Ibland undrar man ...
… vem som ger råd i djuraffären! När jag var där så var det några som skulle köpa ett akvarium på 5l ! Sen frågade de om de kunde ha två guldfiskar och två kuhlis i 5l! OCH DE I DJURAFFÄREN SVARADE JA!!! Har ni varit med om något liknande?
Mvh Kaninsköld
Japp, någon sålde praktbotier till 30 liter!!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
#1 Det gjorde dom till mig också :( Visserligen bara en men ändå…
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
nej men fy fan! jag jobbar själv i djuraffär och jag skulle aldrig få tanken på att säga så till kunden… jag vill att djuren ska få bra hem och jag vill ge kunden bästa information för att lyckats med sitt husdjur varesäg det äe en vandrande pinne, fisk eller kanin… :)
Ja, jag har varit med om både det ena och det andra.
Jag har varit med om kunder som inte kunnat använda hjärnan, kom in en kvinna när jag praktiserade på en djuraffär och hon hade/har ett akvarium på 30l om jag minns rätt och berättade att hon hade Svärdbärare i där och då sa jag att de blir för stora och hon svarade 'inte i mitt akvarium, de hinner dö innan dess'. :P
MVH//Patrik
#2 Synd!! De sålde inte praktbotierna till mig utan min kompis.
2 Stycken…
Älskar din inställning gällande djurens välbefinnande!! :D
Vilken affär jobbar du i? :)
MVH//Patrik
Jo nu kom jag på en sak till, när jag precis skulle skaffa ett akvarium var jag inne på 20/30L för det var det enda som fick plats då. Frågade på djuraffären vad man kunde ha o jo jag kunde ha 10 neontetror, 1 Kampfisk scalarer och guppys i ett sånt -.-
#7 Oj:O
Min kompis, köpte ett akvarium på 20 liter hon skulle tydligen ha i tetror och guppys black mollys! sedan hade hon akvariet med vatten och utan fiskar i 3 dagar! Eller hon körde in det eller vad de kallas. Jag fattar inte hur man tänker i fall man ger sånna råd!
Detta är tyvärr väldigt vanligt. Jag blir inte ens förvånad längre :(
#9 Jag blir inte heller särskilt förvånad, mer arg… Kom på yttligare en sak som var lite småkonstig. Jag hade köpt fiskar och frågar vad dom ska ha för mat. Personalen svarar "jag vet inte" Jag: dom flesta brukar mata med flingor kan det fungera? Personal: kanske… Jag: då tar jag en sån burk, ska malen och ålarna ha någon speciell mat? Personal: jag vet inte, men det är en mal på den burken (pekar på en burk i hyllan) så det är nog malmat. Känner att dom verkligen kan dethär med fiskar på den djuraffären. Hade inte med stora fiskar i små akvarium eller så men tyckte jag kunde skriva det ändå :)
#10 Det lät som personalen lika gärna kunde vara byggarbetare …
Mvh Kaninsköld
förut då jag var i arken zoo i Kista då ville jag ha en uppfödning av kampfiskar och ringde dom i kista och dom sa att dom hade lavande artemia och sen då jag åkte dit med mamma så frågade vi om vart dom hade levande artemia och hon som jobbade där sa att vi inte hade levande artemia och jag sa då ok. Men sen sa hon att frysta artemia kan Kampfisk yngel äta och jag visste då inte helt och trodde det sen köpte jag den och efter det så fick jag Kampfisk yngel efter 2 dagar och gav då frysta artemia men dom åt ingeting sen efter 2 dagar till så åt dom ännu inte och då fattade jag att jag hade blivit lurad av dom så jag blev förbannad sur och sa till mamma att vi köper aldrig saker/djur ifrån arken zoo eller frågar nåt om saker.
Det är typ alltid arken zoo:s fel för att personalen har knappt nån kunskap utan vill bara tjäna pengar
De sa till oss att vi kunde ha kamphane ihop med andra fiskar och kamphonor när vi precis hade skaffat akvarium…
#13 Till mig med.
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Och det kan man.
Ibland.
#14 Bedrövligt!😡
#15 Men de ska ju helst vara själv,hanarna..
säljes trick…
#19 Alla jag har pratat med har sagt att de ska bo i ett eget akvarium. Då har jag även pratat med folk här inne.
Har fått klart för mig att de inte ska bo med honor och inte med andra fiskar utom möjligtvis nån stimfisk och/eller malar. Så våran bor med ottos.
