttra på som vanligt, massor av crystal räkor (skymta även en körsbär) och massor av trinidadguppy. Även en del posthornssnäckor (trots mina försök att plocka ur alla).

Upptäckte tyvärr några planarier också :(

Några av redrootsen har klarat sig rätt okej men de flesta såg ganska ledsna ut (massa hål i bladen). Så får bli påfyllnad från de utrensade i vardagsrummet.

Behandling med axilur för att få bort planarian (med förhoppning att inga räkor eller fiskar dör) och sen får det nog stå och puttra på som det gör (funderar på att fiska ut några räkor och fiskar att lägga i separat burk ifall att något går fel så jag inte förlorar hela stammen av trinidader och crystalräkor).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-08-16 14:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Inte mycket har hänt i snäckkaret. Några utrensade räkor har fått räklingar och de flesta elefanter verkar klarat sig fint (möjligen någon bebis som dött).

En tanke var att låta black mollysarna flytta hit (om det blir några) eftersom dem trivs i varmt vatten (precis som elefanterna vill ha). Men vet inte om det är en stor eller mindre sort så vet inte om 80 liter blir för litet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2021-08-16 17:59
#104

Vilka fina körsbärsräkor! Tråkigt med planaria. Hoppas du blir av med skiten.
#100:
#101:
Vilken skillnad! Och det ena var som sagt väldigt mörkt. Växterna (och djuren) måste ha blivit chockade när de fick ljus igen :)

Annons:
Maleficum
2021-08-16 18:04
#105

#104: Älskar verkligen hur vissa av körsbärsräkorna utvecklats i färgen! Hoppas verkligen på fler såna och sen får jag väl på nåt vis försöka plocka ut de andra varianterna allt eftersom så jag kanske kan få en en någorlunda renodlad stam av dem.

Blev superskillnad! Och tror nog fiskarna blev lite förvånade att se något igen (nästan alla fiskar gömde sig i början så akvariet såg helt tomt ut men nu är de framme som vanligt igen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-08-17 13:47
#106

Jösses vad det har vuxit under sommaren 😲 Och vilken skillnad när du har rengjord rutorna från alger 😉

Jäkla skitplanaria. Hoppas du inte förlorar hela stammen med trinidad och crystal. Jag skulle nog göra som du själv funderar på, fiska upp några stycken och ha dem i ett annat akvarium under medicineringen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-08-22 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#107

Eftersom silikonen börjat släppa (tränger fram små droppar) i bakkanten på vardagsrumskaret så har jag nu spenderat hela dagen med att tömma det helt.

Alla rötter det växer växter på och växterna ligger nu i en balja på golvet (flyttat lysrampen dit också) med ytterfiltret som får stå och hålla igång där (har säkerligen slunkit med en och annan räka också).

Siameserna fick flytta till stora hallkaret (kanske permanent) och de kvarvarande kolglödstetrorna fick flytta till sovrummet (de verkar trivas med guppierna där för de var direkt framme, konstigt nog verkar de monigare nu när de bara är fyra än när de var ett stort stim på över 20 stycken).

Ednlerna och räkorna fick flytta till snäckkaret. Amanosarna fick gå rakt ner i karet men crystal black och körsbärna får tillfälligt bo i flytande yngelburkar för de är så sjukt svåra att fånga upp sen!

Känns tomt nu när akvariet är helt tömt. Har inte stått såhär tomt såhär länge (som det kommer göra) sen jag skaffa det för flera år sedan (2004?).

Pappa ska komma i veckan också och se om vi kan laga det (han har gjort det tidigare på akvarier där silikonen börjat låsna) annars blir det nog att limma om allt vilket inte känns så lockande.

Nu är även Axiluren beställd.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-08-23 06:45
#108

Hoppas att det går att bara laga där silikonet har släppt. Så typiskt att det skall börja läka längst ner i karet. Varför kan det aldrig vara så enkelt att det börjar läka högre upp.

Håller tummarna för att du skall få ordning både på karet och på planarian.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-08-24 15:27
#109

#107: Oj, vilket jobb att fånga upp allt! Som jag har förstått det så brukar det tyvärr vara svårt att täta delar av silikonen då silikon inte fäster på den torkade silikonen.

Hoppas det löser sig 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Maleficum
2021-08-24 17:04
#110

Pappa tog bort lite silikon där det släppt som mest (på insidan av akvariet). Sen tvätta av allt och tejpade och la på en helt ny "list" av silikon så kanten blev bredare än innan (testa och denna silikon fäster iaf bra på samma sort som var torr så hoppas den fäster iaf en del på det som redan satt i akvariet).

Förhoppningsvis blir det iaf såpass att det håller sig tätt ett tag till (ska kolla upp vad det kostar att lämna in för hel om limning för att se om det är värt det eller om det är billigare att se sig om efter något nytt).

När silikonen torkat ordentligt ska jag fylla det och sen får det stå några dagar. Läcker det inte så blir det att inreda igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-08-24 19:17
#111

#110: Okej, håller tummarna för att det blir tätt 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Maleficum
2021-08-27 19:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#112

Efter att silikonen torkat fick det stå ett dygn med vatten och, peppar peppar, så verkar det hålla tätt nu så passade på att få tillbaka inredning och växter igen.

