Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 4156 ggr
Sarah E
1

Bildtråd Sarah E's akvarium 2

Nu blev den gamla tråden lite lång så startar del två. Välkomna :) Här är den första http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/54eb9e5ece12c44d280074d6-bildtrad-sarah-es-akvarium?discussions-1

Sarah E
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Istället för att köpa strilrör så gjorde jag ett eget av en bit överbliven slang. Var tvungen silikona fast änden i glaset för att få det tätt och fixerat i rätt position. Och doppvärmaren var ju bara att stoppa ner innanför modulen :)

Sarah E
0

Det kommer inte att synas sen när locket ligger på.

[Jens]
0

Det där blir ju jättebra. Ser nästan likadan ut som den jag har =)

Sarah E
0

Ja jag tror det blir kanon! :)

crimson
0

Vad smart! Följer 🙂

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

72mm
1

Ditt stora kar är verkligen trevligt! Helt i min smak, jag gillar när det ser ut som om det hade växt helt naturligt (vilket de ju på sätt och vis har när man sköter det sparsmakat). Djungel FTW!  

"Vattnet är klart och fint, ingen nitrit, fiskarna mår bra. Min inställning till det här akvariet har blivit "jag ska se hur länge ett kar kan bara vara med endast den nödvändiga skötseln" :) Att möblera om och fixa är alltför bökigt i den här baljan."

Lite samma filosofi jag hade när jag startade mitt lilla stenröse. 

Det nya projektet är riktigt intressant att följa, fast lite farligt för mig. Nu känner jag ju för att testa både en sådan där tjusig bakgrund och jordbotten. O så skulle jag ju ställa in något i sovrummet… och så måste jag ju färdigställa mitt akvarie-dator-projekt någon gång, och så är det ju vasen o dona med. Suck :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Lillyrod
1

Det är där man hamnar 72mm. Akvarieträsket är farligt och svårt att ta sig ur 😃

Sarah E
1

Haha 72mm! Kan tänka mig att det är en farlig kombo att vara både projektmänniska och akvarist. Jag är en sån som vill bli klar igår när jag väl bestämt mig för något. Snabbt och effektivt ska det gå. Och det vet vi ju alla att det nästan aldrig gör när man sysslar med akvarium så för mig blir det en övning i tålamod och uthållighet :)

Sarah E
0

På tal om träsk… Har märkt att bottnen i mitt stora kar har blivit liksom lite svampig på vissa ställen. Ni vet hur en sandbotten i en sjö känns, kompakt liksom, men på visa ställen kan man plötsligt sjunka ner lite. Undrar var det är…dy? Sanden är fräsch och det luktar inte illa (det luktar sjö), det är bara konsistensen.

72mm
1

I den sjö (småland) jag badat mest i om sommrarna så har det varit blålera man trampat ner i… fast riktigt så mycket naturliga fenomen tror jag inte ditt kar lyckats skapa än :)

Hur vet du att det har blivit svampigt förresten? Vandrar du omkring i karet?

mimåne
0

Utblåset ser jättebra ut!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
0

#10 relevant fråga :) Jag har märkt det när jag planterar ner toppskott. # 11 ja det blir upp till bevis när jag sätter igång det sen :)

Sarah E
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu har jag placerat roten i karet. Tanken är att det aka kunna bli två revir eftersom jag tänker ha någon Apistogramma-art i karet såsmåningom. Jag har flera små rötter som jag kan komplettera med senare. De ligger fn i 54-litarn där mina överlevande corys bor. Gärna input på detta! Jag tänkte göra det lätt för mig och skaffa kokosnötsgrottor till Apistogramman sen (tänkt 1 hane och två honor, kanske inte går att ha mer än en hane i 112 liter?) men det kommer dröja innan de flyttar in. Ska fokusera på att öka på antalet corydoras först. Vill inte möblera med alltför mycket sten då det blir så tungt och vi ska flytta om ett drygt år.

Sarah E
1

Kanske skulle vara snyggt ställa den upp istället? Men då måste jag ha annat att avgränsa med nere på sanden kanske?

Lillyrod
1

Jag skulle inte ha mer än en hane i det karet. Annars ser det spännande ut : )

Sarah E
0

Nä precis. 1 räcker.

72mm
1

Tusan, det blir ju riktigt bra det där. Jag gillar roten inkilad på det viset, ser naturligt ut.

Sarah E
0

Ja jag tänkte att den passade in där i den konstiga glipan mellan btn-modulerna. (Fattar inte riktigt grejen med att ha modulerna sådär men det är smällar man får ta när man fyndar på blocket)

mimåne
1

Åh, fint! Du gjorde verkligen det bra med hålet mellan modulerna. Roten passade perfekt där. Angående apistogramma så är två hanar i samma akvarium ett stort Nej nej. Det blir ingen lycklig historia.. 🙂

Sarah E
0

Vad kul att ni gillar det! Ja jag låter nog roten vara sådär. Bör bli en bra avdelare. Nej jag förstår att det är dumt. Orsaken till att jag nämnde det är att jag läste på nån ciklid-hemsida om flera hanar i samma kar men att det skulle vara större då. Och ställde höga krav på olika revir osv. Var mest att jag tänkte högt….

mimåne
0

Har du siktet inställt på någon speciell apistogramma?

*pik pik* 😉😃

Lillyrod
1

Ha ha där kom den igen. Det var den eller Macmasteri jag valde mellan. Blev den andre.

Sarah E
0

Hehe jag har svårt att bestämma mig. Idag kikade jag på Apistogramma trifasciata. Finns så många vackra!

Sarah E
0

Som sagt tänkte jag starta upp 112-an med att öka på beståndet av corydoras (pygmé och dvärg). I nuläget har jag bara fyra små stackare. Blir det alldeles för mycket att utöka till 10 st direkt (5 av varje)? Ska starta upp med att ta en del vatten från mina andra kar så det blir inte helt nytt vatten. Tänkte även köra med det lilla innerfiltret från 54-litarn (som ska avvecklas helt) parallellt med det nya ytterfiltret ett tag.

mimåne
0

Kunde inte låta bli.. 😃

Kan du inte vänta med att fylla på gänget tills akvariet är mer stabilt?

Sarah E
0

Jo det kan jag såklart. Bara det att de är så små och så få. De trivs ju bättre i större stim. Jag har bara en pygmé kvar så där kommer jag nog skaffa några till…

Sarah E
1

Äntligen händer nåt! Vid vattenbytet idag hällde jag över vattnet i 112-an. Måste ju fylla upp det nån gång. Och så var jag tvungen få ändan ur nu när det kom växter från Sauk1 i brevlådan idag. Så nu är det fyllt och filtret igång!

Sarah E
0

Vad skulle ni göra med högra hörnet?

sauk1
1

Fylla med växter? 😂

Sarah E
0

Haha! Jag bjuder på den. Jo såklart men tänkte kanske mer på sten/rötter/grottor etc. Jag är nämligen en fena på att plantera igen mina kar men är alltid så impad av folk som gör så snyggt med stenrösen, grottor och annat som ger ett mera genomtänkt intryck. Min stil är mera, släng i en rot och sen växter, klart. Men jo det kommer väl växa igen i denna baljan också.

Sarah E
1

Idag kom ett fantastiskt växtpaket från Sauk1 här på forumet. Var som ett barn på julafton. Nu är allt planterat och jag tycker själv det ser lovande ut. Vad tycker ni? Roten har färgat vattnet, vilket jag hade förväntat mig, trots en timmes kokning och därefter blötläggning i några dagar.

Sarah E
0

Den öppna ytan till höger ska delvis bli cryptocoryne-plantering (min favvo-växt). Väntar på leverans :)

sauk1
1

Ser bra ut! Om några dagar har stänglarna rätat ut sig och sökt sig mot ljuset, då blir det ännu bättre. Du får nog snart klippa bacopan igen och plantera ut dem.

Lillyrod
1

Det ser bra ut. Jag är säker på att det kommer att bli lika snyggt som ditt stora : )

Sarah E
0

:)

Draken
0

Snyggt :D

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sarah E
1

Då har kag planterat de sista växterna, nämligen lite olika cryptocoryne som kom med posten idag från OlleA här på forumet. För er som är intresserade kan jag nämna att hela kalaset hittills har kostat knappt 2500kr. Det som ännu fattas är nya lysrör och två kokosnötsgrottor. Det tycker jag är budget i alla fall :) Ja och så småningom tillkommer ju Apistogramman som jag tänkte skulle få vara kungar och drottningar i detta kar.

Sarah E
0

Helbild på alltihop. Vattnet är fult gult men det kommer ju försvinna med vattenbyten sedan.

Sarah E
1

Högra och vänstra hörnet som ska få varsin kokosnötsgrotta. Ursäkta speglingen i glaset. Karet står illa till ur fotograferingssynpunkt. PS. Har också Flytormbunke som även den kommer från OlleA.

OlleA
1

Det ser jättefint ut! Där kommer mina växter att trivas utmärkt. 🙂

Olle

Sarah E
1

Nu stoppade jag i mina två guppyhanar som har gått i 54-an. De får köra in karet lite nu innan jag låter mina corydoras flytta in. Funderar dock över om de små pluttarna ger för liten effekt så att säga. Skulle eventuellt vilja skaffa tre honor till dem. Jag har honor men har skiljt ut dessa två hanar för att undvika inavel, så har ingen lust släppa i någon av dem. Jag kan inte komma ifrån att jag gillar Guppy och endlers…men det kan väl bli en trevlig kombo? Apistogramma, pansarmalar och Guppy (blir mycket bra mat till Apistogramman med alla guppyyngel). Annars tar jag gärna emot idéer på trevliga fiskar som rör sig i de övre regionerna av akvariet. Tänkte dock skippa tetror.

Sarah E
0

Spånar på vilken Apistogramma-art det ska bli sen såsmåningom…. Tror borellii eller baenschi.

Lillyrod
0

Apistogramma rör sig i hela karet både uppe och nere. Jag tror det räcker med 2 Guppy ett litet tag för att få fart på karet.

Sarah E
0

Jaha ok. Jag läste en artikel på ciklidsällskapet där det stod att de håller sig i de nedre regionerna i karet. Men om du säger det så tror jag på det :) Guppyhanarna ändrade beteende när de fick flytta. Började spänna upp sig mot varandra vilket de inte gjort förut. Antar de hålle på att fastställa rangordningen nu när de fick nytt kar. Men de mår prima och utforskar sitt nya hem. Alltid lite nervöst med helt nystartat :)

Lillyrod
0

Det är alltid nervöst att släppa i fiskar i nytt kar. Man springer där hela tiden och tittar så det ser "normalt" ut. Mina apisto simmar överallt iallafall och jag har också läst att de håller sig på nedre halvan.

Sarah E
0

I vilket fall som helst så kan man kanske räkna med att de simmar överallt så riskerar man inte att skaffa sig för mycket fisk. Jag sa ju tidigare att jag inte ville ha tetror, men kom att tänka på kolglödstetror (som jag haft tidigare). De är ju fantastiskt vackra! Suck, det finns för mycket att välja på. När man läser om Apistogramma så är det ju just mindre tetror och corydoras som ges som exempel på bra sällskap till dem. Ni kanske tycker jag svamlar här nu men jag bara tänker "högt" egentligen.

Lillyrod
0

Du tänker helt rätt med ; )

Sarah E
0

Mm, därför är det här forumet perfekt att tänka högt i. Man får så bra och nyttig feedback från kunnigt och erfaret folk :)

Lillyrod
0

Det här med apisto och corydoras kan man läsa överallt om hur bra kombination det är. Helt plötsligt råkade jag på en person som har väldigt mycket apisto och denne person skulle aldrig sätta corydoras med dem. Hen menar att apistona slår efter ögonen på corysarna för att de vet att de inte kommer åt dem någon annanstans. Att de alltså skadar eller slår ur ögonen på corysarna. 

Mina apisto som garanterat inte gillar corysar har aldrig någonsin attackerat huvudet utan över ryggen där de alltså inte tar någon större skada men det kan ju kanske vara bra att veta att det tydligen förekommer.

Sarah E
0

Oj då! Det lät inte bra :( Vad utlöser dessa attacker anser du? Är det när de vaktar rom och yngel?

Lillyrod
0

Agassiziin var på dem hela tiden. Jag vet inte om det bara är pandor de inte gillar. Baenschi honan gillar inte pandor heller men hanen bryr sig inte. Macmasterin bryr sig inte ett dugg om elegansen så jag vet inte vad som utlöser det.

Sarah E
0

Kan det vara deras svartvita mönster som de tycker verkar hotfullt kanske?

[Grodhopp]
0

Hej Sarah, visst var det Corydoras habrosus du har? Och pygmeer om jag inte minns fel. Jag fick tre små habrosus på köpet i ett akvarium, har precis köpt fler som är på väg hit. Blir nyfiken på om du tänkte ha dessa med apistogramma? Dvärgcorydoras är ju så småååååå! Ny art för mig så jag följer iaf :).

Sarah E
0

Precis, det stämmer Grodhopp! Habrosus kan ju bli uppåt en 4 cm men pygmeerna är ju mindre. Jag har funderat över om de kan bli mat åt Apistogramman men jag tänker välja någon av de minsta sorterna som inte blir mer än 6-7 cm. Förhoppningsvis tycker de inte att corysarna utgör något hot då. Jag menar, om man kan ha neontetror eller kolglödstetror med dem så borde habrosus och pygmé funka?? Men jag har ju tid att tänka vidare :)

Sarah E
0

Alltså nu blev det förvirrat. Vad jag försöker säga är att jag tänkte välja en Apistogramma som inte blir mer än 6-7 cm för att då bör ju risken minska för att de ger sig på/käkar upp corysarna.

Lillyrod
0

Jag tror inte apisto ger sig på corysar. Alla sorters yngel kan nog vara i farozonen men inte vuxna fiskar.

[Grodhopp]
0

Haha, jag förstår! Jag hade en stor molly ihop med dem, det gick bra. Och dvärgklogrodorna går också bra. Faktiskt är habrosus tuffare än jag trodde, de kommer fram och käkar även om någon annan fisk är där. Men visst, ciklider är nog en annan femma.

Sarah E
4

Har hitta några fina träbitar från ett gammalt omkullfallet äppelträd. Kanske kan jag skapa trevliga gömslen av dem där Apistogramman kan tänka sig att ha barnkammare?

Sarah E
1

Rötterna kokta i ett par timmar och ligger nu i blöt för att avge så mycket färg som möjligt innan jag lägger i dem. Eklöven är kokade och ligger även de i blöt. (Min man undrar om jag har börjat nån ny konstig diet :P )

Sarah E
1

Vattnet i 112-an ganska kraftigt tefärgat. Hoppas inte växterna får för dåligt med ljus (måste köpa nya lysrör btw). Jag frångick min princip att inte göra några vattenbyten de första 3-4 veckorna efter uppstart och gjorde ett mindre vattenbyte på 10% för att lätta upp "svartvattnet" lite. Märker ni skillnaden på färgen?

Lillyrod
1

Skillnaden syns ja. För min del gör det inget att vattnet är lite brunaktigt. Fiskarna gillar det och roten sänker ju Ph-värdet vilket jag också vill. När den lakats ur tillräckligt försvinner den funktionen.

[Jens]
1

Vad bra det blev med roten som du har limmat fast i bakgrunden och du har redan fått i en massa växter och det gillar jag. Blev ju riktigt bra! En fråga, funkar det med strilröret också som du hade gjort själv?

Sarah E
0

#61 ja jag vill ju också ha en pH-sänkning. Ev har det sjunkit till pyttelite under 7. Får se vad som händer när eklöven och äppelträd-bitarna kommer i sen. Jag har inte heller nåt emot det brunfärgade vattnet egentligen. Ser mysigt ut. Mest växterna jag funderar över…

Sarah E
1

#62 tack Jens! Faktum är att roten passar så perfekt där mellan btn-modulerna att den är inkilad och håller sig på plats utan lim :) Jag måste modifiera strilröret lite för det sprutade lite över kanten så måste sänka utblåset och då måste jag skära ur i btn-modulen och det ar jag inte tagit tag i ännu. Skynda långsamt ;)

[Jens]
0

Absolut men det kommer bli bra till slut =)

mimåne
0

Nu har det hänt en hel del sen jag var här senast ser jag. Jag gillar framstegen och det du skapat. Ser mycket fint och trevligt ut. Angående det tefärgade vattnet så tycker jag faktiskt att det gjorde sig fint med den svaga bruna nyansen i akvariet. Det gav ett mycket varmt och välkomnande intryck.

Sarah E
0

Tack Mimåne! :) ja det går framåt i maklig takt. Men jag är lite otålig inombords ;)

mimåne
0

Och jag som tycker det går i racerfart, men det är väl bara för att mina egna projekt tar år och dagar :)

Sarah E
0

ja men bara man står ut själv och är nöjd med tempot så funkar väl allt.. :)

mimåne
0

Det har du rätt i. Jag är en sådan som njuter av planeringsarbetet och bara tanken på att jag håller på, och ska, starta något nytt. Jag har alltid flera projekt på gång och nog vore min hobby tom utan det. Min ställning med akvarium i sovrummet har jag haft som ett projekt i ett år nu och ännu är inte ens alla akvarium där uppstartade.. :)

Sarah E
0

En karamell att suga länge på :)

mimåne
0

Haha jamen precis så är det!

Sarah E
1

Eklöv! Och de håller sig snällt på botten!

Lillyrod
0

Ja det gör mina med.

[Jens]
0

Det är väldigt snyggt med eklöv men färgar de inte av sig?

Lillyrod
0

Det var brunt vatten i grytan när jag hade kokat dem men det är inte märkbart i karet hos mej iallafall.