Ibland går det att ha kampfiskar med varandra och ibland inte. Jag hade både honor och hanne i samma akvarie och det gick hur bra som helst.
Tyvärr så är det lite av en myt.
Visst kan det vara smart att ha en del av dem ensamma då olika hannar ju har olika temperament, en del hannar försöker ha ihjäl allt som rör sig medan andra låter räkor vara.
Det är som att säga att det inte går att ha två hannar i samma akvarium, får två (eller flera) hannar växa upp ihop så brukar det kunna gå bra utöver att de inte får så fina fenor då de ständigt småbråkar. :P
Eller att det går bra att ha en Kampfisk i ett akvarium på 3 liter.
Eller varför inte att man kan ha "guldfiskar" i en skål och det går bra. ;)
Det går att ha kampfiskar ihop med lite allt möjligt sålänge inte fisken blir så stor att kampisen hamnar på menyn, att kampisen försöker mörda sitt sällskap (eller någon i det) eller att den själv blir påhoppad.
MVH//Patrik
Varför riskera att utgången blir att hanen får sina fenor förstörda eller förstör någon annan fisks fenor/kropp.. :) jag tycker det verkar vettigt att de bor själv eller iallafall att man har ett akvarium utan någon annan fisk så man snabbt kan flytta över kamphanen ifall något skulle hända. Vi kommer fortsätta ha våran i eget.
De flesta som har varit akvarister ett tag har nog hört ett och annat "roligt" i zooaffärer. Liksom många kunniga zoohandlare (sådana finns faktiskt) säkert kan dra liknande historier om dumma kunder.
Jag minns en zoohandlares förklaring när någon skulle köpa en slöjstjärt att ha i en guldfiskkupa:
"Den behöver inte så mycket utrymme, för den är en labyrintfisk".
"Nej, den är en karpfisk", svarade jag.
"Men den snappar ju luft från ytan!" sa handlaren förvånat.
Tydligen visste han inte att det är ett tecken på syrebrist när den snappar luft.
Olle
Och det får ni mer än gärna göra. :)
För hannens skull kan man ofta göra som man vill sålänge inte den eller någon annan i akvariet far illa. ;)
MVH//Patrik
Jag blir lite nyfiken - när ni hör såna här saker, lägger ni er i och rättar den anställda? Hur har det i så fall tagits emot?

Mvh Stephanie 

Ibland räcker det med att hänga på en djuraffär och ha öronen på skaft så får man höra både det ena och det andra. ;)
Lägger man sig i så brukar de inte alltid bli så glada, tycker man däremot att en djuraffär är dåligt så kan man försöka ge den dåligt ryckte och skärper de som jobbar där sig inte så kommer den förhoppningsvis att gå i konkurs. :P
MVH//Patrik
Affärer somr är med i kedjor är inte automatiskt dåliga så det känns inte rätt att säga så. Finns dåliga fristående och dåliga som är i kedjor. Finns bra fristående och bra som är i kedjor.
#6 jag jobbar i malmö just vilken vet jag inte om man riktigt får skriva det eller som det ses som reklam
sedan angående Kampfisk så funkar dom ihop utan problem jag har 3 par just nu… skulle någon vara bitsk så sätter man in fler honor och då blir det "för mycket" att välja på så dom orkar inte bita då… själv provat det på både honor och hanar och det har alltid gått för mig…
#12 du kan ju inte säga att en kedja som finns över hela landet är kass och inte kan något och bara är ute efter pengar. bara för att du har vart inne i 1 av butikerna…
#12 Alla arken zoo är inte dåliga och har personal utan kunskap. Arken zoo i Örebro tycker jag är bra och dom verkar veta vad dom pratar om när det gäller fiskar, dock så är dom väldigt dyra.
Arken zoo i Gävle är jättebra. :)
Merparten av de arken zoo och djurmagasin jag har varit i är relativt till riktigt kassa, förvisso så är jag rättså kräsen när det kommer till kvaliteten på fisk men jag tycker att de kan anstränga sig lite mer än vad de gör i många.
Speciellt när de bara sitter bakom kassan till exempel och det finns fisk som inte mår bra, undernäringen är det vanligaste problemet tycker jag. :/
Det är i mina ögon på vissa ställen inte alltför svårt att göra något åt om man använder lite av den tiden som man sitter/står bakom kassan till att mata där det behövs.