Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 15713 ggr
KnasigaEllinor
6

Frågor om nanoakvarium?

Hej! Efter att ha snubblat in här på akvariefisk av en slump så blev man lite sugen på akvarium igen, (skulle dock klassa mig själv som nybörjare då jag inte var den mest ambitiösa fiskägaren förut)

Dock har jag egentligen inte plats, och min sambo är inte så galen i tanken av akvarium, vi har båda alltid sagt att det är lite för mycket jobb.

Jag trodde att man inte fick ha akvarium under 40liter eller nåt sånt, men så pratar ni om nanoakvarium? vad kan man ha i dessa? Är det svårare eller lättare  att ha ett nanoakvarium än t.ex. ett akvarium på ca 50 liter?

Om man t.ex. vill resa bort, hur länge kan ett akvarium klara sig utan uppsikt? Är det svårt att hålla vattenkvalitén rätt i ett akvarium?
Vet när jag hade mitt tror jag att jag hade världens tur, för jag var lat och ouppmärksam men akvariet var alltid jättefint och såg jätterent ut.

Mest nyfiken, men tacksam för svar!

inthegame
2

Egentligen är det lättare med större akvarium än med små:) Det är lättare att få bra vattenkvalié.
Men har man inte plats så är det inget att göra:)
I ett t.ex 20 liters akvarium kan du ha räkor och/eller snäckor eller en kampfisk och i 50 liter rasboror, levnadsfödare m.m.
Kom ihåg: mycket växter!!

Om man t.ex. vill resa bort, hur länge kan ett akvarium klara sig utan uppsikt? 1 vecka brukar mitt 54 klara sig, men bäst är det om någon kan mata och fixa lite.:)

Är det svårt att hålla vattenkvalitén rätt i ett akvarium? Läs ovan:)
Lycka till!!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

[tlundegard]
0

Vill du ha ett mer självgående akvarium så kan du ju läsa in dig lite på walstad eller annan typ av low-tech. Walstad är ett akvarium där man lägger jord under bottensubstratet. Växterna får lättare att trivas och får man det att fungera så behöver man bara byta vatten då och då, kan ju vara bra om du vill resa bort ibland :) Fiskar kan (vad jag fick höra när jag frågade) klara sig utan mat i iallafall 2 veckor, sedan så finns det även olika former av foderautomater. Finns nog andra alternativ också. I ett 30 liters kan man bland annat ha Kampfisk, killis (finns några enkla men väldigt vackra sorter) och olika sorters rasboror. Jag skulle nog inte satsa på mindre än 30 liter som första akvarium då mindre akvarium kan vara ganska krångliga när det gäller vattenkvalitén. Dessutom så finns det inte så många olika fisksorter att välja mellan som går att ha i den volymen. Vill du enbart ha snäckor så funkar det såklart även med 20 liter eller mindre :)

KnasigaEllinor
5

räkor och snäckor verkar ju riktigt spännande, hur är de jämfört med fiskar? vad äter de?

Hade gärna haft en förenklad kort lista på olika räkor och snäckor man kan ha, kan man ha både räkor och snäckor?
och kommer man skaffa några få och plötsligt ha massor eller kan man undvika ett överflöd av djur? vill inte få massa "bebisar"

Om jag skulle skaffa ett 20 liters, hur många räkor/snäckor skulle man kunna ha? Det finns ingen "fisk" som klarar sån liten yta? (bara nyfiken)

hur ofta bör man kolla vattenkvalitén och hur gör man detta?
när jag var ung och lat kollade jag aldrig något med vattnet, visste inte att det var något man kunde/skulle göra.

och så klart den tråkiga frågan; hur ofta behöver man göra rent?

KnasigaEllinor
0

oj såg andra svaret efter jag skrev mitt!

vad för mått har ett 30 liters akvarium? får det plats "i hörnan av ett skrivbord"?

inthegame
1

Räkor och snäckor äter kokta grönsaker speciell mat m.m.
De är roliga och intressanta.
Du kan börja med 2-3 snäckor och 10 räkor. När de förökar sig kan man bara sälja några.

Räkor:
Körsbärsräkor- lättskötta och tacksamma.
Blue/White Pearl- lättskötta och tacksamma.
Crystal red/black- lite mer svårskötta.

