Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2580 ggr
Urhasten
1

Mina bästa fiskar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Genom tiderna har jag fått höra att det inte går att ha två Ancistrus i ett och samma akvarium som ligger under 100L. Jag köpte min första Ancistrus när jag startade mitt 60L kar för 2 år sedan och hon har överlevt sedan dess. Strax därefter köpte jag min andra hona. Båda var väl inte mer än 3 månader vid båda köpen. Idag lever de ihop i detta kar utan som helst problem och jag kan ana att de är riktigt goda vänner, aldrig tvister eller dylikt.

Jag har ett invånarantal som överstiger det jag någonsin haft innan, 5 Neontetror, 3 brons/svartrand längst kroppen som äter alger (minns inte namnet i skrivande stund) och en korsning samt snigelätande snäcka. Jag förstår att mitt kar är smockfullt, och det skär i hjärtat att de ska dela på denna yta tillsammans, men samtidigt har mitt kar aldrig gått så bra förut som det gör nu. 

Fiskar och växter blommar som aldrig förr och mina växter som aldrig slagit rot, skjuter skott överallt i karet. Det är fören nu som ingen fisk eller växt dör efter den andra. Det är som akvariet är i balans efter mycket knep och knåp.

Har ni varit med om liknande, där fakta verkar säga mot det som faktiskt händer i praktiken? 

Jag kan tänka mig att mina fiskar skulle må bättre i ett betydligt mycket större akvarium, men jag kan faktiskt säga att de redan verkar må bra som det är nu med. 

Framtida planer är att införskaffa ett 200L så att alla fiskar får den rum de egentligen kräver.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

farido13
0

Det brukar funka att ha ancistrusar ihop. men mest är det hanar som bråkar om revir. Jag hade 3 Ancistrus 2 honor och 1 hane och dom funkade kanon ihop

mejamylove
2

Ancistrus honor kan leva ihop utan problem… 

Inte ens 1 Ancistrus kan bo i ett 60 liters ännu mindre 2, inte pga att dom bråkar utan för att dom behöver mer utrymme att växa på :)

Dom två fiskarna med svart rand är förmodligen siamesisk algätare som också ska ha minst 100 liter.

Men kul att det funkar för dig och lycka till med framtida akvarieköp :)

[Jens]
8

Mja, jag tror säkert att det går att ha två Ancistrus i 60 L men det är inte bra som du säger själv även om du tror att de trivs. 

Hur ska man jämföra? Ja, man kan säga så här: Du bor med partner i en etta på 60 kvm. Självklart så går det att leva ett bra liv i lägenheten men om du hade haft 100 kvm så hade det genast varit lite enklare att leva. Eller hur? Tänk om två Ancistrus lever i 300 L så hade det varit ännu bättre. Det som skrivs t ex på zoopet är riktlinjer för det minsta antal volym och jag anser själv inte att en Ancistrus ska leva i ett 100 L kar.

Det är det sunda förnuftet som räknas. Om en Ancistrus är fullvuxen och tar fyra-fem tag så har den simmat igenom hela akvariet men om det hade varit en Guppy så hade den fått ta flera tag för att komma till andra sidan karet. Så därför anser jag att det är mycket olämpligt för två Ancistrus att leva i ett 60 L akvarium och rekommenderar starkt att flytta dem till ett större kar eller ge bort dem så att de får ett bättre liv.

Edit: såg nu att du ska skaffa dig ett 200 L akvarium. Toppen men gör det snarast! =)

Toxics
4

Du det där har jag också funderat på, en gammal bekant till mig hade ett 54 liters akvarutim med tre svärdbärare, minst 15 guppys, två Ancistrus malar, 8 platyn, och två ganska stora dvärgguramis. Och de fiskarna var så sjukt fina och friska och hon hade inte en död fisk på säkert ett par år.
I det andra karet hon hade som var något mindre hade hon också två guramis, 10 tetror, som var svartvita och trekantiga, vet inte vad sorten heter och så hade hon två guldfiskar och två Ancistrus och 7 eller 8 zebrafiskar.
 Det är egentligen underligt när man går rakt emot riktlinjerna och saker och ting blir bättre än vad de blir om man följer dem. 

