Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: projekt-diy
Läst 12009 ggr
mimåne
9

Bygge av akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har varit lite tyst från mig här på iFokus akvariefisk under julen, då jag varit upptagen med mitt akvariebygge. En liten projekttråd kanske kan ta igen min inaktivitet lite grann då jag vet att det finns många här som gillar projekt 🙂

Kanske kan det även sporra andra till att våga bygga själva. Fördelen med det är ju att man får önskade mått som passar in på specifika platser eller bänkar. Mitt nya kar blir ett på 300L som med sand och diverse inredning landar på 280L höftat. Här har jag valt den enkla vägen och gjort karet rektangulärt. 

Ramen runt akvariet har jag spraymålat i svart matt färg för att det ska passa in i övrig inredning. På bilden har listerna nyss blivit dit silikonade, så därför syns det lite kludd i skarven. Nu i efterhand har jag knaprat bort det 😊

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2

Jag gör även en egen bänk till akvariet. Efter lite svetsning och mycket hamrande och dunkande ser nu stommen ut såhär.

Här finns också en fördel med att göra sin egen bänk. I våran lägenhet finns det elementrör längs med väggen där akvariet ska placeras. Dessa gör att bänken behöver stå en bit ut från rören, samtidigt som jag vill att akvariet står tätt mot väggen, för att få ut ett så stort kar som möjligt. Perfekt gömma för sladdar dessutom! 🙂

Cookio
0

Coolt :) Ligger själv i planeringsstadie för att starta mitt o killens första kar :)

Arsatazz hamsteruppfödning

mimåne
2

Här kan ni se utrymmet mellan väggen och bänken, samtidigt som karet kommer stå mot väggen

mimåne
2

Två skivor har kapats till, ett "lock" och snart en "botten"

mimåne
1

Sprayar även bänkstommen med matt svart färg för att det ska bli enhetligt. Här har jag även svetsat dit ett par stödplattor för topp och botten skivorna. Den undre skivan ska ej fästas utan ligga löst på dessa viloplattor. Jag tänker att det kan underlätta om jag kan flytta ut bottenskivan när det ska börja kopplas sladdar och sådant under.

mimåne
1

Hål har även borrats i bänkstommen. Där bland annat slangarna till ytterfiltret ska dras igenom.

mimåne
1

Sprayburken kommer fram även här, på baksidan av två glasrutor. Detta i glansig färg.

Tanken är att glasrutorna ska bli två skjutdörrar på framsidan av bänken. Det ska även komma glas på sidorna. 🤔hmmm…

mimåne
1

Ramarna för glaset och skjutdörrarna är gjorda precis på samma sätt som på en inglasad veranda. Mina blir bara i något mindre format 😊

mimåne
2

I väntan på torkning av diverse grejer så hittar jag en bortglömd gammal räkvas som aldrig blev uppstartad. Kanske detta får bli mitt nästa projekt? 😇

Men då skulle det allt få bli Körsbärsräkor i den. Dom är så vackra och charmiga! 

Jag har ingen som helst aning om hur många litrar det kan tänkas vara i den här.. Hur fasiken får jag det uträknat när den är olika bred? 🤔 Kanske får ta ett litersmått och räkna hur många jag häller i….. 😃

CatchFatch
0

FÖLJER

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

sussie32
0

följer

Det är svårt att ha roligt om man inte mår bra. - Men å andra sidan mår man inte bra om man inte har roligt. Gapskrattar

du bli inte iriterad på mina stavfel för det hjälper ingen :)
absolut inte mig som snurrig dyslektikerLipar

[Jens]
1

Meeen va häftigt! Trodde verkligen inte du skulle göra allt från grunden! Va kul det ska bli att följa tråden! Du var ju så duktig och tog reda på ALLT innan start och det gillar jag. Lycka till!!

mimåne
0

Tack jens 🙂 Jag hade ju fördelen med tillgång till allt material också. Förutom färgen, den fick jag köpa själv. 3 sprayburkar för 90 kronor, det är allt var detta har kostat mig hittills + en del tid också förstårs, hela julen gick till detta bygge 😛 Men är man en snål en, så är det värt det!

MagArne
0

Wow, vilket mäktigt bygge!

mimåne
1

Jag funderar på vad jag ska ha för bakgrund i karet. Jag har köpt julas blästersand och tänker ha mycket växter och rötter. Jag hade tänkt mig någon ljusare variant men igår var jag inne en sväng till stan och hittade en billigare "back to nature" bakgrund. http://www.akvariecenter.com/public/img/user/str600.jpg

Hittade ingen bättre bild än så här på den… Men, denna är ju svart! Jag kan inte reda ut om det skulle bli alldeles för mycket svart och en total flopp eller om det skulle smälta in som smör med tanke på att listerna runt karet är svarta.. Dessutom, så skulle det ju kunna framhäva gröna vackra växter som jag har tänkt ha 🤔Om växterna då inte envisas med att bli bruna och täckta i alger d.v.s…. då behöver dom absolut inte framhävas med en mörk bakgrund… 😐

Vad tror ni skulle passa?

mimåne
0

ja, något övermäktigt kanske 🥵 Men skulle det gå åt skogen är jag åtminstone en erfarenhet rikare

MagArne
0

Jag kör med mörk solskyddsfilm till mina akvarier. Det blir snyggt men den är ju helt slät.

mimåne
0

Har du någon bild på det magarne?

MagArne
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Och en film

mimåne
0

Tack magarne! Ser fint ut med svart film faktiskt, kanske jag satsar på det 🙂

mimåne
8

70 mil senare står bygget nu på sin rätta plats! Det var en skumpig bilfärd men det höll. Jag var måttligt orolig så som sambon körde….

Mitt alldeles egna lilla juwel 😃 Vad tycker ni?😊

[VSK]
3

Ruskigt snyggt 👍

[Jens]
1

Va fasiken så snyggt det blev! Varför bor vi inte grannar ;)) Nu blir jag såå nyfiken på hur resultatet blir med miljön i akvariet. Ett tips som du redan säkerligen vet: Flytta kontakten! Hahaha. Sedan så kör även på MagArnes tips om helsvart bakgrund för det är snyggast. Vad tänker du ha för bottensubstrat? Köp gärna soil. Ja jag vet att du vill komma billigast undan men köp gärna en massa som täcker åtminstone halva akvariet från sidan sett till längst bak. Som en liten uppförsbacke och efter det fyll på med julas blästersand. Det blir perfekt för växterna som kräver lite mer 'krydda' i det hela så att säga. Ytterligare ett tips som man får tänka på ;)

Lillyrod
1

Så väldigt snyggt. Var stolt!

mimåne
0

Tack hörni vad det värmer :)

ja kontakten är bara där tillfälligt. Den kommer att hamna under allting sedan. Det är så mörkt nu om kvällarna (om dagen också för den delen…) och jag ville putsa omkring och dra sladdar från ytterfiltret så därför kopplade jag dit lite extra belysning då taklampan gått sönder. Sen kommer ju akvarielampan att lysa upp 🙂

Julas blästersand inhandlade jag för flera veckor sedan.. hehe😃 Det där med soil, jag har använt mig av det i tidigare akvarium och varit nöjd. Där hade jag som du beskriver mer soil i bakre karet och sand ovanpå. Den var inte så fasligt dyr men jag gillar inte att den tappar effekt och behöver bytas ut året därpå! När alla växter har rotat sig så fint och allt har kommit igång, ska jag då behöva ta bort allt bara för att byta ut soilen.. Det låter inte alls bra i mina öron! 😕

Däremot så läste jag någonstans om någon, som använde sig av krukor med mestandels soil i och sedan ett lager sand över. Växterna var då satta i krukorna. Det borde väl kunna fungera?

[Jens]
1

Har aldrig hört det där med krukorna fyllda med soil i. Intressant är det och kanske värt att pröva.

pluntan
1

Snyggaste bygge jag sett på ett tag! Roligt!

Kommer på tusen frågor men de får vara, gissar att jag bara skulle gå händelserna i förväg.

Ser fram emot att se hur det utvecklas!

Roxie
1

Snyggt!!

// Sofia

mimåne
0

Vad snälla ni är allihopa, jag blir så glad :)

Pluntan, frågor är ju bara roliga!

mimåne
0

föresten… Nu kom jag tänka på något som satte snurr i mitt huvud. Jag har inte haft ytterfilter förut men i detta karet kommer det att vara ett eheim pro3.

Saken är den.. när karet byggdes tog jag för givet att utblås och insug skulle fungera som jag ritat på bilden nedan.. Har jag fått detta fel? bör  utblås och insug vara i varsin ände av karet? 😐

[VSK]
0

Ja.

utsuget på andra sidan nere vid botten bör det va.

mimåne
0

men vad i fasiken! Det ville jag inte höra 😕 Jag har borrat hål för det  både i bänken och i hörnet på akvariet, där jag har ritat utblås och insug…. 

Så detta fungerar alltså inte?

Men.. om jag då flyttar insuget till andra hörnet, hur tusan ska det fungera, det lär ju inte strömma över botten och dra med sig skit till insuget? 🤔

mimåne
0

då blir väl strömmen såhär? Och delen under, dvs ner mot höger kommer vara helt stilla och orörd?