Snäckor:
Red Onion snäcka
Zebrasnäcka
Posthornssnäckor- förökar sig VÄLDIGT snabbt

Fiskar:
Galaxyrasbora
Platy
Guppy
Otocinclus
Kuhliål
Pansarmalar

Vattenkvalitén kollar man med dropptest:)
Städa ska du göra 1-2 ggr i veckan beroende på hur stort akvarie du skaffar.

KnasigaEllinor
1

Tack för den fina listan :) ska kolla närmare på allt och se vad som känns mest intressant!
Dock återstår det att se om jag faktiskt skaffar ett akvarium eller inte, behöver hitta plats

KnasigaEllinor
0

åh, kan man ha Guppy fiskar i ett 30liters akvarium? de är ju så fina, minns att jag hade några förr.

Lrrr
0

Håller med om det inthegame skrev. Kan även rekommendera snäckan Anentome Helena, snygga, aktiva och roliga att titta på, de äter dock andra snäckor (om de inte är stora). Finns det inte snäckor så hittar de mat ändå. De förökar sig långsamt så man får ingen explosion. 

Går räkorna tillsammans med fiskar så behöver man inte ge räkorna nått speciellt, men kan va kul att se dom festa på en kokt ärta eller ett torkat eklöv.

Guppy kan du ha i 30liter, men nöj dig då med 3 (1 hanne, 2 honor) dock ska man veta att de fullständigt sprutar ur sig yngel så då bör man ha någonstans att göra av dem.

guppytjej
2

Eller så har man bara hanar så slipper man yngelproblemet.

KnasigaEllinor
0

om man har tre guppys, (är det stor skillnad på kön?)
kan man också ha snäckor ELLER räkor? Eller blir det för mycket?

Ursäkta om jag ställer alldeles för många frågor, eller ställer dumma frågor, om ni har några lästips kan ni gärna länka. Vet bara inte riktigt vad man ska googla på för att få bästa svar :)

inthegame
2

Tre guppyhannar och några räkor/snäckor går OM du byter vatten regelbundet, testar vattnet och förbreder dig för lite pyssel och jobb med akvriet.

Dag 1. Skaffa akvariet+ MYCKET växter
Dag 2 Vänta
Dag 3 vänta
Dag 4 vänta
Dag 5 skaffa 2-4 snäckor
Dag 6 vänta
Dag 7 vänta
Dag 8 vänta
Dag 9 Skaffa 3 guppyhanar, mata inte!
Dag 10 Mata

Eller:
Dag 1 Skaffa akvariet+ MYCKET växter
Dag 2 Vänta
Dag 3 Vänta
Dag 4 Vänta
Dag 5 Vänta
Dag 6 Vänta
Dag 7 Vänta
Dag 8 Vänta
Dag 9 Vänta
Dag 10 Skaffa 5 räkor 
Dag 11 Vänta
Dag 12 Vänta
Dag 13 Vänta
Dag 14 Vänta
Dag 15 Skaffa 2-3 Guppyhannar

KnasigaEllinor
0

Tack :) uppskattar de riktigt tydliga instruktionerna, haha, det underlättar i beslutstagandet för mig. 

Om jag beslutar mig för att skaffa ett akvarium (lutar verkligen åt det just nu, men måste först skaffa nytt skrivbord och fixa plats, så det dröjer)
kommer jag säkert tillbaka med massa nya frågor, om t. ex. växter och hur man ser till att hålla vattnet i ordning, om inte jag hittar någon artikel eller nåt om sånt. :)

alfred.
2

#5 Otoclinus, pansarmal och Kuhliålar kan inte gå i 30 l:)

inthegame
0

#13 Nej, då menade jag i 50 liter:)
#12 Ingen orsak, bara kul att hjälpa till:)
Jag hjälper dig gärna med fler frågor;) Och ännu en gång, Lycka till!!

alfred.
0

#14 pansarmalar passar ändå inte i 50 liter men de andra funkar perfekt:)

inthegame
0

Nej, vad dum jag är! Tack för påminnelse!:)

KnasigaEllinor
0

Jag har lite svårt att hitta information om räkor, finns det någon bra artikel på nätet om t ex Körsbärsräkor eller blue/white pearl? Vill gärna veta hur länge de lever, vad de äter, om det finns någon annan intressant information om dem. Också kanske bra att veta om de förökar sig mycket och sånt,

inthegame
3

Redbee.se!! :)

Lrrr
1

Har du inte konstiga värden på ditt kranvatten så ser jag ingen anledning att vänta mer än någon dag med att ha i antingen fiskarna eller räkorna, dock inte båda på en gång.

