Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: labyrintfisk
Läst 2578 ggr
Karat
0

Räknat kampfiskyngel, gaaahhh!

Nog för att jag misstänkte att det var 100+, men igår håvade jag över alla småbettorna i ett annat större akvarium och passade på att räkna dem: det var 260 stycken!!! Och de största har börjat mopsa sig… Jag inser att detta inte funkar, men kan man rent etiskt bara typ, DÖDA, de hundra eller så minsta? De är två månader nu och skrämmande friska. Jag borde ha tänkt på detta, jag vet, men efter allt jag läst på nätet verkade det inte så sannolikt att så HIMLA många skulle överleva. Vill någon adoptera ett gäng? Artemia och mikromask kan medfölja! Jag bor i Uppsala

MVH Lotta

Simma lugnt!

JonteL
0

Hehe kul med yngel!

Jo, så många överlever. Vet en som har fått ca 350 yngel till vuxen ålder och kampfiskar kan faktiskt få mer än det så, man måste ha plats när man odlar kampfiskar:)

Vad för färg och fenform har dom?

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ska du döda några så döda de som ser ut att ha tex inavelsfel eller dom minsta. Försök att behålla dom som är störst, bäst kondition och utan några fel i tex kroppen, munnen eller fenorna.

Nu kommer du snart in i den jobbigaste tiden då du måste sära på alla hanar som börjar bli jävliga mot de andra, och du kan räkna med att 80% av ynglena är hanar. Du kan nog också börja se vilka som är honor nu, iaf på det största så försök att behålla dom :)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Karat
0

Hej, tack för glada tillrop ni som kan…! Jag har redan satt fyra stora i varsin innerburk. Samt varit runt och hört mig för på akvariebutikerna, men de verkar konstigt nog föredra grossistfiskar.

Jonte: jag vet inte än vad de får för färg men pappan är blå veiltail och mamman mer naturfärgad (blåröd), så ingenting speciellt ovanligt.

Simma lugnt!

JonteL
0

Ajdå, veiltail är tyvärr ingen fenform man odlar på längre (inte bokstavligttalat) Utan menar att ingen vill ha veiltail längre. Inte ens grossistar vill ta in längre då dom flesta djuraffärer har börjat med Crowntail och såna fenformer :/ Tror du nog får ta död på kanske 80% av alla, då ingen kommer köpa in typ 200 veiltail hanar (om du har tur kanske nåt grossist kan ta dom, fast inte 200) Honorna kan du nog sälja till djuraffärer (med lite tur)

Jonathan Lundin

Buller
0

Om du möjligtvis har vägarna förbi stockholm så finns de alltid platts i något av alla mina akvarium..

fiskargrabben
0

om du ska förbi norberg eller avesta i norra västmanland/södradalarna så kan jag ta ett riktigt lass =D

[Billkampfisk]
0

ts du kan skänka bort dom till arken zoo, aqvarie hobby, grizzly zoo i uppsala dom tar säkert emot alla dina kampfiskyngel! Glad

[Billkampfisk]
0

ojj såg att du redan hade försökt med det!! kan du ta någon bild på dom för min morfar kanske skulle vilja ha några.

JonteL
0

Har du vägarna förbi Örebro någon gång?

Skulle kunna ta ett 10-tal honor och ev någon hane också!

Jonathan Lundin

Karat
0

#5 Det händer…!

#6 Jag skall till Mora i mitten av maj, hur många vill du ha?

#9 Inte omöjligt att jag kommer till Örebro framåt sommaren

#8 De blir urdåliga på bild eller rättare sagt jag är usel på att fotografera fisk! De som börjat färga ut ser blå eller blåröda ut, men det finns många väldigt ljusa med grönt skimmer, ingen aning vad det kan bli?

Pappan är den blå hanen på min avatar

Hur kommer det sig att det blir sådan övervikt för hanar?? Är det alltid så? Jag som fruktade att det bara skulle bli en massa "fula" honor

Simma lugnt!