[Jens]
1

Det går alldeles utmärkt att ha det på det viset som du har tänkt dig mimåne för så har jag det. Även om VSK förslag är bra det också så går det bra med det du planerar mimåne.

Du minns väl filmen som jag visade dig (filmen handlade om uppsättning av eheim-pump från företaget Eheim). Han som gjorde det har exakt så som du planerar att sätta upp ditt så kör på vetja! 🙂

[Jens]
0

Ska tillägga också att du är suverän på att rita! 😉😛👍

[VSK]
0

Tänkte mera på att all skit på botten rensas bort bättre då.

[Jens]
0

Vad som är effektivast vet jag icke VSK =) Jag har min 'uppsamlare' bakom bakgrunden och det samlas på bra där också men som varje akvarist så brukar jag 'dammsuga' botten då och då.

Ville bara inte att mimåne skulle behöva bli orolig och borra en massa nya hål i onödan. =)

[VSK]
0

ja nä inte är det borrat i onödan inte 🙂

MagArne
0

Sällan pumpen får bort all smuts från botten hur man än gör men det fixar man ju själv med en slang när man byter vatten.

[VSK]
1

Den pump som tar bort allt skit på botten, tar nog tyvärr med sig annat oxå.

mimåne
0

puh.. hann bli lite nervös där. Då kör jag på som jag tänkt från början! Vilken tur att ni finns, utan er hade nog allt gått åt pipan🙂

Jo jag kommer ihåg filmen du visade mig jens, jag har faktiskt sett den två tre gånger😊 Anledningen till att jag började tvivla på att jag gjorde rätt var att jag läste på nätet att det bör placeras i varsitt hörn. Jag vill vara säker på att jag använder min nya dyrbara pump på rätt sätt och undvika besvikelse :)

Tack tack tack och jätte tack alla ni kunniga människor för all hjälp! Och snabba som tusan är ni, jag hinner ju knappt med själv😛

mimåne
0

Tror ni att någon av dessa doppvärmare är något att ha?

http://www.pwss.se/product.php?productid=9465&cat=1344&page=1

http://www.pwss.se/product.php?productid=5685&cat=953&page=1

Och är det tryggt att beställa härifrån?

[Jens]
0

95% av det jag handlar är just från pwss och resterande från ebay. Alltså så har jag aldrig haft problem med pwss och deras uträkning av frakt är jag helt okej med. Beställde igår reflektorer ifrån dem ;) Ett tips är att skicka tillbaka en bild på den betalning du har gjort men se till att sudda ut ditt kontonr innan du skickar så det inte försvinner hur som helst i cyberspace ;)

Angående doppvärmare så snåla inte. De dyrare är bättre helt enkelt och ju kraftfullare de är desto bättre är dom. Det är mitt tips. Den jag har själv är en Juwel 300W - http://www.pwss.se/product.php?productid=5307&cat=935&page=1

[VSK]
0

Jag säger som #44

Satsa på kända märken. Det har du igen ganska fort.

Jag köpte ett Eheim 150w till mitt lilla kar och det är ruggigt stabilt/jämn i temperaturen.

Värmare köper man ju så sällan så lägg hellre ned en hundring extra på välkända prylar.

Dock om du skall ha som reserv så duger det bra som du länkade till.

mimåne
0

Okej, jag litar på er. Ni har nog rätt i det ni säger🙂 Får ta en tur till zoobutiken och köpa mig en eheim. Det känns som ett säkert kort! Hur många watt tror ni behövs för karet(280L)?

[Jens]
0

300W !

Jag tänkte så här när jag valde 300W. Det är som att köpa en enklare variant av värmepump till huset. Det tar längre tid att värma upp huset och det är ju inte bra för varken elen eller huset. Nåväl huset klarar sig nog men jag får gå med sockor och stora tröjor bra stund längre och det gillar jag inte. 😉Likaså är det ju för fiskarna och speciellt för fiskar som är betydligt känsligare för temperaturförändringar.

[VSK]
0

dock så kan man klä värmaren med tex plastnät som ej har beröring av värmaren för att skydda viss fisk från att bränna sig.

mimåne
0

Är inte värmaren färdigt skyddad för att fisk inte ska kunna bränna sig?

[Jens]
0

Mja, de kan bli väldigt varma även för människan men jag tror att fiskarna klarar sig väldigt bra. Jag har t ex sätt äpplen klättra på doppvärmaren och när den sätter igång så ser jag efter en stund att äpplena släpper taget för de känner att nu börjar det bli varmt. Fiskar är nog som vi människor. Man lägger inte sin hand på en varm platta för det gör man bara en gång som uttrycket säger.

mimåne
2

Igår bestämde jag mig för att testa på tipset jag fick av Magarne. En tripp till biltema och hem med en solskyddsfilm rikare. Jag började direkt med arbetet av att fästa den svarta filmen som bakgrund till akvariet. Och jösses vilket jobb det var! Jag hade aldrig kunnat tänka mig det för en liten svart film… "-det är väl bara att klistra på och kapa av" 🤦‍♂️ Men nej det var det inte och flera timmar tog det…

Nu sitter den iallafall på akvariet som bakgrund, och om jag kan tyda mina åsikter rätt så gillar jag banne mig inte alls resultatet! Hur kunde det se så fint ut i ditt kar magarne?!

Listerna runt mitt kar är som sagt svarta, men silvriga på insidan och detta framhävs av den svarta bakgrunden och blir otroligt fult enligt min mening! Jag skulle kanske, kanske om jag är duktig nog kunna täcka listerna med lite växter och sanden sköter ju randen nertill.. men fy fasen också!

Och inte kunde jag få till en enda rättvis bild som inte ville spegla sig i filmen. Men denna får duga ändå 😭

[Jens]
0

Jag tänkte just så om solfilm för det är inte lätt att handskas med det men varför inte måla baksidan svart?

mimåne
0

nu sitter ju redan listerna på plats och går inte att tas bort. Jag hade ju egentligen tänkt att ha en bakgrund inne i akvariet då jag tycker dessa är snyggast. Därför fanns det ju igen anledning till att måla listernas "baksida" då dom ändå inte skulle synas..

[Jens]
0

Okej, är inte säker på om du förstod vad jag menade. Jag menar att du ska måla rutan svart och inte listerna. Maskera listerna och måla rutan svart. Eller förstod du mig rätt i alla fall? 🤔

mimåne
0

haha, nä jag tror att det är jag som missförstår dig, för jag kan ju omöjligt måla insidan av akvariet för att få bort listerna? Kan ju inte vara bra för fisken så detta menar du nog inte även om jag tydde det så 😊

För själva solskyddsfilmen blev bra ditsatt och den är kolsvart. Man ser inte igenom den och det speglar sig inte i den även om det blev så knasigt på bilden jag laddade upp. Jag gillar bara inte dessa silvriga listerna som blev så tydliga helt plötsligt 😕

mimåne
0

Är detta tro ett lämpligt lysrör? Det följde med vid köpet av en armatur.

[Jens]
0

Det är helt okej lysrör.

Jag menade om du inte ville ha solfilmen kvar så kan du ta bort det och måla 'baksidan' svart, inte insidan.

MagArne
0

#51 Jag hade ju betydligt lättare helglasakvarium att handskas med.

mimåne
0

Jo, det blir nog snyggast så som du har det.. Jag misstänker att jag får åka och köpa mig en bakgrund ändå. Då det inte passade så bra i mitt kar. Eller vad tror ni blir bäst?

[Jens]
0

Hur har du tänkt dig nu när du ska börja fylla akvariet? Har du tänkt på någon särskild biotop eller världsdel? Utvalt några fiskar du ska börja med?

mimåne
0

Mitt intresse ligger ju främst vid ciklider. Favoriten är apistogrammor så det kommer att finnas med i karet. Ett skalarpar i guld var ju också på tapeten ett bra tag men nu har jag börjat fundera på att skaffa någon annan ciklid istället av mellanstorlek. Jag har några stycken jag har kikat in på men mer information om dessa behövs innan ett köp.
Ett gäng leopard pansarmalar har jag också tänkt mig.

Mycket jag är intresserad av ligger i sydamerika, men jag finner det lite krångligt att hitta endast växter i min smak därifrån så därför kommer jag inte köra med denna biotop utan välja lite vad jag själv gillar och som passar ihop! 🙂

Ciklider tycker jag inte är någon bra fisk att starta med då många är känsliga med vattnet, malar är väl inte det optimala att starta med heller. Därför funderar jag på om jag skulle behöva köpa någon mer lämplig, lätt och tålig fisk som kan gå in akvariet lite grann. Problemet är att jag inte riktigt hittar någon som jag vill ha kvar i akvariet efteråt 😊

Jag har hört med zoobutikerna här i närheten och dom verkar alla ha riktigt dåligt med grejer inne just nu då det har varit dåligt med leveranser under alla röda dagar. Så jag lär få vänta några dagar till innan en uppstart blir möjlig. Jag tror att det ändå blir en sväng in till djurmagasinet idag för att kolla växtutbudet just nu och höra om dom kommer att få in några av de växter jag tänkt mig.