det vet jag själv när jag först skaffade akvaruim och inte hade läst på riktlinjerna och det visade sig att jag bara hade gjort fel, så jag fick sälja mina fiskar och göra om och göra rätt. och sedan jag började följa råden här inne och de där förbannade riktlinjerna så dog varenda förbannade fisk jag hade. Och nu har jag räkor i mitt akvaruim och har bestämt att göra detta på ditt sätt och bara fråga om råd om jag absolut måste. Och de lever asbra och inte en enda räka har dött för mig. 

Man ska prova det man själv känner är bäst och inte lyssna så mycket på alla andra, för ibland har intuitionen rätt. Inte alla andra.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Jens]
3

Hmm, Toxics.

Det finns inga riktlinjer som gör att dina fiskar dör. Att ha ett minimikrav volymmässigt för fiskar skapar inte dödlighet bland fiskar utan det är snarare andra faktorer.

Anon
7

Jättekul att allt funkar bra men hur vet du att fiskarna mår bra då? Dom kan äta och vara aktiva utan att "må bra". Du hade ju kunnat överleva i en garderob men jag tror inte att du hade mått så bra. Ancistrus blir _för stora_ för ett så litet akvarium, och det finns ingenting man kan göra åt den saken. Och jag förstår inte hur man kan ge tips som "lita på dig själv" osv för fakta ÄR fakta oavsett vad ens intuition säger. Ancistrus ska ej vara i så små kar och inte siameserna heller. Man kan inte bara "lita på sig själv" och strunta i att skaffa sig fakta. Men visst, jag kan ju gå och köpa mig ett gäng hamstrar, strunta i att läsa på och istället lita på mig själv, så får vi se hur bra det går. :) Förlåt men jag blir riktigt irriterad alltså. Att veta om en fisk "mår bra" eller inte är i princip omöjligt för vi har ingen aning om hur fiskar upplever sin värld och därför är vårt uppdrag att ge dem en korrekt miljö. Det är nämligen det enda sättet vi har för att säkerställa att fiskarna trivs. Att ge dem en helt fel miljö är så otroligt oansvarigt eftersom vi som sagt aldrig till hundra procent kommer kunna avgöra om fiskarna trivs eller inte. Därför _ska_ man ge dem en korrekt miljö för då har man i alla fall gjort allt man kan för att få dem att trivas.

mejamylove
6

#4 Som vanligt så skyller du på alla andra och inte dig själv.

Toxics
5

7# Som vanligt? 

Ja men allt fungerade bra tills jag började övergöra precis allt och då gick de åt pipsvängen. 
Och jag säger inte att det är alla andras fel, det är mitt fel. Jag skulle ha litat mer på mig själv och inte lyssnat så supermycket på alla andra som jag gjorde. Det är ingen annans fel än mitt. Man får ju känna av situationen själv lite och inte bara hänga på alla andra.

Och jag säger inte att dessa levnadssituationer är bra för fiskarna, jag säger att det är KONSTIGT att de mår så pass bra som de gör eftersom det är så pass fel. 

6# man kan aldrig veta om fisken mår bra eller inte. 
Nähee, vad finns det då riktlinjer för? Klart att man kan veta om fisken mår dåligt, de syns ju på den precis som med alla andra djur. Om det nu var helt omöjligt att avgöra hur en fisk mår så hade inte riktlinjerna funnits för då kan de ju vara helt fel.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Anon
1

#8 fast hur beter sig en fisk som mår bra då? Bara för att den inte ligger i ett hörn med vita prick betyder det inte att den mår bra. Vissa fiskar leker t.ex när förhållandena blir dåliga eftersom de då vill sprida sin avkomma snabbt och min stackars ensamma pansarmal som levde flera år i mitt smutsiga akvarium jag hade när jag var 10, var rättså aktiv. Så nej vi kan aldrig veta med säkerhet hur de mår. De skulle kunna vara väldigt stressade av utrymmet men ändå simma aktivt. Sedan så lever de i tre år istället för tio och deras ägare tycker att de lever länge ;). Riktlinjerna som finns för de olika arterna är anpassade efter deras storlek, deras beteende och naturliga miljö.