Lindzen
0

Honan är troligtvis plakat och det kan vara dominant och både rött och blptt är dominant så ynglena kommer nog bli röd/blå/turkos blandningar.

Det blir alltid mycket hanar, därför måste man ha plats för väldigt många kar. Man brukar räkna med att ca 80-90% av ynglena blir hanar och resten honor.

Mvh Linda

Karat
0

Hur ser man att en hona är plakat? De har ju korta fenor i vilket fall, väl? Hur ser en genetisk veiltailhona ut då jämförelsevis? Hur gamla är honorna när det syns att de är honor? (genitalpapill). De flesta av ynglen har en mörk rand utefter kroppen vilket jag bara sett på vuxna honor förut, har hanarna också en sådan rand innan de färgar ut? Några av ynglen har svaga vertikala streck, är det honor på gång att bli könsmogna (liknar mammans då hon lekte). Ursäkta många frågor, tacksam om någon vet!

Simma lugnt!

Lindzen
0

Generellt sett så är det flästa viltfärgade honor i djuraffärer plakat. Plakathonor har lite mindre fenor än långfenade honor, kan vara lite svårt att se skillnad om man inte är van.

När jag började kunna se honornas äggledare så var de ungefär 9 veckor, det var lättare att se äggledaren när jag tog kort med blixt, så blev alla mörka färger supermörka och alla ljusa jätteljusa så då såg man äggledaren lättare. De vågräta ränderna har alla kampfiskar med mörka pigment, även hanar, det kan vara att det inte riktigt är utfärgade (hos unga fiskar), stress eller underlägsenhet. Honor som vill leka har lodräta ränder, men ofast bara vuxna eftersom när de är så där små så är det ju omöjligt för dom att leka.

Mvh Linda

fiskargrabben
0

beror på hur stora de är när jag får de men ca 5 hannar och kanske 15 honor om de är ca 1-2 cm :)

Karat
0

Tack Linda, då vet jag ränderna försvinner! Pappan är ju så sammetsblå fram och metallicblå på kroppen så jag har då aldrig sett några ränder på honom. Jag skall prova blixttricket på småbettorna!

Fiskargrabben: Hoppas bara jag kan se skillnad på dem vid det laget, men jag tror att det skall gå eftersom det är några veckor kvar!

Simma lugnt!

JonteL
0

Okej, om du kommer hit får du gärna höra av dig!

Skulle vara intresserad av kanske 20 honor och minst 1 hane till mitt framtida 500l akvarium:)

Jonathan Lundin

Buller
0

Bara säga till om du har vägarna förbi stockholm för då är ja väldigt intresserasd av 3-5 hanar &kanske 10-15 honor Glad

AngelicamedC
0

Jag kan tänka mig adoptera en eller två :)

Karat
0

Jonte: Låter inte dumt! Jag hör av mig när jag är på väg åt ditt håll!

Buller: Jag kommer säkert till Stockholm i vår, var finns du? Vill bara vara mer säker på könsbestämningen innan jag släpper iväg dem, vill inte sätta någon på pottkanten med en massa hanar!

Angelica: Du är välkommen! När vill du ha dem?

Simma lugnt!

Buller
0

Ja bor på gärdet 6 min från stockholm central med T-banan..

AngelicamedC
0

vilka färger har du att erbjuda, har en har redan en ljusblå och en mörkblå redan så vill helst inte ha npgon såndan till :)

KerstinL
0

Jag har hört att Kampfisk liksom Guppy könbestäms av temperaturen i akvariet, lägre temp= hanar, högre temp= honor.. Nu är det ju inga stora temp.skillnader vi talar om men t ex 26-28 grader (låg temp) eller 29-30 grader (hög temp), vet dock inte sanningshalten i detta men vi har ca 28-29 grader i burkarna i lokalen och vi får nästan 50-50 (kan då kanske bero på "mittemellantempen" i karen) FlörtSkrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Lindzen
0

Jag hade mellan 29-30 grader åt mina kampyngel så får se om det blir många honor :)

Mvh Linda

Buller
0

Hör av dig några dagar innan du ska till stockholm så kan vi bestämma platts & tid.. 3-5 hanar & kanske 10-15 honor skulle bli bra..

