Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 4491 ggr
Sarah E
2/23/15, 10:40 PM

Bildtråd Sarah E´s akvarium

Inspirerad av många andra här så gör jag en bildtråd om mina kar. Kommentarer,  frågor, tyck och tänk är såklart välkommet.

Annons:
Sarah E
2/23/15, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är mitt 200-liters

Sarah E
2/23/15, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

När matte varit borta i tre dagar är alla såååå hungriga

soulboy88
2/23/15, 10:42 PM
#3

Riktigt snyggt måste jag säga :)

Sarah E
2/23/15, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hungriga var det ja

Sarah E
2/23/15, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En som sällan visar trynet och ännu mera sällan lyckas bli fotad är Spike

Sarah E
2/23/15, 10:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Annons:
Sarah E
2/23/15, 10:54 PM
#7

#3 Tack soulboy88!

[Stockholmsbruden]
2/23/15, 11:03 PM
#8

Oh snyggt!

soulboy88
2/23/15, 11:05 PM
#9

Det var så lite så :) jag blir bara glad när man ser såna fina akvarium med alla växter
något som vuxit en stor intresse för mig dom senaste månaderna. Du har lyckats att få en fin balans med växterna samt placeringen av dem så bra jobbat :)

Borhan
2/23/15, 11:08 PM
#10

Tummen upp :))

Sarah E
2/24/15, 5:41 AM
#11

Oj vad snällt sagt Soulboy88! :)

Draken
2/24/15, 8:33 AM
#12

Otroligt snygga kar :D Hur lyckas du så bra med växterna, jag har också mycket växter i mina kar, men jag 'är inte ens i närheten av hur dina växer och frodas, vad är hemligheten :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sarah E
2/24/15, 8:40 AM
#13

Jord under sanden :)

Annons:
Lillyrod
2/24/15, 11:10 AM
#14

Ja men titta. Där är ju helbild på mitt drömkar ; )

Sarah E
2/24/15, 11:36 AM
#15

#14 Vilket omdöme Lillyrod! Jag tackar och bockar :)

Sarah E
2/24/15, 11:38 AM
#16

Kan säga att allt växer i det akvariet, inklusive alger. Men jag har lyckats få balans så att de inte tar över.

Sarah E
2/24/15, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är 54-liters med dvärgkulfiskar.

Sarah E
2/24/15, 11:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Liten kula

Sarah E
2/24/15, 11:42 AM
#19

Bortse från lorten på bladen. Det är städning idag.

Sarah E
2/24/15, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

I det här karet har jag ett litet problem med cyano på ett ställe. Inte värre än att jag kan dra av det med fingrarna men det stör mig nåt fruktansvärt i alla fall. Har dragit ner på matningen till varannan dag. Ska även testa att minska på mängden varje matning så får vi se.

Annons:
Sarah E
2/24/15, 11:47 AM
#21

Bakom växten finns en fläck på bakgrunden som också får cyano på sig. Tar gärna emot tips på bekämpningsmetoder. Vet att total mörkläggning kan funka. Någon med erfarenhet av detta?

Sarah E
2/24/15, 11:54 AM
#22

I detta kar går endast två dvärgkulfiskar. Jag skulle vilja sätta i något mera. Jag är väl medveten om att det kan bli ett misslyckande då kulor kan vara aggressiva, fenbitare mm. Men jag har läst på och det verkar ändå som att just dvärgkulfiskar kan fungera bra med andra fiskar. Jag väljer just nu mellan ett gäng pygmépamsarmalar eller ett gäng otocinclus. Pansarmalar skulle vara praktiskt iom att de käkar samma mat, men det kan ju även bidra till att det blir bråk. Otocinclus skulle ju mest hålla till bland växterna där även kulorna gillar att vara. Jag kanske skulle behöva vräka i ännu mera växter oavsett vad jag väljer. Sen funderar jag på att bygga ett litet stenröse med flera små gömslen i någonstans i karet. Förslag mottages tacksamt!

Sarah E
2/24/15, 11:55 AM
#23

#8,10,12 Tack snälla ni!!

Lillyrod
2/24/15, 6:31 PM
#24

Cyano är ett elände när det dyker upp. Riktigt svårt att bli av med. Jag slänger allt som det dyker upp på även om det är favoritväxterna. Ibland när det är enstaka blad så nyper jag av dem. Nu har jag inte haft något stort utbrott sen jag slängde flytväxterna. Där frodades det ordentligt. 

Jag matar mindre än jag gjorde förut, Mindre portioner och hoppar över en dag då och då. Jag har minskat ner på ljustimmarna med så tänder sällan före 12. På kvällen när man är hemma vill man ju ha det tänt. Innan jag tömde 152an så hade jag lite grönt i gruset vid framkant och då gjorde jag en kur med Easy-Life Blue Exit. Såg ingenting efter det. Vattnet blev väldigt klart och såg rent ut av den kuren med. Lycka till med att bli av med det!

Sarah E
2/24/15, 7:11 PM
#25

Mm, det lutar åt att ta bort de växterna helt. Jag får köpa nya för att ersätta dem helt enkelt. Kan det hjälpa med tätare vattenbyten?

Sarah E
2/24/15, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Herrskapet

Sarah E
2/24/15, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Frun

Annons:
Sarah E
2/24/15, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Mannen

Sarah E
2/24/15, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Tjejerna

Sarah E
2/24/15, 8:50 PM
#30

Stimfisk? Jag?

Sarah E
2/24/15, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Så själva bilden dårå…

Draken
2/25/15, 9:21 AM
#32

Åhhh titta "smörbultarna" är så otroligt söta 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sarah E
2/25/15, 9:50 AM
#33

Hihi ja det är dom! De är som små hundar. Vi var borta tre dagar här och i samma sekund vi kom innanför dörren var de framme och tryckte nosen mot glaset. Hade de kunnat tror jag nästan de hade kommit skuttande ut i hallen

mimåne
2/25/15, 10:13 AM
#34

Toksnyggt Sarah E! Vad roligt att få se en tråd om dina akvarium också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[VSK]
2/25/15, 10:38 AM
#35

Otroligt snyggt kar 👍

Sarah E
2/25/15, 11:00 AM
#36

Tack snälla ni! Det värmer :)

[VSK]
2/25/15, 11:04 AM
#37

🙂

Sarah E
2/25/15, 5:45 PM
#38

Då har jag städat karen. Blev lite nya växter inköpta idag till lilla karet med cyanoproblemet. Tog bort alla växter som var angripna, planterade ner en hel hög med gälört och en lite bacopa (vilket är något av en chansning då ljuset inte är det vassaste). Gjorde ett lite större vattenbyte än vanligt. När jag ändå var i zoo-butiken kollade jag på pygmépansarmalar och de är fullkomligt bedårande! Till stora karet köpte jag en echinodorus ozelot red. Otroligt vacker växt som jag tror passar ljusförhållandena i det stora karet.

Sarah E
2/25/15, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Och just det! Möblerade om lite i lilla karet också för att skapa flera gömslen till ev pygmépansarmalar.

