Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1039 ggr
Ankah
0

35-literskaret

Startade ett 35-literskar för ett par veckor sedan (EHEIM AquaStyle) från början tänkt som räkkar med kanske några galaxies i. Än så länge bor där bara 2amanos och fyra posthorn. Jag har nu naturligtvis planterat karet fullt av Anubias (och det är så snyggt att jag inte vill göra om det) innan jag fick höra att räkor kan må dåligt av Anubias…så nu får detta bli ett litet fiskkar istället (och så ''måste'' jag väl starta ytterligare ett litet kar för räkor…). Jag är lite såld på guramis och funderar lite på Honungsgurami till 35-literskaret, eller tror ni att det blir för litet? Känns som en ganska stor fisk för den lilla ytan men fick det föreslaget i zooaffären (akvarienördig kille som verkligen gillar fiskar och ofta annars avråder en från grejer även omdet betyder att han missar att sälja). Eller har ni andra förslag på snälla, fina fiskar för ett kar i den storleken?

[Seaside]
0

Nu blev jag nyfiken - vad är det med Anubias som räkor är/kan vara känsliga mot?

Ankah
0

De släpper tydligen ut något antisvampmedel som räkorna är känsliga för. Detta fick jag veta av akvariekillen ifråga, inte av klåparna som sålde mig anubiasen… Jag har lite anubias i ''stora'' karet(63 l) också och räkorna där verkar må bra (får räklingar och så) så jag trodde ju det skulle funka, men…

[Seaside]
0

Ah, det hade jag faktiskt ingen aning om. Hade en del Anubias nana i karet där det bla bodde Amonoräkor förut, men det gick bra. Dock är de ju relativt stora och kanske mer tåliga på så sätt?

Tack i alla fall för informationen - kommer undvika Anubias i mitt kommande kar eftersom jag planerar att ha även räkor däri senare

Lilolizeit
2

Ang. anubias.. Det släpper väl bara ut det om man skulle bryta av ett blad eller liknande.?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Ankah
0

Jag vet inte så mycket mer än så, det kan väl absolut stämma som du säger. Jag vill inte ta några risker, bara…slippa massräkdöd.

Ellenor123
0

#4 Precis. Det KAN vara farligt gör räkor om man har anubias som man skär av stjälken på för t.ex omplantering eller ta skott osv.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

guppytjej
0

Tror pygmegurami är bättre än honungs i ett så litet kar

Lilolizeit
0

Dvärggurami har jag för mig, vill ha iaf 40liter. Däremot pygmegurami, chokladgurami eller lakritsgurami kan väl gå i så lite vatten om jag inte miss minner mig helt? 

En Kampfisk hane skulle också vara passande.

[Tinitusan]
0

va vad säger ni? jag som har anubis i mitt 56liters kar o precis lagt i 11 st svarta sakura =(

guppytjej
0

Det är om man bryter ett blad som det utsöndras saker som inte är så bra men sålänge bladen hålls hela så är det ingen fara.

LajvKrattan
0

http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=180368

De flesta i den här tråden tror att det rör sig om bekämpningsmedel snarare än gift från växten.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Ankah
0

Lakritsgurami har jag aldrig hört om, det får jag kolla upp. Dvärgar har jag redan men de bor i 63 liter och där ska de få stanna. Lilo - du vet inget om honungar?

Lilolizeit
0

Har för mig att honungsguramin vill ha 40 liter dessvärre. Lakritsguramin har jag bara sett bilder på, hittar inte allt för mycket info om dom men verkar vara en fin liten fisk men är dock känslig och borde gå i artakvarium.

jayr232
1

''

The anubias when broken release toxic substances to our prawns and we can have a little problem without realizing or knowing a priori which may be due.

It appears that the sap of the Anubias contains oxalic acid, which is what causes toxicity to our prawns, but it has to be in high quantities, since in large aquariums with a volume of water but Anubia and break the leaves, should not be a problem.

Still, Anubias are not recommended for shrimp tanks.''

http://www.naturebrain.com/en/una-sola-categoria-animales-2/1257-anubias-and-shrimps

mimåne
0

#9 Du kan ju alltid flytta anubias plantorna till något av dina andra kar? :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ankah
0

Lakritsguramierna var riktigt läckra! Har en känsla av att de blir hopplösa att få tag i, bara, i staden akvariegudarna glömde - Göteborg. Får leta vidare efter gullig småfisk…

[Tinitusan]
0

fast om det är själva brytandet av blad o stam som är poblemet vågar jag inte ge mig på att försöka ta ut anubisen från min "rotvägg" utan att först ta ut räkorna, vilket i sig skulle vara näst intill omöjligt projekt då det finns miljoner gömställen i väggen =/

i så fall får man göra det till snäppet större projekt o i så fall tömma akvariet sakta så räkorna tvingas ner på botten, ta ut dem, flytta alt ta bort anubisen, o sen fylla igen..

vad ska man sen plantera på väggen, några förslag? mossa kanske i så fall..

m4rkus93
0

Om du ska ha en Gurami tycker jag pygmégurami. Har själv några ;)

Ankah
0

Var och hängde lite i zooaffären igår - och då har han pygmégurami hemma! Hur många vill de vara för att må bra och hur många är det lämpligt att ha i ett så litet kar (35 l)? I övrigt bor där ju bara snäckor och ett par amanos så de blir första fiskliga invånarna.

Ellenor123
1

#19 Uppfattar det som att man kan ha ett par, hane och hona. Eftersom det står att man måste ha 80 liter för att hålla flera par i artbeskrivningen.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

jayr232
0

Glosso is a good and easy carpeting plant :) Akvarieplantor.se have them for very cheap with more purchase

[Udoon]
0

jag har en liten anubias nana i mitt 45L, hur orolig behöver jag vara för räkornas skull?🤐

[Tinitusan]
0

jag personligen har bestämt mig för att låta min anubias sitta kvar på min rotvägg, man kan ju ha i åtanke att inte gå dit o knäcka av dem o greja, efter att ha googlat tror jag faktiskt mer på ideen att det har rört sig om ngn typ av besprutning.