Annons:
Etiketterberättelser-bilder-bildtrådarprojekt-diyakvarium-och-fiskar
Läst 526 ggr
fluffis
2/15/22, 11:41 AM

Nytt sydamerikaakvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kan jag inte hålla mig längre utan måste retas genom att lägga upp en ny tråd med knapphändig information 😀

Jag bestämde mig för 2-3 månader sedan (eller är det ännu längre sedan?) att jag skulle sätta upp ett sydamerikaakvarium. Dock är jag glad att jag inte beställde själva akvariet redan då för eftersom saker och ting tar längre tid än man tror så har det inte varit redo för installation förrän nu. Dags att beställa akvarium med andra ord, spännande värre, men det visade sig att det är slut hos leverantören så det kommer dröja 2-3 veckor innan butiken får hem det. Typiskt!

Bänken är byggd och målad på senast idag. Numera är det vitt i vardagsrummet som gäller så denna är vit men är egentligen precis likadan som den svarta som syns i bakgrunden. Det är den bänken och det akvariet som ska ersättas. Här är en länk till det svarta bygget.
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1508437/bygga-akvariebank

I övrigt så har jag köpt filter, doppvärmare, termometer och mangroverötter. Sydamerikanska växter som jag ska använda finnns också några hemma planterade i andra akvarier tills vidare. Belysning tror jag ska beställas på Amazon och även filterpåsar till bottenmaterialet. Sand finns hemma men jag behöver även beställa JBL volcano mineral.

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Annons:
5ara
2/15/22, 2:05 PM
#1

Vi kör på sånt här istället för volcano mineral:

https://plantanica.se/scoria-lavagrus-20-liter-

Vårat har varit märkta med vulkannamnet Hekla. Kul kuriosa att veta lite mer exakt vad det kommer ifrån 🙂 Vi har handlat exakt produkten jag länkat till och frakten gick snabbt och smidigt.

Lavagrus 2 - 8 mm för odling. Röd scoria. Vulkangrus / lavalit köper du hos Plantanica. Vi säljer odlingssubstrat och tillbehör.
fluffis
2/15/22, 3:01 PM
#2

#1:
Funkar den?!? Det är ju den jag har tittat på tidigare men varit osäker! Jag har nog läst lite slarvigt också och trodde den hade tillsatt näring men det står att den kan lagra näring och det är ju en jä--a skillnad.

Funkar den för er så funkar den för mig tänker jag. Jag tackar för tipset och beställer 😀

5ara
2/15/22, 3:05 PM
#3

Ja, för oss har den fungerat fint i alla fall. Har den i Sulawesi 2.0 och den har inte stökat med TDS:en så den verkar inert som sig bör 🙂

Draken
2/17/22, 7:19 AM
#4

Spännande 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2/19/22, 10:21 PM
#5

När jag väl hade sett ut en bra lampa på Amazon så insåg jag att man måste skaffa ett konto där och lägga upp kontokort och sånt. Jag gillar inte att lämna ut mina uppgifter hej vilt så nu har letandet av lampa börjat om. Suck.

Draken
2/20/22, 11:07 AM
#6

#5: Så typiskt 😞

Men håller med, man skall inte lämna ut uppgifter om kontokortet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
3/11/22, 7:00 AM
#7

Lampan ja. Lite ironiskt så föll det till slut på en Fluval Aquasky 2.0. Likadan som den jag har till 84-litersakvariet. Jag ska ju inte ha tillsatt koldioxid här så det gäller att inte ha för stark lampa och Aquaskyn kan man ju ställa i alla tänkbara lägen, så det blir säkert bra. Det enda negativa är att lampan är kort till akvariet men å andra sidan är det inte lätt att hitta lampor som passar ett 70 cm akvarium.

Akvariet har kommit till butiken så det är planerat en Malmötripp ikväll för att hämta det 😀

fluffis
3/11/22, 7:04 AM
#8

Jag ger här en liten försmak på min inspirationskälla. En till synes enkel biotop men jag fastnade för berättelsen om hur det här området är i fara pga skövling.

http://biotope-aquarium.info/aquariums/riverbank-in-the-rio-sucuri-near-bonito-brazil-150-l/

Draken
3/11/22, 10:04 AM
#9

#7: ÅHHH så spännande 😀

#8 Enkelt ja, men jäkligt snyggt 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/11/22, 3:33 PM
#10

#9:
Ja, verkligen spännande. Vi får se om det blir enkelt att göra det enkelt eller om det blir svårt att göra det enkelt 😉

Draken
3/12/22, 12:02 PM
#11

#10: Det återstår att se 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/12/22, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Det är en speciell känsla att titta på sitt nya tomma rengjorda akvarium som bara väntar på att fyllas 😀

Akvariet är optiwhite och har måtten 70 x 50 x 40 cm så alltså rätt djupt och lågt, 140 liter och jag tror det ska passa alldeles utmärkt till fiskarna som bor i halvmåneakvariet bredvid.

Silikonarbetet är inte direkt premium på ett sånt här Imazoakvarium och det finns några skavanker, men det duger 😀

  • Redigerat 3/12/22, 12:07 PM av fluffis
fluffis
3/12/22, 1:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

Understa bottenlagret är på plats. Där är lavagrus, ECS-soil och sten 5-8 mm i filterpåsarna.

Annons:
fluffis
3/12/22, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Massor med sand.

fluffis
3/12/22, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#15

Mangroverötter i bottnen. Det är ju meningen att växterna ska dominera här. Tyvärr ser växterna på uppväxt i det stora akvariet ut som på en av bilderna, så det får räcka med växterna som finns i 30-litersakvariet.

Jag tar en paus så får vi se om jag flyttar på den hårda inredningen sen.

fluffis
3/12/22, 11:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

Ja, jag flyttade mangroverötterna så att det kanske kan bli som en gång i mitten. Här har jag fyllt på så att vattnet täcker sanden plus pyttelite till och planterat några enstaka stjälkar och lagt i några flytväxter. Jag försöker få tag i minimusselblommor men har inte lyckats. Säg gärna till om ni vet var det finns!

fluffis
3/13/22, 12:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

Nu är växterna och vattnet i! 😀
Grenarna flyter 🙃

Draken
3/13/22, 9:51 AM
#18

Snyggt 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/13/22, 12:49 PM
#19

#18:
Tack Draken!
Det blev ändå rätt så mycket växter trots att jag inte trodde det. Men fastän de kommer från lilla 30-litersakvariet så var de ändå så pass långa att jag fick kapa dem, så därför blev det dubbelt så många planteringar. Får se om jag får till en stig i mitten också 😀

Det jag har spetsat till det jämfört med min inspirationskälla är Sagittaria subulatan i framkant. Det har dock bara blivit två plantor eftersom jag tyckte de stod så fint i 30-litersakvariet där jag har snott dem ifrån. Jag får köpa nya 😀 Smågrenarna är också mitt eget påhitt, vi går se om de sjunker nån gång 😀

  • Redigerat 3/13/22, 12:51 PM av fluffis
Draken
3/15/22, 12:26 PM
#20

Jobbigt när grenar och rötter flyter. De har en förmåga att dra med sig växterna upp också.

På rötter som flyter brukar jag knyta fast dem med fiskelina på en platt sten. Stenen döljer jag under sanden, så den syns inte 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
3/15/22, 3:01 PM
#21

#20: smart att knyta fast rötterna på stenar. Jag har mest använt CA-lim.

Som tur är så steg i ga av mangroverötterna. De har varit väldigt medgörliga faktiskt 😀

Smågrenarna och mandellöven som flyter är faktiskt lite mysiga. Det stör inte mig att de flyter just nu när jag inte har något filter/pump igång.

I övrigt så har rötterna släppt ut så att vattnet blivit lite mörkare vilket är rätt mysigt det också. Det har börjat komma nitrit vilket måste innebära att antingen lavagruset eller ECS-soilen läcker. Tur att jag väntade med fiskarna. Annars finns ett cyklat filter redo att sättas in. Plus ett ocyklat större som jag har tänkt använda på lång sikt.

Det är väl lika bra att jag börjar med frekventa vattenbyten för att få bort nitriten. Jag vill ju flytta fiskarna. Dessutom fick jag en 10 % på fiskar inom en månad från akvarieköpet, så det kan inte ta hur lång tid som helst! 😀 Förutom smycketetrorna och citrontetrorna, vilka jag redan har, så vill jag tillföra pansarmalar och otocinclus. Jag tror att jagminte kan hålla mig ifrån den supersnygga Otocinclus cocama 😀

fluffis
3/15/22, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#22

Akvariet idag. Det är rätt så färgat pga rötterna. Lamphållare är fixat så att lampan kommer upp i höjd. Doppvärmaren verkar opålitlig precis som den som jag köpte till mitt 30-liters av samma märke. Köper nog en ny.

Draken
3/15/22, 3:57 PM
#23

#22: Lite svartvattenbiotop över det hela 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/15/22, 9:39 PM
#24

#23:
Ja 😀
Fast nu på kvällen har jag bytt vatten så nu är det klarare. Funderar på om jag ska ha någon bakgrund. Från början hade jag tänkt ha en frostad och sen en blå bakom så att det blir lite dovt blått. Jag vet dock inte hur jag ska fästa det blåa på det frostade bara så det är väl där jag har fastnat nu.

Draken
3/16/22, 12:39 PM
#25

Tror det skall finnas ett genomskinligt lim som är till för att fästa planchbakgrund på karet, skulle inte det fungera tror du? Sen kan man ju också måla på den frostade bakgrunden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 3/16/22, 12:39 PM av Draken
fluffis
3/16/22, 12:45 PM
#26

#25:
Bra idéer där. Får undersöka det lite närmare men jag har inte haft tid. Vet att Juwel har nåt för att fästa sin bakgrund med (jag har köpt en juwelbakgrund i blått sen ett tag tillbaka) men vet inte om det enbart fäster på glas eller om det skulle gå på det frostade också. Jag får testa när tid finns 😀

  • Redigerat 3/16/22, 12:50 PM av fluffis
fluffis
3/20/22, 9:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#27

Här händer det grejer! Bilderna börjar med två citrontetror som fick flytta in igårkväll. De är bleka syns knappt mot väggen som är naturvitfärgad.

Sen har vi en bild på citrontetrona i sitt gamla akvarium. Där har de lite färg i alla fall.

Smycketetrorna hänger vid pumpen som nyinflyttade.

På sista bilderna har vi citrontetrorna mot den blå bakgrunden (sida 1 och sida 2) och där syns de ju bättre. Ser det bra ut tycker ni? Eller ska jag bara strunta i det och vänta tills växterna växt mer? Eller ha en frostad bakgrund? Jag tänkte testa att se hur det blir om man håller upp en frostad bakgrund och en blå bakom men den frostiga hade ett skikt med rutigt mönster på sig så det gick ju inte…

Förresten jag räknade till 17 citrontetror och 6 smycketetror. En enda icke-sydamerikansk amanoräka får också gå här och städa tills det är dags att skaffa Otocinclus 😊 Sen måste jag självklart ha ett gäng pansarmalar också 😊

  • Redigerat 3/20/22, 9:34 PM av fluffis
Annons:
Draken
3/21/22, 10:17 AM
#28

Jag tycket det er snyggt ut, men växterna behöver ju lite tid att ta sig.

Jag gillar blå eller svart bakgrund, så jag röstar på det 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/31/22, 9:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag har inte kommit någonvart med vare sig bakgrund eller fler fiskar men växterna har växt i alla fall 😀 Jag gillar när det blir lite svartvattenkänsla över det hela. Nitritet har släppt också 😀

Sen har vi det där med filter… suck… Det på högra sidan är smidigt, bra och tyst men lite underdimensionerat. Det är ett extrafilter jag har att flytta runt mellan akvarierna vid nyuppsättningar eller haverier. Det till vänster köpte jag till detta akvariet men glömde kolla höjden så det passar inte. Dessutom känns det lite smäckigare, låter ibland och svamparna i det är sådär…

Så frågan är vad jag ska göra för att få det hela snyggare och med bra funktionalitet.

Draken
3/31/22, 12:57 PM
#30

Det har vuxit på bra 😃

Ja detta eviga "strul" med filter som låter, inte passar, är för dåliga etc. elände.

Men ett mindre filter, skulle inte det fungera ? Eller om du kan köpa nån större "buskig" växt som döljer filtret , åtminstone hyfsat ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
4/4/22, 5:05 PM
#31

#30:
Ett mindre filter? Menar du typ det som är på högra sidan eller vad tänker du på?

Draken
4/5/22, 10:26 AM
#32

#31: Tänkte ett mindre filter som inte är så skrymmande ? Typ som det som är å högra sidan.

Jag har två mindre med strilrör i mitt akvarium där jag har Guppyna. Det fungerar bra, och Guppyna "flyger inte runt" i strömmarna 😉
Jag får ju göra rent filtren oftare, men det är det värt känner jag 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 4/5/22, 10:28 AM av Draken
fluffis
4/7/22, 7:09 AM
#33

#32:
Bra input. Jag funderar på att behålla enbart det mindre. Och om det inte funkar så kan jag skaffa ett likadant till och ha två. Det stora har i alla fall slutat låta.

I övrigt är värdena bra och fiskarna är pigga och livliga. Rutan framtill börjar bli riktigt skitig med alger och de lämnar jag med flit till otocinclusarna jag planerar köpa imorgon 😀

Draken
4/7/22, 8:23 PM
#34

🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
4/9/22, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#35

Jag var tvungen att fota rutan igår före Otocinclusarnas inflyttning.

fluffis
4/9/22, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#36

Invånare.

Draken
4/9/22, 2:42 PM
#37

Dom algerna kommer inte vara kvar så länge efter Ottocinklusarnas framfart 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
6/11/22, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#38

I detta akvariet händer typ inget. Det är igen igenväxt med halvdåliga zosteraefolia och flytväxter. Därför är det också väldigt mörkt och rötterna släpper fortfarande ifrån sig tanniner eller vad det heter på svenska. Det mörka vattnet gör så att fiskarna (citrontetror) inte står ut alls. Jag har inte alls haft lusten att sköta om det här akvariet och det är förstås tråkigt.

Otocinclusarna håller ordning på rutorna tack och lov och ikväll ska jag tamett ryck tänkte. Jag funderar på att sälja citrontetrorna (om det går) och skaffa någon fisk I rött eller blått istället. Jag lurar också på att byta filterna mot ett Oase ytterfilter vilket är sjukt lättskött. Då slipper jag både de två innerfilterna och doppvärmare (Oase-filtret har inbyggd doppvärmare).

Förresten så finns det inga Spixiisnäckor kvar alls. De trivdes tyvärr inte.

fluffis
6/13/22, 6:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#39

Färgen på fotona blev lite konstig men man kan i alla fall se hur det gröna sticker ut mycket mer och det ser mycket trevligare ut. Här har jag rensat bara vänstra sidan men senare rensade jag högra sidan också 😀

fluffis
6/13/22, 7:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#40

Jag fick en väldigt glad överraskning när jag hittade en lillskit av pansarmal. Det är Aspidoras raimundi som har blivit fler. Det finns inte så jättemycket dokumenterat om den här arten men enligt nån källa ska det vara svårt att föröka dem eftersom de är förtjusta i ägg. Det kan förklara att det bara blev en liten bebis trots alla de där äggen, haha 😄

fluffis
7/29/22, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#41

Jag skrev här för några dagar sen men jag blev distraherad av barnen, all text försvann och jag blev less.

I alla fall så har detta akvariet varit svårjobbat. Tefärgat vilket gör att citrontetrorna inte precis sticker ut. Två fula innerfilter. Växter som blir svarta och inte växer så mycket…

Men på sistone har jag fått lite ordning på det och lite mer ruljans på att ta bort tråkiga växter. Jag har också skaffat ett ytterfilter vilket gör att jag har kunnat ta bort den fula doppvärmaren så det känns redan bättre. Just nu kör jag ytterfiltret med det minsta svarta filtret samtidigt och det har bara kommit lite nitrit.

Här är två bilder från juni före och efter vattenbyte där man ser färgskillnaden på vattnet tydligt.

Sen en bild som är nyare.

  • Redigerat 7/29/22, 12:21 PM av fluffis
Annons:
fluffis
7/29/22, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jag har gett upp om att försöka få akvariet att likna min inspirationsbild i inlägg 8, det är för svårt 😀 Så nu har jag planterat en svärdsplanta som jag hade över från mitt 84-litersakvarium (svärdsplantan blir för stor rätt snabbt där så jag har gett upp att ha den växten där).

I förrgår vid vattenbyte blev vattnet lite för varmt (27 grader istället för 25) och då började smycketetrorna att jaga och slingra sig om varandra. Lite roligt även om jag inte förväntar mig något.

Draken
7/30/22, 10:57 AM
#43

Vissa akvarium är svårare att få till än andra. Tycker ändå det ser bra ut efter vattenbytet 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
7/30/22, 11:52 PM
#44

#43:
Tack 😀

Upp till toppen
Annons: