Rovfisks akvarievärld #4
Nu är min gamla tråd väldigt seg, så jag gör en ny här nu.
Jag har i dagsläget 5 akvarium igång.
520 liter, 300 liter, 240 liter, 225 liter och 112 liter
Min gamla tråd finns här, men mycket har hänt sedan den startades, den är inte "up to date" så att säga ;)
Välkommen in, och mycket nöje :)
Just nu är jag på gång med tömning av 112 liters akvariumet. Har stora problem med nematoder/planaria, det är nu tredje gången jag får invasion av dessa äckel, så nu tar jag ut allt och gör om. Sanden byter jag helt och hållet. Växterna skall kolsyrebadas och ansas. all inredning (stenar och rötter) skall skrubbas. Pumpen gav upp, så jag har köpt ny. Hela akvariumet skall skrubbas när sand och inredning är borta. Fiskarna och snäckorna får bo i en balja med pump under tiden.
Bjuder på en (mardröms) bild som det ser ut just nu ;)
Alltså papegojorna är så söta. Tyvärr så är de enda jag ser här de akvarieleasing har i sina kar på vårdcentralerna. Varken rätt storlek på kar eller inredning till dem så man blir bara så ledsen när man ser dem.
Jag har köpt både växter, pump och sand idag, så nu skall jag påbörja operation rivning. Bilder kommer ikväll eller imorron.
Jag har även en hel massa snabbväxande i två av de andra karen, så jag skall nypa toppskott av dessa och plantera i 112 litern. De växter jag köpte idag, är inte särskillt snabbväxande.
Växter som inhandlades idag :

Microsorum på rot

Flytväxt (kommer inte ihåg namnet)

Reineckii "pink"

Christmasmoss
#2 De är otroligt söta, och fruktansvärt sociala 😍 Jag får lägga upp lite mer bilder på hur mina bor, så kanske du blir lite gladare 😃
Snart tomt , bara resten kvar 🤪
Det tog en jäkla tid, men klart blev det 😃

Snyggt!
#8 Tack :)
Nästa projekt är ansning och vattenbyte här 😉
Bra jobbat, så snyggt det blev!
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Tack :) Maken undrade om jag hade köpt nytt akvarium 😂
Har inte gjort några fler vattenbyten än, men jag har knäppt lite kort i varje fall ;)
Fick ny telefon i Julklapp, och kameran är inte fy skam på den inte 😃
Översta bilden är knäppt med nya mobilen och den undre (samma räka) är knäppt med systemkameran 😎

Knäppt med mobil

Knäppt med systemkamera
Stora karet har stabiliserats jättebra sen flytten 👍
Liten Oscar
(ignorera skit på rutan, skall göra vattenbyte sen och skrapa alger 😊)
Mollysarna är skygga efter omstart. De gömmer sig gärna bland växterna. Lyckades fånga 2 på bild iaf ;)
Vilka fina röda räkor du har. Jag har inte sorterat mina så de är ganska bleka nu. Ett par stycken små riktigt röda har dykt upp på sistone men de blir ju mer och mer färglösa när man inte plockar bort : (
Det ser verkligen ut som ett nytt kar efter omstarten. Hoppas nu att inte det har överlevt några planaria.
#21 Dessa är de två enda riktigt röda jag har kvar. Har även 3 till, men de är jättebleka, funderar på om jag skall plocka bort dem och försöka få till den röda stammen igen :)
Jag hoppas verkligen att alla äckeldjur är borta nu. De lever ju till stor del i sanden när de inte är uppe och äter, men jag tog ur all sand och spolade ur karet ordentligt med riktigt varmt vatten. har inte sett några fler i varje fall, annat än i baljan där snäckorna var. Jag avlivade varenda snäcka, vågade inte släppa tillbaka dem igen :(
Alltså, jag bara älskar min nya mobilkamera (mobilen också förstås, men kameran är helt suverän :D)
112'an har klarnat upp och alla luftbubblor är borta. Blev ganska snyggt om jag får säga det själv ;)
(Alla följande bilder är knäppt med mobilkameran :) )
Nya snäckor. 1 Batik och en Red onion (har 2 av varje)
Microsorumen gör sig bra där i hörnet på sin rot ;)
Anubian verkar ha klarat både saltbad och kolsyrebad 😃
Hoppas Christmasmossan tar sig och blir stor och fin 😍
Fina bilder. Helt ot men vad köpte du för mobil?
Synd om snäckorna som blir uppätna inuti skalet som ska skydda dem. Nu sägs det att lägre djur inte känner smärta men det vet jag inte om jag håller med om 😕
#30 Fick en samsung A5 :)
Jag håller heller inte med om det påståendet, även snäckor är levande varelser …alltså kan de känna smärta.
Idag blir det vattenbyte i åtminstone ett kar till, eventuellt två :) Måste fixa 240 litern och jag måste starta upp 300 litern också, vet inte vilket jag skall börja med :/
följer😃
Samsung är en bra telefon. Själv har jag jättebegagnad Iphone 5S. Den funkar perfekt än så länge : )
Det verkar som om du har att stå i när det gäller karen Rovfisk. Själv ska jag se om jag kan göra en rejäl makeover i 152an i helgen 😃
Ena sonen har en begagnat Samsung S3, den fungerar kanon han vill absolut inte byta bort den ;)
Har inte gjort ett dyft med karen idag, har helt enkelt inte hunnit. Ska försöka få fingrarna ur och fixa det imorron istället. Orkar inte just nu.
Ska göra vattenbyte i 240 litern idag och jag skall starta upp 300 litern. Så jag kommer ha dagen fullbokad.
Men först skall vi ut och inhandla middagen tills imorron :)
Uppstart och vattenbyte klart :)
300 litern.
240 litern Före och efter vattenbyte :)
V'äldigt grumligt och jag måste byta lysrör. men ganska bra vart det :)