Passade även på att ha i Axilur när jag fyllde på vattnet för att få bort eventuella planaria som är kvar (såg några i gruset när jag tömde det och även om jag spolade igenom allt grus med hett vatten kan någon ha överlevt plus att de kan ha gömt sig på växterna och rötterna). Eftersom det inte är några invånare än så körde jag lite högre dos.

Dock så ser man verkligen inte hur slutresultatet blev i all dimma så får hoppas att det blev bra.

Denna gång så försökte jag hålla alla anubia i ena halvan av karet istället för att ha det utspritt över allt. Hoppas på att det ska ge kolplantorna i andra halvan chans att växa på sig lite. Förhoppningsvis ger det också lite bättre förutsättningar för valisnerian och rotalan. Ska även göra nytt försök att få in lite mossa (den har tynat bort tidigare) och se om jag kan få hornsärv att överleva.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2021-08-27 21:42
#113

Håller tummarna för att planarian ska ge upp.

Vilken fin dimma! Skämt åsidor… :) Det ser fint ut. Kommer att bli jättebra :)

Maleficum
2021-08-27 22:33
#114

#113: Tycker det blev riktigt häftigt med dimman! Blev massa coola mönster i den medan akvariet fylldes så jag kunde inte slita mig från det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-08-28 12:08
#115

Ser jättebra ut. Tror det kommer bli snyggt när dimman har lagt sig 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-08-28 21:08
#116

Skönt att det blev tätt! 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Maleficum
2021-09-04 11:51
#117

Hade tänkt jag skulle fånga upp några crystal räkor ur stora hallkaret innan jag börjar behandla det men upptäckte då att nästan alla mina crystal räkor helt plötsligt försvunnit! Är precis som att nästan alla dött över natten (men kan samtidigt inte se några döda) så vet inte vad som hänt med dem :(

En del av crystal räkorna i lilla hallkaret började dö för några dagar sen men trodde det kunde bero på stress (då de var i ena yngelburken) eller pga Axiluren men nu funderar jag på ifall det är något annat som är problemet.

Amanosarna och körsbärsräkorna verkar helt normala!

Hoppas på att de få återstående crystal räkorna återhämtar sig (och att ingen av färgvariationerna försvunnit helt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2021-09-04 21:33
#118

#117:
Låter skumt! Hoppas beståndet repar sig!

Annons:
Maleficum
2021-09-04 21:39
#119

#118: Blev så förvånad för jag har inte råkat ut för det tidigare att de minskat så fort i antal och utan några uppenbarligen döda individer.
Hoppas också dem repar sig!
Tyvärr var det dock extremt få kvar av mina rena svarta stam (som gått separat från de blandade) så dem fick flytta ihop med de blandade nu. Lite trist eftersom jag hållit den stammen ren i flera år men inte mycket att göra åt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-09-07 12:40
#120

#117: Mysko. Hoppas återstående repar sig.

#119 Tråkigt 🙁 Du kanske kan lyckas bygga upp en ny stam ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-09-07 12:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Såg en liten crystal samling av alla färger i stora hallkaret igår kväll så det finns hopp om deras fortsatta överlevnad!

Förhoppningsvis kanske stammen blir ännu starkare om den återhämtar sig då de som överlevt, vad som nu än hände, måste vara extra tåliga.

Efter vattenbyte i vardagsrumskaret idag ska jag flytta tillbaka körsbärsräkorna, amanosarna och endlersarna dit så lilla hallkaret återgår till att bli enbart räk och snäckkar och förhoppningsvis kan de få kvarvarande crystal räkorna där få en god chans att öka i antalet igen när de små räklingarna inte riskerar att bli uppätna.

Jag lyckades ju rädda min körsbärsstam (hade väl kanske bara fem individer kvar eller så) så borde ju kunna rädda min crystalstam också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-09-08 00:09
#122

#121: Håller tummarna för att du lyckas rädda stammen. Ser jättefina ut 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-09-08 11:18
#123

Hopas att stammen repar sig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denna kommentar har tagits bort.
Maleficum
2021-09-08 12:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Sixten landade på akvariet och alla fiskar simma direkt till ytan och börja tigga mat! 😂

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2021-09-09 09:09
#126

#125: 😂

Finaste Sixten 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-09-09 09:20
#127

#125: Haha va söt 😍 man skulle ju kunna tro att fiskarna skulle vara lite skeptiska mot Sixten 😂


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

  • Redigerat 2021-09-09 09:20 av Choffa
Maleficum
2021-09-09 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#128

#127: Dem har ingen överlevnads instinkt verkar det som :P Är ju tur Sixten inte äter fisk! Men bara väntar på att han ska inse att det finns vatten i akvariet (han föräldrar brukade alltid flyga och dricka ur akvariet och bada i hundens eller kaninens vattenskål snarare än att dricka ur sin egna skål eller bada i sitt egna badkar). De gilla även att ligga och sova uppe på lysrampen.

Några gamla bilder på Sixtens föräldrar, mamma Octarine (spräcklig) och pappa Thaum (vita). (Sixten heter egentligen Tizzys Sanya men hans första nya ägare döpte om honom).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-09-09 16:08
#129

#128: Haha de känner inte till några faror, bara att det regnar mat där uppifrån 😁
Akvarievattnet kanske blir lite som citronvatten fast med smak av fisk 😂


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-09-10 13:28
#130

#128: Snacka om oförfärade 😲🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-09-11 13:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Behöver lite tankehjälp om vad jag ska göra härnäst!