Toxics
2

9# nej men det är det som är poängen man kan knappast argumentera varken för eller emot och ingen faktiskt vet. =) 

Och jag tycker att det är ganska orättvist att säga att riktlinjerna är till för att det ska anpassas till fiskens naturliga miljö, för ett akvarium (oberoende av storlek) är ändå riktigt taskigt om man jämför med deras naturliga miljö, ungefär som med fåglar.

Anon
0

#10 men om man nu inte vet, ska man inte göra det bästa man kan för att få fiskarna att må bra? Dvs åtminstone uppfylla storlekskraven för akvariet? Och om man ska säga sådär så kan man ju lika gärna ha ett gäng påfågelciklider i en tiolitershink eftersom akvarium ändå inte är naturligt? Ska man ha akvarium bör man åtminstone sträva efter att efterlikna fiskens naturliga miljö eftersom fiskar precis som andra djur har instinkter och beteenden de vill utöva.

Anon
1

Man har liksom ett val, antingen anstränger man sig för att låta fiskarna utöva naturliga beteenden i ett försök till en naturlig och trygg miljö eller så skiter man i det, vilket i mina ögon är oansvarigt.

[Jens]
1

Men nu svävar ni iväg tycker jag för riktlinjerna är satta för att fiskarna ska må bra i akvarium. Det som zoopet har är lite så kallade det sunda förnuftets riktlinjer och därmed inte de verkliga men i många fall mycket bra genomtänkt. Inte alla för vissa skulle jag sätta volymen ännu högre på vissa arter. Att jämföra och dra in hur de skulle leva i det vilda då får vi sluta helt enkelt att ha husdjur i hemmet.

CarlMH
5

Det skulle ju vara kul att höra en motivering varför just Ancistrus skulle behöva 100L, enligt min erfarenhet så är de inte speciellt aktiva simmare så att de skulle drabbas av "stunt growth" känns föga troligt.

Mina Ancistrus håller sig mest på botten eller stenar är väldigt sällan jag ser dem fri simma och i de fall jag sett det, är det väldigt korta spurter.

Sedan att de kan växa i olika takt beroende på volym har inte så mycket karets mått att göra utan mer vattenvärden.

Så jag vet inte vad som i en Ancistrus beteende som kräver 100L

Så varför enligt egen erfarenhet behöver en Ancistrus ett minimum av 100L? (Vill helst inte höra zoopet teoretiker)

Anon
1

#13 Det är väl det jag menar? Och jag anser att man inte kan försvara dålig djurhållning genom att säga att djurhållning ändå är så onaturligt. Man kan ändå välja att göra den så naturlig som möjligt. Till exempel genom att ha mycket gömställen för fiskar som lever i såna miljöer. Samma exempel gäller ju t.ex på hästar. Antingen låter man dem stå i en box 12 timmar om dygnet eller låter man dem gå i stora hagar med tillgång till ligghall. Nej, djurhållning är aldrig naturlig men man kan göra den så naturlig man kan.

Toxics
2

15# Men herregud, ingen har försvarat dålig djurhållning, och jag själv bedriver ingen dålig djurhållning. Jag har som sagt inte det karet kvar, men när jag hade det så följde jag alla jäkla riktlinjer till punkt ocg pricka medans det iallfall gick åt skogen. Så därför ställer jag mig frågan varför i hela friden det går så bra för dom som struntar blankt i riktlinjerna och gör som de vill.

Borde de inte vara tvärt om?

[Jens]
2

För att de är väldigt duktiga på att skita ner, alltså ge avföring. De är väldigt duktiga på att leta upp mat, äta mat och på så vis skita ner mycket och har man för lite mängd vatten så ökar risken för att vattnet blir dåligt därav orsaken till större volym och för att ge rum till sig själva och andra fiskar i karet.