FÖRE

EFTER
Heja dig så bra det blev. Ska snart visa mitt med. Måste klarna lite till först bara : )
Tack. Jag skall även ta bilder sen när båda har klarnat upp, men det kanske inte blir fören imorron ;)
Ska flytta innerfiltret från 240 litern till 300 litern också, vill bara dra in "gammalt vatten" i den först, eftersom det blev ju nyuppstart. Dessutom så har jag ett ytterfilter i 300 litern, som är ganska klent, så det behövs extra hos skitgrisarna ;)
Slöjor är mysiga fiskar. Syrran hade för länge sedan 2 stycken som blev över 15 år. Ändå gick de i för litet kar. Vi visste inte bättre då. De var alldeles vita när de dog. All färg var borta : )
#45 Jo, de är det. Och de kan bli riktigt gamla. Hoppas dessa kommer trivas, de går (6st) i 300 liter. Kommer väl förmodligen vara tvungen att uppgradera karet om ett par år, när de vuxit på sig lite mer ;) Just nu är de ungefär 5 cm 😍
Såg en annons på FB idag, och jag högg direkt …😃 Det var en tjej som annonserade om renodlade blå posthorn. Jag köpte 20 😊
De är riktigt blåa också 😃

De hottade mumma när de släpptes ner i karet. Jag lade ner dem i ena hörnet, och det tog inte många minuter innan de hade lokaliserat Zuccinin som jag lade ner tidigare 😂
En liten räka ville också vara med på bild ;)
Oj vilken färg det var på dem 😍 Om de blir fler och du vill sälja så är jag intresserad.
Vet inte om de lever eller om de har gått i dvala av någon anledning …De har legat så här sedan igår eftermiddag 😕
#50 Menar du Posthornen eller räkan ;) jag kommer sälja båda om de blir för många.
Har kollat med microskop i karet så det inte finns minsta lilla posthornbäbis ller ägg av andra färger i karet, det gör det inte, så blir det snäcklingar spå blir det blå :)
Det syns inte så tydligt på bilderna, men foten är nästan svart :)
Posthornen : )
Har rätt många blå posthorn hemma :D försökte odla en rosa och en blå linje :D Dock fick jag något problem så nästan alla mina började försvinna så nu har jag tyvärr fått blanda dem då jag bara hade en rosa kvar i det karet dem gick :( Nu verkar de dock tagit sig lite igen och börjar se några i de flesta karen så hoppas på att de blir lite fler så jag kan börja renodla dem igen :D Gillar verkligen de blå med sin mörka fot och de rosa med sin supeljusa fot och ibland nästan helt genomskinliga skal!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#53 Ge dem några veckor så finns det säkert fler :) Har visserlgen 20 nu, men man vet aldrig om alla överlever, men när man väl ser att de har börjat föröka sig, så kan jag börja sälja av också :)
#54 Får du ordning på en renodlad Rosa stam, så är jag intresserad av ett gäng på ungefär 20 stycken. Just rosa finns inte alls här uppe :)
#22 Hoppas jag får till det igen :D hade riktigt många rosa som bara blev bättre och bättre så blev väldigt ledsen när de helt plötsligt inte blev fler utan började dö av :( är dock glad jag iaf har minst en vuxen kvar och tycker mig ha skådat någon liten här och där i ett av de andra karen så kan förhoppningsvis börja få till en ny stam snart :D De blå har jag betydligt fler av och hoppas jag blivit av med alla bruna jag haft (som jag personligen tycker är riktigt tråkiga i färgen). Älskar dem blå men de rosar är ändå någon alldeles extra!
#56 Jo, de blå är riktigt snygga. Och jag är så himla glad att jag fick tag på såpass många också, visserligen är de inte vuxna ännu men de blir väl könsmogna så småningom :) Det finns även ett par som är större än de andra, och de kanske är könsmogna redan :)
Hon är nästan omöjlig att få till en bra bild på. Men här är min ena Dragon-fin Ancistrus hona i varje fall ;)
De stimmar riktigt bra 😃