Alla kvarvarande endlers jag har nu är ju alla honor (då hanarna dog i somras). Är dock ett pytteyngel som inte går att se kön på än. Ska jag försöka ha tålamod och hoppas på att det blir en hane och kanske hoppas på att någon av honorna ynglar (inte för att någon av dem ser speciellt gravida ut) eller ska jag helt avsluta endlers kapitlet (haft denna stam i 14 år) och flytta över mitt korsningsprojekt till vardagsrummet (där endlersarna går nu) och på så sätt frigöra sovrumskaret så jag kan införskaffa ett större stim kardinalfiskar (för jag har varit så sugen på såna igen).

Känns så synd att ge upp endlersarna när jag haft dem så länge (utan inkorsning av något annat) och de jag har nu är de överlevande ynglen från brorsans akvarium när det krascha. Men samtidigt börjar det kännas lite trist att "bara" ha massa olika varianter av Guppy (räknar in endlersarna nu även om de ju egentligen inte är guppy) som fyller upp alla akvarium.

Tror detta är första fotot jag har på dem när jag fick hem dem i april 2007. Djungel redan då i akvarierna hos mig :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-09-11 13:27
#132

#131: Jag skulle flytta ihop Guppys och Endlers. Det är ju synd iom at det är en "renodlad" stam, men det kan bli väldigt bra en period, så du fåpr upp stammen igen.

Om du sedan vill ha endlers igen, så kan du ju rensa ut och avla ut från hybriderna, det borde väl fungera ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
2021-09-11 15:42
#133

#132: Känns så synd att blanda eftersom de hållits "rena" så länge, men samtidigt är det nog extremt inavlade vid detta lag också eftersom inget nytt blod tillförts på flera år (jag blanda dem aldrig och tror han jag fick dem från hållit dem rena sen han importerade dem) och de bara var typ 20-22 stycken yngel som klarade massdöden så är nog ändå bäst att sätta dem med korsningsprojektet (man vet ju aldrig vad för häftiga färger man får av det heller).

Sen verkar fler av mina crystal räkor dött så det kapitlet verkar också avslutat nu 😭 Vågar inte införskaffa några nya just nu heller ifall det är något med kranvattnet som är problemet för dem.
Har sett en halvstor i lilla hallkaret. Om jag lyckas se någon i stora hallkaret ska jag nog försöka fånga den/dem och flytta till lilla hallkaret istället där det är lättare att ha koll på dem men har tappat hoppet för att de ska återhämta sig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-09-11 15:50
#134

#133: Man kan ju få riktigt spännande färger i korsningsprojekten. Jag har fått otroliga färger på mina hybrider 😁

Nej vad tråkigt med Crystal räkorna.
Jag har en kompis som håller på mycket med räkor, och hon har också haft massdöd bland just crystal räkorna under sommaren.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-09-11 21:42
#135

Hitta en liten röd crystal i lilla karet, sen såg jag och lyckades fånga en större svart i stora hallkaret som fått flytta in i lilla karet (så nu är det två svarta och en liten röd där).

Såg även en stor svart bakom bakgrunden i stora hallkaret men har ingen aning om hur jag ska lyckas få fram den :(

Fast om de inte är olika kön på dem så spelar det ju tyvärr inte så stor roll..

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2021-09-11 23:05
#136

Tråkigt med crystalräkorna.

Svårt det där med hur man ska tänka. Jag har lärt mig den hårda vägen att man får reda på vad/vem man saknar på riktigt först när man ger upp dem. Kan du inte ge endlersa till någon du känner så länge och känna dig för om du vill ha kvar dem. Vill du det så kan du alltid skaffa några nya endlers att blanda med de gamla för att jämna ut inaveln.

Maleficum
2021-09-11 23:29
#137

#136: Endlersarna bodde några år hos min brorsa (tills hans akvarium krascha helt sommaren 2018). Tyvärr har inte min kompis eller min kusin kvar akvarium längre och brorsan övertog bla guldfiskar och andra stora fiskar från en på jobbet så dem kan inte ha enldersarna längre och känner ingen annan med akvarium.

Om det är några jag absolut inte vill ge upp så är det mina trinidader! Dem håller jag hårt i!

Kommer tycka det är trist att förlora endlerna (eftersom stammen hållit sig ren så länge och är en ursprungsstam) men kommer nog inte sakna dem så mycket som jag skulle gjort om det var trinidaderna som dog ut (och att skaffa andra endlers och blanda in är jag inte alls intresserad av utan då kan de lika gärna gå med mitt korsningsprojekt).

Känner mig nog mer ledsen då över mina crystalräkor, speciellt de vita. De dök ju upp av sig självt när jag började blanda mina svarta jag fått av en kompis med de röda jag köpt (efter att de flesta dog och jag bara hade några enstaka kvar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-09-12 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#138

Projektguppysarna fick flytta in till de kvarvarande endlerna.

Ser dock lite trist ut i vardagrsumskaret just nu för det är främst viltfärgade Guppy honor (så grå i olika nyans) och amanoräkor (inte speciellt färgglada) och främst viltfärgade körsbärsräkor (plus enstaka med röda ränder).

