inredningstips och fiskval
Hej, jag är ny här på sajten och skulle behöva lite hjälp. Jag skulle också gärna ha lite hjälp med val av fiskar. Akvariet består av 54l och just nu bor där 4 ottosar. Jag befolkar gärna i olika nivåer. Gärna med stimfisk, är dock osäker på vilka sorter som får plats i 54l. ( Ursäkta för dålig Ipad - bild ) Mvh/ surikatflicka♥
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Måste tillägga att jag funderat på corydoras habrosus
Corydoras habrosus ska egentligen vara ganska många. Guppy är en stimfisk och dom kan man ha i ett 40L akvarium men är inte så tåliga.😊
Jag har ottosar och corydoras hastatus tillsammans i ett 54-liters och de samsas bra. Simmar ofta tillsammans med. Just nu har jag bara 5 corys men ska dubbla antalet för de är små och känner sig säkrare ju fler de är
Ok, tack! Jag har har haft guppys förut och är sugen på att testa nåt nytt bara mvh/ surikatflicka♥
Ottosarna håller ibland på att simma upp och ner, jag har spegelglas, hur allvarlig är stressen? Kan man göra nåt åt det? mvh/surikatflicka♥
Det gör mina med. De far runt som vildar i karet ibland så det tror jag inte är någon fara. De går upp och tar lite luft ibland med. Ungefär likadant som corysarna gör.
Ok, vad bra! Mvh/surikatflicka♥
Ja jag tycker att du kan ha ett gäng corydoras hastatus tillsammans med otocinclus i ditt akvarium. De gillar dessutom också lite strömt vatten precis som ottosar gör. Sen kanske det vore trevligt med någon fisk högre upp också och jag kan ju tycka att det skulle bli för mycket med ett stim där också. Så kanske någon art som kan hållas parvis.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ok, tack! Vilken art tycker du passar? min pump har också börjat krångla, den är bara ett halvår, den når inte alls lika långt och flödet är inte lika starkt som tidigare, det är en eheim. Idag tog jag upp och rengjorde och kollade men kunde inte hitta nåt fel. mvh/ surikatflicka♥
Min djuraffär rekomenderade ett par Honungsgurami, kan det fungera? Finns det nåt liknade i klarblå? Mvh/surikatflicka♥
Där propellern sitter i . Har du gjort rent däri med t ex tops?
Jag öppnade överallt där man kunde öppna och sköljde och gnuggade, även vid propellern. Jag förstår bara inte. mvh/ surikatflicka♥
Man kan lyfta ur propellern och göra rent i hålet där. Det brukar hjälpa.
Tack! Får göra det imorgon! Har någon nåt inredningstips? mvh/surikatflicka♥
Kan ni rekomendera nån affär i norra stockholm som säljer corydoras hastatus? mvh/ surikatflicka♥
Jag tog upp pumpen och rengjorde, men det va inte så smutsigt. Sen rensade jag bara bort växterna framför pumpen och vips var den bra igen. Tänk så dum man kan va ibland! :)
Hehe, sånt händer även mig att man gör saker och man undrar vad det kan vara för fel och det kan vara så enkla saker som man inte tänker på alls. =)
Har någon nåt inredningstips? Kan någon rekommendera en akvarieaffär som säljer corydoras hastatus? Vilken parfisk rekommenderar ni till mitt akvarium? Mvh/surikatflicka♥
Om jag vore du så hade jag nog bytt ut den ena svärdsplantan mot någon/några andra växter. T.ex Limnophila sessiliflora och vanlig vallisneria tycker jag hade gjort sig fint i ditt akvarium.
De flesta akvarieaffärer kan beställa hem fiskar åt dig om du frågar dem. Så du kan gå till vilken butik du vill och fråga.
#10 Dvärggurami är blåa, Hur bra dom passar vågar jag dock inte svara på.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Tack!
Vilken av svärdsplantorna skulle du bytt?
Såg på zoopet att om de ska hållas med andra arter måste akvariet vara minst 80 l, men tack ändå!♥
Om jag får hänga på mimånes resonemang…
Jag hade flyttat den högra svärdsplantan längre fram till höger för att dölja innerfiltret och sedan planterat vallisneria bakom den (men framför filtret). Vallisnerian följer med luftströmmen från innerfiltret och lägger sig snyggt uppe vid ytan.
Dvärggurami kan du ha i 54 liter. Men se gärna till att det finns flytväxter också (flytormbunke, musselblommor eller liknande) :)
Dvärggurami funkar storleksmässigt, var mera allt runt omkring ja va osäker på. :) https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag skulle göra som usvead sa om svärdsplantan. Sedan skulle jag inte sprida svärdsplantorna så mycket utan håll dem vid pumpen. Sedan de små växterna som inte har vuxit till sig, sätt dem närmare varandra precis som man planterar lite på ett risfält. Lite tätare. Ja det kommer bli nakna ytor men jag tror det behövs mer växter och mer rötter och sedan avvakta för växterna har inte fått växa till sig.
Jag kanske ser dåligt men jag tycker mig inte se någon bakgrund? Köp någon snygg bakgrund eller bara en som är helsvart.
Som jag förstog det surikatflicka, så tänkte du ha Guppy och Corydoras, samt Ottocinklus med Dvärgguramin ? Det har jag haft i 54 liter och et har fungerat bra. Jag hade tät växtlighet, mycket gömställen och flytväxter :)
Förslaget usvead kom med var bra tycker jag. Det lät fint. Men jag hade nog också valt att bryta av med någon fler lite buskigare växt som Limnophila sessiliflora, eller kanske hornsärv.
Jag vill inte ha guppys då jag redan haft det en gång, och vill testa något nytt. Skulle det kunna få plats med någon annan fisk utöver corysarna, Ottosarna och Gurami paret? Vilka isåfalll? mvh/surikatflicka♥
Galaxyrasbora är jättefina, skulle de kunna fungera? Isåfall hur många? mvh/surikatflicka♥
Galaxyrasboran är väldigt liten har jag för mig, så du borde ju kunna ha ett tiotal. Rätta mig gärna om jag har fel :)
jag har oxå för mig att de är små, det var därför jag tänkte på dem😃
kom bara att tänka på en sak, corysarna och ottosarna vill ha strömt, men det vill väl inte guramisarna🤔 kommer det äns fungera🤔man är ju så mån om fiskarna som möjligt❤️
Nej igentligen vill laburintfiskar nästan inte ha någon pump alls, mycket växter, lägre växter och lite vattenbyte nästan varje dag. Men! De mår jätte bra i sällskaps akvarium också, men då får pumpen inte ha för starkt sprut och mycket flytväxter ^^ Gurami behöver också en väldigt finhålig håv vid flytt/fångst, annars kan deras spröt skadas :)
tack🙂finhålig håv har jag👍
Är jbl:s vatten tester bra? Funderar på att köpa ett sånt nästa helg. De man kan köpa på hornbach och som är typ remsor,(tror jag)
Dropptester anses vara lite säkrare än stickor. Vilket märke du väljer tror jag kvittar.
Kan ni rekomendera nåt dropptest?
Nitrit är det viktigaste att ha hemma. Ph kan vara bra med. De andra som finns kan man skaffa vartefter då de är ganska dyra.
Tack! Det kanske räker med 10 hastatus 4 ottosar och 10 Galaxyrasboror. Jag är iallafall nöjd med det. Det viktigaste är ju fiskarnas bästa
Hur lyckas ni få fina bilder på era akvarium? Om man vet att man är duktig på det, kanske ni kan starta en tråd om det så att så många som möjligt lär sig och förstår.?
Jag tycker du gör helt rätt i den uppsättningen, det behövs inte mer och faktum är ju att fiskarna trivs bättre när det inte är allt för många arter i akvariet.
👍
Jättebra grejer!
Det är en sak jag inte förstår med bakgrunden bara. På förpakningen står det att man behöver "posterfix". Däremot nämde han i djuraffären inget om det. Går det med annat lim också?
Posterfix? Är det bakgrund på insidan av akvariet eller på utsidan? Om det är på utsidan så kan du ju använda tejp.
Är det bara en vanlig plansch som man sätter på baksidan? Jag tejpar fast mina bara. Lätt att ta bort utan att förstöra.
Tack! Smart! Hur länge brukar mangrove rötter behöva blötläggas?
Mangrove kan du bara skölja av i hett vatten. De flyter inte utan kan läggas på plats direkt.
Tack!
Jag har mangrove som favorit och köper endast dem. Det är som Lillyrod säger att blötlägg dem och vänta ut tiden då de färgar av sig. När de har slutat så kan du lägga dem i akvariet.
Har du gjort rätt? Har du läst i bruksanvisningen ?
Var noga med att ha rätt mängd vatten i glaset. Det ser lite ut på bilden. Sen ställer du glaset i de vita ringarna på papperet så ser du vilken färg som liknar mest.
Rätt mängd vatten och droppar är viktigt.
Jag hade rätt mängd vatten och droppar enligt beskrivningen, råkade spilla ut lite när jag skulle fota bara. Tycker det ser ut att ligga på 7,5 kanske 8, mangrove sänker väl pH?
Ja rötter sänker ph-värdet men är de 'urlakade' så hjälper de inte så mycket längre.
Ok, vad hjälper annars?
Börja med rötterna du. =) Alkottar och löv sänker också men brukar du ha högt?
Köpte testerna först nu, så det här är första gången jag testar
Vänder du roten så finns det härlig håligheter som malar, corysar m.m. kan gömma sig i … =)
Kan jag sätta i roten nu?
Tycker du att den inte färgar av sig så mycket längre så kan du göra det.
Vart inte lika snygg bara
Går inte att få upp en bild på omgörningen men får försöka imorgon
Försöker du i mobilen så ska du köra webbanpassat och inte mobilanpassat när du laddar upp bilder.
Köpte algtabletter som jag matade med igår. Men tabletten är helt ratad. Är de helt enkelt inte hungriga?
Kan vara så men jag vet att det måste lösas upp innan de gottar sig. Nu åt han/hon ganska friskt igår så …. =)
Vad bra gjort av dig att köpa tester och testa vattnet såhär, fixa med rötter och dona åt fiskarna🙂 Jag håller med dig om att jag skulle placera phtestet någonstans vid 8-7,5 vilket är ett ganska normalt värde på vattnet. Någon nitrit har du nog inte heller. Bra jobbat!
Nu kommer bilden! Affären hade varken valliseneria eller L. Sessiflora så flyttade bara om lite och la i rot. Annars hade jag planerat att slänga ut minst en svärdsplanta. Rätt stol över nitrit testet faktist! Ottosarna blev mycket mindre skygga och mer livliga av algtabletterna!
Fast alla var inte så duktiga( jag ) som bara lyckades ladda ner en bild
Kan någon rekommendera en fisk som är lite större än galaxy rasboran jag kan ha i mitt akvarium
Du har ett 54 L med 4 st ottosar? Har du någon mer fisk?
Fint! Vad roligt att dina otocinclus blev uppiggade av den nya maten. Jag tycker att den ena otocinclusen på bilden ser nästan lite smal ut, fast det är ju svårt att säga bara utifrån en bild.
Har du Galaxyrasbora nu eller ska du skaffa den?
Ja, på just den bilden ser den lite smal ut, men den har som en boll under magen. Det är som att en av ottosarna alltid är lite utanför stimmet, dvs de andra tre är framme hela tiden medans den är lite gömd. Skulle det bli bättre för den utstötta ottosarna om jag köpte en eller två till?
Nä den ser inte smal ut. Hanarna är oftast smalare än honorna. Bland mina ottosar är det ofta en som går för sig själv ibland. Jag har ottosar i samtliga mina kar. Lika ofta är de tillsammans så jag tror inte det är nåt konstigt.
Tack!
Tack!
Nä den otocinclusen ser rund och fin ut om magen. Det var nog säkert som du sa att den förra bilden var missvisande. Även om de är stimfiskar så har de inget emot att vara iväg från stimmet ibland.
Skulle Kerritetra kunna fungera? Ser så fina ut och jag har för mig att de fungerar i 54 l.
Jag hade mina i 54 liter i början och de vantrivdes väl inte men det blev definitivt mer fart på dem i 96an. Det är ett gränsfall skulle jag vilja säga.
Då kanske jag fortsätter på iden om galaxyrasboras, även om jag tycker de är lite små, fast samtidigt älskar jag stora stim och det kanske man kan få med galaxyrasboras. Eftersom de är ganska små.
Ja en liten fisk kan man ju ha fler av : )
En av ottasarna ser allddeles för smal ut, samma som är mobbad, medans alla andra är jättefina. Är rädd att över mata, eftersom att det är ändå de andra ottosarna som äter. Vad tycker ni jag ska göra?
Hanarna är betydligt smalare än honorna. Jag tror inte han är mobbad.
Ok, tack, kan det vara så att jag bara har en hane?
Jag tror inte det är någon risk att övermata om man ger dem t ex grönsaker. Grönsaker är lättare att plocka bort ifrån akvarium gentemot flintfoder och annat bröte man slänger i 🙂
Tror ni att det blir bra med fem hastatus till att börja med?
Jag hade tänkt att ha tio st men för att inte nitriten ska explodera vill jag börja lite smått.
Jag köpte 6 till att börja med. En dog efter bara någon dag så det blev 5. Det funkar men de är ganska skygga när de är få.
Ok, jag vet inte, akvariet har varit igång rätt länge med bara Ottosar, det kanske funkar med alla på en gång?
Hur länge är rätt länge? : )
Inte så länge egentligen, ca 1,5 2 mån
Börja du med 5 stycken och var försiktig med maten.
Ok, tack!