[Jens]
0

Scalarer tycker jag är ganska så tåliga så varför inte börja med det?

mimåne
0

Men då har jag ju nästan bestämt mig nu för att satsa på någon annan mellanstor ciklid istället för Scalare. 🙂

mimåne
0

Känns som att det skulle bli för mycket med apistosar, skalare och någon fler mellanstor ciklid.

[Jens]
0

Ja det stämmer bra. Galaxyrasboror?

mimåne
0

De gillar jag, men finns ju risken att de skulle kunna bli mat för framtida ciklider. Så det passar nog inte riktigt heller.. Men någon annan stimfisk kanske

[Jens]
0

Tror du det? De är inte så små tycker jag vuxna 1,5 - 2 cm men kanske är det aggressiva ciklider du har valt. Jag är inte så vansinnigt duktig på ciklider.

mimåne
1

Jag är inte helt säker då jag inte har någon egen erfarenhet eller hört något av andra som hållit sådana här ihop men min första tanke var då att dom skulle kunna bli mat. Jag tror också att jag läst att de inte vill ha större fiskar som rumskompisar.

Jag hade absolut velat ha ett gäng galaxyrasboror tillsammans med ett gäng räkor. Så detta kanske får bli nästa projekt 🙂

Mellmell
1

Nej fyyy va snyggt!!!

Du får gärna bygga ett åt mig….;)

mimåne
0

Tack vad snäll du är :)

mimåne
5

Jag funderar på hur jag ska inreda karet och lekte runt lite med stenar och rötter. Trollhasseln vet jag faktiskt inte alls hur jag ska fixa, eller om den ens ska vara i karet. Förlåt för kass bild men vill få lite råd, tycke och smak från er också. Det är så svårt också när man inte vet vilken färg stenarna kommer ta när vatten sätts dit. Jag gillar stengrottan och skrymslet under roten men sambon tyckte inte alls att detta var fint och att stenarna bara såg konstiga ut😃

Vad tycker ni?

Emel
1

Vad fint det blev :D

Precis gjort klart ett helglas 300l akvarium med farsan. Ska bara fästa en ram. Hoppas det håller men liter på att han vet vad han gör

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Roxie
2

Jag hade nog faktiskt tagit bort hasseln, för jag tycker det skär sig lite mot de väldigt enformiga stenarna och roten. Roten och stenarna tycker jag däremot är grymt läckra! Kanske klä roten med någon mossa, typ riccia? Kan bli coolt :)

// Sofia

[Jens]
1

håller med Roxie !

mimåne
1

Tack hörni för era råd. Trollhasseln gillar jag egentligen väldigt mycket men får den inte att passa in på något vis när jag har stenarna och roten där i. Hur jag än möblerar så vill det sig inte. Jag hade faktiskt inte tänkt på att det kanske skar sig, men nu när ni säger det så känns det så uppenbart! 

Jag får nog välja att ha antingen trollhasseln och roten, eller stenarna och roten.

Eller så sätter jag bara trollhasseln i den fina räkvasen jag hittade tidigare, skulle kunna bli fint där i 🙂

Jag var och kikade på växtutbudet i en butik idag, och fy så dåligt det var! Kan aldrig ha sett sämre växter till salu… Så nu sitter jag på akvarieplantor och gör en beställning! Spännande.

Roxie
2

#75 Tradera!! Jag köper alla mina växter från tradera. Och det är främst 3 personer som jag köper ifrån, alltid generösa och har riktigt fin kvalité. Skicka PM så berättar jag vilka :)

// Sofia

Lillyrod
0

Jag köper också mina växter på tradera. Aldrig fått något dåligt där.

emelieeileme
0

jäklar! vad fint det blir!

mimåne
0

Vad roligt att du tycker det emelieeva 🙂

Jag är nyfiken på det där med tradera men har aldrig handlat där förut så har ingen som helst erfarenhet av det.

[Jens]
0

Jag gillar Plantswap.se men har handlat på Tradera också. Det gäller att hitta rätt på Tradera men efter en tid så förstår man vilka som har syfte för att göra fina växter, alltså har växtakvarium.

Skicka till mig också Roxie så får jag se om det är samma personer.

Omorika
1

För att komma och störa när du kanske redan har bestämt dig hur det ska se ut kan jag tänka mig att om du verkligen vill ha trollhasseln kan du ha den med stenarna om stenarna blir det mest framträdande.

Alltså ha stenar på båda sidor i akvariet lite mer sten behövs nog då. Gör ensida med mer sten och sen trollhasseln lite bakom stenarna på sidan med mer sten. Bara en tanke men du kansek redan har testat det.  Annars blir det suersnyggt med bara stenarna och roten :D.

pluntan
1

Starta ett till projekt, mindre kar med trollhassel, räkor och galaxy :) Du har ju precis fixat dig en ypperlig ursäkt för ett till kar ;)

Tycker stenarna var riktig bra.

Du kan ju alltid fundera över ett stim tetror. Fantom, sorgmantel, neon, rödmun… Finns många sorter. Eller varför inte ett ganska så stort stim med leopard pansarmalar. Har själv leopard, gillar de skarpt!

mimåne
0

Ja plantswap har jag varit inne på. Jag vet inte om det bara var jag, men sidan var riktigt krånglig och hittade inte en enda annons med växter. Och akvarieplantor.se blev det ingenting av heller pga vissa omständigheter.

På tradera verkar man ju få till bra priser och det gillar jag. Däremot så förstår jag inte riktigt detta med att en annons går ut en viss tid och att då den med högst bud är "vinnaren".

Om jag vill beställa växter här och nu ikväll, så kan jag alltså inte göra det om jag då inte hittar en annons som går ut i lämplig tid dvs. Eller?

mimåne
0

Tack så mycket för era tips och råd, det är så roligt att bolla tankar med er kring detta. Det uppskattar jag verkligen!

Ett gäng pansarmalar ska jag skaffa, och jag hoppas få tag i just leopard :)

CatchFatch
1

Jag hade tagit bort roten och haft kvar ORMhasseln och stenarna. :)

(Trollhassel är rakt)

mimåne
0

Att ormhassel är krokigt det vet jag, detta är ju i grunden en hassel art och ormhasseln uppkom av någon sjuklig del som gjorde att grenarna och löven skruvade sig.

Men trollhassel hade jag också för mig att var skruvad? Denna gren såldes under namnet Trollhassel, men att man egentligen inte ska lita på butikssäljare allt för mycket är ju tydligt. Det kan mycket väl vara som du säger 🙂

Omorika
1

Såhär ser trollhassel ut och som #85 säger är den rak men den krokiga Ormahsselns kvistar har när man talar om snittblommor fått det komersiella namnet trollhassel förmodligen för att den ska vara lite "mystisk och trollsk".
http://tradgardsmastardrommar.blogspot.se/2011/03/nu-blommar-trollhasseln-i-japanska.html

Mycket förvirrande men bara att gilla läget.

[Jens]
0

Pansarmalar är fina men min favorit är Pandamalar. De är såå söta!
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=309

mimåne
0

Jag har ingen aning om vad jag gör för fel nu men mitt ytterfilter vill inte startas!

Jag kopplar i sladden och det börjar surra lite i mackapären, sedan trycker jag hastigt några gånger på den där knappen där man ska starta den, lite vatten har tagits upp men står stilla i röret. 

Sen händer det inget mer?? 🤔

LajvKrattan
0

#89 Ska man inte fylla det med vatten först?🤔

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mimåne
0

haha

Jo, karet är fullt 😃

[Jens]
0

🙂

mimåne
0

Har fortfarande inte fått igång apparaten!! Varför händer det inget?!

-Cissi-
0

Du kanske ska fylla pumpen med vatten innan du kör igång den?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Taggeman
1

Du har säkert luft ståendes kvar i pumpen, fyll på med vatten i insugnings slangen o ruska runt med pumpen så luftbubblan försvinner. Stäng av o starta om några ggr. kan oxå hjälpa att få igång den.

Annars får du försöka med viagra 😂🤐

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

mimåne
1

Det stod verkligen ingenstans att man skulle fylla själva pumpen med vatten, men det var då det som var felet. Eller iallafall så gjorde det susen. Och så tyst den är!

mimåne
2

Nu har jag kommit såhär långt. Karet är fyllt, ytterfiltret det går och växter har fått ta plats lite här och där. Jag har tillsatt ett preparat som ska göra vattnet fiskvänligt, men jag kommer inte att tillsätta någon "konstgjord bakteriekultur på flaska". Istället väljer jag att gå långsamt fram med ett litet antal fisk till att börja med. Dvs när det är dags för fisk. Detta har fungerat bra för mig vid tidigare uppstarter och jag har på så vis kunnat undvika stora nitrit förhöjningar. 

Jag har inte fått tag på alla de växter jag ville ha för min uppstart, bland annat Vallisneria helst gigantea saknar jag väldigt mycket. Jag saknar också något mer att fästa och låta växter klättra uppför, tex en rot i lämplig storlek. Men för en uppstart så borde detta duga tillsvidare. Hoppas jag. 