Planen är att bestämma mig för en färgvariant av posthornssnäcka att försöka renodla i akvariet sen. Hade först plan på blå leopard men känns som det behövs nån mer färgglad som typ rosa eller röd.

Stod och fiskade upp ytterligare några crystal räkor jag lyckades se i stora hallkaret 2 i natt! En vit och tre svarta som nu flyttat in i lilla hallkaret (där jag även lyckades se ytterligare två små bebisar). Hitta även en stor röd men den dog tyvärr under natten :( Får se om de går att rädda (tyvärr ser dock alla vuxna ut att vara hanar).

Mitt miniakvarium står fortfarande framme (efter att elefanterna tillfälligt bodde där under behandlingen) och jag fixa i ordning det för att kunna dumpa lite blå leopardsnäckor som har för mörk fot i det och tänkte jag kan passa på att använda det för mina extra röda körsbärsräkor också så lyckades fånga upp en riktigt röd hane och en av mina superfina honor (som hade lite rom) och dem har nu flyttat dit i förhoppning att starta en ny superröd koloni. Känns som det är lite lättare att sortera ut icke önskvärda färger i ett mindre akvarium än i ett 200liters djungelkar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2021-09-12 21:42
#139

Låter som en bra plan. Ibland hjälper det när man vet vad man inte vill :)

Hoppas de riktigt röda räkorna fortsätter :)

Hur ser blå leopardposthornssnäckor ut? :)

Annons:
Maleficum
2021-09-12 21:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

#139 En bild på några av dem jag hade innan sommaren (de små har fläckar), de verkar dock bli helt blå som vuxna för har aldrig haft en stor med fläckar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-09-13 10:50
#141

#138: Hopas de förökar sig och att du kan bygga upp stammen igen.

#140 Fina 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-09-13 11:20
#142

#141: Fick en ytterligare fångst inatt (de verkar våga sig fram efter att lampan varit släckt ett tag).
Fyra vuxna, en svart, en vit och två röda (dock betedde sig den ena konstigt och är rädd den dött men med alla snäckor så har jag inte sett någon kropp) och fyra bebisar (två svarta och två röda).

De är extremt bra på att gömma sig även i akvariet med enbart snäckor (så inga faror för dem) så vet inte om alla jag fångat upp fortfarande lever eller inte men hoppas verkligen på det!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Denna kommentar har tagits bort.
fluffis
2021-09-13 12:34
#144

#140:
Aha, fina!

Maleficum
2021-09-19 14:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#145

Tyvärr har de vuxna räkorna dött av sakta men säkert och igår dog den sista stora :(

Grävde fram mitt 45 liters kar och satte upp igår kväll. Snodde en del bottenmaterial från sovrumskaret (så man får med lite bakterier) och snodde svampen till filtret från vardagsrumskaret och sen snodde jag inredning från stora hallkaret och sovrumskaret.
Hade i beredningsmedel för att vara på säkra sidan (även om jag aldrig brukar använda det).

Nu har jag lyckats hitta och fiska upp 8 små caridina bebisar (röda och svarta) som jag håller på att koppa in. Sen är det bara att hålla alla tummar och tår att dem överlever, växer upp med olika kön och börjar yngla av sig igen!

Anledningen till att dem flyttar är för att elefantsnäckorna vill ha varmare vatten samt att jag precis fick 8 stycken Black molly yngel (av en privatperson) som ska flytta in i snäckkaret (även om jag nu börja fundera på om jag ska låta dem vara i vardagsrummet istället med mitt mixguppy projekt, än är de ju för små för att äta upp ynglen där).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2021-09-19 20:43
#146

Hoppas verkligen att du får fart på din räk-stam igen! Så märkligt att de dött så tycker jag.

Annons:
Maleficum
2021-09-19 20:47
#147

#146: Tycker också det är märkligt. Har ju aldrig haft problem under alla år jag haft dem (och det har ju blivit några år nu).

Aldrig gjort något speciellt med dem (ingen special soil eller så) och flyttat dem mellan akvarierna utan inkoppning (om det inte varit stor temperaturskillnad för då har de fått ligga och guppa på ytan för temperaturutjämning) utan några som helst problem så de har ju varit väldigt tåliga!

Men får ge allt hopp åt dessa åtta (och även hoppas dem bär på vitt för hitta inga vita småttingar tyvärr).

Har jag tur dyker det upp fler i stora hallkaret som varit för små för att se.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2021-09-19 21:50
#148

Jag säger samma som övriga. Och det är ju alltid bra att ha ett extra litet akvarium ståendes :) Hoppas det går bra!

Maleficum
2021-09-19 21:54
#149

#148: Är toppen att ha massa extra små akvarium! Har ju ytterligare två i förrådet om det behövs ;) (ett 30 liter och ett typ 60 liter). Plus diverse små plastburkar (typ petbox) i varierad storlek.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-09-20 10:47
#150

Tog en till nattlig räd i stora hallkaret och såg en större röd och en större vit men när jag försökte fånga dem så hamna det fem små bebisar i hoven istället :P Lyckades senare fånga den större röda och såg ytterligare en svart liten inne bland växterna så än lever det några i stora hallkaret. Såg dock en mellanstor död också :( Måste dött nån gång efter att akvariet släckte eftersom den inte blivit uppäten av fiskarna.