CarlMH
0

#17 vet inte om du svarade mig, men ett större filter skulle kunna lösa problemet du tar upp med nedskitning och man kan ju inte utgå från att alla har små minimum filter heller, så om vi säger att man har tillräckliga filter för att ta hand om skiten, vilket då utesluter vattenvärden varför behöver då volymen eller går det bra med mindre då?

[Jens]
0

Inga filter är så pass effektiva för att ta bort all skit, isåfall skulle det vara ett väldans tjohej på vattnet :) Näe, jag tycker inte alls även om de inte kanske är så aktiva på dagen så är dom det på nätterna.

[Jens]
0

Jag glömde säga att jag har ett ytterfilter med stort kapacitet till mitt kar men visst får jag städa ändå men det beror naturligtvis inte bara på ancistrusarna utan på alla innevånarna.

CarlMH
1

#19 Du kan ju utan problem smaka dit ett ytterfilter i ett 50L kar, vet inte vad du har för ytterfilter men många varianter skapar inte så pass stor cirkulation, sedan verkar ju Ancistrus gilla att ligga i strömt vatten, alla fall mina de föredrar att ligga i bortre kanten av karen där det är tillräckligt strömt för att flytta gruset, jag har aldrig observerat på natten att det skulle vara speciellt fri simmande och kräva mycket utrymme har dock sett detta beteende hos gibbiceps

mejamylove
5

#8 Du skyllde på alla andra när du skulle göra den där saltdippen, ingen hade sagt åt dig att göra det, det var ett förslag som kom med en länk. Du skrev att alla dina yngel hade dött tack vare personerna här på iFokus - det är att skylla på andra. Och jo,  du skrev "tack vare".

Riktlinjerna är rekommenationer utefter hur fiskarna lever i naturen, Ancistrus - fisk som kan bli upp till 15 cm, behöver en rot att gnaga på, ej mindre än 100 liter för att den behöver plats att växa på och har ett stort revir som den gärna skyddar aggressivt. Självklart kan man inte ha flera tusen liter bara för att 1 Ancistrus ska bo som i det vilda. Men varför inreder vi våra akvarium med levande växter, rötter, sand/grus om vi inte vill att det ska efterlikna deras naturliga hem?

Fiskar har aldrig dött enbart pga stort utrymme. Två fel gör inte ett rätt.

Toxics
0

22# JA, tack vare tipsen av personerna här inne som JAG tog åt mig av. Vilket jag inte skulle ha gjort. 
Inte så jäkla bra heller när mina fiskar dog och inte själ bryr sig, även om det inte var de som tipsade migs fel, så hade jag iallfall haft massa med dåligt samvete om jag gav något ett tips som fick deras husdjur att dö. 

men det spelar ingen roll. Poängen är fortfarande att man ska lita på sin magkänsla också och inte bara gå efter vad alla andra säger.

[Jens]
2

Det bästa är att göra så att fiskarna har det så bra som möjligt och inte sträva efter minsta möjliga. Att riktlinjer finns är inte för inte utan för att göra det så bra som möjligt för djuren.

mejamylove
2

#23 Självklart ska man gå på egen självkänsla också(!) men vad gäller akvarium-storlek så är väl det bästa att kolla på vad majoriteten med kunskap säger? 

Om man är nybörjare med akvarium så ska man helst lyssna på vad fakta och erfarna personer säger, sen om man väljer att blankt strunta i det och göra precis som intuitionen säger, ja… be my guest!

Toxics
0

25# Precis vad jag menar, man ska följa magkänslan också. 

Jag följde alla riktlinjer och det fungerade inte. Så då gjorde jag mig av med akvariet, inte just bara för att alla fiskar dog, utan för att om ja inte kan sköta fiskarna på det sättet man ska utan att de dör så är jag hellre utan.