Skulle du köra bakteriekultur t.ex. och inte har något levande i så är det bortkastat, de goda bakterierna behöver nått att bita i.

Mata dock inte första dagen, och sedan max varannan dag den första tiden och då ganska lite (ta en nypa mat som du tycker ser lite ut, ge fiskarna hälften av det). Guppys klarar sig runt 14 dagar utan mat så du behöver inte vara rädd för att svälta dem.

inthegame
1

Dock är räkor väldigt känsliga för dålig vattenkvalitet så jag rekommenderar fortfarande att vänta. Och du får !aldrig! Släppa i guppys och räkor samtidigt!! Guppys är sönderavlade och även de känsliga.

Lrrr
1

Fast vad är det man väntar på? Bakteriefloran och "kretsloppet" sätter inte igång utan några invånare som skräpar ner.

Guide från zoopet.com:

"För att ett akvarium skall vara en bra miljö för fiskarna måste det finnas en biologisk balans i akvariet. En sådan uppstår inte ur tomma intet utan för det behövs det några fiskar som äter och avger avföring. Därför bör man redan från starten ha ett fåtal fiskar i akvariet."

När jag startar ett nytt akvarium så låter jag det stå 1-2 dagar (för att se att tekniken funkar som det ska) innan jag introducerar ett fåtal inkörare. (Har gjort detta med både guppys och körsbär utan dödsfall).

Givetvis bör man kolla ph och KH i sitt kranvatten (kolla med kommunen, annars skaffa dropptester, stickor är skit). Är man orolig för att det är höga halter av ex. klor eller koppar (som räkor inte gillar) så finns det utmärkta vattenberedningsmedel att använda.

KnasigaEllinor
0

snabb fråga då, vad är KH?

Sen kom jag och tänka på kampfiskar igår när jag låg och försökte somna, vad är det minsta en kampfiskhane kan bo i för akvarium?, och mår de bäst av att vara helt själv eller kan man kombinera dem med någon mer fisk/räka/snäcka?

Tappade lite lusten på snäckor dock när jag läste runt i forumet här igår och alla sorter antingen förökar sig massor, behöver äta andra snäckor, eller lägger jobbiga ägg överallt.

alfred.
0

KH är karbonat hårdhet och det är vattnets hårdhet om man har lågt kh så har man mjukt vatten och vattnet har mycket buffrings förmåga som gör att ph kan falla väldigt snabbt:)

Jag skulle säga minst 30 l men 20 l är det absolut minsta och att dem bor själva eller ev med några snäckor eller räkor men det ät tyvärr risk att dem blir uppätna men det är olika mellan olika individer:)

#21 man väntar på att eventuellt klor och andra metaller ska avdunsta:)

#16 inga provlem😉

#18 och 20 håller med dig:)

Emmieline
0

kapar lite

måste man ha djur i akvariumet? vill bara ha vatten växter helst. men om det inte går utan så får ja väl ha fiskar oxå=)

vill köpa till 10l

inthegame
0

#24 Nää, nee det tror jag inte man behöver:)

KnasigaEllinor
0

Så vad är bättre; ca 30liters akvarium med guppys och räkor, eller samma storlek men med en kampfiskhane och räkor?

eller känns dessa idéer rätt lika?

inthegame
0

Med MASSA växter mossor och gömställen KAN det fungera med räkor och Kampfisk! Men guppys är bättre.
Jag rekommenderar fortfarande mitt schema, men det är såklart upp till andra vad de tycker. Själv köper jag mina räkor imorgon, och har bara fått tipset: vänta MINST 10 dagar innan man släpper i räkorna.
Gör som du känner helt enkelt:)