Elak palettciklid...
Jag har ett 112l, igår inhandlade jag ett palettciklidpar men honan jagar de andra fiskarna och biter dom, framförallt så är vår kampfiskhane utsatt, inatt så har hon förstört hans fenor endel, är det bara gnabb innan dom bott in sig? Kommer hans fenor att växa och bli fina igen eller är trasigt trasigt? Är så ledsen…
Jag har haft såna förut och dom var jättesnälla, jag blev så besviken nu.
Av det jag har stött på så är palettciklider ganska revirhävdande, dessutom är det inte smart alls att palettciklider med Kampfisk.
Har du några andra fiskar? Och har du något mindre akvarium som kampfisken kan bo i?

Nä, jag har bara det här… Jag blir så trött man ska tydligen läsa, läa, läsa innan man köper någon fisk, för man kan helt tydligt inte prata med säljaren… Jag har 2molly, 3guppy och 2dvärggurami, och kampen då. Nu bor den elaka paletten i en yngellåda som flyter, jag får väl gå tillbaka med den… Tror ni fenorna hämtar sig på kampfisken?
jag har haft kampisar i flera år, och talat nu enbart om mina egna erfarenheter
personligen tycker jag inte att man skall blanda ciklider alls med typ sällskapsfiskar pga revirhävdande
mina kampfiskhanar har fått sina fenor trasade av honor ganska illa ibland men dom har alltid växt ut igen
Jag hade en kampfiskhona i mitt sällskapsakvarium och det fungerade fram tills att paletterna fick yngel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ger man bra mat så ska fenorna växa tillbaka, har haft många kampfiskar som har sett fördjävliga ut efter lek men efter någon/några mån så är fenorna helt återställda.
Fiskar är inte "elaka", det är deras natur att skydda sitt revir och sina ungar.
Och ja, det är jättebra att läsa på mycket innan man handlar.
Butiken vill bara sälja, och de flesta bakom disken vet inte särskilt mycket.
En bra butik har t o m en akvariebok att läsa i liggande på disken. Åtminstone min butik har flera sådana. Då behöver det inte bli fel.
Kampfiskens fenor växer säkert ut om han får vara ifred.
Detta är mina erfarenheter.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle inte komma på tanken att blanda Palettciklid med Kampfisk. Har palettciklider själv och de har haft ihjäl ett gäng oskyldiga fiskar redan.
Fenorna växer nog ut men inte säkert att de blir lika vackra som förut. Har inga erfarenheter av Kampfisk själv men andra fiskar som blivit fenbitna har fått återställda fenor men inte lika fina i färg.
Mvh Ellenfyrkant
Peletterna var väldit fredliga och fungerade bra med alla fiskarna INNAN de fick yngel… Jag kan se skillnad på modern och fader på vilka fiskar de agar bort i första hand. Hanen jagar pansarmalen mycket och honan jagar mest svärdbärarna.
Nu håller jag på att starta upp mitt lilla akvarium, men det tar ju ett litet tag även om jag använder vattenberedningsmedel…
Hej Min Palettciklid attackerar mina andra fiskar hela tid en min mal har blivit skadad Vad ska jag göra
Hej Min Palettciklid attackerar mina andra fiskar hela tid en min mal har blivit skadad Vad ska jag göra
Och en håller på att dö

Palettciklider är revirhävdande och kan anfalla och döda andra fiskar. Vad har du för fiskar? Hur många fiskar av varje sort har du? Hur stort är ditt akvarium?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Jag har 6 silverhajar 2 mal 2 prickiga pansarfiskar 1 kulfisk Och akvariet är 180 l
Jag har 6 silverhajar 2 mal 2 prickiga pansarfiskar 1 kulfisk Och akvariet är 180 l
Hur funkar din kula med övriga fiskar?
Det funkar bra
Men vad ska jag göra med cikliderna
Det står på artbeskrivningarna att paletter kan gå i 80 liter, jag håller inte riktigt med om det …Jo om det endast är paret som bor i akvariumet. De är fredliga ja, men när de leker så blir de fruktansvärt revirhävdande och tenderar att ta över hela akvariumet. Därför tycker jag att om man vill ha Paletter med andra fiskar, så skall man ha ett hyfsat stort akvarium (400 liter eller liknande)
Mitt par bodde från början i Scalareakvariumet som är 375 liter, det fungerade bra, tills paletterna lekte. De tog över hela akvariumet, och mina stackars scalarer stod och flämtade i ett hörn av akvariumet, allihopa (Nu pratar vi alltså fullvuxna scalarer några av dem)
Jag blev tvungen att flytta Palettparet till 720 litern, och där går de än idag, det fungerar betydligt bättre, fast de är rätt hetsiga mot de övriga fiskarna, speciellt om de har rom eller yngel
Men vad ska jag göra vill inte att nån fisk dör
Vore jag dig, så skulle jag lämna tillbaka Paletterna och kanske byta dem mot en lugnare ciklid eller annan fisk, som passar i ditt 112 liters. Det finns några att välja på. Eller också begär du att få pengarna tillbaka.
#9 det tar inte ett tag att få igång ett kar om du bara ska lägga i en fisk, vattenberedningsmederl hjälper inte till att få igång cykeln, dock gör bakteriekultur det.
men om du bara ska ha i tex en Kampfisk så kan du lägga i den direkt eftersom ingenting i ett nystartat akvarium kommer igång förrän du lagt i fisk, finns alltså ingen poäng med att låta ett vanligt sötvattenkar stå flera dagar eller veckor..=)
Ok Tack för all hjälp

#25 Pssst! Den kommentaren skrevs år 2011.😎
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
😂
hahaha oj ;)
det är ju midsommardagen trots allt ;)