Sarah E
2/25/15, 5:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Vänster sida

Sarah E
2/25/15, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Höger

Annons:
Sarah E
2/25/15, 5:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

En till

Sarah E
2/25/15, 5:51 PM
#43

Fattar inte varför vissa bilder kommer på snedden. Grrr. Aja de kommer rätt om man öppnar bilden.

Draken
2/25/15, 9:28 PM
#44

Tjusigt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fjordell
2/25/15, 9:30 PM
#45

Underbart fina kar!

Sarah E
2/26/15, 11:34 AM
#46

Nu är jag spänd! Var till lokala zoo-affären och köpte ett gäng Corydoras pygmaeus och Corydoras habrosus. Totalt 9 st inledningsvis. Habrosus blir något större än pygmaeus men jag tror det ska funka. Hoppas hoppas hoppas kulorna låter dem vara. Jag fick med mig hem en hel hög skräpsnäckor som avledning. Inkoppning av corys pågår.

Sarah E
2/26/15, 2:33 PM
#47

Då är de hemma de små liven. Så galet söta! Tyvärr var tjejen i affären lite oförsiktig när hon fångade in pygméerna. De försökte klämma sig ur håven och man ser att en har en liten skada på huvudet. De är ju känsliga så vi får se om den överlever :( Bortsett från det så tycker jag de verkar trivas. De satte genast igång att söka av botten. Pygméerna har inte riktigt det klassiska cory-beteendet tycker jag. De är uppe och simmar i strömmen och simmar lite på halvdjup emellanåt.

Sarah E
2/26/15, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Habrosus

Annons:
Sarah E
2/26/15, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Halva gänget. Ni ser att en har sår på huvudet. (Ursäkta denna kassa bild. Ska försöka få en bättre på pygmaeus.)

Draken
2/26/15, 7:19 PM
#50

Så söta 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sarah E
2/26/15, 7:54 PM
#51

Ja, det är bara gulligt i det där akvariet, haha!

Sarah E
2/27/15, 9:43 PM
#52

Alla corys lever fortfarande och äter och simmar tillsammans. Och till min stora glädje verkar dvärgkulorna inte bry sig om dem mer än att de simmar fram och glor ibland.

Draken
2/28/15, 8:42 PM
#53

Vad härligt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sarah E
2/28/15, 9:26 PM
#54

Ja, känns bra men jag är fortfarande nojig att det ska hända nåt. De är så himla små och ser så sköra ut. Sen är jag ovan vid deras livliga beteende och tänker att tänk om de är stressade men jag har testat pH och nitrit och allt ser bra ut (vilket jag redan visste men i alla fall).

Draken
3/1/15, 11:40 AM
#55

Man blir lite nojig ibland, det 'är som jag med sjoestedtin. Såg inte hannen imorse när det tändes, och jag fick panik. jag vet att han omöjligt kan ta sig ur foderhålet i täckglaset, men lika förbaskat så började jag leta på golvet runt akvariumet. Han KAN ju ha hoppat och prickat foderhålet på milimetrarna och tagit sig ut 🤦‍♂️

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Sarah E
3/1/15, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Man ser dem knappt mot den ljusa sanden…

Sarah E
3/1/15, 8:38 PM
#57

De käkar resterna av snäckorna som dvärgkulorna lämnar.

Sarah E
3/1/15, 8:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

I stora karet har javamossan slagit rot alldeles av sig själv. (Ja och lite alger också såklart :P )

Sarah E
3/1/15, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Är så glad att jag fick tag i den här roten. Svårt ta bild på men den står liksom på fyra ben och under är det en jättestor grotta. Skulle tro det är ca 10 cm i "takhöjd" där under. Mosaikguramihanen kan "stå rak" där inne.

mimåne
3/1/15, 8:57 PM
#60

Nämen det här var roligt att se Sarah E! Både pygmaeus och habrosus i en smäll! Den här kombinationen är jag själv intresserad av då korsningsrisken dem emellan är minimal. Har du möjlighet så mata dem gärna två gånger om dagen eller flera, i mindre portioner speciellt nu när de är små. Hoppas allt går bra med dem och ser framemot en fortsättning!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/1/15, 9:05 PM
#61

När jag började leta efter dem i min lokala zoo-affär (som för övrigt har en riktigt fin och bra fiskavdelning!) såg jag att de hade säkert säker 8(!) olika sorters corydoras. Har liksom aldrig fastnat för dem tidigare men måste säga att du Mimåne har inspirerat mig :) Vad rekommenderar du för foder? Nu har jag matat dem med röda mygglarver. Testade lägga i en pytteliten bit av Hikari Algae Wafer men dem var de måttligt intresserade av. Har ävem testat mata med fryst artemia och det käkade dom ju snällt. Finns det några bra bottentabletter du kan rekommendera? Tror det skulle vara bra att mata dem delvis med sånt som kulorna inte äter så jag kan vara säker på att de får i sig ordentligt.

mimåne
3/2/15, 6:28 PM
#62

8 st olika corydoras?! Vilken dröm! Den butiken blir mitt resmål i sommar..

Får de i sig de röda mygglarverna? Jag upplever att små corydoras, alltså unga individer har svårt att svälja dem. Min teori är att mygglarverna är för stora för dem och att de då kommer ut genom gälarna. Detta har jag själv sett med egna ögon med ett flertal olika arter. Jag har däremot ingen praktisk erfarenhet av de mindre arterna som Pygmaeus och habrosus och deras ätning men jag tänker att det skulle kunna vara likadant där. Även fryst artemia har jag sett unga corydoras ha svårt med.

Generellt skulle jag vilja påstå att det är väldigt viktigt för just corydoras att de får i sig näringsrik föda. Det är hemskt lätt att de blir undernärda och får för lite mat, så att de får rätt mat, är viktigt.

Huvudkosten bör vara någon sorts maltablett avsedd för kött och allätare. En del vitaminer i dessa tabletter går förlorade en tid efter att burken öppnats, så köp inte storpack åt dem. Köp en liten burk. Just nu använder jag tropical supertabin B åt mina då jag tycker det är ett bra näringsinnehåll i dem + att tabletterna är så smidiga att de går att dela inte bara i halvor, utan i 4 små delar! Då kan de i lugn och ro äta på sin egen bit utan att någon annan kommer och stör eller att man övermatar. 

En annan fodertablett jag tycker har bra näringsvärde är Sera o-nip. Det finns också en variant från Dogman som jag vet att fjordell använder sig av med goda resultat. 

Tabletterna kan varieras med fryst foder så som Cyklops, tubifex, de ska även äta daphnia och om det går ner artemia och mygglarver. De äter även flingfoder och hemmagjord räkmix. 