😍
Gal1
Detta såg jag nu. Vet dock inte om det är Molly eller Guppyyngel ;) Har inte haft Guppy i det karet på länge. men däremot har jag Black molly (fast med gula/orange fläckar ) Men tycker inte riktig det ser ut som ett Mollyyngel heller :/
Nån som kanske ser vad det är ?
Detta är Kalle (yngsta sonen har döpt den ;) )

Chokladciklid (Hypselecara temporalis) hane och hona.

Paret

Hanen
Eldstjärt. han har nägra år på nacken, men han är hur snäll som helst .
Lite kort på mina akvarium :)
300 litern
Min "lilla" snäcka lever och frodas. Trodde nästan den hade dött eftersom den har legat stilla på samma ställe i 3-4 dagar utan att flytta sig en mm. Men det är nästan som om den går i dvala till och från. Den vaknade till liv efter chocken att byta akvarium och helt nytt vatten.
Pila werneii

Go'morron

Hmmm. Undrar om hen får plats på en middagstallrik ;)

Måste ju gå ut på upptäcksfärd ibland

Ligger och chillar på roten
Har ju beställt nya karet idag, så det anländer inom 2 veckor :D Jag hade ju tänkt inhandla växter mnär jag vet att akvariumet är i sverige och i närheten av mig. Men såg denna moderplanta i butiken idag, så jag sa till personalen att den där skall med mig hem …jag har ingenstans att sätta ner den än, så den står i kruka i stora karet 😂
Har idag tinbat fram 63 litern som har stått ute på balkongen i vimnter, det hade frusit fast i balkongbordet, men nu är det inne.
Det skall få stå över natten och få samma temperatur som rummet, så jag skall rengöra och starta upp det imorron. Får eventuellt en mindre grupp endlers imorron, och tänkte då att dessa skulle få "skita in" akvariumet. Tänkte ha endlers och snäckor i detta karet som det ser ut just nu i varje fall. Men tar bara en liten grupp på 1 hane och 2 honor nu, och några posthorn. Har fått tag på vita posthorn, de var tydligen inte så fina i skalet, men jag kommer mata på med snäckkross och hoppas på att eventuella avkommor blir riktigt fina. Dessa är färgodlade :)
Det kommer vara sand på botten i karet, och självklart en herrans massa växter :D
Dessa köpte jag idag, de är bara nersläppta i 112'an tillfälligt, det är därför krukorna sitter kvar. de skall skickas vidare till nästa akvarium imorron ;)
Får även en snabbväxande som påminner om Cabomba imorron, men jag kommer inte ihåg vad den heter. Sen skall jag även nypa snabbväxande i mina andra kar (det var väldigt urplockat i butiken) Jag har visserligen nyss ansat och skickat iväg en hel massa, men nåt skott borde jag kunna nypa loss ;)
Ulvaceus hade de dock hemma, denna ser inte jättefräsch ut, men den får stå och gottgöra sig ett tag i akvariumet. Blir den inte finare, så klipper jag den jäms med rotknölen, så får den växa upp på nytt ;)
Ja just jag, köpte ju en lavasten som det hade vuxit fast massa microsorum på, samt en liten redmore rot. Stenen ligger i en balja med vatten i badrummet, så lite svårt att knäppa kort på den, och roten ligger och flyter i stora karet ;) Roten får jag ankra fast när jag sätter ner den i karet, den hinner knappast sjunka tills imorron ;)
Tänkte sätta fast javamossa på roten, har ganska mycket i 240 litern :) Har även en sten med lite sötvattenstång på i 240 litern, så den skall också få flytta till detta karet. Så kanske tången kan hämta sig riktigt utan att bli uppäten ;)
#87 kan det vara en hornsärv som liknar cabomban?
Nej, den är mjukare, ungefär som gälgräs . Men det var inte gälgräs. jag skall knäppa kort när jag får hem den imorron, så får ni se hur den ser ut :)
Lite nya bilder idag igen då ;) Börjar bli tjatigt det här nu :p
En av mina absoluta favoritsnäckor 😍