De små verkar trivas i sitt nya akvarium!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-09-20 12:51
#151

Vem vet, det kanske gömmer sig ett helt gäng i din djungel 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-09-20 12:54
#152

#151: Eller hur! Inte lätt att se små räklingar bland alla växter när man inte kan se bakgrunder för allt grönt!

Nu är det väl bara att hålla tummarna och försöka ha tålamod (vilket inte är det lättaste :P).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-09-21 11:40
#153

Jag hjälper till att hålla tummarna 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
2021-09-26 20:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#154

Lyckades hitta och fånga den stora vita crystal räkan jag sett i hallkaret så den bor nu med övriga räkor. Än verkar alla leva och må bra! Har lite svårt med tålamodet bara att vänta på att de ska växa upp och kunna börja föröka sig ;)

Märkte för några dagar sen också att det lukta svagt av klor i kranvattnet så funderar på om reningsverket ökat på mängden kloramin och det är därför mina crystal räkor dött (antar de helt enkelt är känsligare än övriga invånare jag haft som inte visat några problem).

För att vara på säkra sidan så har jag iaf använt beredningsmedel till lilla räkkaret vid varje vattenbyte och har även testat ha i lite askorbinsyra vid vattenbyte i övriga akvarierna. Luktar även på vattnet ordentligt innan jag börjar byta och skippar att byta om det är en dag det luktar klor om det (oftast luktar det inget). Har även gjort markeringar på akvarierna för hur mycket jag behöver tömma för att tömma 10% eller 20% för att undvika att jag tömmer för mycket och det blir för mycket nytt vatten påfyllt (så tar paus från min vanliga vattenbytes metod att ha slang in och ut samtidigt).

Men eftersom alla (eller i princip alla) crystal räkor nu är borta från stora hallkaret funderar jag på om jag ska orka åbäka mig med att plantera om alla växterna i det, de börjar växa lite huller om buller och ser mest ut som en grön sörja. Cryptocorynan jag har växer även mest uppåt på en lång stjälk nu med blad i toppen så det ser lite trist ut nedtill.
Nu när vardagsrumskaret är nygjort (för andra gången på kort tid) och sovrumskaret är relativt nygjort så kanske det är dags att lägga lite mer energi på det akvariet flest personer faktiskt ser (och som alltid välkomnar en hem).

Är fortfarande i tankar och planeringsfas för sovrumsakvariet (som bara inhyser körsbärsräkor och några amanoräkor för tillfället). Är som sagt tidigare sugen på kardinalfiskar men börjar även bli lite sugen på några ottosar också. Ända problemet med ottosar där är väl att de inte är lika köldtåliga (ville gärna ha lite mer kallvattens invånare eftersom jag har så kallt under vintern i sovrummet och ville slippa värma på akvariet massor).

Efter tre och en halv vecka så har Harry och Zerelda åkt hem igen och jag får inte längre någon hjälp med att städa fågelburen! Som alltid känns det extra tomt nu men saknar inte all päls som flugit runt eftersom båda fällt som galningar medan de varit här!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-09-27 10:28
#155

Det är inte kul när kommunen tillsätter massa elände i vattnet. Hoppas det går bra hos dig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-09-27 11:23
#156

#155 Har du kloramin i vattnet? Ja, om dom har höjt doseringen av det så skulle det definitivt kunna vara det som spökar. Är glad att de använder hypoklorit på ”mitt” vattenverk. Låter alltid vatten som ska i räkavarierna stå över natten för att låta oxideringen ske innan det åker i karen. Mina Caridina kör jag ju dock osmos till.

Maleficum
2021-09-27 12:02
#157

#156: Enligt vattenverkets hemsida så kör de med Kloramin. Brukar dock inte vara i sån mängd att det brukar märkas här (har ju aldrig tidigare haft problem under de 10+ åren jag bott här).
De står att de inte tillsätter någon större mängd och jag bor en ganska bra bit bort från reningsverket så det mesta ska ha försvunnit på vägen tycker jag.

Kan inte hitta nåt speciellt på hemsidan om att de skulle ha ändrat något men vet inte hur noga de är på att lägga upp sånt och senaste analysrapporten på vattnet är från februari.
Medianvärderna för kvalitén finns också bara för förra året och då var kloröverskottet ut från reningsverket 0,29mg/l och hos användare 0,06mg/l (vilket inte säger mig så mycket men hade aldrig några problem förra året i akvarierna).
Men får väl hålla lite koll och se om det kommer nya analyser snart och se om det är någon skillnad.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2021-09-27 13:30
#158

Ja, det skulle ju vara en rimlig orsak till att räkorna fått problem. Tycker de kan vara rätt dåliga med information från vattenverken så det är ju möjligt att det syns om ett tag i analysvärdena.

Maleficum
2021-09-27 13:55
#159

Verkar ju ändå som tur är vara lätt att "behandla" med askorbinsyra vilket jag ändå hade hemma sen jag var marsvinsvakt för ett antal år sedan och ändå inte vetat vad jag ska göra med :)
Kan ju inte vara allt för stora förändringar iaf för det har inte varit några problem med körsbärsräkorna, amanoräkorna, snäckorna eller fiskarna.