Eller om du vill bli av med flera så  säg till

Karat
0

Angelica: De som visar ordentlig färg skiftar i mörkblått och rött med lite ljusblått metallicskimmer - de största är riktiga små bettor nu och kråmar sig väldigt vackert!

Kerstin o Linda: Jag hade 28 grader vid leken, får se hur det blir med könsfördelningen! Har ingen som helst aning om hur gamla föräldrarna är heller…köpte båda i januari.

Buller: jag hör av mig!

Hälsningar Lotta

Simma lugnt!

AngelicamedC
0

Ååååååh de låter ju underbart! En sån vilol jag verkligen ha :D :D

Buller
0

Har du kunnat köns bestämma dom än??Glad

Karat
0

Ja, de 30-40 största är jag rätt säker på. De flesta är mycket riktigt hanar, men jag har några stora fina honor. Nu har jag börjat lämna iväg dem till alla jag känner som har akvarium!

Hälsningar Lotta

Simma lugnt!

Lindzen
0

Bilder får du gärna visa ;)

Mvh Linda

Elenih
0

Hej och förlåt för att jag hoppar in här med två random frågor, det är alltså så att jag undrar om den vita ''pricken'' eller röret som gör att man kan skilja på kamphanar och honor, har 4 garanterade honor och en veiltail hane.. alla honor har en prick eller ett ''rör'' mellan analfenorna men det har även killen! Hur kan det gå till? Fattar ingenting alltså… Och nu till min andra fråga, min 5:e hona är väldigt stor, även fast hon tydligen ska vara lika gammal som alla de andra (runt 4 månader) så är hon ca 6-7cm medans de andra är ca 3-4cm. Hon är den största Kampfisk jag sett! Är det normalt? (Har köpt de andra från samma ägare bara den stora som är köpt separat) Dessutom är jag inte helt säker på att hon är en hona..

elenihadjipetrou.blogg.se

Lindzen
0

Bilder skulle hjälpa.

Äggledaren är ganska så synlig, det går oftast inte att ta miste på när man väl ser rätt. Det är som ett mjölkvitt sandkorn vid analöppningen.

Hon kan vara en sk giant Kampfisk, de blir ca 10 cm. Ganska ovanlig här i sverige men har själv haft en giant hona som blev säkert 8-9 cm.

Mvh Linda

JonteL
0

Finns det verkligen Giant i Sverige? Thailänskarna fick ju fram dom för bara nåt år sen. Och dom är ovanliga även i Thailand. Skulle ju vara kul om det finns Giant i Sverige då vi blir en av dom väldigt få länder som har Giant isf :)

Och om det är en Giant hona är det med största sannolikhet en Halfmoon också. Dvs Giant halfmoon :)

Jonathan Lundin

Elenih
0

Har bara min mobilkamera nu vilken är skit.. kan försöka ta några bilder imorgon men på tjejerna är det liksom mer som ett rör (alltså utstickande) medans hanen bara har en liten vit prick

Lindzen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är 100% säker på att det var en giant, hon var minst tre gånger så stor som de andra honorna. Ingen hane kunde para sig med henne, hon var för stor runt magen.. Hade henne för snart 2 år sedan.

Giant tycker jag inte är ett dugg ovanlig, i stort sett alla uppfödare i Thailand föder upp dom. Har sett väldigt många videos på giant. Honan jag hade var heller inte halfmoon.