Just nu kör jag kombinationen fodertabletter på morgonen/dan som får lösas upp och de kan mumsa och gräva efter genom dagen och på kvällen får de en portion fryst foder.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Sarah E
3/2/15, 6:29 PM
#63

Haha! Jag som just pmade dig :)

mimåne
3/2/15, 6:34 PM
#64

Men! Och jag som nyss svarade dig där! Hahaha så det kan bli..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/2/15, 6:43 PM
#65

Ok. Jag tycker mig ha sett att de liksom gnager på de röda mygglarverna men jag kan inte säga om det kommer ut genom gälarna…

Jag har fryst cyklops. Det bör ju fungera utan problem. Jag tycker de är svåra eftersom de flyger runt i strömmen. Men törs man släppa ner en liten bit otinad så den sjunker direkt?

Ska genast beställa såna tabletter!

mimåne
3/2/15, 6:59 PM
#66

Jag tycker också det är svårt att mata med cyklops. För mig fungerar det inte alls i något av mina akvarium. Det flyter. Jag har hört mig för om detta problem på andra håll men tydligen så ska det inte flyta utan borde sjunka. Det är mycket märkligt. En otinad bit kommer också att flyta tyvärr. Enklast prövar du genom att sticka ner handen enda ner till botten och försiktigt släppa ner maten där. Kanske kommer det upp med strömmen när du drar upp handen, men pumputblåset har ju också en liten "nerdragande" effekt.

När de får en bit mat i munnen så stannar de ofta upp och vänder omkring den lite i munnen innan den åker ner, det här är helt normalt och går ganska fort på si sådär 3 sekunder. Så här gör ju egentligen alla fiskar när de äter. Står de länge och tuggar, vrider och vänder så är det ett tecken på att maten är svår att svälja och då kan den i misstag komma ut genom gälarna antingen helt, eller bara en bit som åker fram och tillbaka mellan mun och gälar innan fisken får ner den.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/2/15, 7:05 PM
#67

Okej. Än så länge verkar de inte svälta så tror nog de måste ha fått i sig lite i alla fall men ska omgående köpa dessa tabletter som du nämnde. Irriterande nog säljer min kära zoo-butik Tropicals produkter. De har Tetra, Aquatic Nature och Hikari. Har du någon erfarenhet av dem när det gäller tabletter??

Sarah E
3/3/15, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Nu blev det inte rätt mat fast jag bedrev så noga vilken mat personen i zoo-affären skulle ställa undan så maken inte skulle behöva leta. Men corysarna verkade uppskatta middagen i alla fall. Hoppas den duger.

mimåne
3/3/15, 9:41 PM
#69

Jag hittar ingen innehållsförteckning på just "tropical supervit tablets A", men däremot för "tropicals supervit tablets B" och den verkar riktigt bra. Jag kan tänka mig att basen är densamma i den du köpt då de är så nära "besläktade" med varandra. Det ska nog inte vara några problem. Du kan använda den med gott samvete. 

Hikari har jag ingen koll på och detsamma gäller för Aquatic nature, men tetra har ju sin tabimin. Jag har prövat den och den är väl helt Ok i näringsvärde men fortfarande finns det bättre tycker jag.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Sarah E
3/3/15, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Det smakade tydligen bra :) (ber om ursäkt för dåliga bilder, ska försöka ta med systemkameran lite framöver)

mimåne
3/3/15, 9:46 PM
#71

Såå förbaskat söta! Jag bara måste ha dom där som nästa art!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
3/3/15, 9:49 PM
#72

#69 Jag ger extremt ofta frysfoder, men annars mycket Tabimin. Vad föreslår du är mer nyttigt och mättande för corys? Gav förut Hikari sinking tablets, nu tillfälligt slut.

Sarah E
3/3/15, 10:04 PM
#73

Jag bara älskar mina små grisar! De är verkligen helt bedårande! Jag är speciellt förtjust i habrosus. 

De här tabletterna löser upp sig snabbt märkte jag men det gör inte så mycket eftersom grisarna gör soprent vid måltiderna och jag ger bara en fjärdedels tablett åt gången. De var väldigt lätta att dela! Tror tanken också är att de ska kunna tryckas fast på glaset men det gör jag ju inte förstås.

Jag har bestämt att utöka till två delvattenbyten/vecka istället för ett. Då blir det två byten på vardera 20% vilket jag tror kan vara bra eftersom jag ganska drastiskt utökat fiskbeståndet och behöver mata på lite så småttingarna växer på sig. Tycker redan att ett par av dem blivit större om det nu kan stämma på så kort tid.

mimåne
3/5/15, 5:47 PM
#74

Jag försöker hitta någon innehållsförteckning på "hikari sinking tablets" men hittar inget foder med det namnet. Däremot hittar jag något som heter "hikari sinking carnivore pellets". Är det den du menar sauk1?  Jag hittar innehållsförteckningar på den maten och som jag tyder det så är den väldigt bra. Faktum är att det här kan vara den bästa pellets jag tagit mig tid att läsa igenom ingredienserna på. Det intressanta med den här maten, är att den har väldigt mycket bra proteinkällor och lovar en proteinhalt på hela 47%. Den har även starka vitaminkällor. Den här maten vill jag pröva på när min nuvarande tar slut.

Jag vill så gärna tänka att den mest naturliga födan är den bästa för att fisken i fråga ska få äta så naturligt som möjligt. I det här fallet skulle det betyda fryst foder framför tabletter. Däremot så måste jag gå emot mig själv lite här och ställa mig för tabletterna även om det tar emot. Jag har haft en del corydoras och tyvärr, min erfarenhet är att de växer och blir i bättre kondition med fodertabletter som huvudföda. Jag har prövat använda mig av mestadels frystfoder, men med dåliga resultat. Jag vill absolut inte utesluta frysfodret helt utan kör en blandning mellan det och fodertabletter. 

Hur har dina erfarenheter sauk1 med mestadels frysfoder sett ut? Vad använder du för frysfoder och får de lätt i sig det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
3/5/15, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Jag frågade mest för att jag gärna får tips på bra mat. Kollade supervit tablets b häromdagen och blev nyfiken. Den Hikari du hittat har jag inte sett. Jag skrev slarvigt, det är wafers som är rätta ordet. När jag råkade ut för mitt första dödsfall för länge sen så ville jag börja ge bra varierad mat. Sen när jag börjat ge frysmat så kändes det så bra och kul att det fortsatte. Problemet är om jag ger dem för mycket mat eller för fet mat? Jag tycker alla växer till monster. Min fjärilsciklidhane är gigantisk, aldrig sett en så stor en. Jag har grodor som är mysiga tjockisar. Fiskar jag köper växer ofta sig större snabbt, är mitt intryck. Men det är ju väldigt subjektivt :) Bara mina corys ser normalstora ut, vilket jag fick förklarat i Schäfer-boken :) De kan ju inte lagra mat utan måste äta hela tiden och bökar därför runt. Men nej, jag oroar mig inte för att de inte ska få i sig. De är ju framme jämt och bökar. De får i sig tabletter och lite frysmat troligtvis. Alla andra fiskar plockar ju frysmaten i vattnet och inte från botten. Jag tinar alltid först. Totalt finns här fyra sorters frysmat, tre typer av sjunkande tabletter för köttisar och två tabletter för växtisar.

