Berättelser

Nephis Akvarietråd

2020-06-01 09:49 #0 av: Nephi

Efter att ha spenderat lite tid på att göra om i andras akvarium blev suget för stort efter ett eget projekt.
(https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5eae9fd2ce12c465ad00189e)

Så förra veckan blev det lite av ett impuls köp av ett Juwel Primo 70, fortfarande ingen idé på exakt vad jag ska göra med det eller ha i men det får vi se med tidens gång :)

Nu är det iallafall uppackat och efter lite bråk med skruvar är bänken byggd och dörren sitter på. (Varför kan inte alla möbler vara lika enkla att bygga som Ikea??) 🤔

Anmäl
2020-06-01 10:25 #1 av: PeG

Jag vet inte om jag håller med om att IKEA möbler alltid är lättbyggda men mer på ämnet så är det alltid roligt med ett tomt akvarium. Håll oss gärna uppdaterade och förstås gärna med fler bilder på hur projektet fortskrider.

Anmäl
2020-06-01 21:46 #2 av: Nephi

Grus blev iallafall inhandlat idag, en grövre sand med en del gråa och röda toner. Med på shopping listan stod även en liten vattenberedning och vattentest. 😁
Nu ska det bestämmas hur djup sanden ska vara och sen blir det lite funderade om inredning och sånt kul

Anmäl
2020-06-02 22:43 #3 av: Nephi

Lite växter och annat roligt blev det idag, tur att akvariebutiken har stängt imorgon. Rötter ligger på blöt och förhoppningsvis slutar de flyta snart 😬

Kom även ett Co2 kit som jag hittade begagnat, men det blir absolut ett betydligt senare projekt när allt är i gång

Anmäl
2020-06-03 08:52 #4 av: 5ara

Vad kul! Det är ju så roligt att dra igång ett nytt kar 🙂

Anmäl
2020-06-03 10:54 #5 av: Nephi

Fick hem lite mer växter med posten nu på morgonen.
Nu känns det som det börjar bli redo för lite fisk, eventuellt blir det lite ommöblering när rötterna inte vill flyta längre, kanske någon mer sten och någon mer växt dyker upp i framtiden också :)

Så nu är frågan vad man ska ha för några invånare 🤔

Anmäl
2020-06-03 11:06 #6 av: Rovfisk

Ser riktigt trevligt ut i karet Kär

Spännande med olika projekt, sätter självklart en fena här Skrattar

*Sajtvärd på Akvariefisk,,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)
*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-06-04 21:31 #7 av: Nephi

#6 Tack Hjärta Riktigt nöjd med hur det blev med rötterna 

Anmäl
2020-06-04 21:34 #8 av: Nephi

Upptäckte ikväll att rötterna börjar få någon typ av vit beläggning? Verkar tydligen inte vara helt ovanligt från vad jag lyckats läsa mig till, men behöver jag göra något åt det eller försvinner det med tiden? Funderar 

Anmäl
2020-06-04 22:47 #9 av: Lillyrod

Det är cellulosa som läcker ut från rötterna. Malar brukar tycka att det är gott. Du behöver inte göra något om du inte vill. Det försvinner av sig självt efter ett tag Glad

Anmäl
2020-06-04 23:19 #10 av: Nephi

Toppen! Då får det vara så även om det ser tråkigt ut just nu, och så hoppas jag att småsniglarna (physa) som följde med några av växterna kanske kommer vilja ta tag i att äta det där 😄

Anmäl
2020-06-05 10:13 #11 av: 5ara

Så fint du fått till det! Snygga rötter 👍🙂

Precis som Lillyrod säger behöver du inte göra någonting men jag brukar ta upp och torka av rötterna med en handduk, eller liknande, om det blir så pass mycket att jag stör mig på det.

Anmäl
2020-06-05 21:33 #12 av: Nephi

Mer cellulosa beläggning idag :(

Men nu är även ”uppstarts fisken” flyttat in, eller ja fisk och fisk.. Det blev några små räkor som verkar älska att klättra runt på rötterna och i den lilla plantan jag har i framkant 😁
Är det dumt att hoppas på att de ska käka upp cellulosan?

Anmäl
2020-06-06 12:30 #13 av: Rovfisk

Tror att även vissa räkor kan tugga i sig cellulosan Glad

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-06-06 14:39 #14 av: 5ara

Det var ett gulligt litet gäng som har flyttat in! Jag har ingen aning om ifall räkor äter det men vi kan ju hoppas 🙂

Anmäl
2020-06-06 18:35 #15 av: Nephi

Det är 5 körsbär och 2 av de röd vita som jag inte minns namnet på, skulle bara ha körsbärs räkorna från början men mormor tyckte jag skulle ha de andra istället så hon köpte två :)

Ger det några dagar till med cellulosan, det har iallafall inte blivit värre sen igår och känner inte riktigt för att bråka med fortfarande halvflytande rötter om att bygga om och få stanna nere om jag skulle ta upp dem och skrubba av

Anmäl
2020-06-06 20:40 #16 av: 5ara

Jättefina små söt-räkor! Jag gillar både körsbär och CR (Crystal Red)!

Ja, om du kan låta bli att störa dig på cellulosan så är det så klart det smidigaste 🙂

Anmäl
2020-06-07 10:32 #17 av: Rovfisk

Om du inte stör dig på cellulosan, så låt dem vara kvar :)

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-06-09 17:21 #18 av: Nephi

Blev första vattenbytet idag och lite ommöblering, rötterna fick komma upp och få sig en dusch för att bli av med det västra i cellulosa väg :)
Blev rekommenderad att försöka suga av det med slamhäverten på affären men ångrar det då jag nu har cellulosa klumpar flygandes runt i akvariet. Men förhoppningsvis landar de snart och försvinner.

De ljusa rötterna är fortfarande lite lätta men flyter inte, men den mörka verkar fortfarande tråkigt nog flyta bra...

Hittade även en liten räka död under ommöbleringen. De har vart svåra att räkna då de gärna sitter där man inte riktigt ser dem :(

Anmäl
2020-06-10 11:23 #19 av: Rovfisk

Mangroverötterna (den mörka) flyter längre än Red-Moore (de ljusa) rötterna.