På bilden är vattnet fortfarande lite grumligt.

mimåne
1

Skrymsle under roten som egentligen är brun, och inte alls såhär röd som kameran ville ha den.

[Jens]
1

Åhhh, det kommer bli såå bra! Blir ju avis för nu har jag lust att skapa ett helt nytt akvarium. =) Vad är det för rotslag? träslag?

mimåne
1

åh tror du, vad roligt :) Faktiskt så vet jag inte riktigt med säkerhet vad det är för slags rot. Jag har försökt läsa mig fram här på nätet men det är ju så svårt genom att bara titta på bilder.

Jag hittade denna rot i en jätte dålig zoobutik där personalen inte kan någonting om fiskar och akvarium. Denna rot skyltades bara med "Rötter". Jag tycker den är jätte fin och kunde inte motstå den.

Vad ska du skapa ett nytt kar för?! Ditt är ju redan så fint :)

[Jens]
0

Tack, nåt ska jag göra men det är fortfarande bara tankar jag bär. Undrar om det inte är samma som jag har.. Mangroove ?

mimåne
0

Lär inte mangroove vara mer ovanlig i handeln? Eller är det bara vad jag fått för mig kanske :)

[Jens]
0

Mja, jag tyckte inte det var så svårt att hitta det i butiker. Tycker det finns lite varstans. Har själv bara mangroove i akvariet och det visar sig rött ibland på bilder men är väldigt mörk mörk brun, ungefär som mahogny-hållet men ändå inte.

-Cissi-
0

#85 och #86 Jag fick lära mej att det heter ormhassel, men det ska tydligen kallas för både orm och troll hassel. Den raka varianten alltså vanlig hassel kallas bara för just hasselbuske.

#103 och #102 tycker det liknar på en gren som man kan hitta i torv.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

mimåne
0

Hm.. Ja nu när jag googlat omkring på "Mangroove rot", så liknar det ju en sådan. Stämmer bra som du säger också jens, att den är väldigt mörk brun men visar sig röd på foto. 

Varför ska man kalla det för både orm och trollhassel Cissi? Är det ingen skillnad? :)

Omorika
0

Ormhassel som ÄR den krokiga varienaten. Den heter Corylus allevana 'Contorta' på latin och är en mutation från den vanliga Hasseln Corylus allevana som är en inhemsk svensk växt. Ormhasseln användas både som trädgårdsväxt men även som kvistar i buketter. Det är därifrån förvirringen kommer då ormhasseln inom snittblomsvärden ibland kallas för trollhassel men det är alltså fel.

Trollhassel Hamamelis sp. hör till ett annan familj "Trollhasselväxter" Hamamelidaceae och är alltså inte släkt med vanlig hassel. De härstammar från nordamerika och asien och finns inte inhemskt i europa. Den användes inte i akvarium eller vid blomsterbinderier utan endast som trädgårdsväxt.

-Cissi-
0

#105 Trodde det var samma växt men med två olika talesnamn :) Men tydligen inte.

mimåne
1

Igår var jag ute och shoppade igen! Jag fick tag på tre krukor vallisneria, fanns ingen gigantea som jag ville ha så då fick det bli spiralis. Fast den skruvar sig inte.. 🤔

Köpte också två anubias nana samt en lång smal rot som just nu står i det vänstra hörnet av karet och når enda upp till vattenytan. Den ena anubias nana'n får klättra längs med den roten.

Jag köpte även gödningskulor som jag halverat och stoppat ner i sanden + en liten flaska växtnäring som åtminstone på flaskan verkar bra. Med dessa blir det ingen "kaka på kaka" med gödningen då de tas upp helt olika. Eftersom att jag ännu inte har några fiskar så vill jag tillsätta detta för att växterna ska få en bra start. Jag vet att det är relativt lättskötta växter jag köpt och att de borde ta sig bra ändå, men jag vill vara på den säkra sidan! Inte kul att köpa växter för flera hundra kronor som sedan tynar bort.

Imorgon ska jag åka in till en butik och se om de har kvar ett gäng tetror jag spanat in. Isåfall kommer dessa att inhandlas och bakteriekulturen kan starta på allvar + att jag är ett steg närmare drömmen om ciklider 😃

mimåne
4

Jag är så glad för mitt kar!

Jag lägger mig i soffan under filten som mormor har gjort, dricker en kopp te och med katten spinnandes på magen så tittar vi tillsammans på de svajande växterna, på flödet som strömmar från ytterfiltret ut i karet och bildar små bubblor. Och det är sååå rogivande, tyst och behagligt. Även utan fiskar.

Så härligt det är :)

inthegame
0

Jag har inte läst de 109 svaren i tråden så jag vet inte om du har skrivit det, men vilka fiskar har du tänkt dig?:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

mimåne
0

Jo, ett gäng corydoras julii/leopard pansarmal vill jag ha och apistogramma nijsseni/pandaciklid.

Grejen är att jag har så otroligt svårt för att bestämma mig.. Jag velar fram och tillbaka och ändrar mig precis när jag bestämt mig.

Jag har också intresse för bland annat bågfensciklid, eldbuk, ellioti ciklid, nyckelhålsciklid, Sajica ciklid, och thomasciklid. Jag funderar om någon av dessa skulle kunna fungera ihop med apisto, eller om man helt enkelt inte ska ha ett sällskapsakvarium utan köra på enbart en av dessa lite "större" ciklidarter och försöka så yngel på dem. Hade varit kul :)

Vad tycker du?

inthegame
0

Jag själv hade nog kört Gurami eller biotop. Alternativ krabbor eller kulfiskar:)
Men nyckelhålsciklider har jag också alltid gillat! Och pansarmalar. Särskilt leopard och panda:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

mimåne
0

Ja nycklar verkar vara trevliga tycker jag, runda och söta :) Men kulfiskar kommer jag nog aldrig att skaffa! Enligt mig är de inte ett dugg kul😊 Gurami tycker jag är fina och jag har funderat på dem då de skulle fungera bra med apisto. De använder sig av olika ytor i karet. Men då är ju inte Gurami ciklider, och jag gillar så ciklider.. 😊

sauk1
1

#109 Det bor en poet i dig! ;)

mimåne
0

haha. jag var bara ärlig, ingenting annat :)

mimåne
0

Roliga saker hände här igår!

Det har fått flytta in 5 stycken små sorgmantel tetror, de är så söta! Jag kommer att införskaffa 5 stycken till (minst) om ett tag när akvariet är stabilt nog för det. Tills dess så hoppas jag att sötnosarna ska klara sig själva och ge mig en fin bakteriekultur samt en mjuk sänkning av phvärdet! 

De har redan börjat våga dela upp sig, gå ifrån lillstimmet och utforska på egen hand. Färgerna kommer lite av och till. Vissa är mörka och fina medans någon annan inte riktigt vågar ännu.

Jag har svårt att könsbestämma alla, ni får gärna hjälpa mig om ni ser några tecken. Här kommer lite bilder :)

mimåne
0

Kan detta vara hane till vänster, hona till höger?

mimåne
4

Katten gick på bio igår, jag tror det var "Hitta nemo" han såg.

[Jens]
1

Fina tetror ! .. Katten har skoj ser jag också =)) Återigen så säger jag: Mata varsamt! Mycket viktigt i början så du inte uppnår för höga nitritvärden. Kolla gärna efter 3 dagar.

mimåne
0

Jo, det kändes som att jag knappt gav dom någon mat alls imorse. Stackarna. Fast dom åt med god aptit och riktigt högg efter maten, det trodde jag inte så lugna rackare som dom verkar vara :) Den första matbiten hann dom inte med och den sjönk till botten så jag funderar på om en mal skulle kunna hjälpa här och minska risken för nitrit, eller om den bara skulle höja risken? Vad tror du?

[Jens]
0

Ja, det är bra att ha några corydoras för att rensa på botten så det tycker jag är en bra ide. Att tetror blir lite 'galna' i maten när det ges är naturligt så det behöver du inte vara orolig över. Jag menar så att du inte tror att de är så hungriga att de håller på att dö.

mimåne
0

Haha, nej jag är inte oroliga för dom. Jag tycker bara synd om dom när de är så glupska. Jag längtar faktiskt efter matningen imorgon, det är så roligt att mata dom!

Jag vill ha ett gäng corydoras, 5 stycken. Det känns lite för mycket så här tidigt inpå starten, men samtidigt känns det elakt att bara skaffa en enda också och de andra fyra sedan.. Men två kanske skulle fungera? Då är dom ju åtminstone inte helt ensamma den första tiden.

[Jens]
0

3 kan du skaffa för du har trots allt 200 L så det ska nog gå bra. Tänk bara på att ha koll på vattnet. 8 små fiskar ska gå bra men vänta gärna 2 veckor efter nästa inköp.

mimåne
2

Det blev 280L när jag fyllde på karet, räknade antal hinkar som tömdes i :) Jag har sett att de fanns julii till salu i en butik, små pigga bebisar. Precis vad jag vill ha. En tur dit skulle kunna göras ev fredag eller lördag.

