Din favoritfisk?
Jag älskar kampfiskar och kuhliålar,för att de har intressanta färger och beteende :)
Edit: Slöjstjärtar är också en av mina favosar, glömde dom :P
Vilken är din favoritfisk och varför?
Rolig tråd!🙂
Jag gillar kampfiskar och slöjstjärtar eftersom båda fiskarterna har sådana charmiga utseenden och stora personligheter!
Jag är mest förtjust i blåguramin, de brukar ha en bra och positiv attityd som yngre och den brukar hålla i sig även när de blir äldre och genom det så kan de lätt lyfta fram resten av akvariet. :P
Dessutom så finns det ju flera färgvarianter så man kan få lite färgkombo på det. :)
Älskar slöjstjärtar! Så fina och charmiga med mycket personlighet. Utseeendemässigt tycker jag att många fiskar är fina.. alldeles för många, så dom tänker jag inte rada upp 😃
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Just nu praktbotian! Skulle helst av allt vilja ha ett 500l kar (elller någonting i den stilen) med ett stim praktbotior, älskar beteendet dom har :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Och jag kan omöjligt säga en😊
Ej i ordning:
- Kampfisk-hanar
- Guppy (både endler och slöj)
- Dvärg/microrasbora.
- Räknas räkor? blivit väldigt intresserad av dessa djur.
- Pseudomugil gertrudae (& en annan som heter nåt annat men som ser ungefär lika ut)
Jag planerar att göra om mitt akvarium till ett kar med ottos, räkor & nån liten rasbora &/eller endlers.
#5 Räkor får också vara med ;)
betta splendens är min favorit fisk.
Absolut vackrast tycker jag att mosaik och pygmégurami är. Annars är jag lite allmänt förtjust i Gurami av alla de slag men även regnbågsfiskar, malar, rasboror, stänktetror och Guppy är storfavoriter.
Gurami är personliga fiskar med mycket charm och skönhet.
Regnbågsfiskar är aktiva och färgsprakande.
Malar är buffliga härliga kufar och riktiga personligheter.
Stänktetrorför de är vackra och intressanta.
Rasboror är vackra och bara så trevliga att ha som stiminslag i ett akvarium, snällare än tetror och stimmigare än de flesta tetraarter.
Guppy naturligtvis för de finns i alla färger och modeller och ynglen är så söta.😉
Guppys definitivt. Här haft dem länge och tröttnar aldrig ^^ otroligt roligt att se vilka färger yngel kommer få och att titta på dem simma omkring.
För mig äger neontetran förstaplatsen med hästlängder allt annat kommer i andra hand. Varför jag gillar den mest är för att den är naturlig men ändå färgstark.
Jag kan inte heller säga bara en…
Men dessa är dom som är mina favoriter:
- Guppy, för att dom ynglar mycket och har fina färger.
- Praktbotia, för att dom är fina och har ett roligt beteende
- Ancistrusmalar, vet inte varför jag gillar dom, bara gör det🙂
- Mosaikgurami, för att dom är väldigt fina och är lugna/snälla
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Puttar upp den här tråden då jag tyckte det var en kul idé! Min favorit är nog glasmalar just nu, de är så lugna, de är alltid (iaf mina) längst fram i karet och jag gillar deras annorlunda utséende. Sent mina Svärdbärare fina också, men jag har inte haft dem så länge ;)
/Sofia
Och jag gillar corydoras! Sterbai är nog min favorit.
Jag är även förtjust i mindre ciklidarter men har svårt att välja någon specifik art..
Medarbetare på akvariefisk ifokus
åh och jag verkligen ÄLSKAR mina papegojor! men sen är ju alla mina malar på stark andra plats oh och mina älskade malawis inte heller att förglömma =D
Kuhliålar- för de är roliga att leta efter och intressanta!
Platy- För de finns i många färger och det är roligt med yngel:)
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Jag älskar - kan man säga så om fiskar - mina kuhlisar. De är en av mina favoriter! Små rackare som får ett frispel titt som tätt, och far runt som skållade troll. Dessutom är de ruggigt söta med sina "morrhår" 😉
Åsså Sixten, min Kampfisk! Han som stått ut med både det ena och det andra under sin sjukdomstid. Trots tuff behandling verkar han fortfarande ha förtroende för mig. Jag bugar mig ödmjukt!
Kampfisk och Fjärilsciklid :)
Kulfiskar (Tetraodon biocellatus) är för jäkla coola :) Fyrkantiga coolingar som simmar runt, riktigt roliga när de jagar snäckor o äter.
Rosentetror! Inte många fiskar som slår en riktigt mörkröd Rosentetra med rejält utväxta fenor i skönhet. Utspända som små röda segel när de stajlar för varandra. Det ser ut som att de dansar. Och så är de nyfikna och livliga.
Också mycket förtjust i mina mosaikguramis. De har verkligen stil! Vackra och rör sig med värdighet. Är också nyfikna och orädda.
Jag har ju inte så mkt erfarenhet själv av olika fiskar, så jag måste ju säga Guramis 🙂
Åh lyckost m4rkus93 dem är ju jättefina! Men jag har hört att de är svårhållna och väldigt dyra…
Stora rejäla sydamerikanska ciklider är nog det roligaste och finaste att ha enligt mitt tycke. :)
Slöjstjärtar. De har så mycket personlighet, och är roliga att ha att göra med!
Min absoluta favorit är och kommer alltid att vara Hypancistrus zebra :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Allt som slutar med "gurami". Har dvärg, guldhonung, lakrits och choklader i mina olika kar. Funderar på om inte guldhonungarna ska få sällskap av lite rubiner också. Världens snuttigaste fiskar.
#25 inte vad jag märkt ;) och ja dyra e dom allt ;)
min favorit är barber av alla dess slag. Absoluta favoriten är odessabarber, delvis på grund av att de är den enda fisk jag kommit i kontakt med som äter cyano haha!
dessutom har de trevliga personligheter och vackra :)
Får man komma med en till favvo? Dvärgkulfisk! De är roliga, har egen personlighet. Så fort man kommer in i rummet är de framme och kikar. Som små hundar.

corydoras och scalarer är mina favoriter :)
florida gar för mina har sjukt bra personligheter.
Rödmunstetror och räkor ligger först just nu men byter säkert om någon månad igen ;)
Gillar att rödmunstetran stimmar bra, är snälla mot växter och ser allmänt bra ut, räkor är mest för att man kan nästan som leka med dom när man tar ner handen för att fixa i akvariet.
Frontosor och scalarer! Frontosorna är så sjukt fina fiskar med sin randiga färg och scalarerna är så sjukt sociala! Mina scalarer kan jag bokstavligt talat klappa utan att de flyr.