Brotia herculea

Broia herculea
En annan favorit. Enda levande exemplar i Sverige just nu 😃 6 stycken importerades i höstas. Jag köpte först en, men den överlevbde tyvärr inte. Denna köpte jag sedan, och den har överlevt hittils ….Jag hoppas den skall leva i många år till. Ingen vet nästan nånting om denna glidande jätte ….😍

Pila werneii

Pila werneii
#93 Häftig snäcka!
#94 Tack. Jo denär lite speciell, och riktigt stor. Skalet är större än min handflata :)
Det blir aldrig tråkigt med bilder. Jättekul att titta på andras kar och invånare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#96 Det låter bra det 😇
Men jag har faktiskt tagit lite filmsnuttar på karen idag, så det blir ju lite omväxling iaf .😎
Först ut är stora karet.
(Jag är absolut ingen hejare på att filma, men håll till godo)
Nästa är 240 litern. Just nu är det fiskar häri som egentligen inte skall vara här. Alla cikliderna skall flyttas till stora när det kommer. Cookladcikliderna och Acaran var i 250 litern (som började läcka) och Oscarn har gått här på tillväxt.
Utöver dessa är det 2 vita sorgmantelteror kvar, ett ancistruspar och några snäckor. Eldstjärten kommer förmodligen att få flytta med till stora akvariumet. Detta blir rent sällskap när cikliderna har flyttat.
Tänkte filma "lilla snigel" som var på vandring, men med nyfikna slöjstjärtar i karet, så var det inte så lätt att fokusera på snäckan 😂
300 liter. Slöjstjärt och Pila werneii
Jag tycker själv att några av mina Guppysar är jättefina, men det är ju omöjligt att knäppa kort på dem för att visa det, så här kommer en filmsnutt istället ;)
112 liter. Endlers, endlerhybrider och "butiksguppy", här bor även mina blå posthorn, och nån enstaka röd körsbärsräka.
Nyaste tillskottet. Sällskapsakvarium på 77 liter. (Mått 60x30x43)
I detta kar är det högst tillfälligt BIG NONO. har två sorters stimfisk. Ett stim Kardinaltetra och ett stim Stänktetra Copella sp. Här bor även 4 "Tigerplaty" och 5 vita posthorn med röd fot (renodlade)
Kardinaltetran skall flyttas till 240 litern när nya (stora) karet är uppstartat och cikliderna har flyttats dit. Stänktetran skall vara kvar, eventuellt att jag utökar det stimmet längre fram. Kan även tänkas att det blir ett par dvärgciklider här, men det har jag inte bestämt hur jag vill göra än.
Jättefint. Ser så klart och rent ut i alla kar.
Tack :) Är noga med vattenbyten och har bra "algbekämpare" i karen :) Hörnan är det enda som jag inte har spelat in, men det släcktes innan jag var klar med de andra, så jag får göra det idag. Vill inte tända och störa (alla kar går på timer).
Lyckades få till bild på de nya fiskarna. Inte bästa kvaliteen, men dock ;)

Copella sp.
Platyna är jätteskygga, men de kommer fram ibland ;)