Jag hade en mangroverot som vägrade sjunka, så jag borrade ett hål tvärs igenom, då sjunk den äntligen.

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-06-10 16:34 #20 av: Nephi

Jag börjar fundera på att binda fast den mörka i en av stenarna om den inte ger sig snart 😅

Anmäl
2020-06-10 16:36 #21 av: Nephi

Idag var det ännu en död :(
En fisk jag köpte i måndags som de på butiken så skulle äta upp all cellulosa..
Såg ut som han kört fast bakom pumpen, eller tror ni det har nått med vattenvärdena att göra? Jag tycker de ser ok ut enligt stickan men med tanke på att ena räkan låg död med så

Anmäl
2020-06-10 17:43 #22 av: Lillyrod

Vad var det för fisk som skulle äta upp cellulosan?

Anmäl
2020-06-10 17:57 #23 av: Nephi

Någon typ av mal? Ljus fisk, brett huvud, kort snabbt avsmalnade kropp med ett sträck på, liknande typ av mun som ancistrus. Helt glömt vad den kallades då de bara har det vetenskapliga namnen på akvarierna. Fick aldrig någon bild på den heller när jag tagit kort på akvariet och räkorna.

Men den skulle vara bra på att äta cellulosa Funderar

Anmäl
2020-06-10 18:02 #24 av: Lillyrod

Hur stor? Jag tänker om det var en Otocinclus. De är nästan till 100 % vildfångade och det tar ett tag innan de lär sig äta det som bjuds i ett akvarium. Det är dessutom en stimfisk. 

Vanligaste dödsorsaken för en sådan är faktiskt svält. De behöver algtabletter och grönsaker som tillägg till algerna. De är väldigt duktiga algätare men de klarar sig inte bara på det. På din beskrivning låter det som en Otocinclus. 

https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/550db2c5ce12c467b400840b-otocinclus-affinis

Anmäl
2020-06-10 18:14 #25 av: Nephi

Kan mycket väl ha vart en sån! 

Frågade dock extra om det var en stimfisk och den skulle klara sig själv Funderar

Anmäl
2020-06-10 18:59 #26 av: Lillyrod

En bra sak är att ta ett foto på fisknamnet i affären och sen gå hem och fråga farbror Google. Om man ser att fisken som såg intressant ut passar hemma hos en själv så kan man gå tillbaka och köpa den. Då slipper man bli besviken och fisken kommer att må mycket bättre. 

Otocinlus är en jätterolig fisk. Jag har ett gäng i mitt 152 liters kar. De håller väldigt rent från alger men äter av fiskmaten som serveras också. Algtabletter och grönsaker får de med. 

Anmäl
2020-06-10 20:43 #27 av: Nephi

Den där vart ju tyvärr lite av ett impulsköp och de brukar normalt ha koll på den butiken, men håller på att kollar lite på vilka fiskar jag ska ha sen just genom att googla :)

Tänkte att det får bli bra till andra semestern i slutet på sommaren  så hinner akvariet vara igång ungefär två månader med räkor och sniglar. 

Anmäl
2020-06-12 18:07 #28 av: Nephi

Även om det inte ska i mer fisk på ett tag så kunde jag inte låta bli att beställa hem lite mer växter, nått gräs (längst fram till höger. Även nån planta med blad (längst fram till vänster) jag är dock inte säker på om jag planterat rätt då de verkar ha rötter längre upp på skaftet mellan bladen också . Någon som vet?

Sen även två växter av någon sort som kan sitta på rötter, tänkte försöka på någon av rötterna så fort de slutar släppa cellulosa, men hur fäster man bäst växter? :D

Anmäl
2020-06-12 18:17 #29 av: Lillyrod

Det är många stängelväxter som får sk luftrötter längs stammen. Det är helt normalt och det är såna växter som tar sin näring från vattnet. 

Växter gör inte så att rötter slutar släppa cellulosa. Det gör de så länge det finns kvar att släppa. Det brukar inte ta så lång tid innan det slutar. 

Jag brukar fästa växter vid rötter med sytråd. Man snurrar bara tråden runt roten så att växten sitter fast. Sytråden antingen försvinner av sig självt eller tar man bort den efter ett tag.

Det är väldigt bra att komma ihåg namnen på de växter man köper ifall det är något man vill fråga om längre fram. Ofta sitter det en namnlapp i krukan eller så. Annars sparar man fakturan så har man namnen Tummen upp

Man kan, nästan aldrig, få för mycket växterSkämtar

Anmäl
2020-06-12 18:25 #30 av: Nephi

Jag har ju mest beställt växter och skott från privat personer online.
Vet just nu att jag har svärdsplanta, vattenpest och hornsärv de andra 5 sorterna har jag ingen koll på. Vet bara att ena skulle gå att sätta på rot. :P

Det var inte tanken att rötterna skulle sluta släppa cellulosa för att jag satte fast en växt, tanken var mer att vänta och spola av dem en omgång till innan jag fäster växten permanent. Speciellt då de ljusa har börjat släppa igen efter jag spolade av det värsta och det känns tråkigt om växten blir inkapslad under hela på något vis :)

Anmäl
2020-06-12 18:29 #31 av: Lillyrod

Det tror jag inte att växten blir inkapslad. Så mycket släpper inte roten även om man tycker det när det är som värst. 

Du gör allting rätt och snart kommer du få belöning för det. Att köpa mer växter är det bästa du kan göra för att få ordning på det. Rötterna kommer snart att uppföra sig som normala rötter och allt blir mycket finare. 

Anmäl
2020-06-12 18:41 #32 av: Nephi

Hittade listan på senaste beställningen Får idé

Enligt listan var det skott på: 

Lobelia Cardinalis Mini

Bacopa Caroliana

Blyxa Jacponica

Bolbits Heudelotii

Då är det bara grästrasslet räkorna älskar att trassla in sig i jag inte vet vad det är för något, inte helt säker på vilken som är vilken av de i listan dock men det blir nog en fråga för Google framöver Skrattar

Har även ett gäng valleskott ligger i en burk i köket som kom på posten idag, fortfarande inte bestämt om alla ska få flytta till samma akvarium eller om jag ska dela dem, de ska antingen till mitt eller mormors akvarium. men är rädd för att en sort till kommer kännas rörigt i mitt medans mormor redan har ett gäng Vallisneria i sitt. Galen

Jag tror jag kommer behöva ett akvarium till?!!Funderar

Anmäl
2020-06-12 18:47 #33 av: Lillyrod

Din sista kommentar är typisk för akvarister Skrattar

Anmäl
2020-06-12 18:55 #34 av: Nephi

Har inte alls funderat senaste dagarna på om det skulle vara värt att gå med i den lokala akvarieklubben, jag som inte ens är med i den lokala brukshundsklubben  Förlägen

Anmäl
2020-06-14 10:41 #35 av: Rovfisk

Växter kan man aldrig får för mycket av ;)

Du kommer få väldigt lätt  att hålla rent och hålla bra vattenvärden, då du  har så mycket växter Tummen upp

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-06-14 13:59 #36 av: Nephi

Lätt arbetat låter bra Skrattar
Jag har absolut inte gröna fingrar när det kommer till de vanliga växterna men akvarieväxter verkar vara lättare och hoppas det fortsätter kännas så.

Anmäl
2020-06-14 14:05 #37 av: Nephi

Vart iväg från akvariet ett dygn och kom precis hem igen, vet inte om jag vart hemma blind men mängden snäckor verkar ha dragit iväg väldigt!
Verkar även ha fått några små bruna prickar på rutorna, en av de nya växterna är full med vad som ser ut som bruna tofsar, kan det vara någon typ av alg och kommer sniglarna eller räkorna ta hand om den i så fall? Funderar

Sen tar jag gärna emot era bästa tips på att hålla snigelantalet nereFörlägen

Anmäl
2020-06-14 14:22 #38 av: Lillyrod

Ju mer mat i karet desto fler snäckor, sniglar har inga skal Skämtar

Det lättaste sättet att minimera dem är att plocka upp dem och ta kål på dem. Man kan mosa dem mot rutan också så blir fiskarna glada. 

En liten del snäckor i karet är bara bra. De håller rent och hjälper till med algerna. Blir de för många har du matat för mycket så maten har räckt till dem också.

Om det är tofsalger du har fått lär ingen äta dem. De sitter som berget och är svåra att bli av med. För mycket mat kan vara boven där också. Det blir för mycket gödning i karet så växterna hinner inte ta upp allt. Då blir det till algerna också. 

Anmäl
2020-06-14 14:30 #39 av: Nephi

Snäckor menar jag ju såklart Galen ändrade inlägget 

Grejen är ju den att det känns som jag knappt matat, fast det blev ju en del mat de dagar när zebran bodde i. Får idé 

Hur blir jag lättast av med dem då? Går de att få bort förhand på något vis innan de sprider sig mer?

Anmäl
2020-06-14 14:32 #40 av: Lillyrod

Menar du algerna nu? Är det tofsalger så är de svåra att bli av med. Man får plocka dem för hand men de är bra överlevare. Med en bra balans i karet så försvinner de men det kan ta tid.

Anmäl
2020-06-14 14:34 #41 av: Nephi

Ja det var algerna jag syftade på Skämtar

Får ta ett vattenbyte imorgon då och försöka skrubba bort dem så mycket jag kan.

Anmäl
2020-06-14 15:28 #42 av: Nephi

Insåg efter jag skrivit att varför ska jag vänta till imorgon, har ju inte precis något viktigt inplanerat idagSkrattar

Så nu är ett 40% vattenbyte gjort, torkade av glaset som hamnat över vatten,  de värst drabbade plantorna fick bli avspolade samt rötterna fick sig en omgång. Tror jag hittade boven, låg en bit av en ärta under den väst drabbade plantan som jag trodde de små räkorna och snäckorna ätit upp men tydligen inte. 

Hoppas jag fångade upp detta i tid och det snart ger sig, inte precis den start man vill ha i ett nytt kar Vilar huvudet i handen

Anmäl
2020-06-14 15:30 #43 av: Lillyrod

Det är precis det som händer i ett nytt kar. Allt ska jäklas innan det blir balans och sköter sig fint nästan självt. 

Du har bara börjat med jäkelskapet än Skämtar

Det kommer att bli jättebra när det blir klart. Det tar ett tag bara.

Anmäl
2020-06-16 09:30 #44 av: Nephi

Såg nu på morgonen att det ser ut som ena räkan bär på rom 😁
Men behöver jag göra något speciellt för att öka överlevnads chansen på eventuella små? Har totalt noll erfarenhet av allt som inte är levandefödare.

Inga fler bruna tofsar hittills efter vattenbytet vad jag kan se, så kan jag ha fått tag i problemet i tid? Eller kommer de börja igen om några dagar?

Anmäl
2020-06-16 10:49 #45 av: Rovfisk

Du behöver inte göra något särskillt med tanke på räklingar, har du inga fiskar som  äter upp dem, så kommer förmodligen de starkaste överleva, mat hittar de alltid.

Algernas tillväxt kan komma om några dagar, men det är inte säkert. Du kan ha lyckats angripa problemet i tid och slipper i fortsättningen. Men som skrivs här ovan, mycket kommer förmodligen jäklas innan du får full balans ;)

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-06-16 12:03 #46 av: Nephi

Inga andra fiskar i akvariet just nu så, förutom snäckor 😄
Börjar faktiskt fungera på om det skulle få bli ett rent räkakvarium, trots att tanken var att ha räkorna som städare till vad som skulle få flytta in sen, men de är roliga små krabater. Eller om jag skulle hitta en liten trevlig fisk som sällskap till räkorna men som inte skulle få för sig att äta räklingar, men finns det någon sån fisk överhuvudtaget?

Anmäl
2020-06-16 19:26 #47 av: 5ara

Vad kul att du har en hona med rom! Hoppas allt går bra!

Om du väljer någon riktigt liten typ av fisk så klarar sig i regel ganska många räklingar. Då tar det inte lång tid innan de är för stora för att få plats i munnen helt enkelt. Ett exempel är en av mina favoriter; den vackra galaxyrasboran.

Otocinclus kanske också skulle kunna vara något, men du kanske inte är sugen på en till sorts städare i karet.

