Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 7661 ggr
linneakaangas
3

54 liters akvarium

Hejs! Fick tillbaka intresset nu haha. :D Men jag hittade iallafall ett akvarium på 54 liter (60x30cm), som jag tror kommer passa bra på skrivbordet. Där har jag ju min dator och allt sånt så jag kan bara använda en el förlängnings grejj. :)

Men jag vill först veta vilka fiskar jag kan ha i det, och alla tillbehör som behövs! Tycker det är jätte fint med akvarium om man håller det rent, har fina fiskar osv… En grejj till jag tänkte på var också, låter akvarium? kommer inte ihåg… :)

[Jens]
2

Så kul! Underbart att du har hittat ett akvarium i bra storlek. Var tvungen att säga det 😉 men jag har inte mer tid att skriva nu när jag sitter på jobbet men återkommer senare om inte någon annan har svarat dig.

Välkommen återigen! 🙂

linneakaangas
0

Här är en länk - http://arkenzoo.se/fisk/akvarier-tillbehor/akvarier/akvarium-mp-aquastar-54-liter-60x30x30-cm-svart.html Man kan se i informationen vilka tillbehör som följs med. :)

wille_wille
1

Kul att du fick tillbaka intresset så fort :) Tips på invånare: Guppy, Platy, Honungsgurami, Dvärggurami, posthornssnäckor, sandsnäckor och ottosar (algätare). Dock så passar det inte att ha alla samtidigt i ditt akvarium. Du undrade oxå vilka tillbehör man behöver ha, självklart måste man ju ha mat till fiskarna :) Utöver det så kan det vara bra med håv, sand/grus, växter, växtgödning, vattenberedningsmedel, yngelbox (om du har levandefödare), vattentester och en bra planering för akvariet. Hur mycket akvariet låter beror på vad du ställer det på, vart du ställer det och om man har luftbubblorna till pumpen på eller av. Om du undrar något mer är det bara att fråga :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

godisgrisen
0

TS eftersom du bor i Uppsalam rekomenderar jag dig att uppsöka Djurhobby så får du bättre priser och ordentlig hjälp.

linneakaangas
0

#3 Ja, när jag hittade ett bra akvarium så vill jag ha det å fylla med några fiskar. :)

Kommer ha 1 algätare minst är jag säker på, och jag vill ha fiskar som lever ett tag inte bara 1 vecka. Här kommer lite frågor:

1.Kan man ha honfiskar och hanfiskar i samma akvarium utan att det blir bebisfiskar?

2.Är det mest pumpen som låter? Kommer ha akvariet i mitt rum så vill helst inte att det ska vara ''hela havet stormar'' här inne när det redan finns 3 högljudda marsvin. :D

3.Hur många levande växter räcker det att ha i?

4.Är det någon speciell lampa man ska ha, typ värmelampa?

Kommer kanske mer frågor sen om jag kommer på. :)

linneakaangas
0

#4 Kollar på online-shop och hittar inget bra akvarium. Ser rätt dyrt ut på sidan iallafall. Men annars kan jag ju köpa akvariet på arkenzoo så kan jag köpa resten på djurhobby om det verkar bättre. :)

-Cissi-
0

Dom standard grejerna du skulle behöva till det karet är sand/grus, växter, fiskar, fisk mat ev rötter och dekorationer.

1.Kan man ha honfiskar och hanfiskar i samma akvarium utan att det blir bebisfiskar?

Det beror på vad du har för art på fiskarna, om du har tex Guppy, Platy, Svärdbärare och molly blir det bebbar, Om du inte vill ha bebbar men endå vill ha nån av dom arterna så kan du enbart ha hanar. (Svärdbärare och mollys vill gärna ha lite större akvarium)

2.Är det mest pumpen som låter? Kommer ha akvariet i mitt rum så vill helst inte att det ska vara ''hela havet stormar'' här inne när det redan finns 3 högljudda marsvin. :D

Jag upplever att pumpen låter mest men det går att köpa en tystare pump om den som du får med akvariet väsnas för mycket.

3.Hur många levande växter räcker det att ha i?

Jag gillar när det är mycket växter i och det hjälper till med syresättningen av vattnet bla. Kanske 4 krukor till att börga med i ett 54l och sedan låta det växa till sej.

4.Är det någon speciell lampa man ska ha, typ värmelampa?

Man behöver bara lampan som sitter i plastlocket, sen kan man välja ett lysrör på djuraffären som tex främjar växterna.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

linneakaangas
0

#7 Kan man ha bara hanar eller går det med honor också?