Sarah E
0

Jag tror inte de färgar. Jag har också kokat dem och sen har de dessutom legat i blöt ett tag och vattnet var knappt färgat alls. Däremot har jag ju redan ganska kraftigt färgat vatten och det beror på ekroten. Äppelträ-bitarna färgar däremot kraftigt och de ligger än så länge i en hink med vatten som jag byter varje dag. Om jag la i dem i karet idag skulle det bli lite väl mycket färg på vattnet även för min smak.

[Jens]
0

Okej, får fundera ett tag till ;)

mimåne
0

Snyggt!

Sarah E
1

Nu har jag fixat strilröret! Visade sig att när jag använder "silikonproppen" som jag gjorde så sprutar det alldeles väldigt ut strilrörets små hål och det lät nåt förfärligt. Så istället satte jag bara änden mot glaset under proppen (den fungerar istället som stopp så att inte strilröret (som ju är en bit slang) ska ploppa upp över kanten så att jag får översvämning i sovrummet. Resultatet är ett knäpptyst akvarium och en fin och och lugn ström på ytan.

Sarah E
1

Och en helbild från högerkanten också så ser man alla eklöv ;)

mimåne
0

Det här kommer nog att bli lika dunderfint som ditt andra akvarium, har jag på känn :) Jättevallisnerian gör sig riktigt bra i sin vackra färg mot bakgrunden och det svagt tefärgade vattnet. Det är min favorit i akvariet!

Sarah E
1

Ja den är fantastisk! Hoppas den kommer trivas. Jag har klippt av de längsta stråna för de skuggade så mycket för växterna under.

Sarah E
0

Jag har satt över några guppy-yngel till i 112-litaren, alla hanar, som jag inte vill ska bli könsmogna i 200-litaren. Men de kan ju få gå med corys och apisto. Får avvakta med ev kolglödstetror. Men jag har ju inte bråttom.

[Jens]
0

Oj vad fint det har blivit Sarah! Mycket bra jobbat !!

Sarah E
0

Tack Jens!

Sarah E
3

Idag har jag rensat ur ca 10 liter vallisneria ur mitt 200-liters. Blev lite ljusare och mer öppet. Tog bort sötvattentången helt då jag tycker den har en förmåga att "samla skit". Det sitter lite kvar som vuxit fast på roten så såsmåningom växer den väl till sig igen. Trevligt att se mera av roten igen. En av bilderna är från innan rensningen.

Lillyrod
0

Ja ljusare blev det definitivt. Det är så snyggt det här karet.

Sarah E
0

Tack Lillyrod, det är verkligen bra för akvarist-självförtroendet att få sådan uppmuntran. Ibland tänker jag att jag skulle vilja åka på tur genom landet och besöka all vackra akvarier live :)

Sarah E
0

Här är en av mina fina guppyhonor som börjar ta slut efter mååånga födslar. Hon blev plötsligt krokig och började simma dåligt. Men tjejerna har det lugnt och skönt nu eftersom jag flyttar hanarna vartefter de blir könsmogna.

Lillyrod
0

Ja visst vore det roligt att få se alla kar som man bara fått se på foto. Det skulle bli ett himla åkande kors och tvärs ; )

[Jens]
0

Det är väldigt tråkigt att se dem när de har avlat så många ggr så egentligen borde man dela upp dem för att få en underbart liv så att säga.

Sarah E
0

Ja, det blir ju extra hårt eftersom ett akvarium trots allt är väldigt begränsat. Möjligheterna att fly undan är ju inte så många egentligen. Men hon är trots allt pigg och äter med de andra. Men så fort jag ser att hon börjar tackla av så kommer jag att ta bort henne. Jag gillar henne för hon är egenuppfödd och det syns inte på bilden men stjärtfenan skimrar svagt i limegrönt.

Sarah E
0

Här är mina två överlevande habrosus. De aka snart få flytta till sitt nya akvarium tillsammans med en ensam liten pygmaeus. De ska få flera kamrater så snart jag tycker att karet gått in sig tillräckligt.

mimåne
0

Jag kan inte annat än att le när jag ser bilderna. Corys älskar verkligen att ligga i skuggan under rötter. Det slår alla gömställen.

Sarah E
1

Jo de ligger där ock plirar. Tycker lite synd om dem bara. De är så få. Längtar att få införskaffa nya kompisar till dem.

Sarah E
1

Nya ledrampen på plats. Det färgade vattnet gör att det blir ganska gult ljus men det stör mig inte eftersom det kommer att avta med tiden. Bilder kommer imorgon.

[Jens]
0

Spännande!! :)

Sarah E
1

Hehe ja. Så nice bli av med det fula täcklocket :)

Sarah E
0

Då så! Efter någon timmes fixande är nu äppelträd-bitarna på plats. De var mycket större än jag hade tänkt, eller så är karet mindre haha! Men i alla fall så har jag skapat två fina gömslen tillsammans med eklöven. Hoppas de kommande Apistona kommer att gilla. Rampen på plats som sagt. Liten och diskret. Jag gillar den. Ser ganska gult ut som ni ser. "Planterat" min kalla bakom btn-bakgrunden. Är nöjd med resultatet. Om jag lyckas mobilisera modet ska jag flytta över mina corys senare idag. (Jag tycker väldigt illa om att jaga fisk och särskilt såna svårfångade små vänner.)

Sarah E
0

En till

Lillyrod
0

Det ser jättebra ut ju. Jag tror absolut att ett par Apisto skulle trivas utmärkt där. Det gula ljuset är perfekt för dem. Vart köpte du rampen?

Sarah E
0

Tack Lillyrod! Här finns ljusrampen http://www.aquawarehouse.se/shop/index.php/cPath/61_136 Det var Jens som tipsade mig :) Fast ser nu att det är ännu gulare på bilden än i verkligheten. Får knäppa en bild ikväll när inte solen lyser in i rummet. Brukar bli bättre bilder då som stämmer mera med verkligheten.

Lillyrod
0

Då är det samma ramp som jag köpte med men i mitt kar så ger den vitt ljus. Jag tyckte den såg likadan ut men kände inte igen ljuset : )

Sarah E
1

Det gula beror på att vattnet är färgat av roten. Även jorden som är under sanden färgar ett tag. Det ger med sig. Hade samma i mitt stora kar men det är helt borta nu och vattnet är ofärgat. Därför är jag inte bekymrad över det ful-gula :) Dessutom gillar ju fiskarna det.

Sarah E
1

Nu är jag lite till mig! Började förbereda för att fånga in tre små corydoras och flytta dem från 54-litarn till 112-an. Tog ur rötter och växter för att få lite svängrum. Håvade upp dem och la påsen i deras nya kar. Sen skulle jag rädda några fina bacopa-nånting och sätta över i 112-an. Och vad får jag se?!?! Några corydoras-ägg!! Blev stressad. Men la växterna med vidhängande ägg i en håv och satte nära utblåset i 112-an. Bilder kommer. Kunde inte se många ägg men de jag såg verkade vara i bra skick. Tror jag har gjort det bästa av situationen. Jag har dock ingen aning om när de har lekt. Kan man se det på äggen?

Sarah E
2

"Äggkläckningsmaskin"?

Sarah E
0

Nu är de i sitt nya hem. De började genast rekognosera sina nya omgivningar.

Sarah E
0

När det gäller eklöven…de uppskattas väldigt av guppysarna. De simmar under dem och nafsar och undersöker dem väldig mycket. Ekroten slemmet lite nu vilket förklarar varför mina sandsnäckor kryper runt på den istället för i sanden. Även guppysarna verkar äta slemmet.

mimåne
1

Å stooort grattis till coryrommen! Bra jobbat! Hur många är det?

Sarah E
1

4-5 ägg kanske? Som jag sett alltså. Vi får väl se om det blir nåt. Tänk att det just råkade bli en hane och en hona som överlevt :) Nu längtar jag ännu mer att få skaffa fler kompisar till dem!

sauk1
1

Grattis! Var det du som fick bacopa från mig och som de nu lagt rom bland? Vem vet, följde kanske med lite hormoner från mina corys, som lägger rom för fulla muggar hela tiden… 😃

Sarah E
0

Tack! Detta var en annan bacopa som jag hade i mitt lilla numera avvecklade kar. Den ser precis ut som den jag fick av dig fast större. Den var så fin så ville ha kvar den i det nya karet och det var då jag upptäckte rommen. Skulle vara så kul om det blev yngel men jag gör mig inga jätteförhoppningar. Jag har annars inte sparat växterna från det lilla karet. Blev aldrig nån bra balans i det och det var en del alger så vill inte ta några risker att få med det till nya karet. Bacopan var dock algfri.

Sarah E
2

Utsikt från kudden nu ikväll.

Sarah E
3

Ett sällsynt tryne. Blir bara fulare för varje gång jag ser det ;) Fast han är rätt tjusig!

mimåne
0

Hur har det gått med rommen Sarah E?

Sarah E
0

Njae det blir inget tror jag. Vet inte riktigt hur äggen ska se ut men de har mörknat i färgen.

Sarah E
0

Ser ut såhär

Sarah E
4

Hur gulligt är det här?! Efter en liten middag på sönderklippta röda mygglarver lägger de sig att vila på ett eklöv! Charm-faktorn måste ju vara 100% på dessa små varelser.

mimåne
0

Men så söta!

Rommen är i regel vita som obefruktade och luddiga när de möglat. Ett friskt romkorn är i regel ljust gult och man kan ibland se en vit fläck eller svarta små streck i kornen.

Sarah E
0

Hm, hur ska jag då tolka dessa? De är varken vita och luddiga eller ljusgula. Ska titta på dem med ficklampa och se om jag kan se nåt svart eller vitt i dem.

Sarah E
0

Inser att bilden luras. De är ljusare. Kan inte se att det är nåt fel med dem. Svårt få skärpa iom att vattenytan krusas och jag vågar inte flytta runt på dem för att få bättre sikt heller. Ska testa fota och lysa på dem med ficklampan samtidigt.

Sarah E
0

Nu då? Ser man inte nåt svart där inne??

mimåne
0

Jag ser för dåligt för att avgöra tyvärr. Låt de vara några dagar så får vi se hur de går :)

Sarah E
0

spännande! :)

mimåne
1

Ja det tycker jag också :)

sauk1
1

Vi håller tummarna!

Sarah E
0

Här finns en närbild på cory-rom som ser ut som de jag har i karet. http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=296282 Och då ser det ju ändå lovande ut! Då kommer följdfrågan: Hur gör jag när de kläcks? Kan de gå i karet med de andra? Jag har inget yngelkar (eller jag har ett extra kar men har ska ju inte ha det kvar är tanken) Vad matar jag med?

[Grodhopp]
0

Åh vad kul! Jag har också habrosus, skulle bli jättelycklig om de fick smått.

sauk1
0

Jag kläcker och föder upp i en plastlåda med ok resultat. Släpper i dem igen vid 2 cm storlek.

Sarah E
0

Grodhopp: Ja det vore såå roligt om det blev bara ett endaste yngel. Vad matar du dem med Sauk1? Går det att låta dem växa upp i hemakvariet med de andra? Har bara föräldrarna + en pygmé samt Guppy (varav de största är 2,5 cm typ).

Sarah E
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Ancistrus (200-literskaret):

Maten serverad. Fattar inte vad som gör att de älskar gurka. De blev som galna.

(För övrigt vet jag att jag har för många Ancistrus i detta kar. Måste komma till skott och ge bort dem. Vet bara inte hur jag ska fånga in dem. Jag kan inte ta ur inredningen eftersom det är lite känsligt med jordbotten och allt har liksom sjunkit ner i botten och satt sig. Måste försöka göra en ancistrus-fälla av något slag. )

LuckyMommy85
1

Följer!☺️👍🏻

Sarah E
1

Vad kul! Välkommen :)

[Grodhopp]
2

Gurkan ser ju ut som ett jättebra bete till fällan iaf :).

mimåne
2

Jag har en yngelkasse i akvariet där rommen får kläckas och de små födas upp. På så vis kan jag vara säker på att det hålls bra vattenkvalite, temperatur o.s.v. Samt att de får lite ström från pumpen. Ett utmärkt koncept! Jag matar mina med en bit bottentablett som jag krossat till ett fint pulver mellan fingrarna. Det sjunker fint till botten. Det får dem 2-3ggr dagligen och städning sker 1-2ggr dagligen.

Sarah E
0

Tack! Då ska jag införskaffa en yngelkasse omgående! Hur städar du? Suger upp skräpet?

mimåne
0

Ja jag suger upp skräp från botten. Jag använder en liten bit slang som egentligen är till för luftpumpar, finnas att köpas i butik. Häverteffekten startar jag på klassiskt hederligt sätt genom att suga upp vatten i slangen.

Det går även bra att använda en pipett om du har någon hemma.

Sarah E
0

Jag har en tryckluftsslang med en innerdiameter på 1 cm typ. Den använder jag alltid när jag slamsuger så då blir den perfekt att städa hos ynglen med (om det nu blir några). Uppdaterar senare ikväll om det har skett nåt spännande.

Sarah E
3

Corydoras habrosus: Wihooo!!! Jag har sett minst ett alldeles nykläckt corydorasyngel!! I håven dessvärre för jag har inte hunnit skaffa yngelboxen idag. Det ska jag göra imorgon. Men hjälp, de är mikroskopiska! Man kan missta dem för en smula lort om de inte rör sig. Men vad roligt det är!

[Grodhopp]
1

Jaaaa! Vad kul, du får tala om hur tusan du lyckades så ska jag också försöka :). Heja ynglen! Jag tyckte det var kul med guppy-yngel så kan bara tänka mig hur glad du är för dessa sötnosar.

Sarah E
1

Corydoras habrosus: Nu är de flyttade till yngelbox. Räknade till 4 st. Men nu ser jag inte ett enda hur intensivt jag än tittar.

Sarah E
0

Corydoras habrosus: Lagt ner ett eklöv i yngelboxen så de har nåt att gömma sig under. Det var ju inte det lättaste med matningen. Jag pulvriserade lite av en fodertablett och la i boxen men det går igenom nätet. Kan det funka att lägga pulvret på eklövet tror ni? Eller kommer de inte äta/hitta maten då?

Lillyrod
0

Fiskar har ett fantastiskt luktsinne när det gäller att hitta mat så de hittar det säkert.

mimåne
1

Nämen såå roligt Sarah E! Stort grattis! 🎈Så fantastiskt! Idag har det även kläckts ett gäng c.aeneus här hemma :)

Jag har flera gånger misstagit yngel för smuts och sugit upp dem men jag dubbelkollar alltid i skålen (dit jag suger upp smutsvattnet) om jag råkat få med någon. De är verkligen små så här i början men de växer fort. Visst är det märkligt att dessa små liv ska växa och bli som sina föräldrar? Helt fantastiskt. 

Nu kommer de inte att börja äta mat ännu utan de lever fortfarande på sin gulesäck men när det blir dags så fungerar det nog att smula det på eklöven. De börjar ganska tidigt få in "corybeteende" och söka efter mat. Annars kanske du kan sätta in någon platta eller liknande i botten av kassen.

Sarah E
0

Grattis till dig också Mimåne! Jag är så förvånad att det faktiskt blev några små med tanke på att jag tog upp växterna äggen satt på och sen bara stoppade dem i ett annat kar med lägre temp och helt annat vatten. Aha! Hur länge har de gulesäcken? Det går inte att se den då de är så yttepyttesmå. Mm, en platta kanske kan va nåt…hur jag nu ska kunna lägga i den utan att mosa bebisarna. De är verkligen nästan osynliga.

mimåne
0

Jag blir faktiskt osäker nu när jag funderar på det där om gulesäcken. Jag får googla på det.

Sarah E
2

112-liters: innan vi åkte iväg på semester släppte jag ut mina fyra pyttesmå corydorasyngel ur kassen. Tänkte att det är större chans att de överlever ute i karet. Alltid något de kan hitta att äta. Vi har nu varit borta hemifrån i 4 veckor och jag har en snäll kamrat som har kollat till blommor och kar två gånger/vecka. Hade doserat upp mat i pillerdosetter, bara för henne att tömma i. De lever alla fyra! Och har vuxit bra trots snålt med mat och vuxna konkurrenter. Jag är supernöjd! Och för övrigt lever alla andra fiskar också (även i 200-liters). Tur man har så goa människor omkring sig som ställer upp!

Lillyrod
1

Härligt att alla mår bra. Fiskar klarar nog mer än man tror. : )

[Tinitusan]
1

gratulerar till smått =)

Sarah E
0

Apistogramma i 112-litarn: Var och kikade på baenschi idag. Första gången jag ser dem i verkligheten. Underbara! Tyvärr hade de bara hanar inne annars hade jag köpt hem direkt. De hade även blå Fjärilsciklid inne. Jag älskar ju dem. de var i fin form också. Runda och fina och inte spinkiga som de ofta är i butik. Var sååå nära att köpa ett litet gäng men avstod. Måste tänka…

mimåne
0

Vad härligt att ynglen klarat sig! Matbrist har de nog inte lidit av, det finns så mycket mat åt yngel i akvariet :)

Oliviahack
0

Hur går det?

Sarah E
0

Hehe jo det går bra! Mitt nyaste kar med corydoras är jag väldigt nöjd med. Det har dock inte blivit att jag skaffat Apistogramma, vilket ju var meningen. Vi ska flytta om ett knappt år och då måste jag tömma mitt stora kar tyvärr. Därför flyttade jag mitt mosaikguramipar till det nya karet (tyvärr blev honan sjuk efter ett tag och jag fick avliva henne). Men alla andra är friska. Det får bli Apistogramma efter flytten. Ju färre fiskar man måste flytta desto bättre. Nu har jag "bara" resten kvar att göra mig av med från stora karet. Ska försöka ge bort till Akvarielagret. Ska försöka ta en vettig bild och lägga upp :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.