Men var ju tur jag fått provflaskor med Biotopol så jag hade hemma när jag starta nya crystal akvariet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-09-28 23:32
#160

När hallakvariet varit släckt ett tag och jag sen lyser med ficklampa så har jag igen lyckats hitta en vit crystal räka som jag lyckades fiska upp.

Att jag fortfarande hittar några enstaka crystal räkor i hallkaret får mig lite mer sugen att göra om i det (lär vara större chans att hitta kvarvarande räkor när jag plockar ut växter). Får se om jag får lite energi imorgon så kanske jag satsar på det då.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
5ara
2021-09-29 07:47
#161

#160 Ja, man börjar ju undra hur många som gömmer sig där i växtligheten egentligen… kul att du hittar fler 🙂

Draken
2021-09-29 09:22
#162

#160: Kul att du hittar fler. Det kanske finns bra många fler djungeln 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-09-29 11:47
#163

#161 #162 Blir fortfarande förvånad varje gång jag ser någon för tror alla ska vara borta. Men det gör mig ju glad också för det känns att för varje jag hittar och kan flytta så ökar ju chansen lite att stammen ska kunna räddas (om nu någon bara är en hona förstås..)

Får en ju även motiverad att faktiskt snygga till i akvariet också om det innebär att fler kanske kan hittas ;) Har ju sett en halvstor svart för nån vecka sen som jag inte kunnat fångat och den kanske fortfarande lever och gömmer sig någonstans.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2021-09-29 14:44
#164

Kul att du hittar fler! :)

Maleficum
2021-09-29 19:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#165

Slog slag i saken och plantera om allt i stora hallkaret. Hittade en vit liten crystal, två röda och 7 svarta som nu återförenats med sina kompisar i köket!

Det blev massa växter över som brorsan ska ta (då han fått nästan alla växter uppätna av herculea snäckorna). Försökte att inte sätta tillbaka för mycket växter så det finns plats för dem att växa istället. Man kan till och med glimta bakgrunden nu också!

Före och efter bild (har tagit bort gröten av flytväxter på förebilden för att få ner lite ljus för bilden).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-09-29 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#166

Lite bilder på processen.

Passa även på att fiska ut alla röda körsbär och bara lämna övriga färger (främst viltfärgade) så ska jag försöka ha ett akvarium med bara röda (med lite långsam satsning på att gallra ut de blekaste) och ett med viltfärgade och sen får det bli blandade utsorterade i ett för att se vad som dyker upp där.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-09-30 00:23
#167

#166: Vilken rensning, snyggt! Det du tog ur ser ut att räcka för att fylla ett till akvarium 😁


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
fluffis
2021-09-30 06:57
#168

Wow vad mycket växter! Bra jobbat 😀

5ara
2021-09-30 07:32
#169

Vilken insats 👏 kul att du hittade ett helt gäng till med räkor 🤗

Maleficum
2021-09-30 10:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#170

Tack :)

#167: Är tur att brorsans akvarium behöver massa växter ;) Tycker alltid det är så synd när man får slänga efter att man rensat (har tyvärr sällan ork att sälja och skicka och fixa med sånt).

#168 Nu känns det bara så konstigt tomt! Men det blir nog snart djungel igen, speciellt med tanke på att det var färre växter kvar när jag gjorde om sist i det och har fått rensa en del växter under de tre åren sen dess.

#169 Blev en bra belöning att hitta några fler! Speciellt den lilla vita gjorde mig lycklig! Nu har jag tre vita!

Lite spännande att se skillnaden mellan denna omgörning (när en hel del växter vuxit fast och stat kvar på bakgrunden) och den jag gjorde för tre år sedan när vi behövde limma om bakgrunden och allt verkligen behövde tömmas ut. Den stora platta stenen är inte så vit längre.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-09-30 11:12
#171

Vad snyggt det blev 😍

Så kul att du hittade massor av nya räkor 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-10-03 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#172

Innan sommaren hade jag en plan och började förbereda för att börja färgodla mina posthornssnäckor men pga planaria och lite annat så lades det på is men nu har det vuxit upp ett nytt gäng snäckor och har funderat på att göra ett försök!

Det kommer bli ett långsamt och kanske inte helt lyckat projekt eftersom det kommer ske i mina stora akvarier (inte helt lätt att hitta och sortera bort oönskade snäckor). Bäst hade väl såklart varit att välja ut några få och odla upp någon generation i mindre byttor till att börja med men känner att jag vill ha in snäckor igen i de stora karen där det just nu inte finns några alls.

Måste bara bestämma vilka färger jag ska satsa på i vilka akvarier!

De färger jag kommer satsa på är blå leopard med röd fot (samt en mindre koloni med brun fot i crystal akvariet), brons/röda (vet inte riktigt vad man ska kalla färgen) med röd fot och genomskinliga/rosa med röd fot. Sen kommer de fortsätta bli blandat i snäckkaret (med undantag för dem med brunt skal och brun fot som jag kommer ta bort).