Tigerplaty. Hanen
Och en sista bild…..för nu iaf :p

Kardinaltetra
"Lillen" förtjänar sitt uppehälle genom att agera taxi 😂
De planterade växterna får stå ifred, men lösa växtdelar slinker ner 😉
Skönt att sträcka ut kroppen ibland 😍
Fick hem lite nytt idag. Kom från Östersund imorse. De blev hemlösa när akvariumet sprack, så då fick de flytta hit :)
Lite stressade och lite slöa pga plats och syrebrist. De skall alldeles strax få komma ner i karet, men fraktvattnet var så kallt så jag måste vänja in dem med varmare först. De piggade på sig när de fick fräscht vatten :)
Man måste ju bara älska din "lilla" snäcka! :D Skönt den inte krubbar på de planterade växterna.
Det var ganska stora oskar som hade blivit hemlösa. Tur det fanns någon de kunde flytta till 👍
#112 Jag älskar den :D Och jag har lärt mig efter vägen att den vill inte ha tropisk temperatur, även fast den kommer från Tropiska afrika. Den har legat stilla och inte rört sig alls medans det var ca 28 grader i karet, nu när jag bytte akvarium och fyllde på med svalt vatten (ca 23 grader) eftersom jag har slöjstjärtar i det akvariumet, så blev det en väldig fart på den,. Nu hittar jag den lite varstanns i karet :)
#113 de är (ögonmått) kring 18-20 cm. Eftersom jag har börjat riva ut stora karet, så får de, än så länge, bo i 240 litern, där några av de andra ,som skall flytta in i nya stora, simmar. Har ytterfilter (750 l/h), akvariumets egna inbyggda (600l/h) samt ett större innerfilter (1250l/h) som går i det karet just nu, så jag är inte orolig för filtreringen ;) Jag är väldigt snål med maten just nu, de får bara såpass att jag ser att de äter upp inom några sekunder. Skulle det mot förmodan hamna mat på botten (förutom maltabletten till snäckorna) så kommer slamsugen fram ;)
Dessutom så kommer FX6'an ,som borde komma med posten i dagarna, kopplas in på det karet för att få igång bakteriekulturen innan stora akvariumet kommer.
Fick mail idag om att det karet kom inte med första bilen, det var "Lack of space" så det går med nästa istället som jag förstog det.
Lite bleka än, men de verkart anpassa sig bra :)
Den ena är lite mer framåt och utforskar ;)
Spännande att läsa och se dina olika kar! 🙂 Väldigt fina blå posthorn! 😍 tror du pakistanbotior ger sig på fullvuxna sådana?
#117 Tack :)
Pakistanbotior ger sig tyvärr på alla snäckor, även större :/
#118 Misstänkte det..ett till akvarium på önskelistan så jag kan ha färgglada snäckor och räkor😃
Det låter som en bra plan ;)
Imorron kommer nya karet :D Det kom till Stockholm och omlastningscentralen inatt kl.01.10, och det går från Stockholm till Sundsvall idag 😃
Hoppas att det inte blir några förseningar, tömmer stora karet idag och skickar iväg det ikväll eller imorron bitti, beroende på när på dagen det kommer :)
Spännande!
FX6'an finns i Sundsvall, levereras idag 😃
Det blir perfekt. Kopplar in det på ett av de andra karen och drar lite gosiga bakterier igenom det inför start av nya karet imorron 😃
Åkte till Göteborg och Trollhättanen sväng igår, och kom naturligtvis hem med massa påsar från Marlenes Zookällare 😊
De var färdigt inkoppade inatt vid 0200 tiden, så de är fortfarande ganska skygga och färglösa, men två utav dem lyckades jag få bild på iaf

Polypterus delhezi

Geophagus brasiliensis. Hane
Mitt stora kar är uppstartat och de flesta fiskarna har flyttat tillbaka nu. De stora påfåglarna blev flyttade tillbaka sist, och det var i Fredags.

En sällan skådat syn i mitt kar.De håller sig mest borta och kommer bara fram när det är mat …ibland …De är nattaktiva, så det är kanske därför man inte ser dem på dagarna ;)

Jag tänkte knäppa ett kort på min moderplanta (Cryptocoryne wendtii "brown") Därför att den äör lite rolig, det är den bruna varianten, men ovansidan av bladen är gröna, det är bara undersidan som är brun.
Men det är inte så lätt att fokusera in på en planta, när man har nyfikna Papegojciklider 😓 De tyckte säkert att de var mycket vackrare än plantan 😂

FX6'an jag beställde hade fått sig en smäll i frakten (tack för det Postnord 😡) så den fungerade inte. Men nu har jag fått en ny, och den tänkte jag försöka koppla in ikväll. Skall se om jag kan ta lite mer bilder också :)
Fryst Krill stog på menyn idag ;)
De här mat-viodeorna är så otroligt rogivande att se på 😍
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Det är bra. Jag tycker mest det smäller i täckglasen ;)
Har knäppt lite nya kort igår också. Först ut är en av Chokladcikliderna (Hypselecara temporalis)
Oscarn är ganska rolig att knäppa huvudkort på. De står så nära glaset att man ser minsta lilla detalj i fjällen och huvudet 🤪
Honan överst (hon har mer utdraget nosparti) och hanen under. Han är grövre och större överlag, och ja, de har lekt, så jag vet vilken som är vem ;)

Vad gör du där utanför 😂
Channa asiatica. Kom med hem från Trollhättan i Söndags.

"I see you, do you see me 😈"
Geophagus brasiliensis. Hanen
Elfenbensciklid (Amatitlania nigrofasciata) Hane
Elfenbenscikliden är en framavlad albinoform av vanlig Zebraciklid.
Ancistrusen tyckte också att fryst krill var götta ;)
Papegojcikliderna är linslusar i vanlig ordning ;)
Electric blue acara ( Andinocara pulcher) Detta är en odlingsvariant av den vanliga Blåcikliden.
Gul äppelbäbis (Tigerplaty hanen och en av Copella sp. skymtar i bakgrunden ;) )
Stänktetra (Copella sp.)
Är riktigt nöjd med tillväxten i 77 litern 😃
Jättefina bilder och kar. Roligt med lite ovanliga fiskar också.
Nu har jag lite mer "ovanliga" fiskar igen :) Jag har lite konstig smak när det gäller invånare i karen ;)
Tänkte göra vattenbyte i 240 litern idag, men det kom massa annat ivägen, så det får bli imorron istället.
Däremot har jag gjort en sak som jag har funderat på länge. Jag har köpt en konverter, så jag kan koppla in Ledramper till Akvariumen. Köpte bara ett lysrör och en adapter idag, vill kolla så det faktiskt fungerar först. Får jag det att fungera, så köper jag även konverter till hörnakvariumet och 3 ledrör till (två över varje akvarium)
Wish me luck 😃
Vilken sort är det? Jag har bara sett Seras och näe de duger inte.
Det är Seras. Tydligen bara de som fungerar till Juwelakvariumen. Men vi får se hur det blir imorron när jag har satt ihop den 😉
Hoppas verkligen det fungerar, det var inte billigt 😎
Tänkte faktiskt kolla på Juwels hemsida och se om de har egna, fast då lär de ju vara ännu dyrare 😮
Har ledramp i det nya karet, och det är fantastiskt ljus …Älskar det :D
http://shop.diamantaquarien.de/epages/49164809.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/49164809/Products/PulzarS
Jag tittade på Seras i butik. Det är dyrt och kelvin-talet är mycket lägre än vad jag vill ha till växterna. Det röda röret ska enligt butiken ge ett extremt rosa ljus. Inte särskilt vackert alltså. Vitt och rött ihop är acceptabelt men inte fint i mina ögon. Det ska bli riktigt spännande att se hur det ser ut i dina kar sen.
Jag har ett Daylight sunrise, och det skall ge 10-12000 kelvin enligt vad det står på asken, men får se hur det ser ut när det är bytt. Tänkte knäppa en bild hur det ser ut innan jag byter och en efter att det är bytt :)
Före vattenbyte och konvertering till led :)

Hargjort vattenbyten i två av karen. Stora hade jag fått nitritpåslag, så där blev det ett 50% vattenbyte samt nitrivec, skall se hur det ser ut med värdena idag. Hoppas att det har gått till sig.
Jag har även fått päls,tråd eller håralger i karet. Dessa kommer jag försöka bekämpa naturligt med Siamensis. Har fått tag på 2 större som skall flytta ner så fort nitriten ligger på 0. Har även köpt 5 mindre, men de får gå och växa på sig i 240 litern ett tag, annars blir de mat ;)
Amano shrimp ska vara väldigt bra mot håralger!
Nu verkar nitriten vara 0 igen, så idag skall Siamensisen flytta in i karet. Håller på att mata upp de 5 andra, så skall de också få flytta ner så småningom.
#160 Jo, jag har hört att Amano är jättebra mot alger, men kan inte ha dem i detta kar. Det är stora karet, och de kommer bli mat så fort de släpps ner.
Har äntligen fått ordning på nitriten, så nu är fiskarna lyckliga igen. De fick lite mat idag och det var populärt ;)
har lekt runt lite med kameran idag också, och jag lyckades få några bra kort iaf ;)
Först ut är lite snäckor. Här lila och vit äppelskrutt.
Lila äppelskrutt och Blått posthorn.
Lila halvväxling. Ligger och lurpassar på "gräsmattan"
Vit halvväxling. H*n hittade en spännande grop som måste utforskas :p
Blått posthorn på vandring.
240 liotern. Just nu bara en ledramp på plats, den andra är på väg med posten, hoppas den kommer imorron eller på Fredag :)
Nya karet. Äntligen börjar det likna nått. Växterna tar sig och Nitriten har gett vika :D
Siamesisk algätare.

"En fridsam jätte" 😍

Kärlek

Lyckades, för en gångs skull, faktiskt knäppa ganska bra kort på mina guppysar 😃

Japanblå endler "enkelsvärd" Från en kompis uppfödning.