Sarah E
3/6/15, 4:49 PM
#76

Nu har jag varit i farten med makens Nikon D7000 och teleobjektivet (55-200 mm). Nu ska jag bara få ner bilderna på datorn så ska jag posta en hel massa  här i tråden. Ni kommer att chockas av mina skitiga rutor med alger men jag hoppas på att fiskarna överglänser dem 😉 Jag är inte pedant och är glad om mina fiskar är glada. På återseende senare alltså.

Annons:
mimåne
3/6/15, 5:19 PM
#77

Jag ser fram emot dina bilder Sarah E :)

Det är ju roligt sauk1 att du har fina frodiga fiskar som växer bra. Vilka frysfoder är det du ger dem? Det där med hur corydoras tar upp maten var en intressant del i schäferboken. Det verkar väldigt logiskt att de tillgodogör sig lite och ofta istället för en stor mängd en gång om dagen. Jag har ju själv upplevt att de växer bättre då jag matar morgon och kväll istället för bara en gång om dan. Så informationen var lite som en "Aha-upplevelse".

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/6/15, 5:49 PM
#78

Mimåne, hur tajmar du matning två ggr/dag med ljustimmarna? His mina tänds lamporna kl 14 och släcks kl 22. Jag jobbar heltid och kan ofta inte mata förrän vid 18-tiden. Och mata 3 timmar senare igen är ju nästan meningslöst, eller? Kan man ha tänt i två omgångar? Eller blir det dåligt för växterna?

Sarah E
3/6/15, 5:52 PM
#79

Alltså typ kl 5-9 och sen 18-22.

72mm
3/6/15, 6:34 PM
#80

Men va tusan, hur har jag kunnat missa den här tråden? Så otroligt mycket snygga bilder och intressanta firrar. Toppenfint!

"De [mini-corysarna] käkar resterna av snäckorna som dvärgkulorna lämnar."

Det där lät ju intressant. Jag har lagt märke till att min kula liksom lämnar vad som ser ut att vara tomma skal, men som ibland flyttar på sig. Hur fungerar det egentligen, kan en pytteliten posthorn överleva att bli biten i? Ser nästan ut som om halva djuret är borta ibland.

Jag vill att han ska äta snäckor, men jag vill inte att de ska behöva snigla omkring alldeles halvtuggade, stackarna.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Sarah E
3/6/15, 7:00 PM
#81

:) tack 72mm! Roligt att du gillar. Jag tror att snäckorna kan gömma sig låååångt in i sina skal men har också märkt att de till synes halvätna snäckorna flyttar sig. Har bara tänkt att kulorna släpar runt på dem när de försöker gröpa ur det sista. (Blääää vad äckligt!) Jag matar ju mina kulor med hjälp av pincett och har märkt att se verkar gilla att "brottas" lite med pincetten. Så jag håller fast maten och då attackerar kulorna och drar allt vad de orkar och liksom knycker med huvudet för at slita loss en tugga. Ser roligt ut.

mimåne
3/6/15, 7:14 PM
#82

Det fungerar utmärkt även för växterna att ha belysningens timmar fördelade i två. Istället för t.ex 10 sammanhängande timmar, så kan man köra 5 och 5 istället. Då blir det som två korta dygn på vårat ena dygn. Matningen går ganska smidigt för mig då jag p.g.a sjukdom är bunden till mitt hem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/6/15, 7:26 PM
#83

Jamen okej, då kan jag alltså dela upp i två ljusperioder och mata på morgonen innan jobbet och sen på kvällen. Vad bra!

Annons:
mimåne
3/6/15, 8:46 PM
#84

Precis :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/6/15, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Pygméerna har en fläck på sidan av kroppen som ibland färgar ut i orangerött. Trodde först det var sår men sen såg jag att alla tre har den och ibland syns den och ibland inte.

Sarah E
3/6/15, 9:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Lite skarpare på pygméerna..

Sarah E
3/6/15, 9:54 PM
#87

De är rätt så olika i kroppen.

Sarah E
3/6/15, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Min vackra mosaikguramihane (och ja jag vet att rutan är algig men ursäktar mig med att då har ancictrusarna nåt att gnaga på)

Sarah E
3/6/15, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Äktenskapstycke

Sarah E
3/6/15, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#90

Fisksoppa med grönsaker

Annons:
mimåne
3/6/15, 10:01 PM
#91

Men oj så fina bilder. Jag gillade dem allihopa! Jag förstår att habrosus är dina favoriter, de är riktigt söta.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/6/15, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#92

Unga ancistrusar. Här ser ni mina tre missbildade unga endler-guppy-hybrider. Jag har inte kommit mig för att ta bort dem och de verkar faktiskt må prima. Inga svårigheter att simma, äta mm

Sarah E
3/6/15, 10:08 PM
#93

Det är den lilla honan till vänster som är missbildad, inte den stora.

Sarah E
3/6/15, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#94

Hejhej

Sarah E
3/6/15, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Va gloru på?

Sarah E
3/6/15, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Äh, skit i de

Sarah E
3/6/15, 10:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Finns det nåt käk kvar här i eller?

Annons:
Sarah E
3/6/15, 10:26 PM
#98

#91 Tack Mimåne.

Draken
3/7/15, 10:16 AM
#99

Jättefina bilder :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sarah E
3/7/15, 2:10 PM
#100

Tackar Rovfisk! Nästa gång ska jag göra rent rutorna innan haha!

Sarah E
3/10/15, 8:24 PM
#101

Oh no! Vid den dagliga inspektionen upptäcker jag att någon har tagit en tugga i stjärtfenan på två av pansarmalarna. Nedrans! Jag som var så glad att dvärgkulorna inte tycktes bry sig om sina nya sambos. Men jag hade tydligen fel. Allt verkar ändå fridfullt när man sitter och tittar en stund fast jag har ingen lust att chansa. Jag är grymt förtjust i mina små pansarmalar så att göra mig av med dem är inget alternativ. Så då återstår tre alternativ som jag ser det: 1) Flytta dvärgkulorna  till mitt stora kar och hoppas att de blir så spaka av att få så många nya sambos att de håller sig i skinnet. Ett ganska dåligt alternativ.. 2) Skaffa ett nytt kar till dem, men tveksamt om resten av familjen skulle uppskatta det även om det säkert går att övertala dem. 3) Sälja dem. Kanske den lättaste utvägen men tråkigt. Jag visste ju att det var en chansning så jag får skylla mig själv.

Vad skulle ni göra?

mimåne
3/10/15, 8:30 PM
#102

Åhnej! Det var tråkigt. Men absolut nödvändigt att sära på dem. Du kan inte flytta dina pansarmalar till ditt större akvarium?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/10/15, 8:49 PM
#103

Jo såklart men jag tycker det är så jobbigt, psykologiskt, att fånga in dem. Speciellt som de just flyttat in och fortfarande är skygga. Och eftersom de ska vara av de känsligare corydoras-arterna så vill jag inte utsätta dem för stress om det går att undvika. Dessutom är mitt stora redan överbefolkat. Kulorna kan jag nog fånga med pincett haha!