Verkar som "brons"färgade är dominant för det finns flest av dem nu när de gått blandade tillsammans. De blå med röd fot är svårast att få till för foten vill gärna bli mörkare och de får mycket blekare färg på skalet än de blå med brun fot.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-10-03 18:19
#173

Något intressant jag märkt är också att vissa individer verkar födda med dålig skalkvalitet för även om de gått i samma akvarium med samma förutsättningar så blir vissa riktigt fula i skalet redan som små medan andra är väldigt fina i skalet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2021-10-03 19:48
#174

Intressanta tankar! Jag tänker också att skalkvalitet både är ärftligt och beror på vattenkvalitet/kalktillgång. Blå leopard var snygga! De ljusaste också. Och de andra mörka också för den delen :)

Annons:
Draken
2021-10-05 11:16
#175

Vad fina. Jag saknar mina posthorn, har inte en enda just nu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-10-05 12:17
#176

Är så ovant att ha akvarium med enbart räkor nu! Vet inte riktigt hur jag ska mata dem och hur ofta. I vanliga fall brukar jag ju bara slänga ner lite varierad mat och så blir det uppätet förr eller senare av räkor, fiskar och snäckor men nu när jag lagt ner mat i karen med enbart räkor verkar de inte speciellt intresserade och maten blir liggande (vilket ju inte är så lämpligt).

Vet inte heller om det är jättenödvändigt att mata körsbärsräkorna i stora 200liters karet speciellt ofta eftersom det finns massor av alger i det.

#175 Dem är verkligen fina :) Liten bedrift ändå att lyckas bli av med dem helt och hållet! Har försökt nu jättelänge att få bort alla från ett av mina akvarium så jag kan börja odla enbart en färg där (just nu dyker det upp småttingar i diverse färger i det akvariet).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
2021-10-05 12:25
#177

#176: rekommenderar snowflakes till räkorna ☺️
Det kan ligga upp till en vecka utan att bli dåligt, och sen en skål att lägga mat i så du lätt kan ta upp och tömma ut när det blir liggande


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
2021-10-05 12:55
#178

#177: Har satt i en skål till crystalräkorna att lägga mat i så det ska vara lättare att få upp :) Sen flytta några posthorn in där härom dagen så de kan förhoppningsvis hjälpa till med matproblemet där. Men i stora akvariet blir det svårt att få maten ner i en skål så där har jag ingen (och ännu inga posthorn att släppa ner som kan äta rester).

Ska helt klart kolla upp snowflakes! Brukar det finnas i vanliga djuraffärer eller måste man beställa det på nätet? (Är inte så förtjust i att beställa saker) Men låter ju helt klart bra med ett foder som kan ligga länge i akvariet utan att bli dåligt! Går det att använda i akvarier med fiskar?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
2021-10-05 13:14
#179

#178: Jag har inte testat i akvarium med fiskar, men det borde det ju göra. Ev att fiskarna tar sig en smakbit 🤔
Finns bara att beställa online vad jag vet, shrimps.se eller räkboden är vart jag brukar beställa ifrån ☺️

https://rakboden.se/kategorier/rakfoder/snowflakes-35-85-gr


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Snowflakes är pellets gjorda av skal från sojabönor. Pelletsen sväller upp i vattnet för att sedan bilda en matta med sojaskal som räkorna äter av.En av de stor
Maleficum
2021-10-09 14:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Vaknade upp till ett inlägg på Instagram att XL-zoo nu säljer ut alla fiskar (30-50%) så det blev ett planerat impulsköp idag!

Har ju tänkt länge att skaffa kardinalfiskar till sovrummet men inte blivit av men nu ligger det 20 stycken och flyter! Ska vara hälften viltfärgade och hälften gula (gillar båda färgerna så det fick bli blandat).

Först trodde jag dem var slut i affären för ställningen där de gått tidigare var nerplockad. Men efter ett bra tag lyckades jag se dem i ett av de översta akvarierna i ciklid ställningen (långt efter jag börjat kika efter någon annan fisk istället).

Var sugen på några Ottosar också men jag och butikspersonalen hitta bara två i ett akvarium och eftersom jag inte har några sen tidigare och dem gärna vill vara fler så skippade jag dem för denna gång.

Märks dock att de håller på att stänga ner akvarierna för skötseln har blivit lite eftersatt (de brukar annars ha väldigt fina akvarium som varit välskötta).

Det var 30% på kardinalfiskarna plus att jag tydligen hade 13kr bonus (då jag är medlem där) så det blev 337kr för alla 20. Min första plan när jag planera för kardinalerna var att bara skaffa 10 till en början men kunde inte låta bli att passa på att ta det dubbla (eftersom de fanns i båda färgerna och mitt 200liters ändå är tomt på fiskar).

Men eftersom det inte var helt planerat har jag inget karantänkar igång (och orkar inte riktigt göra plats för ett just nu heller) så chansar att släppa ner dem direkt (då det ändå bara är räkor i akvariet). Ska bli så spännande att vakna upp imorgon till lite mer liv och rörelse i akvariet!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2021-10-09 17:18
#181

#180:
Åh vad fina! Jättekul med nya fiskar. Smart att ta båda färgerna. Jag är också sugen på såna! :)

Annons:
Maleficum
2021-10-09 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#182

#181: De är superfina och roliga fiskar!
De viltfärgade smälter dock in mer så de poppar inte lika bra som de gula men kändes som att bara ha massa gula skulle bli för mycket också så blandat fick det blir. Ska bli spännande också om de föredrar att hålla sig med dem av sin egna färg eller om de kommer simma runt blandat!