[Jens]
2

Toxics,

Använd inte riktlinjer som en orsak till det problem som uppstod utan det var faktorer som skapade problemet och det du kan ha fått är kanske fel rådgivning men det kan också ha varit för sent om det gällde sjukdomar och det kan ha också varit handhavandefel, många faktorer med andra ord och inte riktlinjer.

Anon
1

Toxics, jag har aldrig sagt att någon här inne plågar sina djur men däremot anser jag att dålig djurhållning är när man bortser från djurets naturliga behov. Vad ska man göra för att få djur att bli stressade och må dåligt? Jo, man fråntar dem möjligheten att få utlopp för sina instinkter. Och anledningen till att vissa lyckas med "felbebodda" akvarium medan andra misslyckas med perfekta akvarium, handlar enligt mig om tur och otur. Person Q med 3 slöjstjärtar och 4 Ancistrus i sitt 54-liters kanske har råkat få tag i friska fiskar medan person W med 5 platys i ett 250-liters kan ha fått dåligt odlad fisk. Men vad person Q inte vet är att dess fiskar egentligen ska leva i 8 år (vet ej kan inget om livslängd på ovan nämnda fiskar), men hemma hos Q dör de efter tre år pga stress. 3 år är ju en rätt lång tid men jag tror många glömmer att många fiskar egentligen kan leva mycket längre. Därför kan dessa "felbebodda" akvarium verka som bra hem för fiskarna fast det egentlignen inte alls är så.

[VSK]
2

Bara inse att ett kar på 10 kubik är för litet det med om man skall eftersträva verkligheten.

Jag är ganska ny inom detta, men jag tycker man ser ganska bra om en fisk trivs eller inte.

För mig är det en jäkla skillnad om fiskarna simmar omkring typ överallt i karet eller om de hela tiden simmar mot en ruta och vill vidare.

Jag läser akvarieböcker, läser på forum, tips på massor med sidor på nätet och det har jag som måttstock. Sedan så får jag ju anpassa mitt akvarieliv till den utrustning jag har så gott jag kan.

Just nu så har jag två kar. Ett ca 60 och ett 200. 60 tänkte jag stänga ned då jag fick 200, men beslutade mig för att ha 60 igång för att odla min egen fisk samt växter till 200.

Jag börjar lätt (och säkert) med guppys. De är stryktåliga samt lätta att få  tag på om man behöver nån.

I lilla karet simmar guppys samt två Ancistrus. När malarna blir större eller mer aktiva så åker de ned i 200 eller så ger jag bort de till en kompis med större kar än mitt största.

Jag lägger ned minst 30 min per dag enbart genom att studera mina fiskars beteende. 

Summa summarum: Oavsett djurart i karet så behövs det kunskap. Kunskapen får man enklast och snabbast genom att vara aktiv och nyfiken. (det är ju dumt att uppfinna hjulet två ggr, eller hur).

Sedan så får man spä på med sunt förnuft. Oavsett inläst kunskap, så är alla kar mer eller mindre olika förutsättningar, och där så får man helt enkelt använda sunt förnuft.

Dock så skall man ju aldrig chansa då vi pratar om levande djur.

Personligen så tycker inte jag att det finns "ja men jag visste ju inte" då vi alla här har tillgång till tex Google. För att inte tala om detta utmärka forum ☝️

För egen del så har jag planer på att bygga om mitt 200 dels för att det kommer bli så mkt snyggare, dels för att jag så småningom vill byta fiskart. 

Men innan jag ens funderar på ny art så vill jag vara säker på att karet står på rätt ställe i vardagsrummet. Tänkte på sol och ventilation. Just nu så har jag en liten skvätt eftermiddagssol, men sommaren får utvisa om det står på rätt ställe eller ej.

Simma lugnt 🦸‍♂️

emmej62
0

jag börjar fundera på vad det igentligen är för Riktlinjer som Toxics har följt. vissa riktlinjer är bra medan vissa är mycket dåliga😉

Toxics
0

Jo fast det går inte att bortse ifrån att sedan jag slutafr fråga om råd här så har allt gått bra. När jag började lita mer på människor i min omgivning och min egen magkänsla så gick drt fruktansvärt mycket bättre. Det är sådan påtaglig skillnad att det går att ta miste om det. Och de råden jag fick här, var ju alla dessa förbannade riktlinjer som ska vara hutlöst bra mot fiskarna. Och för mig lät de logiskt, låter fortfarande logiskt att man kollar på diverse djursidor om man är osäker så ingen av oss har gjort fel. Jag litar bara inte på att riktlinjerna gör allt bra. Snarare tvärtom, fastnar man för.mycket på att följa alla riktlinjer så blir det fördärvat. Men hinner aldrig stanna upp och njuta av att ha akvarium för att det är så mycket som ska tänkas på.

emmej62
0

#31 ja men vad är det för riktlinjer? (vad blev du rekommenderad)

Toxics
0

32# Det är bara att gå in på en annan tråd här, där någon frågar hur man kollar PH värdet så ska du få se vilket hysteri det blir över att man måste ha allt hemma och kolla en massa andra värden. 

Och sen var det ju att man skulle byta vatten varje vecka, saltbada fiskar man tog hem, det spelade ingen roll om det var jod i saltet (enligt vissa) andra sa att det inte skulle vara jod i saltet. sen skulle man inte ha vissa fiskar ihop alls och vissa kunde man ha ihop fast de ena t¨ålde inte salt och de andra gjorde det. Syresten var också en myt och inget man behövde ha alls, det gjorde bara så att de vart bubblor på ytan, men alla de jag känner med akvaruim har syresten och deras fiskar är mycket friskare. Jag stoppade också en syresten i akvariet jag har nu med räkor, och inte en enda räka har dött. Och sen så skulle man inte blanda räkor för de kunde korsas med varandra och annars så kunde den ena arten  slå ut den andra, och sen helt plötsligt så kunde de inte korsa sig med varandra så man har stressat över det i onödan. 
Sen är de massor av mer som jag inte hinner skriva nu. Om du är nyfiekn är du välkommen att skriva i PM =)

[Jens]
0

Toxics,

Det står ingenting att man måste ha det stora kittet när det gäller vattentest utan det är rekommendation. 

Sedan pratar du om räkor ska inte korsa varandra och det är helt korrekt om man nu vill sälja dem vidare. Korsar du fel så finns det inget värde i dem sedan men vill man ha räkor för eget bruk så är det bara att köra på och låta dem korsa hur som helst.

Jag är nu mitt inne i att lära mig vad som är bra för räkor. Har ingen kunskap alls känner jag men jag försöker lära mig genom att läsa på internet och även ta del av vad folk säger i forumet. Jag märker om det är en kunnig person eller inte men ändå är det i slutändan jag själv som tar beslutet för hur jag ska sköta dem.

Salt. Det är verkligen olyckligt att du missförstod om saltet men om man är så osäker på vad för salt man ska köpa och hur man ska använda det så låt bli, köp det från en djuraffär så vet du att du får exakt det salt som man ska använda som går under namnet 'Akvariesalt'.

mejamylove
0

#33 Syresten är inte dåligt för fiskar eller räkor, det har ingen sagt. Däremot är det inte bra för växter eftersom det driver ut co2 som växterna behöver. Sen så undrar jag också vilka riktlinjer som du följt?

Toxics
0

34# ja det är lite det jag menar, man ska följa sin egen instinkt och inte göra som jag gjorde, gör som alla andra säger att man ska göra. 

Skulden ligger på mig och jag vet det. Och nu denna gång när jag gör som jag själv tycker så går det riktigt bra"!

35# Kan du inte läsa? =) Skicka PM om de jag skrev inte duger. 

Jag hinner inte med att skriva så mycket mer idag, så för att inte förstöra denna tråd helt så kan de som vill mig något skriva i PM och de andra kan ju fokusera på TS istället.

[Jens]
0

Ja, man ska följa sin egen instinkt. Håller fullständigt med dig om detta och det är som du säger att det handlar inte om det utan om varför det är olämpligt att ha två ancistrusar i ett 60 L akvarium och jag står fast i att det är mycket olämpligt och såg att TS tänker skaffa sig ett 200 L akvarium och då känns det genast bättre. 🙂

emmej62
0

#35 vissa säger tillockmed att dom driver ut O2 vilket inte alls är omöjligt heller. skapas det dock ytcirkulation kan dock det komma i mer O2 än vad som läcker ut. hursomhelst skulle inte jag rekommendera någon dessa produkter förutom dom som tycker att dom är fina.

Anon
2

Toxics, det där med att dina fiskar dog pga saltet är väldigt olyckligt MEN bara för att en eller två personer ger dig råd på forum så behöver det inte vara rätt. Varje gång jag får ett råd på ett forum googlar jag rådet några gånger för att se om t.ex de på Zoopet säger samma sak. Då kan man i alla fall vara lite säkrare och jag tycker inte att man ska lita på en enstaka människas råd utan att kolla upp det först. Och ja jag ställer mig också till de personerna som undrar vilka riktlinjer du följt. Fiskar dör ju inte av bra vattenkvalitet, stora akvarier och bra mat :)

[Jens]
0

Jag kan mycket väl tänka mig en syresten i karet för det är snyggt men jag har inte hittat en pump som är så pass tyst för att vilja ha en sådan.

Anon
0

Oj förlåt såg inte att du hade svarat Toxics, back to topic då hehe :)

xanna
2

(Det finns många fiskarter som skulle stressas sönder av för stort utrymme.)

Anon
1

#42 Som vilka då? :) Kom inte med Kampfisk som exempel för att de skulle leva i små pölar är en myt. De lever på risfält som rymmer tusentals liter och ibland när det blir torka kan de _överleva_ i perioder i små vattenpölar men det handlar då som sagt om kortare perioder :). Och om det nu finns fiskar som stressad av stora akvarier så är varken siameser eller Ancistrus såna.

emmej62
0

#43 instämmer. #42och vad är det för defination man utgår ifrån när man säger stort utrymme? för en del är (om man tänker på volym) så är 100L stort. för mig är det litet. och för vissa är ett 1000L stort.

xanna
0

Jag skulle inte rekommendera att ha några årstidsfiskar i för stora kar.

Deras korta livscykel bygger på att de lever i en miljö som torkar ut och gör den inte det, så kommer deras ägg inte kläckas.

Om de hamnar i ett kar på 1000 liter, så har de hamnat riktigt fel och kommer använda sina resurser för att ta sig därifrån.

Anon
0

#45 Jaha okej, ja det låter väl rimligt. :)

mejamylove
0

#43 och #42 Fast kampfiskar använder ju inte alla tusentals liter med risfält, deras revir är ganska små. Men det betyder inte att jag försvarar dom som håller sina kampisar i 2-3 liter burkar eller liknande, definitivt inte! men tänkte bara att jag skulle säga det så det inte blir några missförstånd. :)

mejamylove
0

Sen undrar jag vrf toxics hänvisar till pm när hon inte svarar på dom? xD

Toxics
1

48 jag är mitt uppe i en flytt. Om du inte har märkt de så har jag inte skrivir någonstans alls på några dagar. Men varför skrev du PM om du inte har tid att vänta på svar? Jisses, alla sitter inte vid datorn hela tiden som om det vore deras enda liv.

mejamylove
2

#49 Jag skrev Pm för att du ville fortsätta diskussionen där istället och sen när man skriver pm så svarar du inte, vilket i alla fall jag tycker inte är speciellt genomtänkt? Och nej det har jag inte märkt, håller inte koll på vad du gör och vilka trådar du skriver i, har bättre saker för mig xD

Toxics
0

50# Då får du snällt vänta på ett svar. Det var därför jag ville att du skulle skriva i PM för att inte första tråden (vilket vi gör iallfall) och för att det kan ta ett tag innan jag hinner läsa här, och då orkar jag inte sitta och gå igenom varje inlägg för att se om de var till mig. Du förstår nog saker och ting när du blir äldre, tålamod en en viktig del i livet.