Tack för ditt svar. :)

linneakaangas
0

Tänkte också på att man kanske kan ta fiskarna som är i samma akvarium på djuraffären, så man vet att dom fiskarna går ihop?

[Jens]
0

Oj, du har redan fått så mycket svar från andra. För att komma billigt undan med t ex grus så köp julas blästersand. En säck kostar 59 kr och det är jättebra sand.

Jag kan säga en sak till och det är: LYCKA TILL! 🙂

linneakaangas
1

#10 Tack för tipset och ännu ett tack!😃

CaptainBunchie
1

Viktigt, viktigt, viktigt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
:)

- Spontanköp aldrig fisk. Djuraffärer ljuger eller vet sällan vad som är bäst. Läs på om fisksorten ordentligt innan. :)

- Om du ska ha otocinclus; de trivs bäst i grupp, 3-5st är lagom i 54L och de svälter väldigt lätt ihjäl.

- Blanda inte för många fiskarter. Max 3(-4) arter.

http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
Här finner du information om många olika fiskar, där kan du även se om de passar ditt akvarium storleksmässigt, hur svåra de är, vilken temperatur och vilket pH-värde de vill ha osv. :)
Om man har flera olika sortes fiskar måste dessa kunna gå i samma vatten. :)

Lycka till! 😃

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

-Cissi-
0

#8 Det går att bara ha honor oxå men då blir det bebbar ändå :P yngelfödande honor kan spara mjölken (sperma) i sej själv efter hon har blivit parad i en "oändlighet" och på så vis befrukta sej själv gång på gång. Så om man inte vill ha yngel och man vill ha yngelfödande fiskar så är hanar det enda alternativet.

Det finns däremot MÅNGA andra fiskar som inte är yngelfödande. :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

linneakaangas
0

I början vill jag ha så kallade ''golfbollsfiskar'' (https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=643&q=golfboll+fisk&oq=golfboll&gs_l=img.3.2.0l5j0i24l5.698.4128.0.6286.10.8.1.1.1.0.100.519.7j1.8.0…0.0.0..1ac.1.15.img.4RAq92HCtUI) Sen kanske några andra sorter, vet ej. Någon som vet vad dom heter egentligen och vad de behöver för vatten osv?

#12 Tack så mycket! För mig spelar det inte så mycket roll vilken algätare jag ska ha. Men jag vill inte ha mer än 4st sånna. Ska gå in på länkarna. ;)

linneakaangas
0

#13 Hur många bebisar brukar det bli i vanliga fall? Skulle inte göra så mycket om det kanske kom 2-4 bebisar, men det beror ju självklart också på hur stora fiskarna är/kommer bli. :)

-Cissi-
0

Golfbollar= Slöjstjärt. Och dom vill ha minst 120l

IamNeon
2

Ett tips är att kolla på Djurmagazinet också. Finns liknande akvarium på 54L för under 600 där. Har själv kollat på det och är sugen på att utöka till ett litet kar också. Kostade kanske 598 eller något sådant här i Trollhättan men eftersom Djurmagazinet är en kedja så borde det kosta samma överallt (hoppas man). Finns i svart och vitt senast jag kollade. Pump, doppvärmare och lite startgrejer medföljer samt att den har inbyggd ljusramp. Har för mig lampan ingick också men är inte helt säker. :) Hoppas det hjälper.

Zureel
3

#14 det är en variant av slöjstjärt och behöver mycket större akvarium an vad du planerar att skaffa är inte säker på om den varianten är laglig i Sverige heller de mest extrema Slöjstjärt. varianterna är förbjudna här då svensk lag ser det som djurplågeri.

-Cissi-
0

#15 Ca 25-30 för en Guppy men det är sällan alla klarar sej till vuxen ålder

linneakaangas
0

#16 Jaha, oj va djuraffären har varit okunniga isåfall. Vi hade 2 sånna i ett typ 20-30 liters akvarium och dom sa att det var okej. Men det var för flera år sen. :P

#17 Tack! Tror inte jag har bestämt mig helt för akvarium ännu, kanske lättare att åka till djuraffärerna och kolla på dom innan man köper. :)

#18 Får hitta en annan sort. Jag vill inte bara ha små fiskar som inte syns, då är det ju inge roligt. Vilka går kampfisken ihop med?

#19 Aha, kanske kommer ha hanar för säkerhets skull.

IamNeon
0

#20: Ja, det är ju alltid lättast att titta på dem först och det är ju då det oftast börjar klia i fingrarna extra mycket när man står där och tittar på dem. Och då kan man ju passa på att kolla lite på utbudet på fiskarna de har och sedan kolla upp artbeskrivningar när man kommer hem så man vet lite mer.

Funderar själv på en Kampfisk. Den är självfallet finast ensam, men man kan ha till exempel tetror och andra fredliga fiskar tillsammans med den. Men för att inte uppmärksamheten dras från kampfisken så skulle jag personligen köra på mindre fiskar så att kampfisken står i centrum. Min kompis har en underbart fin blå/röd kamphane tillsammans med matchande kardinaltetror. :) Teror är inte så lättlekta heller så du behöver nog inte oroa dig för bebbar. :) Akta dig för firrar som är fenbitare dock om du ska ha en Kampfisk. Vissa fiskar tuggar gärna på långa och fina fenor.

Mörkt grus tillsammans med färgglada fiskar är så himla fint! ♥

Växter kan du ju köpa från medlemmar antingen här eller på plantswap. Det är oftast mycket billigare från privatpersoner än från djuraffärer. Köpte själv 7 växter för endast 20 kr från en användare här. :)

-Cissi-
1

#20 Du kan ju gå till djuraffären och titta på fiskarna och se ifall det är några du skulle vilja ha, då kan du skriva upp vad dom heter och googla eller fråga här när du kommit hem :)

Kampfiskar går inte ihop med så många andra och ska helst gå själv.

linneakaangas
0

#21 Jag vill ha ett färglatt akvarium som drar upp stämningen lite. Har just nu bara svart och vitt i mitt rum, men det ska bli lite rött också snart…

Typ lite rosa, blå och grön är färgerna jag vill ha i mitt akvarium. Kanske blå bakgrund som ser ut som vatten, rosa stenar/gråa/svarta/blåa/beiga, gröna växter självklart också. Något fint gömställe. Jag vill ha en blå Kampfisk. :) Om jag ska vara ärlig så tycker jag tetrorna är så tråkiga, man hinner knappt se dom. Finns det inte någon annan fisk som man kan ha? :)

#22 Först skulle jag vilja veta vilka de går ihop med förutom tetrorna eller någon annan fisk som sagts. :)

linneakaangas
0

Jag är tacksam att ni hjälper mig!🙂

CaptainBunchie
1

Jag skulle rekommendera Guppy och endlershanar, ev. hybrider.
http://www.ifga.org/guppy_pictures/GBuadier%20HBAOC.jpg
http://debatos.com/img/frontend/subjects/a/aa/aa5/aa5bc353cf14412181269dd25da40b1e16fd3908-800x800.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5239/5914378818_38a44a0acc.jpg
http://fish-etc.com/wp-content/uploads/2012/03/Endlers-Livebearers1.jpg
Väldigt lätta fiskar, och hanarna här vackrast, så man slipper yngel. :)

Skulle absolut inte rekommendera Kampfisk med någon annan fisk, riskabelt.

_

linneakaangas
0

#25 Guppysarna är så söta, och endlersarna hade cool färg!… Är det för att kampfisken är köttätare?

CaptainBunchie
0

#26 Man hör ju på namnet. ;) Kampfisk. Nejmen, det skulle säkert gå, men jag skulle aldrig våga utsätta fiskarna ifall att.

_

IamNeon
0

Finns risk att guppysarna blir attackerade av kampfisken eftersom de har långa färgglada fenor. Innan min vän köpte tetror så hade hon guppyhanar och kampfisken gick på dem efter ett tag. Fungerar kanske med större kar men med 54L kan vara lite litet för dessa två.

Hinner inte kolla upp vilka andra intressanta går ihop med Kampfisk just nu men tänk på att ingenting med långa och färgglada fenor för kampfisken (beroende på humör) kan se dem som rivaler.

CaptainBunchie
1

#28 Ja, det är stor risk då de ses som hot, liksom andra kampfiskhanar (vilket till och med är olagligt att hålla så att de ser varandra).

Skaffa ett kar till kampfisken och ett till guppysarna annars? ;)

_

-Cissi-
0

TS om du vill ha nått färgglatt så rekommenderar jag varmt endler killar och endler hybrider :)

linneakaangas
0

Skippar kampfisken.. Jag får titta i djurbutikerna nån gång så frågar jag här vad just den fisken behöver. :) Vilka sorters algätare finns det? Vill ha 2 stycken och 2-4 sånna där genomskinliga akvarie räkor. :)

CaptainBunchie
0

#31 Ottos, amanoräkor och snäckor är väl det som finns för den storleken.

Vad vill du ha två stycken av, och vilka räkor menar du?

_

linneakaangas
0

#32 2 stycken algätare. 2-4 stycken räkor, de är typ amanoräkor jag menar. :) Vad gör snäckorna?

CaptainBunchie
0

#33 Isåfall borde du skaffa 5-6 amanos. :)
Snäckor är precis som vanliga algätare (syftar på posthorn), äter alger, döda löv etc. :)

_

linneakaangas
0

#34 Okej, tack så mycket!

-Cissi-
0

#35 Om du ska köpa räkor gör det inte i en vanlig djuraffär dom är svindyra där köp av nån på tex redbee.se :)

[raichu]
0

Du kan ju alltid ha platys ihop med din Kampfisk, finns några olika färger att välja på.

Rosa grus är rätt onaturligt och jag tror att det finns färgämnen på eller i det som kan vara skadliga för fiskarna, samma gäller i så fall blått och grönt grus om jag inte minns fel. :/

Jag tror att du fått en lite sne bild när det kommer till tetror.

Kolla in den här länken: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=Tetror.

Det finns en mängd olika tetror.

MVH//Patrik

linneakaangas
0

#36 Vi kunde förut köpa billiga räkor på djuraffären. :P

#37 Men jag tror inte att jag vill ha nån Kampfisk om den inte går ihop med så många fiskar. Jag kanske kommer bestämma mig för 4 sorter. :)

Isåfall kan jag ta beiga eller mörkgråa naturliga stenar?

Jaha, jag tänkte på neontetror som man de mesta ser i djuraffären, men de brukar oftast vara en flock av dom.😃 Alla de där fiskarna kräver typ 70 liters akvarium. :/

-Cissi-
0

#38 Och hur mycket är billigt? ;P

CaptainBunchie
0

Amanos brukar ha rätt okej priser djuraffär faktiskt, jämfört med vanliga dvärgräkor. Här kostar de 3st/99kr. Och då slipper man frakt. :)

#38 Hoppa över alla tetror skulle jag säga, om du vill ha någon stimfisk kan du kolla på rasboror http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=286&SOK=1 :)

Tror inte att färgat grus är farligt, det är väl mer en smaksak. Det är dock väldigt dyrt. Men man ska väl kika lite vad som står få förpackningen så det inte innehåller något dåligt. :)

_

[raichu]
0

Skrev att jag tror att färgat grus innehåller farliga ämnen, har för mig att jag har hört det någongång.. :P

MVH//Patrik

[dynamitella]
0

Färgat grus är farligt ibland, och helt ofarligt ibland.

Men jag rekommenderar aldrig att man väljer sådant. Det dödar lätt fiskar, räkor och snäckor på nolltid (beroende på vilken sort det gäller).

Och även de märkena som är fisk-säkra är ju onaturliga. Fiskarna blir ibland mycket skygga och mår dåligt då de inte kan gömma sig. 

De som tenderar att välja rosa, grönt eller blått grus (exempelvis) brukar inte heller uppfylla resten av fiskarnas behov. Det fattas ofta växter, och man trycker ner plastdekorationer och sådant som i mitt tycke är trams och inte bör finnas i akvarium.

Nej. Håll det naturligt. Låt fisken vara lugn och känna sig säker :D

linneakaangas
0

#39 Det var längesen, men tror runt 20-25:- st.

#40 Tetrorna verkar vilja ha mycket plats för att dom är snabba och vill kunna simma litet längre sträckor än o bara ha ett högt akvarium.

#41 Jag har haft rosa och gröna stenar blandade i ett plastakvarium, som jag kanske har nämnt förr? Vet inte hur det var med fiskarna, men det var då jag hade 2 slöjstjärtar.

#42 Jag har bestämt mig för beiga eller mörkgråa stenar som ska vara naturliga så det är ingen fara! :)

[dynamitella]
0

Okej :) Vad trevligt. Tänkte att det var lika bra att predika lite högt inför alla.

linneakaangas
0

#44 Haha ja! :D

-Cissi-
0

#43 :) det kan vara ett okej pris beroende på räkart

linneakaangas
0

#46 Det var iallafall nån sorts genomskinlig. Finns säkert många sånna. :)

[dynamitella]
0

Säkert Amanoräkor :) Världens bästa räka om man vill ha algätare.

linneakaangas
0

#48 De var det säkert🙂