72mm
3/10/15, 9:15 PM
#104

Rätt intressant att dina kulor verkar vara så annorlunda i sättet än min ensamma. Puffy är den mest timida fisk jag sett. Han skulle inte göra en fluga förn… jo, kanske en fluga om den hamnade i tanken. Men han är iaf snäll mot alla tank-kompisar som inte har en fot och antenner. Kanske är det just det, att det naturliga för dem är att gå i större grupper tills de blir könsmogna för att då bli mer av revir/ensam-fiskar. Får de inte göra det blir de osäkra? Kanske han dessutom var väldigt ung när jag köpte honom. 

Jag har helt enkelt fått en utvecklingsstörd kula. 😭

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Sarah E
3/10/15, 9:28 PM
#105

Mina är könsmogna och de är honor. De är inte aggressiva varken mot varandra (mer än att de kivas lite vid maten ibland) eller mot pansarmalarna. Jag tror att de helt enkelt varit framme och smakat. Grejen är väl att har de väl börjat finns ju risk att beteendet eskalerar. Har du en hane?

72mm
3/10/15, 9:45 PM
#106

Jag har vad jag tror är en blivande hane, dvs inte könsmogen.  De ska ju kunna bestämma det där lite själva efter vad jag förstått. Kan inte se något streck än iaf.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Sarah E
3/10/15, 9:48 PM
#107

Om man kollar bakom ögat ska man kunna se som ett veck på hanar. Det syntes tydligt på min hane (han dog tyvärr av okänd anledning) och var extra lätt att se när jag kunde jämföra med honorna. Han hade även den mörka randen på magen.

Sarah E
3/10/15, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Har försökt rita hur det ser ut. (Det är en hona på bilden)

[AlenS]
3/10/15, 10:08 PM
#109

Kul med någon som har kulfiskar! Du får gärna lägga upp lite filmer på när de äter snäckor tex :)

Sarah E
3/11/15, 7:57 AM
#110

Hehe, säger du det… Ja jag får väl kicka igång mitt vimeo-konto och se vad jag kan åstadkomma :)

mimåne
3/11/15, 7:50 PM
#111

Om det är svårt att fånga pansarmalarna men enkelt att fånga kulorna så kanske det är dem som ska flytta istället….. hehe😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Sarah E
3/11/15, 9:12 PM
#112

Ja det är precis min tanke Mimåne. I dagsläget är det inte riktigt optimalt att skaffa ett till akvarium så jag har tänkt lägga ut en annons här och hoppas att någon vill ta sig an mina små söta kulor.

mimåne
3/12/15, 10:33 AM
#113

Åh så pansarmalarna får stanna! Hurra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/12/15, 11:18 AM
#114

Kan tro du gillar det :)

Sarah E
3/12/15, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Här är en bild på en av dem med biten stjärtfena. Som ni ser saknas en rejäl bit.

mimåne
3/13/15, 10:07 AM
#116

Lille vän. Han har ändå kvar en bra bit av stjärten så förhoppningsvis kommer det inte bli några problem för den.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/22/15, 11:23 AM
#117

Så, nu har dvärgkulfiskarna fått ett nytt hem. Känns skönt att det löste sig så smidigt. De små pansarmalarna verkar trivas och må bra. Min mamma som är på besök och sover i samma rum som deras kar står i sa att de hade ett tokryck tidigt imorse där de allihopa for som pilar upp och ner till ytan. Och sen helt tvärt slutade de och la sig att vila på botten. Roliga fiskar. Jag har ett projekt på gång (usch stolliga människa! Jag skulle ju inte!). Jag ska byta ut mitt lilla 54-liters mot ett kar på 100-120 liter och ha mina pansarmalar i. Ska utöka antalet pygmaeus. Har bara tre av dem nu. 10 tänker jag att jag vill ha och det lär ju de själva gilla också. Även habrosus tänkte jag att jag ska ha 10 av så fyra till av dem ska det få bli. De borde ju rymmas i ett dryga 100-liters-kar? De är såpass små. Sen skulle jag så himla gärna vilja ha ett par av någon dvärgciklid. Tänker att det skulle bli en bra kombo. Vad tror ni? Ja och så sandsnäckor såklart. Kanske någon algätare (dock ej snäckor)e men det får vi se.

mimåne
3/22/15, 11:59 AM
#118

Vad roligt med ett större akvarium! En dvärgciklid ur t.ex släktet apistogramma passar utmärkt med corydoras. Du var inne på ap. borellii tidigare, har du glömt dem nu? ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Sarah E
3/22/15, 2:34 PM
#119

Nej absolut inte! Det är framför allt Apistogramma jag är inne på. Jag tänkte själv att jag borde skrivit Apistogramma men orkade inte ändra i inlägget. Jag gillar borellii och cacatuoides och baenschi t ex :) Har du fler att rekommendera? ;) De är underbara allihop!

Lillyrod
3/22/15, 2:43 PM
#120

Baenschi är min favorit av de jag provat. Macmasteri har jag ju precis köpt så jag vet inte så mycket om dem än. De verkar snälla mot varann och de andra invånarna än så länge. Utom sorgmanteltetran då som honan tar några matcher med varje dag.

Sarah E
3/22/15, 4:05 PM
Lillyrod
3/22/15, 4:10 PM
#122

Ja den var tjusig. Det finns massor av olika apistogramma. Det är svårt att välja.

Sarah E
3/22/15, 6:33 PM
Lillyrod
3/22/15, 7:05 PM
#124

Den har jag tittat på. Sen tittade jag i prislistan……. 🤫

Sarah E
3/22/15, 7:48 PM
#125

Oj då! Jag har inte tittat på priser….

Annons:
Aristarcos
3/22/15, 8:14 PM
#126

Jag funderar också på en uppgradering… har hittat ett kar, men det var ändå en bit att köra, men det kan det kanske vara värt. Men kan inte åka i väg på ett tag iallafall… men tror nog firrarna blir glada för uppgradering ifrån 54 liter till dryga 100 liter 😃

Lillyrod
3/22/15, 8:25 PM
#127

Jag kommer inte ihåg nu vad den kostade men det var för mycket för mej. Just nu finns den inte på någon lista tyvärr.

Sarah E
3/22/15, 9:56 PM
#128

#126 Ja glada lär de bli :) Usch vilken beroendeframkallande hobby vi har! Det finns ju oändligt många valmöjligheter. #127 nä jag antar att jag får välja en som är snällare mot plånboken :) Jag har ju som sagt spanat in borellii tidigare.