Du kan säkert få fler bra tips av andra här också.

Anmäl
2020-06-16 19:32 #48 av: Lillyrod

Jag har dvärgcorydoras med mina räkor och jag kan då inte se att de tar några räklingar för jag har alltid massor. Corydoras Hastatus har jag men det finns några sorter till. Hastatus är stimfisk och simmar ungefär som en tetra. De vill gärna ha ett stenröse att gömma sig i eller en bra rot med plats under.

Anmäl
2020-06-16 19:38 #49 av: 5ara

#48 Har fått för mig att hon har grus som substrat men jag kanske har snurrat till det...

Anmäl
2020-06-16 19:54 #50 av: Lillyrod

Då ska det inte va Corydoras nej. Så långt tänkte jag inte Förlägen

Anmäl
2020-06-16 21:46 #51 av: Nephi

Inget grus, en något grövre sand men fortfarande sand, 0,7-1,4mm tror jag det ska vara 😉

Anmäl
2020-06-16 21:52 #52 av: Nephi

Så små räkor är svåra att ta kort på men det är denna jag tycker ser ut att bära på rom 😁

Anmäl
2020-06-16 22:06 #53 av: Nephi

Galaxyrasboran ser ju intressant ut! Får kika vidare lite på dem och se om butiken har dem inne nån gång så jag får se hur de verkligen ser ut. Skrattar

Lite orolig för att akvariet eventuellt är lite litet för Corys, samt att jag har så mycket växter och rötter att det inte finns så stora öppna botten ytor, vilket de flesta sidor verkar säga att de vill ha Förlägen

Anmäl
2020-06-16 22:14 #54 av: 5ara

#51 Aha, fick för mig att du skrev grus i något tidigare inlägg men jag har kanske snurrat ihop det för med den kornstorleken kallar jag det också snarare lite grövre sand. Om kornen har rundade kanter så borde corys funka ifall du skulle vilja. Vet inte om det är något fel på mina men de kilar hellre runt inne bland växterna än ute på öppna ytor.

Ja, galaxyrasboror är jättefina tycker jag. De är med på listan av fiskar som jag vill ha i framtiden. Om jag inte fattat fel har fluffis, här på iFokus, galaxyrasboror ihop med sina räkor.

Åh, så fin liten räka!!!

Anmäl
2020-06-17 21:35 #55 av: Nephi

Eftersom jag får så mycket bra svar här inne, vad är det som händer med denna räka? :)

Jag tror dessutom att jag kan ha fler än 1 hona med rom, såg mer ut som 3 när jag försökte kika idag

Anmäl
2020-06-17 21:39 #56 av: Ramspe

Jag har för mig att det är att hon är redo att para sig, kan dock ha fel.

Anmäl
2020-06-17 22:07 #57 av: Nephi

Som ni kanske sett har jag körsbär i två helt olika röda färger, ena kraftigare än de andra. Insåg helt att jag missat att berätta när de mörka flyttade in förra veckan 😁
De kommer från en privatperson istället för akvariebutiken, det är även främst de mörkare som bär på rom hittills.

Ser alla av dem mer nu när de är lite fler, de var så skygga när de bara var 5 :)

Anmäl
2020-06-18 11:26 #58 av: 5ara

Räkan på bilden är en hona med ägg-sadel. Förhoppningsvis går hon snart med rom :)

Anmäl
2020-06-18 11:38 #59 av: Nephi

Tack!

Känns som oddsen ser helt okej ut då för att få något smått då 😁

Anmäl
2020-06-20 16:11 #60 av: Rovfisk

Det lär ju inte vara något problem :)

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-06-20 17:51 #61 av: Nephi

Åter igen en liten räka död, en körsbär denna gång Ledsen

Kan inte låta bli att fundera på om jag gör något fel, men alla vattenvärden ser bra ut och de äter sin mat.. Funderar

Anmäl
2020-06-20 23:02 #62 av: Lillyrod

Är det döda räkor du ser eller är det en räka som har ömsat skal? De kryper ur det gamla och lämnar det så det ser ut som en spökräka. Skalet kan vara kvar ganska många timmar innan det försvinner. Det är många som tar ett ömsat skal för en död räka när man inte är van.

Anmäl
2020-06-20 23:25 #63 av: Nephi

Har sett vad jag antar är ett spökskal men den döda är knallröd fortfarande och ser inte ”genomskinlig” ut som spökskalet :(

Men de andra räkorna ser ju ut att må bra och tycker ju att nått borde vara rätt med tanke på att de bär rom. Men samtidigt så känns det som jag troligen missat något, med tanke på att vissa sidor verkar ha hur mycket olika produkter som helst till räkorna men olika sidor och forum säger olika om vad man behöver ha. Vet bara inte vad man skulle testa i så fall, blir lite dyrt att köpa och testa lite av allt utan att veta vad som kan behöva ändras 🤔

Anmäl
2020-06-20 23:41 #64 av: Lillyrod

Har du vanliga körsbärsräkor behöver du inte ha något särskilt. Mina går i vanligt vatten och äter samma mat som fiskarna. Jag har två sorters räkmat som de får en gång ibland. 

Räkor kan vara känsliga mot för stora vattenbyten. De kan också få problem när de ska ömsa. Annars kommer jag inte på något särskilt som man måste se upp med.

Anmäl
2020-06-20 23:55 #65 av: Nephi

Ja det är mest körsbär i karet men även 3 CR. Förra dödsfallet var en CR och jag misstänker det hade nått att göra med ömsning för det var så jag såg spökskalet i samma veva :)

De får lite flingfoder 1-2 dagar i veckan och en grönsakskub (spenat/ärtor/morot) en gång per vecka. Tanken är att byta 1/4 i veckan men senaste bytet blev närmare halva akvariet 🤔

Har funderat på att köpa någon typ av räkmat men det finns så många sorters, tankarna går åt att köpa hem ett 5i1 test pack för att se vad de äter.

Anmäl
2020-06-21 00:07 #66 av: Maleficum

#65 Mina räkor älskar broccoli!

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2020-06-21 07:42 #67 av: Lillyrod

Mina gillar också broccoli. Snowflakes är en bra mat som de gillar och som inte förorenar karet om det ligger kvar.

Finns det mycket alger och biofilm i karet? Annars kanske de får för lite mat`? Bara en tanke. Jag ger mina mat varje dag och har snäckor som tar hand om det överflödiga om det skulle bli något. I det ena karet har jag fiskar också.

Anmäl
2020-06-21 08:55 #68 av: Nephi

De är ju inte jättesnabba när det är matdags utan sitter gärna kvar och plockar på den växt de sitter på, så lite alger och biofilm bör jag nog ha, dock osäker på hur mycket. 🤔 Bör jag tända lampan nån timme extra för att öka algtillväxten?

Då testar jag att ge dem lite mer! Blev lite feg med maten efter explosionen av sniglar och alger efter de lämnade ärtan...

Vilket märke/sort på snowflakes är era favoriter? :)

Anmäl
2020-06-21 10:42 #69 av: 5ara

Som lite nörd på vattenkemi kan jag inte låta bli att undra lite hur dina värden ser ut. För att passa både Neos och CR så bör du i lite grova drag försöka sträva efter dessa värden:

pH: 6,5-6,8
GH: 6 (CR vill gärna ha 4-6 och Neos 6-8)
KH: 1 (CR föredrar 0-1 och Neos 1-4)
TDS: 150-180 (CR vill ha 100-180 och Neos 150-250)
Temp: 21-24 Celsius (det vill de ha exakt samma)

Om kvävecykeln börjat komma igång kan det dessutom finnas små mängder nitrit i karet. Vad gäller maten är min uppfattning att de inte har särskilt svårt att få i sig vad de behöver så jag tvivlar på att det är där problemet ligger. Problematiska ömsningar uppstår dock ofta om vattnets sammansättning inte är riktigt rätt. Ingen av dina räkor är jättekänsliga så att uppnå exakta värden är inte nödvändigt men det kan vara bra att kolla ifall något av värdena avviker mycket från vad som anses optimalt.

Anmäl
2020-06-21 11:12 #70 av: Nephi

Stickorna är inte jätte exakta med dem värdena Funderar
TDS finns inte ens på dem, vad är det för värde?
Har 23 grader i vattnet

Enligt vad jag kan läsa från stickorna  ligger
GH någonstans mellan 4-7
PH någonstans mellan 6,4-6,8
KH verkar dock ligga runt 6 (vilket är det rekommenderade enligt stickorna??)

Vad är då KH och hur fixar man med det?Funderar

Anmäl
2020-06-21 11:24 #71 av: Nephi

Efter en extra koll verkar temperaturen smugit upp så den stod på 25, efter att ha haft 23-23,5 alla andra dagar jag kollat Vilar huvudet i handen 
Ger doppvärmaren en chans till och ställer ner den till 22 annars får den flytta ut under sommaren..

Anmäl
2020-06-21 11:25 #72 av: 5ara

Nä, TDS/konduktivitet behöver man en särskild liten elektronisk mätare till så det kan du strunta i så länge tycker jag. Däremot känner jag mig en aning skeptisk till att ditt pH skulle vara så pass lågt med så högt KH. Skulle gissa att det snarare ligger på drygt 7,5-8. Högt KH är en vanlig orsak till att ömsningar inte går riktigt som man vill.

Med fisk är det bra att ha en del KH i vattnet för det gör pH-värdet stabilt men över 3 behöver det inte vara enligt min erfarenhet. Ett sätt att laka ur KH är att filtrera över torv men jag har lite svårt att tro att du skulle ha så högt KH. Vattenverken vill inte riskera kalk i ledningarna så överlag brukar det hållas lägre än så men du kanske har egen brunn?

Om du har kommunalt vatten skulle jag leta reda på vilka värden just ditt vattenverk har i sitt utgående vatten. Har aldrig råkat ut för att det inte har gått att hitta...

Anmäl
2020-06-21 11:26 #73 av: 5ara

Oj, ja om tempen smugit upp kan det definitivt vara det som är problemet!

Anmäl
2020-06-21 11:33 #74 av: Nephi

Har försökt hitta något värde, men kommunen skriver bara ut hårdheten på vatten från vad jag kan hitta Ledsen 
Inte helt säker på vart jag skulle leta dock förutom 

Får bara fram att det ska vara ett dH på 3,5 vilket inte säger mig något alls 

Anmäl
2020-06-21 11:39 #75 av: 5ara

dH är samma som GH i det här fallet så det säger att dina stickor visar knasiga värden. 3,5 är helt normalt. Ett pH brukar de alltid ange också. Om de skriver ut alkalinitet går det räkna om till KH. Tror man delar alkalineteten med typ 17,16 men minns inte exakt.

Anmäl
2020-06-21 11:43 #76 av: Nephi

GH är det som är svårast att läsa av känns det som, är bara en väldans massa grönt och lila

Anmäl
2020-06-21 11:44 #77 av: Nephi

https://www.orebro.se/bygga-bo--trafik/vatten--avlopp/vattnets-hardhetsgrad.html

Hittar absolut ingenting om pH på hemsidan, eller något annat Oberörd

Anmäl
2020-06-21 11:52 #78 av: 5ara

Du borde få antingen fyra gröna rutor eller en lila ruta längst upp och tre gröna under när du testar.

Anmäl
2020-06-21 12:12 #79 av: Nephi

Får det till

Lila
Grön/lila (precis så den vill börja byta färg)
Grön
Grön

Så kanske det är 4 och inte 4-7 som jag skrev först

Anmäl
2020-06-21 12:26 #80 av: 5ara

Egentligen borde du få att den översta precis vill byta färg förutsatt att du inte tillsatt något i karet som ökar GH.

Vad har du för pH på vattnet enligt vattenverket?

Anmäl
2020-06-21 12:42 #81 av: Nephi

https://www.orebro.se/download/18.7233829215baf2a34941626/1494313714522/Analysrapport%20Skr%C3%A5msta%202017.pdf

Lyckades hitta denna men den är från 2017

Anmäl
2020-06-21 13:04 #82 av: 5ara

Vilken bra rapport! Har svårt att tro att det skulle skett några större förändringar de senaste två/tre åren så den stämmer nog ganska bra.

Sammanfattningsvis borde du i ditt kranvatten ha:

pH: cirka 8. Det faller i regel några tiondelar på vägen från vattenverket.
TDS: 106 (166 mikroSiemens/cm)
GH: lite drygt 3 (sjunker också oftast lite på vägen)
KH: lite drygt 2 (även detta sjunker i regel en aning)

Här ser man ganska tydligt hur värdena från stickor blir en aning missvisande.

Anmäl
2020-06-21 13:13 #83 av: Nephi

Så då är pH som är något högt istället och GH något lågt?
Det här var lite lagom förvirrande Yrar

Anmäl
2020-06-21 13:15 #84 av: 5ara

Spontant så är väl det höga pH:t det som man reagerar över (i räksammanhang) samt att TDS/GH eventuellt är lite lågt med tanke på dina Neos men överlag har du bra vatten 🙂 om båda sorterna uppvisar problem så kan pH vara problemet. Om du däremot märker mer problem hos antingen Neosarna eller dina Crystals kan man börja fundera över TDS och GH.

Ett högt pH ökar även mängden ammoniak i vattnet så om kvävecykeln inte kommit igång kan det vara det. Tyvärr går inte ammonium/ammoniak mäta med stickor. Det du kan göra i så fall är att lukta på vattnet men det är möjligt att det är så låga nivåer så det inte går att känna men räkorna tar stryk ändå.

Det finns väldigt många grepp på ett järnspett 😉

Anmäl
2020-06-21 13:22 #85 av: Nephi

Jag har helt klart en hel del kvar att lära! 

Läste någonstans att CO2 kan sänka pH (tror det var i informationsbladet till stickorna), köpte hem en begagnad SERA CO2 start när jag skaffade akvariet som jag inte börjat använda då den saknar "bubbelstop" (plugg för att justera vattennivåer tror jag). Kan jag sänka PH med den om jag lyckas lista ut vad jag ska använda istället för bubbelstopp? Funderar

Anmäl
2020-06-21 13:29 #86 av: 5ara

Ja, CO2 sänker pH effektivt 🙂 vet dock inte hur just det systemet fungerar men det kanske kan vara en bra lösning.

Anmäl
2020-06-21 13:34 #87 av: Nephi

Det är några tabletter man släpper ned i en behållare som utsöndrar Co2 under en period som jag förstått det. Såg inte allt för komplicerat ut men missade helt att bubbelstoppen fattades när jag köpte Skrattar

Denna är det:
https://www.sera.de/us/product/freshwater-aquarium/sera-co2-start/ 

Anmäl
2020-06-21 17:11 #88 av: 5ara

Vad menar du med bubbelstopp? Är det gummipluggen som sitter överst?

Får inte helt klart för mig hur utsläppet genom diffuseringsmembranet går till men det kan vara så väl att CO2 bara kommer igenom när halten blir lite lägre. Om det är så det funkar stänger tillförseln av automatiskt på natten när växterna konsumerar syre och istället producerar koldioxid. Det ger ett relativt stabilt lägre pH. En risk som finns i så fall är om du skulle glömma fylla på med tablett, då kommer pH:t stiga vilket gör att ammoniak börjar bildas i högre grad. När karet är väl ingånget finns dock förhoppningsvis en så god bakterieflora att den tas om hand snabbt utan att några djur börjar må dåligt.

Anmäl
2020-06-21 17:25 #89 av: Nephi

Ja, gummipluggen är det som saknas.

Fick inte med någon instruktion och aldrig ens kollat åt Co2 hållet tidigare så jag har ingen aning om hur det bör fungera, det där är den enda instruktion jag hittat Förlägen

Anmäl
2020-06-21 17:26 #90 av: Nephi

Har inte vågat testa den eftersom Ph såg ut att vara så lågt enligt stickorna, men nu med lite mer växter så är det nog dags 

Anmäl
2020-06-21 18:16 #91 av: 5ara

Borde ju gå att hitta något annat man kan proppa igen hålet med...

Dina stickor lär visa fel pH så med tanke på det kan du utan tvekan köra på med CO2 🙂 om växterna har börjat ta sig så blir de säkert glada över lite mer kol. Jag minns inte om det står tidigare i tråden men har du någon gödning? Annars är det nog stor risk att CO2 inte gör så stor skillnad.

Anmäl
2020-06-21 18:20 #92 av: Nephi

Har långtidsgödnings kulor nedgrävda i sanden på några ställen, de borde väl räcka?

Anmäl
2020-06-21 18:25 #93 av: Nephi

Små skotten och hornsärven växer som bara den, även vattenpesten skickar ut skott år alla håll! De andra var ju redan hyfsat stora när jag köpte dem så  dem ser man inte så stor skillnad på. Hornsärven får nog flytta hem till mamma när mina nya skott kommer nästa vecka för det börjar bli rätt fullt nu med växter Skrattar

Anmäl
2020-06-22 09:59 #94 av: Nephi

Akvariet hade gått upp ytterligare i temperatur nu på morgonen Vilar huvudet i handen

Börjar fundera på om jag kan ta bort doppvärmaren helt och sätta i extra filter material istället? För att kanske få ned tycket på pumpen en aning, sett några räkor som åkt runt halva akvariet för de lyckats vandra ut mitt framför utblåset. Funderar

Anmäl
2020-06-22 11:13 #95 av: 5ara

Om du inte har kallt hemma bör du kunna ta bort doppvärmaren, alternativt dra ur sladden. Inte alls roligt med en värmare som smyghöjer tempen på det sättet!

Är det JBLs Kugeln som du stoppat ner i sanden? De innehåller i så fall bara mikrogödning vilket troligtvis kommer göra att dina växter får brist på makrogödning (huvudsakligen nitrat och fosfat) och växer dåligt, samt blir gula.

Anmäl
2020-06-22 11:24 #96 av: 5ara

Just det ja, jag tycker nog inte du ska försöka sänka flödet på pumpen. Plantera hellre någon tålig växt framför utblåset eller sätt dit ett strilrör. Att sätta dit någon rot, eller liknande, som bryter den starkaste strömmen går lika bra.

Anmäl
2020-06-22 13:04 #97 av: fluffis

Vilka fina räkor!

Och som svar till 5ara. Ja, jag har räkor (körsbär och amano) ihop med galaxyrasboror och det verkar fungera bra Glad

Anmäl
2020-06-22 13:47 #98 av: Nephi

Doppvärmaren är utdragen och ska byta vatten ikväll och försöka få ned temperaturen något så.. Kan ju tycka att en några veckor gammal doppvärmare ska jobba på som den ska men tydligen inte.

Ja, det är JBL 7 Kugeln jag har. Trodde den skulle räcka som gödning?
Vad är det annars för gödning som är bra?

Har just nu hornsärven som sitter och fångar upp de räkor som flyger, tror vi svärdplantan skulle orka ta emot en del av strömmen?

Anmäl
2020-06-22 15:47 #99 av: 5ara

#98 Ja, det känns ju lite dåligt att den beter sig så när den är alldeles ny. Är det Juwels egna värmare? Jag har som tur är aldrig upplevt att någon av mina tre betett sig på det viset.

Utan CO2 men med hyfsat ljus och med en normal biolast i akvariet blir i regel tillgången på kol det som begränsar växternas tillväxt. Med CO2 får man ofta istället situationen att tillgången på näring blir den begränsande faktorn.

Som sagt innehåller kulorna bara mikrogödning. All makrogödning i ditt kar kommer från räkornas och snäckornas avföring i nuläget. Den lilla mängden makroämnen kommer ta slut fort när du börjar tillföra CO2.

Räkor kan vara känsliga för gödning så man får börja försiktigt men jag har uppfattningen att många får det att funka med Tropicas. I ditt fall skulle den som innehåller nitrat och fosfat vara bäst; en grön flaska som heter Specialised Nutrition.

Annars finns även PMDD där du helt separat kan dosera nitrat, fosfat, sulfat och mikrogödning så som man vill ha det. Lite krångligare att sätta sig in i men det ger större möjlighet att anpassa gödning precis så som man vill ha den.

Anmäl
2020-06-22 16:28 #100 av: Nephi

Jajjemän! Juwels orginal som ingick med akvariet så det känns lite surt.. 

Fick ned temperaturen till 24 med vattenbytet, behöver ändå ta ut lite mer vatten senare i veckan när de nya plantorna kommer så då kan jag ha i en omgång kallare vatten igen efter det om temperaturen fortsätter missköta sig.  Skämtar

Får kolla efter gödning då nästa gång jag hamnar i en butik med sånt! Tror Arken Zoo hade Tropicas men den orangea på rea sist jag var där, kan ju hoppas de har den gröna med

Har fortfarande inte fått igång Co2 då sugkopparna tydligen torkat, börjar kännas som det skulle vart mer värt att köpa ett nytt set vid det här lagetVilar huvudet i handen

Anmäl
2020-06-23 10:02 #101 av: 5ara

Fy, inte kul med en strulande värmare! Räkor som är relativt värmekänsliga också 😕

Om du börjar köra på med gödning så gör det försiktigt i början. Exempelvis är nitrater och koppar ämnen som räkor är känsliga för så man bör börja med en väldigt låg dos och trappa upp långsamt.

Ojdå! Ja, det låter nästan som en ny hade varit bättre...

Anmäl
2020-06-24 00:23 #102 av: Nephi

Börjar ana att det kanske inte alls är doppvärmaren som är boven utan det faktum att de håller på att byter termostaterna som kontrollerar värmen i byggnaden(så de är lite svajiga för tillfället) i kombination med det varma vädret vi har haft senaste veckorna. Hade tydligen helt missat utskicket om termostaterna.. 🤔

Hur gör jag för att lättast kyla akvariet? Fick ner det till 24 men det klättrar långsamt upp mot 25 igen

Anmäl
2020-06-24 09:48 #103 av: 5ara

Har du locket öppet på karet? Om inte; ha det så mycket som möjligt.

Eftersom ditt kar inte är så stort kan det även hända att PET-flaskor med fruset vatten gör skillnad.

Finns säkerligen mer man kan hitta på men jag har aldrig haft problem med varma kar så jag har ingen jättebra koll...

Anmäl
2020-06-24 14:19 #104 av: Nephi

Jag har fått smått!!! 😃
Såg två pyttesmå vita nästan genomskinliga räkor simma runt idag. Tyckte det såg ut som jag hade en hona mindre med rom så det förklarar det

Anmäl
2020-06-24 14:59 #105 av: Nephi

Återigen en ommöblering då ingen av rötterna flyter länge och jag fick hem lite nya växtskott och annat roligt idag 😄
Börjar se ut som en riktig djungel nu och små räkorna verkar älska det och speciellt att det hela avslutades med snowflakes och ett mineralblock som skulle vara bra för att hjälpa räkorna vid ömsningarna. Så här hemma är det just nu snowflakes party 🥳

Anmäl
2020-06-24 15:21 #106 av: Nephi

Mini räka

Anmäl
2020-06-24 18:42 #107 av: 5ara

Stort grattis till tillökningen! Vad roligt 😀 växterna ser definitivt ut att ta sig och vad skönt att rötterna håller sig på bottnen.

Anmäl
2020-06-24 19:18 #108 av: Nephi

Växterna som flyttade in idag var skott av:

Rotala sp colorata
Myriophyllum sp Roraima
Hygrophilia Polysperma 
Echinodorus Red Devil 
Lagenandra Beeboldii Red

Så tänkte alltså göra ett försök att få in lite mer färg Förlägen 

Hornsärven drog jag upp då jag tänkte flytta den till mammas akvarium och bara spara några skott i mitt. Dock är de stora stänglarna fulla med snäck ägg så jag vet inte riktigt hur jag ska göra... 
Går det att få bort dem eller är det bara att kasta? Mamma vill absolut inte ha snäckor

Har även plockat ut en massa snäckor idag när jag gjorde om men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem, så de står i en plastburk med vatten på min tv bänk Galen

Anmäl
2020-06-24 20:00 #109 av: Lillyrod

Några intressanta växter där. Ska bli skojigt att se hur de utvecklas. De röda kräver ganska mycket ljus för att bli röda. 

Jag har själv köpt lite fler röda växter nyligen och några går bra och en går mindre bra. 

Jag vill se bilder på dina sen Tummen upp

Anmäl
2020-06-25 09:21 #110 av: 5ara

Jag tror det kan bli svårt att få bort alla snäckägg. Jag har badat växter i utspädd klorin för att slippa få in snäckor och deras ägg men då gäller det att växten tål det. Hornsärv har ju ganska tunna blad så jag tror det finns risk att de inte tål den behandlingen. Vad gäller kläckta snäckor så kan man lägga växten i kolsyrat vatten för att få dom att släppa. Tror dock inte att snäckägg påverkas av det...

#109 Tror nästan det är dags för en uppdatering i din tråd Lillyrod :) Vill så klart se vad för växter du har skaffat!

Anmäl
2020-06-25 09:55 #111 av: Nephi

Då får hornsärven åka i soporna, den passar ändå inte riktigt in med det nya och jag har ju ändå några skott kvar så kommer snart ha nya plantor så Förlägen

Jag hade en plan om att att skaffa kulfisk när jag startade akvariet vilket är anledningen till att jag lät så mycket snäckor följa med växterna ned i akvariet, skulle fortfarande vilja skaffa kulfisk men är lite rädd för vad som skulle hända med mina små räkor, känns ju tråkigt om kulorna skulle äta upp dem alla. eller tror vi jag kan ha  tillräckligt med växter och gömmor som det är? Får idé 
Skulle behöva få bukt med alla dessa sniglar! De är utom kontroll som det känns just nu 

Anmäl
2020-06-25 10:41 #112 av: 5ara

Min uppfattning är att med en kulfisk i karet finns det snart inga räkor kvar. Inget jag har egen erfarenhet av utan det är sånt som jag läst. Det bästa du kan göra är nog att försöka mata med måtta och på så sätt hålla antalet i schack. Sen finns också snäckätande Helena-snäckor men där finns risken att de kan plocka räklingar.

Anmäl
2020-06-25 10:47 #113 av: Nephi

Det är det som är grejen, har läst så mycket olika om folk som lyckats och inte lyckats med den kombon 😅
När jag köpte räkorna sa de att det troligen skulle gå på butiken, forum och hemsidor säger att det kan gå, vissa har haft solskens historier om att de inte tar någon. Sen är det ju folk de plockat räkor hos..

CR är väl de som skulle vara tråkigast om det inte gick då de ändå är lite dyrare och ovanligare.. Även om det känns jätte dumt att mata dem med körsbären med

Anmäl
2020-06-25 12:41 #114 av: Nephi

Det blev en tur till akvariebutiken.

De hade "reservdelar" till min Co2, eller ja ägaren plockade det han inte hade hemma från sin egen Sera Co2 och sa att han löser sin egen med det han kan pyssla ihop i butiken. De hade även den gröna Tropica näringen hemma så nu är det bara att starta upp det projektetSkrattar

Fick även med en dvärg kulfisk, börjar den ge sig på mina räkor så var det bara att ringa så tog dem tillbaka den. Den kämpar just nu med att försöka lista ut hur man får in en snäcka i munnen som är alldeles för stor jämfört med storleken på fisk då de mest är matade med mygglarver. Förlägen
Sköter den sig kommer den få en kompis nästa vecka så de blir 2, sköter den sig inte blir det istället flytt tillbaka, så vi hoppas på det första för vad söta de är.

Anmäl
2020-06-25 17:44 #115 av: Lillyrod

Jag måste bara flika in att jag inte tycker det är rätt att använda räkorna att experimentera med. Deras liv blir inte särskilt roligt när de kan förvänta sig att bli uppätna om de försöker lämna sitt gömställe. 

Det är min högst personliga åsikt. Jag vet att de bli uppätna i det vilda.

Anmäl
2020-06-25 18:04 #116 av: Maleficum

Vet inte om jag hade ovanligt snälla kulor (hade två jag fick överta från en kompis), de gick med räkor och guppy och kunde aldrig se att de gav sig på räkorna eller guppysarna. Räkorna var inte speciellt fega för dem heller (bodde iof också i ett ganska stort akvarium). Snäckorna däremot fick passa sig..

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2020-06-25 18:21 #117 av: Nephi

Den har gjort försök på två av de mindre räkorna vad jag sett men de sticker bara iväg, så nu verkar den mest stirra på dem på dem..

Förhoppningsvis inser den rätt snart att räkorna är för snabba, men vilken rolig teknik de har med att kolla exakt vart snäckan sitter för att sen köra full fart in i den. När den misslyckades med räkorna körde den istället rakt in i glaset. Gapskrattar

Anmäl
2020-06-26 10:42 #118 av: 5ara

Hur går det; sköter sig kulfisken eller vill den fortfarande smaka på räkorna?

Anmäl
2020-06-26 10:58 #119 av: Nephi

Det går rätt bra!
Den har inte gjort några mer försök vad jag sett, de stora räkorna ignorerar den helt och simmar mitt framför näsan på den,  jag verkar dessutom fortfarande ha smått kvar. Tror den fick sig en lektion i räkornas snabbhet när den satte full fart och körde rakt in i glaset för de flyttade på sig, vilket såg väldigt lustigt ut, så förhoppningsvis har den gett upp på iden att räkor är matFörlägen

Dock verkar lilla kulan väldigt försiktig och håller sig mest bakom hålstenarna, är det för den är själv tro?  

Anmäl
2020-06-26 11:05 #120 av: Nephi

Jag förstår din åsikt helt! Skämtar
Jag var själv kluven över det fram tills den faktiskt var i akvariet och jag såg hur bra det faktiskt gått hittills.
Hade aldrig vågat släppa i en kula om jag inte sett andra som lyckats med kombinationen. 

Anmäl
2020-06-26 14:46 #121 av: Nephi

Börjar misstänka att enda anledningen att den gav sig på räkorna igår var för att den var väldigt hungrig. Hämtade den precis innan de skulle mata och de hade tydligen ratat större delen av maten de bjöds på dagen innan då det inte var någon favorit. För nu simmar även de små räkorna runt den utan att de bryr sig om varandra nämnvärt.
Låter det som en vettig teori? Får idé

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.