Däremot så är 20 relativt små fiskar inte mycket i ett väl planterat 200liters akvarium :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-10-10 12:23
#183

Vad fina de var 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-10-10 12:29
#184

Var så mysigt att vakna upp och kunna ligga och kika på fiskarna i morse! Nu måste jag bara träna dem att det vankas mat på morgonen så de håller sig i framkant när jag vaknar ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-10-10 12:33
#185

#184: Vilket härligt uppvaknande 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-11-08 17:15
#186

Såg en crystalräka med några ägg idag! superglad hoppas verkligen dem kläcks och räklingarna klarar sig! Varit lite orolig att jag bara hade hanar kvar så hoppas småttingarna kommer bli honor.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
2021-11-08 17:48
#187

#186: håller tummarna!


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2021-11-09 09:44
#188

Håller tummarna att det blir massa honor 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
2021-11-09 21:41
#189

#186:
Yääh :)

Maleficum
2021-11-09 21:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#190

Kommer aldrig mer få ha min mat ifred!

Lilla fröken snodde en tepåse och försökte sno mina nudlar. En vän tyckte att Loke skulle kanske passa som namn till henne för hon verkar vara en liten buse.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-11-10 08:24
#191

🤣 Din mat är mycket godare än hennes mat 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-11-10 09:03
#192

#191: Tydligen :P

Misstänker dock att en stor del av hennes ät hets beror på att hon saknade mat i gamla hemmet :( Får se om det lugnar ner sig när hon märker att det alltid finns hö att äta (och senare gräs).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-11-11 10:37
#193

#192: Så kan det absolut vara. Du får bjuda henne på någon smarrig pellets och lite morötter lite då och då också 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-12-08 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#194

Idag har varit en bra dag! Jag lyckades se en pluttig liten crystal bebis! Och jag lyckades försiktigt borsta stora delar av båda kaninerna medan de åt mat utan allt för mycket protester! Helt klart framsteg!

Har gjort om mitt barbord till skötselbord just nu (bekväm höjd för mig att stå vid). Wulfe är ganska enkel att lyfta upp men Moira får fortfarande lite panik när hon ska lyftas upp eller ner men hon sitter snällt när man väl fått upp henne.

Dem har börjat bli bra på inkallning och de följer gärna efter mig (speciellt när jag går in i badrummet eller extrarummet eftersom det normalt är stängt till dem rummen).

Även om Moira inte gillar gos vill hon gärna sitta eller ligga bredvid mig och igår så floppa Wulfe när min kompis var här! Känns så skönt att de börjat känna sig så trygga här hemma! I början sprang de i panik om man kom nära, nu kan de ligga helt utslagna och jag kan gå precis bredvid dem utan att de rör en fena.

Om de tycker jag är jobbig så får man dock passa sig! Wulfe försöker gärna bitas och Moira boxas med framtassarna (precis som min Dafne brukade göra ❤).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-12-09 12:18
#195

Men vad härligt att höra vilka framsteg du har gjort med kaninerna 😀

Har du hittat en bebis så finns det säkert fler i djungeln 😉 Hoppas du får många friska och sunda bäbisar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
2021-12-09 20:33
#196

#195: Är så glad det går framåt med dem! Var lite orolig i början när de var så himla nervösa och rädda.

Lär det säkert finnas! Och såg precis en röd räka med massa rom!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2021-12-11 08:33
#197

#196:
😀

Maleficum
2021-12-20 17:34
#198

Mina akvarium har blivit lite "eftersatta" sen jag fick hem kaninerna (haft massa läkarbesök och grejer också så energin har varit på minus ett bra tag nu). Har mest blivit mata och byta vatten och inge mer. Hade tänkt göra lite fixande igår men då kranvattnet just då lukta lite klor så får det vänta (hoppas på att det inte ska lukta på onsdag så jag kan fixa då). Har märkt att det kan variera från dag till dag om kranvattnet luktar klor eller inte, läste också att de tydligen gör något test med någon ny mätare som i realtid testar utgående vatten och antar att de kanske automatiskt doserar klor (och vad mer de kan tänkas tillsätta) utefter dem resultaten.
Detta har gjort att istället för att ha en fast byta vattendag (jag brukar ha) så blir det istället på dagar när jag inte kan känna klorlukt i vattnet (plus använder askorbinsyra för säkerhets skull och special medel till crystal räkakvariet).

Ska se om jag kan lyckas fota en av mina korsnings Guppy hanar som börjat färga ut :) Han är rickigt fin men väldigt lite fortfarande.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-12-22 18:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#199

5000 bilder senare (kändes iaf som så många) och detta var det bästa jag lyckades få på min projekt Guppy hane! Han är inte stor, kanske 2,5-3 cm max. Får se om han blir något större eller om han förblir en pluttis.

Idag var det ingen klor doft på vattnet så det är vattenbyte på schemat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-12-22 18:53
#200

Det är omöjligt att få bra bilder på Guppy. Har fått fram jättesnygga hanar, men det är lögn i h**vete att få bra bilder på dem 😒

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-12-23 18:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#201

Bebisar! :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-12-24 15:26
#202

#201: 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
2022-05-09 14:30
#203

Nu har jag varit seg på att uppdatera igen!
Ska försöka bli lite bättre på det men tänkte att det då är dax att starta en ny tråd för det.

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1540240/maleficums-zoo-4

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Nephi
2022-05-09 17:33
#204

Låser denna 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: