Bygga akvariebänk
Jag behöver något som mitt halvmåneakvarium kan stå på när jag ska göra i ordning för ett nytt akvarium i sovrummet. Att köpa ny akvariebänk är rätt dyrt. Jag hittade två begagnade juwel-lido-bänkar på blocket men det visade sig att den ena var mörkbrun och den färgen funkar inte i vårt vardagsrum. Det andra var tyvärr redan såld.
Så det blev att bygga själv. Jag har inspirerats jättemycket av 5aras bänkar, https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1482262/projekt-160l, nånstans i den tråden. Hur framsida och sidor ska se ut vet jag inte riktigt än och jag har inte prioriterat det heller eftersom det bara är tänkt som en tillfällig lösning.
Nu har jag iofs överdimensionerat virke men det visade sig att det inte är särskilt billigt att bygga själv heller. 300 pix betalade jag för tre plankor. Sen betalade jag ytterligare 200 för skruvar och skivan som ska vara ovanpå.
Apropå skivan så var jag först inne på MDF. Problemet är att jag bara behöver en liten liten bit medans de säljs i jätteformat. Det ledde till att det istället blev en golvspånsskiva eftersom de säljs i mindre format. 2 cm tjock är den.
- Redigerat 2021-07-31, 12:30 av fluffis

Kul! Lär bli jättebra 👏😀
Snyggt!
Jag tycker dock 500kr för en akvariebänk inte lät så farligt? 😊 tänker att en ny kostar mer än så? Till stora akvarier kan man i alla fall spara en hel del pengar på att bygga själv 😊
#4:
Tack, jag hoppas det :)
#5:
Jo, man lär nog tjäna på det om det är en större bänk. Dock är min ganska liten, 60 x 45 cm. Och färg hade jag hemma så den behövde jag inte köpa. Och tänk om jag skulle haft dörr +gångjärn, sidoväggar, hyllplan… och sånt som brukar finnas på en köpt akvariumbänk, då hade det dragit iväg.
#6: Sant, i de storlekarna kanske det inte är försvarbart. Förutom att man får det som man vill ha det då 😊
#7:
Sant :)
I mitt fall vill jag ha bänken låg/lägre. Jag tycker det känns onödigt när jag behöver stå på stolar/pallar när jag ska rengöra eller vill stoppa ner händerna. Jag är kort. Jag har ett litet akvarium vid sidan om TV:n på en TV-bänk och det är lågt. Det är rätt trevligt faktiskt, även att titta på. Så min nybyggda bänk är lite mittemellanhög. Vi får se om det blir bra men jag hoppas det :)
Här är den målad två lager i svart lackfärg. Det blev jättebra. Nu får den stå och torka ordentligt tills nästa helg så får jag ge mig i kast med hur det ska gå att flytta det där halvmåneakvariet.

#8 Men kolla! Så fint det ser ut 🤩
Små akvarier brukar jag bara tömma ut vattnet ur och sen bära dit jag vill ha det. Om man har mycket och tung inredning kan det ju vara riskabelt förstås. Jag och killen flyttade även ett Rio 125 på det sättet men då hade vi en skiva under för säkerhets skull.
Nä, jämfört med exempelvis en begagnad Juwel-möbel finns nog inget att spara. Den jag byggde till mitt Lido var inte billigare än en ny men, precis som ni skriver, så fick jag det som jag ville 🙂
- Redigerat 2021-08-01, 17:35 av 5ara
Snyggt 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#8: Vart ju riktigt bra! 😊