Oliviahack
3/23/15, 9:48 AM
mimåne
3/23/15, 9:53 AM
#130

Det är verkligen lätt att drömma sig bort bland alla vackra arter. Många gånger förälskar jag mig i någon art och upptäcker i efterhand att den inte finns hos några grossister. Man slipper en del besvikelse genom att gå igenom grossisternas utbud istället och se om man hittar någon intressant art där. Har man tillgång att få tag på fisk från utländska grossister däremot kan valmöjligheterna bli något större men då kan också priserna vara något annorlunda.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/23/15, 6:51 PM
#131

#129 så fin!! Om jag känner mig själv rätt blir det en tur till butik för att se vad de har inne.

Sarah E
3/23/15, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Wohooo! Här är mitt nya projekt. 112 liter.

Annons:
Sarah E
3/23/15, 9:10 PM
#133
Borhan
3/23/15, 9:12 PM
#134

Ser bra ut Sarah! Vad blir det av det där?

Sarah E
3/23/15, 9:55 PM
#135

Här blir det mina små corydoras och apistogramma. Jag måste skaffa ett filter. Får nog bli ett ytterfilter då det redan finns en btn-modul att gömma insuget i. Har redan sett för mitt inre öga hur det kan bli. Ska försöka rita nåt så ni får se.

Sarah E
3/23/15, 9:57 PM
#136

En fråga nu då till er som använder ytterfilter. Inte sätter man väl insug och utblås i samma gömsle? Eller vad är vitsen att bara gömma det ena liksom?

Sarah E
3/23/15, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Ser ut såhär

mimåne
3/24/15, 2:45 PM
#138

Vad fint akvarium du fått tag på. Så fin bakgrund!

Nu förstår jag inte riktigt. Hur har riktigt den förra ägaren haft det med pump och filter? Vanligtvis brukar ju en bakgrund kunna gömma ett filter bakom. Man sätter då insug i ena hörnet nertill och utblås i andra hörnet upptill. Så filtreras vattnet bakom bakgrunden genom t.ex en filtermatta. Inget ytterfilter eller liknande behövs då.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/24/15, 3:10 PM
#139

Nä det var det jag inte riktigt fattade heller. Det finns visserligen utrymme på motsatta sidan nertill bakom bakgrunden men jag har inte sett att det går att få in nåt bakom… men har inte kollat så noga på det heller ännu.

Annons:
Sarah E
3/24/15, 3:12 PM
#140

Men vänta, fyller man alltså utrymmet med filtermaterial? (Du hör ju att jag har noll koll på såna här grejer.) måste helt enkelt ta en rejäl titta på det hela och se om jag kan klura ut hur det ska vara :)

mimåne
3/24/15, 3:17 PM
#141

Har du tänkt köpa ett ytterfilter och dessutom tänkt anlägga ett filtersystem bakom bakgrunden så vet jag inte hur de två ska kunna gå ihop riktigt.. 🤔

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/24/15, 4:13 PM
#142

Nej jag tänker inte ha innerfilter nu när jag sett hur det är gjort. Jag anpassar efter karet.

Draken
3/25/15, 7:39 AM
#143

Spännande :D  Akvariumet ser riktigt fint ut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sarah E
3/25/15, 8:18 AM
#144

Ja jag hoppas det ska bli bra. Nu ska jag bara mobilisera energi till att sätta igång. Vi kollar på hus nu också så det upptar viss tid :)

mimåne
3/25/15, 5:45 PM
#145

Jag tror också du gör bäst i ett ytterfilter. Lycka till med husletandet också, hoppas ni hittar drömboendet :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
3/25/15, 9:30 PM
#146

#144 Akvariekällare á la GuUuld på G? ;)

Annons:
Sarah E
3/25/15, 9:55 PM
#147

#145 ja det får nog bli så. Kollade på tuben hur det fungerar med att ha filtrering bakom btn-bakgrund och kom fram till att den förre ägaren av karet nog bara ville gömma insug/utblås där bakom. Det är två separata moduler och man kan inte få genomströmning bakom dem. #146 Haha, nej bevare mig väl!! Det skulle jag aldrig orka med. Och min familj skulle inte orka med mig ;)

Sarah E
3/29/15, 5:02 PM
#148

Nä jag vet inte vad jag ska göra… Mitt lilla kar med corydoras har så himla mycket bös. Det fastnar på växterna och det virvlar upp massor så fort jag är nere och rotar. Jag vet att karet ännu är relativt nytt men flera månader ändå och fortfarande så mycket bös. Jag gör två vattenbyten/vecka på vardera 20% så inget slarv där. Kramade ur filtret nu senast men ingen förbättring. Jag övermatar inte. Har lite alger av diverse slag men inget som tar över. Jag kanske helt enkelt ska starta upp min 112'a och hoppas på att det inte blir så under karet…..

Sarah E
3/29/15, 5:03 PM
#149

* i det

Aristarcos
3/29/15, 6:38 PM
#150

#149 du kan ändra texten själv 30 minuter efter inlägget så kan du få det som du vill själv :) Svep musen över högra hörnet på inlägget så får du upp Hantera och Anmäl, trycker du på Hantera kan du redigera din egen text !

Sarah E
3/29/15, 9:58 PM
#151

Tror att min mosaikguramihona har fenröta. Vad behandlar man med då? Ingen annan uppvisar symtom. Jag får sätta henne i karantän i hink, har inget extra kar tyvärr.

mimåne
3/30/15, 11:45 AM
#152

Jag tror att det kommer lösa sig när du flyttar dem till ett större akvarium och skaffar ett ytterfilter. Då får nedbrytningsbakterier mycket bättre möjlighet att rota sig och ta hand om allt bös. I innerfiltret du har nu så finns det inte mycket plats för dem + att de ständigt "dör" när man tvättar det stup i kvarten. Det hinner inte byggas upp särskilt. Det kommer lösa sig med ytterfiltret.

Mot fenröta använder du en medicin mot bakteriella infektioner.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/30/15, 5:00 PM
#153

Kan det funka med ektozonsalt? Har det hemma. Det är bara fenorna på sidorna som verkar angripna. Har även protozin men det står inget om fenröta på den.

Annons:
Sarah E
3/30/15, 5:04 PM
#154

Iofs står det att protozin funkar mot olika typer av svampangrepp och det är väl fenröta?

mimåne
3/30/15, 5:09 PM
#155

Nä fenröta är inte svamp det är en infektion.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/30/15, 6:35 PM
#156

Hm, ok. Va tror du om ektozon?

mimåne
3/30/15, 6:56 PM
#157

Jag är ju inte så pigg på salt överhuvudtaget i sötvattensakvarium.. Så vitt jag vet botar det inte sjukdomar utan används för att det kan ha en läkande effekt på sår och vara förebyggande. I så fall skulle det kunna användas ev. efter en behandling mot fenröta för att undvika svampangrepp på de skadade områdena.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
3/30/15, 7:36 PM
#158

nej, ektozon botar ingenting, det används i förebyggande syfte, för att man skall kunna, om möjligt, förhindra att det blir bakterieangrepp eller svamp i  sår och andra skador.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sarah E
3/30/15, 9:37 PM
#159

Ok

Sarah E
4/6/15, 10:54 AM
#160

Min Mosaikgurami verkar bra igen (?). Kanske bara var en skada?

Annons:
Sarah E
4/6/15, 11:01 AM
#161

Ok, här kommer lite uppdateringar på mitt 112-litersprojekt. Hela helgen har karet stått vattenfyllt och det läcker inte. Men ska låta det stå några dagar till bara för att vara på den säkra sidan. Det blev Leca-block och MDF-skiva till "akvariemöbel". Billigt men stabilt. Blocken är lite för djupa men kom på att om jag sågar av 2 eller 3 av blocken i mitten så kan jag ställa ett ytterfilter där bakom. Det påverkar ju inte heller stabiliteten. Det är fyra block i varje "ben". Ni får titta på bilderna och så hoppas jag det framgår hur jag menar. Karet kommer att stå ganska lågt eftersom det står precis bredvid vår säng och man vill ha bästa möjliga utsikt från kudden :)

Sarah E
4/6/15, 11:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

Bild

Sarah E
4/6/15, 11:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

Bild

Sarah E
4/6/15, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#164

Bild

Sarah E
4/6/15, 11:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#165

Kan någon räkna ut hur det är tänkt med in/utblås här? Har ju mina egna tankar kring detta men kul höra vad vad ni säger. Båda hålen sitter i samma modul.

mimåne
4/8/15, 10:02 AM
#166

Berätta! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
4/8/15, 12:02 PM
#167

Haha! Jo jag tror helt enkelt att insuget ska sitta vid det stora hålet som har ett galler och utblåset i det lilla hålet. Bara det att jag trodde insug och utblås brukade sitta längre ifrån varandra. Men jag har ju rätt dålig koll på akvarietekniska grejer…..

Annons:
mimåne
4/8/15, 9:36 PM
#168

Ja jag har ingen aning om vad denna akvarist har tänkt med! ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
4/8/15, 9:58 PM
#169

Näe… Killen hade haft 11 akvarier och verkar iofs veta sina saker. Kanske jag som inte förstår bara. Var min man som hämtade och han frågade inte hur det är tänkt.

Sarah E
4/25/15, 7:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#170

Det går oerhört sakta med mitt 112-litersprojekt. Inspirationen ligger på minimum just nu. Jag hade ju tänkt såga av ett par Lecablock och på så vis skapa utrymme för ytterfiltret men det krånglade så då gav jag upp sågandet. Men karet står lite på snedden i ett hörn nu så filtret kan stå bakom utan att det kommer att synas. Det får bli ett eheim Classic 2250 (tror jag det heter). I te alltför dyrt. Såhär ser det ut när det nu står på sin plats.

mimåne
4/25/15, 8:31 PM
#171

Det där kommer bli så mysigt. Jag har också ett sovrumsakvarium och där kan man ligga hur länge som helst :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
4/25/15, 8:52 PM
#172

Ja jag har stora förhoppningar om att det kommer bli mysigt :) Jag har haft lite otur med mina små corys tyvärr… Trots regelbundna vattenbyten, bra mat osv så har alla utom fyra dött ifrån mig :( Jättetrist och jg vet inte varför. Men nu har i alla fall inga dött på ett par veckor. Men tänker inte skaffa nya förrän 112:an är igång. Så får jag hoppas de klarar sig bättre då.

[Jens]
4/25/15, 9:00 PM
#173

Men så tråkigt med corysarna. Det kan ju ha varit något fel på dem. Det är konstigt att de inte har överlevt för de brukar vara väldigt tåliga fiskar.

Sarah E
4/25/15, 9:08 PM
#174

Det var några som var lite mörka i färgen och ev lite magra redan när jag köpte dem. Det såg jag inte i affären för de gick så många där i karet och jag fick vara glad att tjejen lyckades fånga några överhuvudtaget. Alla de lite mörka har dött. Kan ju ha varit nån parasit-skit eller nåt. Men de är lite känsliga, de små corysarna, enligt zoopet iaf.

Annons:
Sarah E
4/26/15, 3:34 PM
#175

Funderar över huruvida jag ska ha jord under sanden eller inte i 112-an. Tycker det har varit så bra i mitt 100-liters. Allt växer och frodas så fint och man behöver inte fixa med växtnäring.

mimåne
4/26/15, 6:58 PM
#176

Vad tråkigt att höra om dina corys Sarah E. Hur går det förresten med plantan du fick av mig?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
4/30/15, 6:10 PM
#177

Tusan, nu vill jag också ha akvarie i sovrummet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
4/30/15, 6:37 PM
#178

Jo men det är värt ett nattduksbord eller byrå 72mm!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
5/1/15, 11:50 AM
#179

Jo den trivs så bra så Mimåne! Nu är det ännu natt i akvariet men ska knäppa en bild så fort lamporna tänds. Haha ja 72mm, det ska nog bli nice bara jag kommer igång. Om du sätter igång direkt så får vi se vem som blir klar först ;)

Sarah E
5/1/15, 1:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Här är min fina röda tigerlotus. Den är dock mera grön med mörkröda fläckar nu när den bor hos mig. Antar det beror på belysningen. Men den växer! Åtminstone ett nytt blad ser jag :) Denna och min ozelot red är mina favoritväxter.

Sarah E
5/1/15, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#181

Det är en formlig djungel i mitt stora kar. Vallsineria-skogen tätnar och breder ut sig. Och den enda större fläcken med sand utan växter är under roten. Övre halvan av bakgrunden är lurvig av tofsalger och finns också en del på roten. Samt lite gröna alger på rutorna och nån grön alg som påminner om skägglav till utseendet. Jag kanske borde oroa mig för algerna men det gör jag inte. Vattnet är klart och fint, ingen nitrit, fiskarna mår bra. Min inställning till det här akvariet har blivit "jag ska se hur länge ett kar kan bara vara med endast den nödvändiga skötseln" :) Att möblera om och fixa är alltför bökigt i den här baljan.

Annons:
Sarah E
5/1/15, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

Vä sida

Sarah E
5/1/15, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

Hö sida

Sarah E
5/1/15, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#184

Min rotletartur resulterade i denna tjusiga pjäs. Ek är det. Tog en stund att skrapa bort bark och annat löst. Nu kokar den på spisen. Hoppas förresten att ek funkar i akvarium. Vet bara att barrträd är ajabaja.

Lillyrod
5/1/15, 5:39 PM
#185

Ek är bra. Det håller minst lika länge som mangrove. På Visingsö växer ekarna sig ordentligt stora. De planterades för flera hundra år sedan för att bli virke till stora båtar. Lite ot men de håller alltså bra i vatten ; )

[Jens]
5/1/15, 5:40 PM
#186

Hur stor är den ? längd?

Jag skulle kunna hitta massa fina saker men jag har ingen möjlighet att koka dem för de som jag ser som fina är över 1 meter långa.

Lillyrod
5/1/15, 5:43 PM
#187

Jag kokar inte mina rötter/grenar. Lägger dem i blöt i hett vatten som jag byter flera gånger om dagen i några dagar sen i med dem i karet. Än så länge har det funkat bra.