En av "mina egna" hybrider.

Ena tjejen. Butiksguppy.

Snyggpojken. Butiksguppy.

Två av mina endlerhybrider. Uppvuxna här hemma.
En riktig "surputte" kommer här ;) Channa asiatica. Har bara en just nu, men har beställt 2 till och de kommer till träffen i Mars :) H*n kanske blir gladare om h*n får lite sällskap ;)

Det är precis som h*n vet att jkag vill ha bild. Det är omöjligt, de är experter att "sjunka in" i miljön.

Surast i stan

Lite svårt att knäppa bra kort, när suris envisas med att ligga uppe vid ytan och glo på mig ;)

Va gloru på eländes kärring (tror h*n tänker så ;) )
Verkligen fina!
Gal1
Lite mer "ormar" här då ;)

I seeeee youuuuu ( P. senegauls)

P. delhezi

P. delhezi

P.senegalus och P.delhezi
#174 Tack :)
Elfenbensciklid (Amatitlania nigrofasciata) detta är en framodlad albinovariant av vanlig zebraciklid. De är lite lugnare till lynnet, och inte lika duktiga på att föröka sig :)
Par på bilden.
En av mina älskade papegojor 😍
"Svarta faran" som inte alls är så farlig ;) Är nog den snällaste Eldstjärt jag någonsin har haft ;)
Geophagus brasiliensis

Hane

Hona

Hanen igen
Corydoras aeneus albino

Albinopansarmal (Ignorera gröna algprickar på rutan ;) )

Några av gänget
EB acara (Andinoacara pulcher) Detta är en odlingsvariant på den vanliga Blåcikliden. Något hårdare i lynnet, men annars fredlig, precis som "storebror"
Siamesisk algätare. Småttingar ;)
Oj vad fisk du har. I mina kar är det ganska tomt just nu. Jag skulle vilja ha papegojor. Bara älskar deras uppsyn 🙂
Liten körsbärsräka. En av 4 överlevande sen planaria/nemotodinvasionen.
#188 Tja, har man 6 akvarium, varav 4 är 240 liter och uppåt, så kan man ha lite olika ;)
Har du ett akvarium på 200 liter eller större, så kan du ha Papegojciklider 😃
Oscars och papegojor samsas bra :)
Har ju ett 222 liters men det står på förrådet 😃
Ett litet urval av vad som går i mina kar ;) Skall fixa iordning scalareakvariumet, så jag kan ta lite bilder därifrån också ;) Det är fullt med alger där just nu. Det är lite eftersatt 😊
#193 Då tycker jag du skall plocka fram det och köpa Papegojciklider. De är helt underbara personligheter. Jag kan "klappa" och kela med mina. Den största tycker om att bli "kliad under hakan" 😍
Jättefina bilder! 😍
#196 Tack så mycket :)
vad skall man med TV till 😛
😍
Lite mer udda fiskar finns i mina akvarium.
Channa asiatica