[Jens]
0

Det låter ju toppen! =)

mimåne
3

Nu har två veckor sedan uppstarten gått. Allt går som planerat förutom att jag inte fått tag på mina corydoras julii ännu. Däremot har jag sett pytte små botia histrionica bebisar i zoobutiken som jag är grymt sugen på. Räcker det att hålla tre stycken tillsammans eller vill de vara ännu fler? 

Och vet ni vad! Mitt echinodorus tenellus gräs har börjat skjuta nya strån! Jippie vad roligt! Det var ett litet experiment jag inte trodde särskilt mycket på egentligen med tanke på att min belysning inte är den bästa, men den verkar trivas ändå :)

mimåne
1

Idag fick jag också hem några musselblommor på posten. Jag hade ingen som helst aning om vilken storlek det är på såna här växter så jag beställde 15 stycken till att börja med. Blev glatt förvånad när det visade sig att jag fått många fler än bara 15. Tack fislisa! 🤗

Fiskarna älskar dom, de simmar runt bland rötterna och undersöker :)

mimåne
0

Min polysperma har också skjutit i höjden! Det har gått så otroligt fort för den att växa att jag börjar misstänka att jag inbillar mig själv 🤦‍♂️ Det var ju bara två veckor sedan jag köpte växten?!

mimåne
0

Här gjorde jag en bild där det syns hur liten och pluttig polysperman var när jag köpte den. Den var mycket lägre än svärdsplantan i bakgrunden och nu är de jämsides. Helt otroligt att den växt såhär mycket på bara två veckor!

annaelfie
0

#126 Hur har du fått ditt echinodorus tenellus att växa så bra? Har haft mitt i snart två månader tror jag och det händer nada, blir mest algmat…

mimåne
0

Oj, vad tråkigt att höra att din inte vill sig. Jag använder mig av denna form av växtnäring. Det är kulor som man sticker ner i sanden intill den växt som behöver det. Jag köpte asken med 7 kulor för 75kr. Dessa har jag halverat och stoppat ner en halva vid enchinodorus tenellus. Jag skulle tro att det är denna som gör växten gott.

Kulan lär ska hålla upp till ett år har jag hört och då är det bara att stoppa dit en ny kula. Smidigt!

annaelfie
0

oooh! Tack för tipset :):)

mimåne
0

Imorse höll jag allt på att få fnatt vid testningen av vattnet. Ph värdet har envist legat på 7,2 och plötsligt idag får jag färgen gult alltså 5,0! "Hur i hela världen har det kunnat ändra sig så på bara två dar?! Vilken mardröm och vad tusan ska jag göra nu?!"

Som tur var, så fick jag för mig att testa vattnet en gång till och då fick jag fram samma gamla vanliga färg som jag alltid fått. 7,2. Testade igen, och igen. Samma gamla vanliga. Puh! 🥵

Taggeman
1

Det är lägre ph på morgonen innan växterna har höjt upp syrenivån i akvariet. Men så stor skillnad ska det nog inte vara.

mimåne
1

När jag först droppade i phvätskan i behållaren med vatten fick det en blå/grön färg. Sedan lade jag på korken och skakade försiktigt en gång och vips blev det gult. Därför misstänker jag att jag kan ha blandat ihop korkarna på ph och nitrit behållarna då jag mätte båda två samtidigt. Kanske det var därför mitt phvärde blev så konstigt vid första mätningen.

Taggeman
1

Jo så är det nitrit testet innehåller syra, det var rester kvar från det som spöka då.

mimåne
1

Vilken tur att det var så enkelt :)

mimåne
0

Ett blad på min ena javaormbunke har börjat se konstigt ut. Det är mörkgrönt i toppen. Var tyder det på?

pluntan
0

Vad roligt att du är så nöjd. Blir riktigt fint :)

Kul att du får ordning på växterna, har ingen koll på ljust de gödningskulorna du använder men det är en bra grej att ge de extra gödning via rötterna. Men det syns ju på bilderna också :)

Sorgmanteltetrorna är riktig fina, ibland säljs det i butikerna en sort som är odlade på fenorna. Typ slöjsorgmanteltetror, inte lika fina enligt mitt tycke. Har läst att sorgmanteltetror kan bli lite aggresiva och bråkiga om de är för få, jag har nio stycken tillsammans och det fungerar bra för mig.

mimåne
3

Tack :) Vad roligt att få lite åsikter om allt, ibland känner jag mig lite ensam här i tråden😊 Ja jag tycker verkligen att jag har fått bra resultat av gödningskulorna redan så är väldigt nöjd! Angående sorgmanteltetrorna, de såldes faktiskt också slöjvarianten du pratar om när jag köpte mina. Jag håller helt med dig om att den vanliga ser bättre ut. Den är så söt och rund, slöjsstjärten passar inte riktigt in där tycker jag.

Jag ska absolut skaffa fler. Jag planerar att ha ca 10 stycken. Ville inte starta med ett helt gäng på 10 st utan ta det lite mer försiktigt i starten. Det småkivas lite grann som det är nu, så hoppas de slutar när de får mer kompisar.

annaelfie
2

jag får likadana toppar på mina javaormbunkar, jag tror att det är helt ofarligt, de brukar komma på de färska nya bladen, vet inte vad det beror på dock, mina har inte farit illa av det alls, de växer ut/bort efter ett tag.

Lilolizeit
1

Wow vilket arbete! Verkligen. Supersnyggt kar. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2

#141 Ja, att det förekommer på nya blad oroar mig lite då det oftast är nya blad som blir angripna först om det är brist på något ämne växten behöver för att växa. Järn är det då inte för det blir de gula och vissna av.. Jag hoppas det är som du säger att det växer bort så småningom.

Oj tack så mycket lilo, vad roligt att du tycker det :)

mimåne
0

Idag har jag gjort något som jag skäms lite över.. Något som jag tror alla med akvarium har gjort någon gång.

Jag har köpt något som jag inte vet vad det är. Nämligen en växt. Den var så fin att jag inte kunde låta bli! Sådan fin stark djup vinröd färg på undersidan av bladen. Här är den.

LajvKrattan
1

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mimåne
1

Idag har också tre botia histrionica fått flytta in! Två pytte små och en som är något större. Men fortfarande liten och söt!

Det här är säkert den enda bilden jag kommer få på dem någonsin, de är så snabba och far omkring överallt!

mimåne
0

Oj. långsam och svår. hm.. Hoppas inte att det är den 😃

Roxie
1

Jo det där är papegojblad! Eller som man finare säger; Alternanthera reineckii! Hur stor är den? För det kan eventuellt vara en "mini".

Den är inte särskilt svår egentligen. Men den kräver rejält med ljus och för att hålla den starka lilaröda färgen krävs CO2. Och långsamt växer den. Jag har mini-varianten i mitt 180L och den är snarare brun, pga att jag inte har någon CO2 där i ännu..

// Sofia

CatchFatch
1

Det ser ut som papegoj blad ja!
jag hade också sådan men min tappade alla blad utom längst upp hela tiden antagligen pga att jag inte har CO2 eller vidare bra ljus

mimåne
0

Attans! Jag ville inte att det skulle vara papegojblad 😕 Men det är väl smällar man får ta när man har dumheten att köpa sånt man inte känner till! Den är 6 cm hög som högst. Den är så djupt vackert vinröd att jag inte kan motstå den. Jag skulle så önska att den ville trivas, men tyvärr har jag varken co2 system eller en riktigt bra ljuskälla. Så hoppet för att den ska klara sig såhär vacker är väl inte så stort…

Måste ta och kika på ditt kar ännu en gång roxie. För att se om jag känner igen papegojen :)

Lilolizeit
0

fast vem vet, det kanske funkar jätte bra! Jag har växter i mitt kar som det står "kräver" co2 och dom växer jätte bra utan. :)

mimåne
0

Ja, jag håller alla mina tummar för växten :) Jag har petat ner en gödningskula intill den så förhoppningsvis gillas det!

Roxie
0

Absolut finns det växter som klarar sig utan co2 trots att det står att de är krävande. Alltså mina papegojblad lever ju och växer, men det går långsamt och de är mycket brunare i färgen än de skulle vara med co2.

// Sofia

mimåne
0

Fast nu vill jag också ha en brun växt som bryter av lite från allt det gröna :) Men jag vill ju också att den behåller sin vackra röda färg på undersidan. Hur länge har du haft dina papegojblad roxie? Och har du fått skott av den? Jag kikade på den i din tråd och tyckte den såg fin ut. Min har däremot mer runda blad och inte alls så avlånga.

Roxie
2

#154 Jag tror att du har den vanliga varianten för jag har Alternanthera reineckii mini, därav skillnaden :) Har haft mina sen i juni 2013. Här är en bild på hur akvariet såg ut när det var nystartat, där ser du också hur lite av växten jag hade då. Så ja jag har tagit en hel del toppskott från dem och planterat ner :)

// Sofia

mimåne
1

Oj så liten och söt den var där! Men så farligt långsamt har den väl ändå inte växt kan jag tycka, det är ju bara 7 månader sedan ;)
Nu fick jag tillbaka hoppet lite!

Roxie
0

#156 Hopp tycker jag absolut du ska ha! Och vem vet.. om någon månad sitter du också säkert i co2-träsket ;)

// Sofia

mimåne
0

Haha jaa, jag har faktiskt börjat studera co2 lite närmare och är nyfiken på det! Skulle inte alls förvåna mig om jag inhandlade något system snart 😊

mimåne
0

I veckan som gått har experimenterat lite grann med matningen.. Jag tänkte att mina nya botior kanske skulle gilla lite grönsaker. Först ut blev en gurkbit, något smakprov togs det men den ratades sen. Själva gaffeln gurkan satt på var mer instressant…

Sedan blev det broccolins tur, och den ville dom inte ens gå i närheten av.

De var nog inga grönsaksätare trots allt…

Omorika
0

Jag har papegojblad i mina low tech kar med belysning mellan 0.44 W/l 0.54 W/l. I det lilla med 0.44 W/l där den har växt längst ca 3 mån har den blivit lång och lite gles men fortfarande röda blad så nog tror jag att den överlever och om man toppar den lite då och då ska det nog kunna bli ett litet bestånd.

mimåne
0

Hoppar du har rätt omorika :) Jag har inte toppat den ännu då jag inte tycker den är så hög, men så småningom hoppas jag kunna göra det och få lite fler plantor :)

mimåne
1

Nej, nej och neeej!

Två av mina sorgmanteltetror har svullnat upp rejält om buken.. Den ena ser ut att kunna spricka vilken sekund som helst. Snälla låt det inte vara något galet i mitt kar nu…

I morse åt de som vanligt och vid förmiddagstid var också allting som vanligt. Och nu helt plötsligt ser det ut som att de har svalt en hel ärta.

[Jens]
2

Gör en ny tråd ang problemet för jag misstänker sjukdom men är inte hundra.

Fislisa
0

Denna tråden har jag lyckats missa! Gud vilket snyggt bygge!! Jag går själv i tankarna om att bygga eget, fast bara kar ingen bänk.. Hoppas det löser sig med dina tetror

mimåne
0

Som tur är så har magarna försvunnit idag. Ingen bula synts till. Vattenvärdena är bra.

Jag satte ner en mattablett åt mina botior igår, jag misstänker att dessa två tetror kan ha hittat den och käkat upp den istället. Att de fick för mycket mat helt enkelt och därför blev så otroligt runda.

Jag har svårt att tänka mig annat då de är väldigt pigga i övrigt. De äter och avföringen är som den ska. Deras lekdräkt syns till jämt och ständigt.

"mums mums mums"

mimåne
0

#164 Hej fislisa, kul att du hittat hit :)

Det är väldigt roligt att göra sitt eget kar, men blir betydligt mycket dyrare än att köpa ett nytt. Men spelar inte pengarna någon roll eller att du har tillgång till mycket gratis material och verktyg så tycker jag att du ska köra på :) Är det av någon särskild orsak du vill göra ett eget?

Fislisa
0

Jag har en schysst glasmästare som är billig och karet ska inte bli stort. Tror jag fick det till att bli ca 80l. Ja jag har en bänk, lr ja egentligen två som står ihop, där jag har två andra kar. Flyttar jag ihop dom så blir det lite plats kvar och det vill jag utnyttja :) så det kommer bli lite udda mått som jag inte kommer kunna hitta färdigt.. Får se när jag börjar med mitt bygge, spånar lite på idéer än så länge :) men man blir ju sugen när man ser ditt super fina bygge!

mimåne
0

Jaha på så vis. Då förstår jag. Det är det som är så bra när man gör ett eget kar, man kan få vilka mått man vill! :)

mimåne
1

Nu har jag fått lite trevliga kiselalger 🤮 De verkar som att de har tänkt bo in sig.. Mest gillar de mitt fina gräs som numera inte är så fint.

För att de ska förstå att de inte hör hemma här, så ska jag genast göra ett vattenbyte och se om jag får tag på fler snabbväxande växter imorgon. Ut är vad ni ska!

mimåne
0

Nu har gräset fått sig en rejäl klippning och skrubbning! Kiselalgerna är utflyttade men det återstår att se om det är tillfälligt eller inte.

mimåne
0

Mina musselblommor har också börjat ta sig en aning. Rötterna är betydligt fler, längre och tjockare. De har också börjat föröka sig. Är mycket glad och nöjd :)

mimåne
0

Något mindre roligt däremot.. Mina papegojblad verkar inte må alltför gott. Ena stjälken har tappat alla blad, jag funderade länge och väl på att kasta bort den men, den kan ju komma igen så jag satte ner den i sanden. En aningen glesare och grönare än när den kom men fortfarande vackrast i karet :)

mimåne
3

För ett bra tag sen gjorde jag om lite grann i karet. Så det är väl inte mer än rätt att det är dags för en helbild nu.

Till vänster har jag byggt upp en större grotta av några trärötter. Det blir flera olika små och större skrymslen inuti och runt om. Det tror jag kommer uppskattas av mina framtida ciklider :) Ph värdet är nere på 7 nu så det tar sig!

Jag ska också göra något åt stenarna till höger.. Jag funderar på att ta bort dom helt eller att göra om de till "mosskullar". 

Mera växter ska det också bli, jag har lagt ut en annons här på akvariefisk så förhoppningen är att jag får tag på något där :)

mimåne
2

En lite närmare bild

mimåne
2

"städa, putsa, gno, och feja🎧"

Lilolizeit
1

Super fint i ditt kar! :)

Hoppas att papegojbladens blad kommer tillbaka. Jag har haft lite olika växter som tappat alla blad, eller där dom tynat bort, men sen har det kommit nya, fina blad. Så ge inte upp än. 🙂

mimåne
0

Tack lilo :) Själv är jag inte nöjd ännu men det hör väl till innan alla växter har tagit sig och man får det som man vill. Jag hejar på paapegojbladen men tyvärr ser det ut som att ännu en stjälk håller på att ge upp det. Men det kan ju komma nya blad, om inte så är man en erfarenhet rikare :)

[Jens]
0

mimåne, det tar sin tid innan växterna tar sig med tanke på att ditt kar är nystartat. Får hoppas att det bli bra när det väl har grott in sig och det tar ca 3-4 månader.

Har du någon form av växtnäring? Själv kör jag inget alls och det funkar bra men har köpt växtnäring som jag tänker prova med när jag väl har städat akvariet vilket förhoppningsvis blir i helgen om jag orkar så att säga.

mimåne
0

Jo du har rätt jens. Jag är en aning otålig när det gäller projekt och vill ha det klart på en gång. Fast ett akvarium kan väl aldrig bli klart egentligen och det är väl också en tjusning :)

Jag har köpt två olika sorters växtnäring som kompletterar varandra. Rotnäring tillför jag i tablettform som sticks ner i sanden. Jag tycker dessa är ett bra alternativ då det inte är samma risk för alger. Sedan tillför jag också mycket sparsamt flytande växtnäring från Tropica. Jag använder den utan nitrit.

Eftersom att akvariet är så pass nystartat så är jag extremt sparsam med den från tropica, jag använder den mest för att stilla min egen oro när jag lagt ner många hundralappar på växter. Vad har du köpt för växtnäring?

Roxie
0

#172 Sitter papegojbladen ihop, alltså som en bunt? Jag knipsade av alla stänglar och planterade ner. De tog sig mycket fort eftersom de istället får "egna" rötter. Kan vara värt att testa om de tappar blad :)

// Sofia

mimåne
0

Nä de sitter inte ihop utan alla har varsin egen stjälk :) Jag var tvungen att plantera om dem igår också då polysperman och musselblommorna börjar ta sig så mycket att de skuggade lite för papegojen. Hoppas de inte tog skada.

Däremot så såg verkligen de två kala stjälkarna ruttna ut. De kändes mjuka och äckliga. Svarta.

De åkte i soporna 😢

mimåne
0

Mina sorgmanteltetror älskar verkligen botiornas tabletter som innehåller räkor. Mums! Inte fungerar det heller att mata botiorna efter att lampan släkts, de är ändå framme och snor åt sig.

Tabletterna är inte så hårda och jag kan lätt bryta den i två halvor så att botiorna har större chans. Tur att man kan höra botiorna äta med sitt knackande ljud så att jag kan vara säker på att de får i sig något :)

Ellenor123
0

Jättefint, mimåne! Jag förstår precis vad du menar att man sällan blir nöjd men det tycker jag allt att du kan vara nu för det är verkligen fint! Jag köpte papegojblad i TRE omgångar och inget överlevde. De bara smälte.. jag köpte de dock från en privatperson på plantswap som givit dom massor av Co2 så de trivdes nog inte så bra hos mig :(

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

mimåne
0

Tack ellenor123 :)

Ja det ser inte särskilt ljust ut för mina papegojblad just nu, de tappar bara blad. Känns jätte tråkigt för den är verkligen såå fin. Måste vara den vackraste växten jag någonsin haft. 

Jag kikade in på plantswap och försökte få tag i staurogyne repens men den var tyvärr slut.. Jag håller utkik där varje dag nu när jag lärt mig hur sidan fungerar. Den verkar faktiskt bra :)

Jag väntar lite andra växter här i veckan också så det ska bli spännande!

MalinMalvina
2

Gud vilken rolig tråd! :D Följer och drömmer mig bort om att någon dag bygga eget :P

Omorika
0

Jag har några papegojblad som växer utan CO2 och med lite belysning. Och de växer på ganska bra blir lite gängliga. Nu har jag flyttat några till ett kar med mer belysning och där blir de röda och kompakta har blomjord i botten som de verkar trivas med. De kanske vill ha näringsrik botten?

Jag köpte dem från akvarieplantor.se så de kanske inte ha fått CO2.

mimåne
2

#185 Åh tycker du, vad roligt! Nu blev jag glad :)

mimåne
1

Nu har det hänt ganska mycket sedan senast! Jag har väl legat lite på latsidan när det gäller min tid här. Ska försöka kompensera för det nu.

För det första så har jag fått hem mera växter. Bland annat min älskade Sessiliflora som är så vacker så vacker.
En bild kan omöjligt ge den rättvisa.

mimåne
1

Sedan har även 4 stycken Corydoras sterbai fått flytta in! Åh tänk att jag stötte på dessa raringar. Det trodde jag inte :) Synd bara att de inte hade fler just nu. Stöter jag på så kommer jag köpa några till.

mimåne
1

Ännu en bild. De är så duktiga på att posera framför kameran dessa sterbai. Även om de är livliga och simmar fram och tillbaka så kan de gott vila alldeles stilla ett tag medan jag knäpper några bilder.

mimåne
0

Mina botior förresten är inga duktiga snäckätare även fast de sägs gilla snäckor. Jag fick hem ett gäng sandsnäckor som dom hälsade på men sen fick de lugnt krypa ner i sanden ifred. Även de minsta fick vara :)

-"Ursch, sniglar! Blä!"

Ellenor123
0

Fina bilder! Sterbai är jättefina, min favorit bland pansarmalarna :) Har själv 8 stycken men de är skygga och vill inte posera snällt för kameran som dina ;)

CatchFatch
0

Så snyggt du har fått det! :O
Och underbart söta corydoras! Funderar på att skaffa några pandor men dessa var ju väldigt söta de med! :)

mimåne
0

Tack hörni :)

Ja sterbai är riktigt fina pansarmalar. Jag tycker de är de vackraste av alla corydoras. Kan varmt rekommendera dem åt dig CatchFatch!

Hur kommer det sig att dina är så skygga Ellenor123? Och hur länge har du haft dem?

mimåne
0

Sandsnäcka påväg neråt :)

mimåne
2

Jag har haft lyckan att få två staurogyne repens. Jippii! 🎈
Jag hoppas att de ska trivas och i sådana fall ska jag försöka få tag på fler.

Ellenor123
0

#194 De är ganska nya, köpte dem för 2 veckor sedan. De håller sig framme i akvariet hela tiden men så fort jag kommer nära så sticker dem. De lär sig nog tids nog, som de andra fiskarna, att jag = mat 😃

mimåne
0

Haha! Ja då vänjer de sig nog snart ska du se :)

CatchFatch
0

Kan man blanda corydoras? Typ 3 pandor och 3 sterbai?

[Jens]
0

Jag har både sterbai och panda i mitt kar och de skiljer sig från varandra när de simmar så blanda tror jag inte är en bra idé. De håller sig till sin egna arter.

Roxie
0

Så fint det har blivit!! :D

// Sofia

mimåne
0

Tack roxie :)

#199 Så länge du har ett fullstort gäng av varje art så fungerar det att ha de två tillsammans.

CatchFatch
0

#200 och #202 Jaha vad surt! Hade tänkt att de annars kunde simma tillsammans så man slapp köpa två fullständiga Stim.

mimåne
0

#203 Jag tänkte i liknande banor i början också. Det finns så många vackra corydoras och jag ville gärna ha flera olika arter tillsammans. "De är ju ändå corydoras allihopa och en enda stor familj va?" Tänkte jag. Men där hade jag fel. De gör skillnad på varandra.

[Seaside]
0

#76 Jag tar också jättegärna emot info om säkra Tradera säljare. Har haft otur med mina växtköp…

Roxie
0

#205 Fick du inte mitt PM? :)

// Sofia

mimåne
1

Vid köpet av mina corydoras blev det också 5 thomas ciklider (anomalochromis thomasi). Åh så jag har längtat efter att få hålla ciklider igen och nu äntligen! De är så pytte tytte små och söta ynglingar. Förhoppningsvis får jag ett par av dessa :)

mimåne
1

Även om de är så små och unga ännu så har de väldigt charmiga och fina färger :)

mimåne
1

Jag upplever de mycket sociala och orädda. När de skulle fångas in i butiken simmade de själva glatt in i håven. Igår var de väldigt nyfikna på slamhäverten och allt som cirklade runt i den.

mimåne
1

Här ville inte kameran fokusera alls men jag vill visa er bilden ändå så att ni får se den vackra blå randen de har på ryggfenan och lite på stjärtfenan.

mimåne
1

"En bild för en mygglarv!! Annars ställer jag inte upp!"

Anon
0

#207 Oj vad söta. Jag har funderat på att skaffa såna eftersom jag ändå har pajat min sydamerika-biotop med siamesiska algätare.. Hoppas de bildar par hos dig snart! :)

mimåne
0

Hittills är jag riktigt nöjd med dem. De är över min förväntan! Väldigt fredliga än så länge och extremt nyfikna! Det ska bli spännande att följa dem och se hur de är när det blir dags att hitta en partner. Den största har redan börjat spänna och visa upp sig. Bifogar en bild på hen.

Min tanke var att behålla ett par av dessa om jag har turen med mig att få ett. Men nu har jag blivit så fäst vid dem att jag skulle vilja behålla dem alla..

[Seaside]
0

#206 Det första kom nog på villovägar - men ditt andra PM kom fram. Tack!Glad

mimåne
4

Idag har jag plockat bland mina växter och Hoj i båten kors i taket så det växer! Mina anubias plantor verkar trivas. Jag har beskärt den ena ikväll och fick två mindre plantor. Fortsätter det såhär får jag snart börja sälja av åt er :)

mimåne
1

Inatt har det hänt något mycket mycket tråkigt.

I morse hittade jag en fiskkropp på mattan. Huvudet var uppätet. Rusade till akvariet för att räkna fiskarna och mycket riktigt, min allra ståtligaste och största, vackraste, tomasciklid hona. Var borta.

Här är den skyldige..

mimåne
0

Så tråkigt att de nu bara är fyra kvar🌺

Lilolizeit
0

Va tråkigt mimåne! :(
Det var en väldigt söt fisktjuv..

mimåne
0

Vanligtvis så brukar hon vara väldigt söt, men inte idag😕

NiklasM
0

vad fint akvarium du har Mimåne, vilka mått rör det sig om? L/H/B?

mimåne
2

Oj, jag har ju ett sådant dåligt sifferminne. Jag kommer ihåg den lätta biten, att jag fick dit 280L vatten men sen blir det svårt.

Det rör sig om 110-120 Längden, 55-65 höjden bredd… 50?

Där ikring. Skulle ju i och för sig kunna släpa mig upp ur soffan och mäta det mer exakt men den här söndagen är riktigt seg :P

[Jens]
1

Ska berätta mimåne att jag har nu idag lämnat tillbaka mina tre praktbotior samt en massa andra fiskar. Akvariebutiken blev lite överraskad och jag sa att jag endast vill ha tillbaka hälften för botior som bestämt men jag fick rabatt för resterande inköp idag. ;) Bättre att låta botiorna växa upp i ett större kar för jag vill inte ha 15-20 cm botior sedan men de gjorde ett fantastisk jobb med att äta upp alla posthorn och det är jag tacksam för.

mimåne
0

Intressant att de gjorde ett sådant bra jobb med dina snäckor. Jag förstår dig helt som lämnat dem vidare nu. Jag har också några botior, men till skillnad från dina så är dessa usla snäckätare. Åtminstone när det gäller sandsnäckor. De nosar bara lite på skalet sedan skyndar dem vidare. Vilka andra fiskar har du lämnat tillbaka? Inte är det väl dina Scalare? 

Jag hörde att du hade köpt två sajicor också, är det ett par du fått tag på? Är själv intresserad av dessa så du lär nog inte få ha dem helt ifred :)

mimåne
1

En Botia histrionica som ville visa upp sig.

mimåne
0

Jag vet inte varför men mina botior älskar att gräva fram nya skott från mitt gräs. Gräset som jag förövrigt försökte trimma för ett par veckor sedan som numera är gult och fult. Det var inte alls omtyckt med ny frisyr.

mimåne
0

Här viskas det om en och annan hemlis, eller kanske om dagens skvaller..

mimåne
0

Mellan varven kan man skönt ligga sked, när man tror ingen ser på..

mimåne
0

Eller ge varandra en och annan puss…

[Jens]
0

Så fina bilder du tar och jag hade missat att katten hade varit framme och nafsat lite, elaking 😉

Du pratar om att dina botior inte äter snäckor men vad jag känner till så äter inte alla botior på samma sätt som praktbotian. Det är kanske därför som det inte händer så mycket i ditt akvarium?

Jag såg dina thomasi-ciklider. De är väldigt fina och såg dem i butiken men jag ville ha Sajica för de är kända för att vara lugna och gå bra med scalarer. Hade läst mycket om den innan köpet också så det var viktigt för mig att få just denna art. Mina scalarer finns självklart kvar för de är så snygga och jag är så glad över att de sex stycken kommer så bra överens. När jag stoppade i sajica-paret vilket de ska vara och inte fler (endast ett par) så var de helt orädda och simmade bland scalarerna och de var nyfikna men mer än så blev inte dramat.

Köpte en hel del växter som jättevallisneria och javaormbunke.

Så det som finns i det stora karet är scalarer, Sajica ciklidparet, Corydoras panda, corydoras julii, ottosar. Tänker inte ha så mycket fisk i karet längre utan satsa mer på inredningen. Jag har också äpplen, elefantsnäckor och sandsnäckor kvar och jag är så glad över att jag inte har posthornsnäckor. Aldrig att jag köper sådana igen!

Jag lämnade tillbaka var praktbotior, rosentetror, kardinaltetror, segelfensmollyn, röda och gula platyn, siameser och ancistrusar.

Det kommer bilder ifrån mig så fort det 'dimmiga' i karet har försvunnit för jag möblerade om hela karet i lördags och ännu idag känner jag av sviten. Lite värk här och där.. Glad

-Cissi-
0

Jens var är det du lämnat tillbaka dina fiskar? vilken affär alltså? :)

Ellenor123
0

Åh så söta dina botior är!

mimåne
0

#229 Ser så fram emot att få en titt på hur det nu ser ut i ditt akvarium, med de nya växterna och framför allt saijca cikliderna. Känns helt klart värt att vänta tills dimman lagt sig. Det verkar vara många här på sajten som gör om och donar just nu. Jag blir riktigt sugen själv.

Hade dina Sajica bildat par redan i butiken?

Låter förövrigt som att du har en riktigt trevlig fiskkombination just nu. Faktiskt en som jag själv hade trivts med att hålla :) 

Du har nog rätt i det du säger om botiorna. Att de är olika duktiga på att äta snäckor. Att mina histrionica inte rör sandsnäckorna är jag bara glad för :) Får jag däremot hem tex kanelbullar får de mer än gärna mumsa på dem.

Min plan just nu är att få ett par av mina thomas ciklider och att de ska komma igång med lek. Då kommer de andra få flytta till ett annat akvarium och förhoppningsvis kan jag introducera en ny ciklid art i mitt 280L då.

#231 Ja visst är dom :) De är väldigt trevliga och sociala. Jag köpte 3 stycken samtidigt och de två jag visat bilder på växer bra. Den tredje är däremot en liten pluttis fortfarande. Knappt växt någonting alls. 

Här är en bild på dem alla tre. Ser nästan ut som föräldrar med en avkomma.

[Jens]
0

-cissi- 

Kungsbacka Arken Zoo.

[Jens]
0

Mimåne, näe de har inte bildats par ännu.. jag skrev fel där utan menar att de ska vara ett par framöver vilket jag hoppas men än så länge så jagar hanen honan ibland men honan gillar inte riktigt läget ännu =)

mimåne
0

Jag hoppas att de accepterar varandra ändå. Annars kanske du behöver skaffa några fler så att de får bilda par som de själva vill?

[Jens]
0

Ja, men då skulle de få vara riktigt små för vad jag förstår så kan det bli ett helskotta om det finns två vuxna hanar i ett och samma kar. Den uppfattningen har jag fått.

Sedan måste man lämna tillbaka fiskar och det är inte så jobbigt på det sättet utan det jobbiga är att få tag i dem i karet för fiskar är så duktiga på att gömma sig och man blir vansinnig när man inte får tag i dem. hehehe…

mimåne
0

Haha ja, det där med att fånga in fiskar håller jag fullt med om. Jag fick fiska upp mina Corydoras sterbai för ett tag sedan och det tog flera timmar. Jag ville inte stressa dem och försökte vänta fram dem. Den första gick bra men sedan var det som att de andra lärde sig att något var på tok och tryckte på gömställen jag inte kom åt. Tillslut fick jag lura fram dem med mat ;)

Draken
0

Vilka härliga bilder, och grattis med ett lyckat akvariebygge :D Har själv funderat på det, men inte vågat ge mig på något dylikt än ;) Trots att jag har haft akvarium i över 20 år 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Tack Ciklidtok :) Ja att bygga är inte för alla, det krävs en hel del väntan och tålamod genom alla stegen. Jag är väldigt pysslig av mig och tycker om att tillbringa tid ute i verkstan. Det ska alltid vara något projekt på gång och jag hade tillgång till alla verktyg och material som behövdes. Därför föll det sig väldigt naturligt att jag skulle bygga eget. Jag hade aldrig en tanke på att köpa nytt/begagnat. 

Får jag för mig att skaffa fler akvarium i framtiden så kommer jag bygga eget igen.

Draken
0

Nej, det tålamodet har inte jag 😉 Det skall hämtas färdigt och hopbyggd på plats 😊

men att pyssla med inredning, fixa och dona gör mig ingenting det gör jag gärna 😃 beställetr också fisk direkt från leverantören genom butiken, för att få det jag vill ha ….DET har jag tålamod att göra 👍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
1

Haha ja men visst är det bra också att man kan göra så, köpa färdigt och beställa det man är intresserad av :) 

En vacker sorgmanteltetra

Draken
0

Jättefin färg på den. Annars så brukar de se ganska bleka ut

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Ibland är de riktigt kolsvarta baktill men det har att göra med att mina är unga ännu. Äldre exemplar har tendens att blekna till sig tyvärr.

Det är ju en väldigt vanlig akvariefisk men jag tycker den är lite underskattad. I mina ögon är de mycket vackra och passar ypperligt i sällskapsakvarium då de är så otroligt lugna. Står mest på stället och ser vackra ut :)

mimåne
0

Jag kan tänka mig en orsak till varför man ofta ser bleka exemplar i zoobutiker är att många lämnar tillbaka dem efter en tid. Dels för att de bleknar när de blir äldre, och att de kan bli relativt gamla. Ägaren har nog lätt att tröttna på dessa då och vilja skaffa en färggladare fisk. 

"Ute och cruisar" kallar jag denna bild.

Draken
0

Ja de är fina. Funderar faktiskt på några stycken i mitt 112 liters, där jag skall ha lite sällskapsfiskar :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Vill du ha en lugn fisk som inte stjäl uppmärksamhet från övriga invånare så är sorgmanteltetran rätt alternativ. De är väldigt fina när de leker också. De stannar upp och fladdrar bredvid varandra och skimrar i blått. De sägs ju vara väldigt produktiva och lättlekta, mina leker men inte har det blivit någon rom ännu inte.

Det kan dock vara för att jag än så länge har ett för litet stim. Jag köpte 5 som startfiskar till mitt nuvarande kar och har tyvärr inte fått tag på fler ännu.

Draken
0

Fanns inga sorgmantlar när jag var i butiken tidigare idag, så det blev rosentetror istället, men de hade bara 5 så jag skall köpa fler så småningom, men det kanske blir Sorgmantlar också :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Akvaristen
0

Häftigt projekt! Mycket fint akvarium och jag tänker spraya min akvarieramp till svart (ska inhandlas idag). Jag blev också nyfiken på Botia Histrionica. I ert Lexikon finns det endast Botia och {Jens} skriver att det ska komma information om olika sorters botia? Inlägget är från mars 2015 =) Kanske har fallit i glömska?

Akvaristen
0

Hur stora blir Botia Histrionica i ett 375 L akvarium?

Draken
3

Akvaristen : Det är bättre att du sytartar en egen tråd om du vill ha igång en diskution om Botia histrionoca. Denna tråd är flera år gammal och helt inaktuell numera.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Akvaristen
0

Varför är den inaktuell för man kanske blir inspirerad och vill göra något själv. Om den är inaktuell så varför inte radera inlägget? 

Angående Botia så har jag googlat fram information och slutsatsen blev att de är för stora som fullvuxna.

Cecilia.S
2

Eftersom att tråden har varit oaktiv under ett flertal år anses den vara inaktuell. Om du inspireras av tråden är det jättebra, men det är då bättre att skapa en egen tråd för frågor. Vi raderar inte inlägg för att de blir gamla, informationen kan fortfarande komma till nytta och innehåller kan fortfarande vara intressant att läsa.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Akvaristen
0

Då är vi överens =) Läsa men ställa nya frågor genom nytt inlägg. men minimåne finns ju kvar som medlem så därför ställde jag frågan i hopp om svar men ska inte göra det igen.

Cecilia.S
0

Vad bra att vi är överens då :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.