Här är hon gemfört med mde två normalstora plakat honorna jag hade:

Mvh Linda

Lindzen
0

Här moppsade hon upp sig mot en ung plakat hane.

Mvh Linda

Elenih
0

Jo men exakt! Tycker min är identisk den på första bilden! Hon är röd och har samma fenor. Men jag vågar inte sätta henne med dom andra honorna.. (har 4st 4 månaders honor i ett 25 liters och henne ensam i ett 35 liters..) Tycker du jag ska testa att sätta in alla tillsammans?

Lindzen
0

Oj, 25L är väldigt litet för 4 honor bara det tycker jag. För 5 honor så kanske det behövs iaf ett 40-50 L, då har de iaf ca 10 L var, vilket ibland behövs åt surkärringar som kamphonor kan vara mot varandra ;)

Mvh Linda

Elenih
0

Jo jag vet, men jag tror att det här funkar ett tag till sen ska jag nog skaffa ett 60L till dom.

Förresten är min hona inte heller halfmoon vilken är väldigt tråkigt, haha.

Elenih
0

Kolla vilken jäkla bild jag hittade!

JonteL
0

Kanske finns uppfödare som odlar på dom, men det finns ej så många utsprida som t ex vt's eller halfmoon's. Så jag vet finns det bara kanske 5-6 st odlar i Thailand som faktiskt säljer Giant och då är det i väldigt små mängder. Sen finns det säkert rätt många som odlar på dom. Ja, har också sätt rätt många Giant's videos på YouTube. Om jag skulle gissa skulle jag nog ska att det bara finns runt 1000 st Giant, Vilket är otroligt litet om man jämför med t ex Veiltail.

Fast för två år sen måste du nog hålla med om att Giant var rätt ovanliga, även i Thailand. Då det var då man fick fram dom typ:)

Din ser ju dock ut att vara en Giant :) Inte en halfmoon heller. Har faktiskt bara sett giant's som är halfmoon, fast giant vt's är nog inget dom flesta odlare odlar vidare på.

25L är alldeles för litet för så pass många honor, skulle säga minst 50l.

Jonathan Lundin

Lindzen
0

Jag tror inte det odlas i små mängder, dom får säkert minst 100$ för varje fisk. Jag såg också på någon internationell fisktävling som är varje år i Singapore och där fanns det minst 100 giants och då kan det omöjligt vara så att det bara finns 900 andra giants i världen.

Jag har sett väldigt många giants på Aquabid som inte ens är i närheten av halfmoon..

Mvh Linda

Elenih
0

Hej igen! Här är en bild på henne (?) Vet att hon ser liten ut men hon är i ett stort akvarium och bilden är tagen på avstånd men hon är ca 6-7 cm. och kan tyvärr inte ta en bild på min hane eftersom att kameran är så dålig men är 99% säker på att jag ser en prick. Undrar även om jag kan ha henne med mina fyra andra honor som bara är runt 3 cm, eller kommer de bli jagade och uppätna? Kan man kanske ha henne tillsammans med en hane? Är dock rädd att chansa då jag är väldigt fäst vid alla mina fiskar…

Lindzen
0

Det är en hona. Hon är ändå inte så superstor om hon bara är typ 6 cm, mina största hona är ca 5 cm. Jag tror nog att det är dina andra honor som är ovanligt små, de ska vara större. Du kan ju prova sätta ner henne med de andra honorna, kanske fungerar. Men med en hane skulle jag inte göra det, om hon är så stor och irriterad på att han försöker uppvakta henne så kan hon lika gärna ta ihjäl honom.

Mvh Linda

Elenih
0

Tack för tipset, ska pröva att sätta ner dem med henne, dock ska jag se till att skaffa lite fler växter + gömställen först.

Lindzen
0

Gör så, men håll ett öga på dom de första timmarna :)

Mvh Linda

Elenih
0

I will :) hur går det med odlingen förresten? Hur har du plats med alla? Säger inte dina förädrar någonting? Har två akvarium och två skålar och mamma gnäller redan som fan haha..

Lindzen
0

Det går bra. Jag har plats för alla fiskar, annars så skulle jag inte hålla på. Visst tycker dom att det är läskigt med alla vattenfyllda akvarium men de säger inte så mycket faktist, det är ju bara jag som tar hand om allt :) Just nu har jag 6 akvarium varav 5 står i mitt rum.

Detta blev lite OT..

Mvh Linda

JonteL
0

#46 Måste faktiskt fråga, vad menar du med 2 skålar? Som i "guldfiskskålar"? Sorry för OT!

Jonathan Lundin

Elenih
0

Ja jag menar ju inte sallasskålar:) men har hört att kampfiskar inte ska trivas i guldfiskskålar trots att mina är lite större (15 och 20 liter) så jag letar just nu efter akvarium på ca 10 till 20 liter där jag kan sätta hanar i.

JonteL
0

#49 Ingen fisk trivs i såna skålar, dom är olagliga för delen också!

Att ha kampfiskar i 10l akvarium (om man ens kan kalla det akvarium) är lika dåligt som att ha dom i skålar, dvs djurplågeri.

Jonathan Lundin

Lindzen
0

"Guldfiskskålar" kan förstöra balanssinnet hos fiskar.. Ska du ha en ensam hane i ett kar så skulle jag säga minst 15-20 L.

Mvh Linda

Elenih
0

Vad fan säljer de de för isf? Det är ju jätte skumt att de måste ha 20L var.. Då kan man ju bara ha 5 fiskar i ett 100 L akvarium…

JonteL
0

Jaha du varför dom säljs är en bra fråga, köpt du dom i en djuraffär?

Alla fiskar behöver inte 20l var, i ett 100l kan du tex ha 15-20 guppys. Varför tycker du att det är skumt att dom ska ha 20l var?

Jonathan Lundin

Elenih
0

Jupp det gjorde jag men det vara för ngt år sedan men har sett att de fortfarande gör det. Asså det är klart att de borde få ha det men att man bara kan ha fem kampfiskar i ett hundra liters låter lite konstigt

JonteL
0

Haha varför låter det konstigt? Alla fiskar behöver utrymme och att ha ens 5 kampfiskar i ett 100l är en risk, då dom är väldigt aggressiva. Du kan inte ha tex 2 hanar i ett 100l. Utan isf 4 honor och 1 hane.

Jonathan Lundin

Lindzen
0

Ska du dela av ett 100 L så kanske du kan göra så det får plats ca 6-7 hanar (alltså 6-7 avdelningar). Vill du bara ha honor där så kan du säkert ha 6-7 st, om du inreder med mycket växter och ser till att alla honor är fredliga. Men ska du köpa ett enskilt kar åt varje hane så ska karet vara på minst 15-20 L, annars går det inte att hålla en någorlunda stabil bakteriekultur och dessutom få plats med doppvärmare och filter.

Mvh Linda

Elenih
0

Jo jag förstår det, men är det bara o slänga skålarna? den ena är ändå 15 och den andra är antingen 20 eller 25 L… Eller kan man ha kvar dem till ev. odlingar då jag kan förvara fiskarna där (innan jag säler/skänker dem)

Lindzen
0

Du kan ju ha dom som reserv till unga hanar ja men endast under kortare tid, inte permanent.

Mvh Linda

Elenih
0

Måste bara fråga Lindzen när ynglen blir leveransklara och hur man beställer från dig?

Lindzen
0

Om ca 1 mån, beror lite på hur snabbt det växer, kommer vara borta ganska mycket så de kommer nog inte få lika mycket mat varje dag som de bör. Jag kommer skriva på mina trådar vilka fiskar som är leveransklara och sen är det bara att skicka ett mejl (vill dock bara ha mejl från de som verkligen är intresserade).

Mvh Linda