Polypterus senegalus

Åsså har jag ju vanliga också så klart ;)
Eldstjärt
Ancistrus. Fullvuxen hona
Dragonfin Ancistrus. Hona
Oscar är ganska glupsk redan som små ;)
Följa john ;)
Viltfärgade äppelskruttar
Ska starta upp 63 litern idag. Det står så ensamt i hörnet på sin snygga bänk och ser förorättad ut 😊
Japanblå endlern är fantastiska!
Ser fram emot att se din ny akvarium! :D
Oj ett kar till? Blir det nr 7 nu då?
Blev ändrade planer på det, startade aldrig upp karet, vi håller på med renoveringar hemma, och det kändes lite overkill att starta upp ytterligare ett kar, men et lär bli längre fram :)
Haha, många kar blir det 😃
Just nu har jag 6 kar igång ;)
Skall göra om i hörnan, mina gamla scalarer har dött av, så det är bara småttingarna kvar där nu. Kongotetrorna som är kvar skall jag flytta/sälja. Kongotetrorna är ganska mycket på och biter i fenorna på de små scalarena, nu efter att de stora är borta. Så jag är rädd att de, förr eller senare, kommer stressa ihjäl de små.
Fin fina bilder du tar, och fiskarna ser så välmående ut 🙂
#216 Tack :) Jag är väldigt noga med mat och vattenbyten, och då får jag fiskar som mår bra (om än lite naggade i fenorna vissa av dem 😉 )
Eftersoom det inte blev någon Norgetur idag, så tänkte jag ta itu med hörnan. Skall göra ett större vattenbyte i den och sätta ner lite mer växter tror jag. De stora scalarena är nu borta (ålder) så det är bara småttingar kvar.
Kongotetrorna skall flyttas till ett annat akvarium, då de inte är riktigt snälla mot de små scalarena, och jag skall se om jag kan köpa ett annat stim till hörnan istället :)
Det är tur du har kar att flytta fiskarna till när det inte funkar som det är tänkt iallafall. Allting blir lite lättare då.
Jo, det blir det :)
Har haft Kongotetrorna ett år nästan, och det har aldrig varit några problem. Det är nu när de stora scalarena försvann som de började "bråka" med de små. Jag vet faktiskt inte varför 😕
Kongotetror är väl bland de tuffare tetrorna.
Jo, de är ju det. så de får flytta till 240 litern :)
Mina kongotetror tycker jag är allt annat än tuffa, de var superfega när de bodde i mitt sovrumsakvarium (tillsammans med småfiskar), var först när de fick flytta tillbaka till scalarerna som de numera är framme och simmar men aldrig sett att de gett sig på någon av mina andra fiskar! (Är ett stim på fem hanar och nio honor). Är så lustigt hur olika en art kan bete sig hemma hos olika personer och i olika miljöer.
De har varit väldig fredliga och stillsamma här också, enda tills de stora Scalarena har gått bort, då började de "ta sig ton" 2 (av5) småscalarer har söndertuggade fenor.
Förstog att det var något lurt. Brasiliensis honan försvann spårlöst här om dagen, så jag trodde hon hade dött, helt plötsligt försvann hanen spårlöst och honan var framme.
Idag var båda två framme och då fick jag förklaringen på de mystiska försvinnandena 😃
Mamma varnar …Kom inte för nära 🙂
Grattis! 🎈
Elfenbenshonan säger hej
Man vill inte stoppa in fingrarna i den käften ;)

Bebisar 🎈
Usch han har ju tänder 😮
#228 Tack 🙂
#231 Jo, tro mig det vet jag 😎 Han använder dem om han blir sur , det kan mina fingrar vittna om 🤪
Stora akvariumet.
Malarna har gjort ett storverk med algerna, inte en droppe kemikalier behövde jag använda, och jag behövde inte stoppa ner fingrarna i närheten av Oscarns käftar heller 🤪
Lila äpple (halvväxling)
Men ge oss mat då …J***la kärringskrälle 😂

"Lilloscar" ….som inte är så liten längre 😍
Siamesisk algätare. Fullvuxen.
"Lilla" malen.
Hoppas att de som anser att Gibbi kan vara i mindre akvarium tittar in här och kollar just dessa två bilder. Denna herre är 3 år gammal ca. Han är närmare 45 cm, och han är INTE fullvuxen.

Nämen lillen 😢 Så mager och så trasig… 😭
#246 Då skulle du ha sett honom när han kom. Nu är han tjock i jämförelse 😢 Jag såg skelettet genom huden. Ryggfenan var nästan ett minne blott, mest bara fenstrålarna kvar. Han hade gått i 100 liter tillsammans med tigerbarber och nån Gurami (tror jag det var).
Han hade inte fått mat på bra länge, eftersom "det blir så grisigt i karet när han äter och skiter" 😡
Han gick ett tag i ett 105 liters här (helt utan inredning, endast pump), innan jag släppte ner honom i stora karet. Tog en risk när jag saltbadade honom, men det gick bra. Fenan är på god väg att växa ut och han har lagt på hullet.
Jag hyser hopp för att han skall återhämta sig helt :)
Åh, mitt hjärta blöder. Hoppas han klarar sig utan några kroniska skador av behandlingen i förra hemmet. Är det något de är helt fenomenala på så är det att återhämta sig. Jag håller tummar och tår för att han ska läka fort, bli tjock å go och må bra igen! ❤️
#248 Tänkte se till att det blir så :)
Då har man varit på arken och gjort av med en jäkla massa pengar …i vanlig ordning 🤪
Har köpt massor av växter som skall portioneras ut i 2 av karen, jag har köpt 10 vinkeltetror och 2 små Gibbicepsmalar (Ja, jag vet att de blir stora, och jag har plats att flytta dem sedan ;) ) De skall få gå lös på algerna i 240 litern, de kommer få vara där ett tag, tills de växer ur karet sen flyttas de :)
Tråden börjar bli lång och seg, så nu är det dags för en ny.
Nya tråden finns är :
https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5a856f5fce12c45a75001ee2-rovfisks-akvarievarld-5
Denna tråd låses nu.