[Jens]
5/1/15, 5:51 PM
#188

Okej… tål att tänka på men jag gillar mangrove så mycket så om jag skulle ge mig på de svenska skogarnas övergivna rötter så måste jag göra om en hel del i karet.

Annons:
Lillyrod
5/1/15, 5:52 PM
#189

Det går att blanda Jens : )

[Jens]
5/1/15, 5:55 PM
#190

Tror du det Lillyrod? Ska tänka på det.

Förlåt Sarah E om jag klampar in med mina frågor. Hoppas det inte gjorde något?

mimåne
5/1/15, 7:43 PM
#191

Är jätteimponerad av ditt vackra vildvuxna akvarium! Verkligen superfint. Kul att tigerlotusen tar sig om än den blivit lite grön. Den kanske blir rödare igen när den kommer upp till ytan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
5/1/15, 8:07 PM
#192

#185 Puh! Tur. Tack Lillyrod :) Jag kokar den för att ta död på ev parasiter, svamp och annat läbbigt. # 186, 190 Den är nog mellan 40-50 cm lång och legat delvis nedsänkt i vattnet. Ingen fara alls Jens! Det är bara roligt :) # 191 tack Mimåne! Vad glad jag blir!

[Jens]
5/1/15, 8:17 PM
#193

Oj, var den så stor. Trodde jag inte. Tänka sig vad en bild kan luras. Hoppas det blir bra i ditt akvarium.

Sarah E
5/1/15, 8:20 PM
#194

Ja hoppas det. Hur är det nu med julas blästersand? Sköljas eller inte sköljas. Har hört både och. Jag kommer ju inte bli ledsen om jag slipper skölja den ;)

Lillyrod
5/1/15, 8:22 PM
#195

Inte skölja. Jag har den i alla mina kar och har inte sköljt den någon gång.

Annons:
[Jens]
5/1/15, 8:27 PM
#196

Inte skölja.. Ett tips.. ha en djuptallrik ovan sanden. häll vattnet sakta i djuptallriken så inte sanden yr.. håll på så att tag och sedan börjar du märka att du kan hälla fortare utan att sanden yr och på det viset så har du klart vatten!

Sarah E
5/1/15, 8:27 PM
#197

Wohooo! Precis vad jag hoppades :) imorgon ska här "hard-scapas" :D (eller ikväll om jag tröttnar på hockey)

mimåne
5/1/15, 8:33 PM
#198

Och jag vill se bilder då! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
5/1/15, 8:39 PM
#199

inte tröttnar du på hockey *host host* ;)

Sarah E
5/1/15, 8:45 PM
#200

Ja och inom loppet av några få minuter efter mitt förra inlägg så kan lilla jag inte bärga mig längre utan måste sätta igång. Och då leder ändå Sverige med 2-0 ;) Det får bli jordbotten. Gillar det.

Sarah E
5/1/15, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#201

Och här kommer lite bilder dårå.

Sarah E
5/1/15, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#202

Lyckades pilla in både insug och utblås bakom den lustiga btn-modulen. Ev kanske jag sätter insuget i mitten där det är glas hela vägen upp eller på vä kortsida. Inte riktigt bestämt mig.

Annons:
[Jens]
5/1/15, 8:55 PM
#203

Hahaha du är galen Sarah! =) Men det är så kul att följa ändå… Jordbotten har jag aldrig vågat mig på men jag vet att du har gjort det förr. Kommer inte detta jord upp till ytan så att säga. Ovanför gruset?

Sarah E
5/1/15, 8:59 PM
#204

Ett krux som jag inte tänkt på innan jag började montera ytterfiltret är att täcklocket bara har en öppning där insug/utblås kan få plats. Och det innebär att de hamnar på samma ställe liksom. Jag har alltså funderingar på att såga upp nåt hål så att jag kan ha insuget på annat ställe än utblåset. Skulle tro att det är mer optimalt egentligen.

[Jens]
5/1/15, 9:06 PM
#205

Men hur har du utsuget så att säga? Är det en strul som följer jämnt med sidan och blåser över till andra sidan och tillbaka där längst ner sitter insuget? Så har jag och det är inga problem alls, snarare perfekt skulle jag säga.

Sarah E
5/1/15, 9:32 PM
#206

Alltså insuget sitter ju nära botten och sen utblåset vid ytan ovanför så att säga. Tyvärr fanns inget sånt rör med många små hål utan vattnet kommer ut så att effekten blir väl samma som med innerfilter typ. Men man kanske kan köpa till ett strilrör?

[Jens]
5/1/15, 10:00 PM
#207

Det beror ju på vad du har för pump? Att få ett stril som sträcker sig mer på bredsidan är mer effektivt.

Sarah E
5/1/15, 10:09 PM
#208

Eheim eco pro 130.

[Jens]
5/1/15, 10:15 PM
#209

Känner igen 'rören' från mitt ytterfilter så det borde gå med en stril för det köpte jag extra till den jag har.

Annons:
mimåne
5/1/15, 10:20 PM
#210

Kul att du kom igång så snabbt! Jordbotten är intressant tycker jag, men jag har själv aldrig vågat pröva på det. Jag har en tendens att plantera om och greja mycket och är rädd att jag skulle röra upp jord. Tycker du det är svårplanterat?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
5/1/15, 10:23 PM
#211

#203 haha Jens! Missade ditt inlägg där. Jaså tycker du jag är galen? :) Det enda som ev kan orsaka att jord kommer upp är om man drar upp växter med långa rötter på ett oförsiktigt sätt. Svärdsplantor kan man inte dra upp ur en jordbotten t ex. Men vallisneria går bra och skott av cryptocoryne t ex. Nån enstaka gång har det hänt att jag fått med mig några smulor upp när jag rensat bort växter men då är det bara att suga upp med slang eller hävert. Sen kan man ju inte ha fiskar som gräver mycket. Min stora ancistrushane har grävt ut en grotta under en sten. Har ingen aning om han kommit ner till jorden men han trivs i sin håla så jag kommer inte göra nåt åt det så länge allt verkar bra i karet.

mimåne
5/1/15, 10:47 PM
#212

Kanske att jag vågar mig på det någon gång. Jag får göra ett test i en hink eller något och pröva plantera några gånger där… 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
5/1/15, 10:52 PM
#213

#209 å vad bra! Då ska jag fixa det :) #210 nej inte svårplanterat. Jag använder pincett. Sticker ner, öppnar pincetten i sanden och ruckar lite på den så sanden sluter sig kring växten pch sen drar jag försiktigt upp pincetten.

Sarah E
5/1/15, 10:56 PM
#214

Ja klart du ska testa. Jag tycker det är så nice att slippa hålla på med gödning. Och man måste ju inte ha Low tech heller om man inte vill. Jag har ju bara nån light-variant av Walstad i mitt stora kar t ex.

Sarah E
5/2/15, 11:02 AM
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: