Djuraffärer - recensera
Det har ju varit några trådar om dåliga djuraffärer här så jag tänkte starta en allmän tråd om butiker istället. Tänkte man kunde ge recensioner mm på butiker ni gillar, var ni bor, samt om ni har dåliga erfarenheter från någon!
Var brukar ni handla era fiskar/foder/djurgrejer mm? Vad går ni efter när ni väljer butik?
Har inget akvarium för tillfället, men tänkte att jag kunde skriva lite ändå. Jag fullkomligt älskar butiken Pets AB (Pets) i Skåre, som så vitt jag vet inte har någon mera butik. Men jag har ingen aning..
Där finns det stora, rena och vackra akvarium med lagom mycket fisk i. Snygga bakgrunder, och varje akvarium har lixom sitt "tema". Fiskarna är vackra, och det ligger aldrig några sjuka/döda fiskar kvar. Rent och snyggt helt enkelt. Dessutom har dem lite ovanliga fiskar.
Dem har ett stort utbud av alla möjliga tillbehör och mat, samt fina växter. Bra priser och.. ja.
Arken Zoo i Karlstad är en riktig besvikelse när det gäller akvarieavdelningen. Smutsiga, små akvarium. Och det brukar nästan alltid ligga någon död fisk kvar.. usch. Dyrt är det också.
Falskogs akvarium i Borås (Rångedala) är jättebra. De satsar mer på djur än tillbehör och alla djuren ser ut att må bra. Har inte sett något dött i något akvarium. De har ovanliga djur också, och inte bara fisk utan även kräftdjur, reptiler, amfibier, snäckor och leddjur. Kunnig personal.
Djurmagazinet i Uddevalla (Torp köpcenter) har kunnig personal och många av dem som jobbar där har gått på samma skola som jag (Dingle naturbruksgymnasium). Här kan det ibland vara dött i akvariumen, men det är svårt att undvika och se när det finns så mycket annat att göra. Här har de mer tillbehör än djur, men de djur de har mår bra och går i rent underlag.
Skulle verkligen rekommendera dessa :)
Rolles akvariecenter AB i luleå! Han jobbar dock ensam i butiken vilket gör att det kan ligga lite döda fiskar :/ men man kommer alltid nöjd därifrån :D Han är desutom väldigt kunnig om akvarier. Han säljer också reptiler och saltvattensakvarium/fiskar, man brukar kunna få tag på lite udda fiskar där dessutom. Sen gillar jag även Djurmagazinet i Luleå, dom har bra fiskar och så… MEN det är en tjej i butiken som pratar med en som om man vore en bebis :S både jag och min kompis stör oss på det.
-Rasmus 🌈
Ahh.. Hade skrivit ett inlägg så stängdes internet ner när jag gick ifrån.. Så nu gör jag ett nytt försök. Tänkte jag kunde bidra med de butiker jag besöker i gbg området.
Ciklidhuset i Lerum Ett måste för saltvattenakvaristen enligt mig, stort utbud på korall, fisk, räkor, snäckor m.m. Kan även få hem det mesta om man vill beställa. Har även ett helt ok utbud med sötvattenfiskar. Ligger lite avsides i ett hus i utkanten av Lerum. Han som har det pratar inte så mycket, men ställer man frågor så får man väldigt bra svar. Karen ser väl sådär ut, men det är mest på utsidan. Fiskarna ser dock ut att må bra och det är ju det som är huvudsaken.
Tropakvarieimport Har ett stort utbud av sötvattenfisk och har ett helt rum med ciklider. Väldigt kul att gå och kika runt bland karen. Allt är snyggt och rent och fiskarna verkar må bra. Han har även ett stort utbud av tillbehör åker nästan alltid dit om det är något jag behöver. Nackdelen är väl att han som har stället är en säljare så han kan nog stressa till köp om man inte är beredd på det. Men han är väldigt kunnig så har man frågor så får man alltid hjälp.
Herkules zoo Även dom har ett stort utbud av sötvattenfisk och även väldigt mycket olika växter (när jag har varit där). Så det är alltid kul att kika runt på. Rena kar, dock så har jag stött på en och annan död fisk, vet inte om det är tillfällighet att det är just när jag är där eller om det brukar vara det. Här är inte riktigt alla i personalen så insatta i akvarium. Så har man någon svår fråga så är det inte alltid den du pratar med kan det, men det är alltid någon som kan hjälpa dig.
Arken zoo Nordstan Gå inte dit när det gäller fisk.Okunniga och döda fiskar i nästan alla karen. Jag hade inte vågat stoppa i en av dom fiskarna i nått av mina kar.
Detta är som sagt min åsikt,
// Johan
Zoovaruhuset Avesta
En jättebra affär med otroligt kunnig och trevlig personal.
Alla fiskar de får hem har dem i separata kar som inte är syliga i ca 1 månad. för att upptäcka och fiskarna de har fått hem har sjukdommar eller är skadade.
De har ett otroligt stort utbud av fiskar du kan beställa hem. Och leveransen är max 1-1,5 vecka.
aldrig döda fiskar i akvarierna. Även akvarieväxterna sköts om bra och alla fula växter tas till separata kar med gödning för att bli fina innan de säljs.
Den är helt klart värd att åka till om man har vägarna förbi.
Själva Djurmagazinet verkar vara populärt - kanske de är mer noga med vilka de anställer i "småbutikerna"? Kul ändå att flera rekommenderar dem, fast olika butiker :)
Norrköpings akvarier: oerhört kunnig personal o rena snygga inredda akvarier med mycket växter, aldrig döda fiskar o håller alla sina fiskar i karantän innan försäljning.
Akvarievalvet (norrköping): Riktig kunnig ägare har mycker ciklider, även saltvatten. Man kan hitta en hel del lite ovanligare arter där. Rena akvarier dock är de flesta utan inredning väldigt sällan döda fiskar o om det är nån död plockas den bort så fort han ser den.
Djurmagazinet: Inte så kunnig personal (var bättre innan de bytte lokaler) men rent i karen o sällan man ser döda fiskar.
Arken Zoo (Hagaby): rena akvarier som är inredda, bra fisk, sisådär med kunnigheten hos de anställda.
Arken zoo (ingelsta): Rena akvarium men oinredda, döda fiskar d och då, inte så kunnig personal.
O så finns Grizzly Zoo med dock inte bra har ofta sjuka fiskar, o döda fiskar här o där, bra utbud annars o ibland har de fräch fisk, gansk aoinredda kar (en rot med en anubias på i varje kar), relativt okunnig personal.
Djurmagasinet Strängnäs: Rena fina akvarium i olika storlekar, små fiskar i mindre kar - stora fiskar i stora… Kunnigheten hos personalen får man dock fråga efter, Annika…
Zoocity Strängnäs: Skitiga akvarium, ofta döda fiskar, okunnig personal men dom har dom bästa akvarieväxterna.
ArkenZoo Eskilstuna, sätter inte min fot där mer - inte för annat än kattmat iaf. ofta döda fiskar, krukväxter säljs som akvarieväxter och personalen är okunnig och struntar i dig om du inte har en hund med dig in i butiken.
#9 Djurmagasinet strängnes sär bra som du säger. Men det är många praktikanter och andra personer där som inte är så kunniga.
Den som äger det i strägnäs har öppnat ett i Eskilstuna med och när jag var in där snabbt var det stort och verkade ha bra med varor.
#10 Jo alla utom 1 i personalen är okunniga. Man ska fråga efter Annika - hon är jätteduktig. Arbetar oftast tis - fre.
Rolles akvariecenter! <3<33 ÄLSKAR att vara där, Rolle är så fruktansvärt trevlig, snäll och fruktansvärt hjälpsam (har han inte något inne som man vill ha, så kan han fixa det) synd bara att jag har flyttat 130 mil bort från Luleå där det ligger…
Sedan tycker jag mycket om Tropakvariefiskimport. Köper ofta foder där, jag jobbar precis intill. :)Jag gillar herkules också MEN jag tycker inte att de verkr sköta sina afrikanska klogrodor så bra då de var uppsvällda som ENORMA bollar alla gånger jag varit där…
#12 Jag bor på akvariecenter! :) Han är så snäll så jag köpte ett fullt fungerande 60l akvarium för 50kr :P
-Rasmus 🌈
Spiggens zoologiska i Landskrona
Jag har både negativa och positiva erfarenheter därifrån. De få negativa har varit att jag vid något tillfälle fått hem vitaprick-sjuka botior och mollys. Den andra saken var att jag såg att slöjstjärtar rekommenderades till en skål på 20 liter, till en liten flicka och hennes mamma.
Bortsett ifrån de två incidenterna är affären väldigt bra. De tar hand om sina fiskar, och hjälper mer än gärna kunderna. Vet du vad du söker, och kan avgöra om fiskarna är friska eller ej, samt kön, är det en bra butik.
Zooab i Löddeköpinge (center syd)
Kvalitén här har gått upp och ner ganska rejält. När killen som sköter butiken är där har allt varit tip top, men fisk-avdelningen har vid några tillfällen stått utan någon kunnig inom ämnet. Då fick jag hem fiskar med fel kön, avmagrade fiskar, samt giftiga växter som dödade alla mina räkor. Vid några tillfälle har 70% av fiskarna varit döda i butiken också.
MEN (!), det har berott på smittsamma sjukdomar eller fel på pumpar. Det har inte varit på grund av bristfällande skötsel. Lika så fick jag full ersättning, nya växter, och en stor ursäkt efter incidenten med räkorna.
Det var ca 10 månader sen, och efter det har allt varit tip top vid varje besök. Butiken har också haft löjligt billiga fiskar ibland(rasboror för 8 kronor, tetror för 6 kronor osv).
en smaklös tråd där man uttrycker sig om brister och personals okunnighet.
Smaklösa butiker som inte har kunnig personal på plats, så ser snarare jag det.
Det är väl inte mer än rättvist att förklara hur läget ligger till.
#16 Tycker snarare att det är en tråd där man rekomenderar bra butiker, vilka i personalen som är duktiga. Och även varna för butiker som inte sköter akvaieavdelningen. För ingen vill få hem fel/sjuk fisk..
Lägger en liten not här för att kunna följa tråden, men låter bli att recensera själv eftersom jag är partisk 
Vänliga hälsningar
Cindy
Djurmagazinet i Falun
Dom har gjort mig rätt besvikna på djurfronten, jag har t.o.m. anmält dom en gång för hur dom sköter sina djur. Men på akvariefronten kan jag bara ge lovord. Dom har en kille som jobbar där som verkligen kan sin sak. Han är alltid hjälpsam och kan svara på alla frågor. Karen är välskötta och kunderna får bra information om fiskarna. Det enda jag har att klaga på är att saltvattenkaret alltid ser lite ruskigt ut, det är ofta alger i det.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Arken zoo, västerås, erikslund
Liten akvarieavdelning med mycket fisk i karen. Karen är hyffsat inredda, aldrig sett en död fisk. Tar hand om växterna bra. Finns sällan bra mat där, det mesta är dyrt. Personalen är dock villiga att hjälpa till och erkänner fort om det är något dom inte vet. Har dom mer kunnig personal på plats hämtas den så man får prata med nån som kan eller så hänvisar dom till annan butik/internet. Dom har en veckas garanti på fisken man köper om man spar kvitto och kommer in med liket. Det visste inte jag. Köpte en kampfiskhona där som troligtvis hade bukvattensot när jag fick hem henne så hon dog efter en knapp vecka. Åkte in några dagar senare och informerade dom så att dom kunde ha koll på övriga kamphonor som kom med samma leverans, fick då en gratis kamphona, tyvärr hittade jag en hona från samma leverans som låg halvdöd i akvariet. Min kamphane därifrån bodde i ett eget kar på ca 10 liter de två veckorna han var där.
Djurmagazinet, västerås, erikslund
Stor akvarie avdelning, lätt att hitta det man söker, vissa kar oinredda andra jätta bra inredda. Kunskapen hos personalen är lite sisådär, kom hem med två skalarer och två dvärgguramis och EN körsbärsräka till ett 54 liters kar därifrån, skulle köpa en mal fick med mig en vietnamesisk ström grönling. En personal var osäker på om dom kunde ta emot rosa äppelsnäckor för att dom inte visste hur man tar hand om dom, men gula har dom fullt av, nån månad senare tog dom inte emot alls men just rosa äppelsnäckor kunde vara av intresse, annan personal så klart. Alltid döda snäckor och fiskar i deras kar. Stort sortiment och "billigt". Tar inte alltid hem samma saker, lättare att hitta ovanligare akvarievarelser där
minavitas.wix.com/kennel
Arken zoo i Mora, Dalarna, är den enda djuraffären jag vet i närheten som jag handlar hos. Dom är väldigt trevliga och hjälpsamma när det gäller det mesta :) men jag måste påpeka att man bör ta deras info ang fiskar med en nypa salt.
Min mamma och låtsaspappa skulle köpa fiskar till ett 150 liters akvarium till min lillasyster i 6års present i somras, dom blev rekomenderade en Guldfisk, en Slöjstjärt. neontetror och en stor jäkla rot samt växter. Inge konstigt med det tyckte dom. Jag blev intresserad av fiskar och åkte dit någon vecka efter och ville ha två egna fiskar i hennes akvarium och dom tyckte absolut att två guldfiskar till gick bra och även tre platys! Visst tänkte jag. Ju mer intresserad jag blev desto mer läste jag… å herregud, guldfiskar blir ju gigantiska! Platys ska ha mycket varmare vatten och tetrorna kommer att bli uppätna! Jisses… sen dess läser jag på i TIMMAR innan jag köper någon ny fisk.
Köpte ett eget akvarium sen efter att jag läst på otroligt mycket om vilka arter man kan blanda, temp dom ska ha osv… törs inte rådfråga dom om fiskar längre om jag inte läst på väldigt mycket först så att jag själv kan avgöra om det dom säger låter rimligt eller inte :P
Ofta ett par döda fiskar i ungefär varannat akvarium. Frågade varför en gång och svaret blev "Jo men fiskar dör ju så vi gör en koll och plockar bort döda fiskar två ggr per dag" lät inge vidare :P
utöver detta så är dom som sagt väldigt trevliga, har en hundsalong, mycket olika katt och hundmat och om man tex har problem med en kräsen katt (som jag har) så får man en väldig massa gratis "smaka på" produkter ;)
Arken Zoo, Täby
Kan verkligen inte rekomendera denna affär. Dem håller på tok för många fiskar i små kar. Några exempel är 40 guppys och en Kampfisk hane som ser väldigt hängig (ungefär 7-8 kar med dessa fiskar). Har även sett ca 10 st Mosaikgurami (ganska stora, ca 11-12 cm) i ett 40-50 liters kar, det verkade väldigt trångt för dem och jag tror att det står typ 120 liter på zoopet. HAR ÄVEN SETT MÅNGA DÖDA KAMPFISKAR SOM LIGGER I GUPPYKAREN SOM DEM SMASKAR PÅ!
okioki nu kör jag en över Borås zoobutiker! Bäst: Arken zoo. duktig prrsonal och de har bra tips och mkt hjälpsamma och trevliga! :) nån död fisk finns dock men så är de överallt. annars känns de fräscht. Sedan kommer Akvariebaronen. Liten butik med bara de vanligaste fiskarna och tillbehören men han plockar hem allt man vill ha och då till bra priser! sedan kommer vi till de sämre: Falskogs: han har mkt men han har inte koll på vad han säljer, är inte alltid rätt namn på fiskarna. Han ger fel information om dem, vilket jag tycker är oseriöst. Sedan ärhan snordyr! nej tack! jag vill inte bli lurad och pank! Så handlar inget där igen! sedan kommer vi till katastrofen: Albins Zoo. Katastrof, de har verkligen ingen koll, vill bara sälja på dig massa skit som du inte har nytta av för o tjäna pengar! och dåliga djur… nej tack! inget spons till det inte!
Kram /Tess
A6 zoo Jönköping: Inte att rekommendera! Dassiga växter, ibland med skräpsnäckor på sig. Fiskarna lever visserligen i rena kar men de har utställningsex på akvarium där det lever 10 neontetror i ett 10l kar bland annat. Kampfiskarna har de i skålar innehållande ung 2l vatten, dock står det att man inte ska ha det så hemma, så det är väl positvt kanske, men fiskarna ser jätteslöa och inte alls välmående ut med all rätt. Riktigt dyra priser på vissa tillbehör och dekorationer, dock bra priser på shrimpseten från auqael! Hur personalens kunnighet är ang fisk och tillbehör vet jag inte, då jag bara frågat om foder till iller och där var de inte speciellt kunniga. Djurmagazinet Jönköping: En av dem är mer kunnig än andra, dock har de en som är ansvarig för fiskarna och honom kommer jag aldrig fråga något mer då han rekommenderade Guldfisk i ett 20l kar, sil rehab gick oxå bra.. Dassiga växter som förra och förrförra gången jag var där var fyllda med skräpsnäckor (hos oss är dem iaf ett stort no no no). Dock har de ett väldigt bra utbud på tillbehör och mat med ganska bra priser, dekorationerna är dock lite väl dyra ibland, de har ibland kampanjer med helt okej priser! Karen är oftast rena och fina, förra gången häll de på att städa en del och då låg det död fisk i en hel del kar tyvärr men annars brukar man inte se död fisk hos dem mer än i kanske 1 av 30kar och det är helt okej enligt mig. De har ett bra utbud på sötvattensfiskar, mestadels olika ciklider, räkor (med rätt namn över sig!), de kan ta hem saltvattensfiskar om man ber om det och de har även snäckor. Kampfiskarna hålls enligt mig i lite för små kar men de har iaf flytväxter hos sig. Arkens zoo Jönköping: Har bara 3kar med fiskar, men fiskarna ser välmående ut, iaf sist jag var där. Hur kunnigheten är hos personalen har jag ingen aning om. Men priserna på tillbehör och dekorationer är allt för högt, inga växter gick att köpa sist jag var där iaf då de inte sålde sånt. De är mer inriktade på hund där och ev lite katt med. Riilo zoopermarket: En kunnig bland personalen, de andra säljer filterräkor som amonoräkor t.ex. Deras växter är i toppklass! De är fina och fräscha och helt snäckfria! Man ser sällan eller aldrig död fisk i deras kar och de flesta av fiskarna ser välmående ut, det enda är väl att de få kampfiskarna de har ser väldigt trötta och dassiga ut, vilket nog beror på att pumparna i Karen gör halv storm på ytan.. Priserna på tillbehör är okej, dekorationspriserna är bland de lägsta jag har hittat. De kan beställa hem saker och ting om man ber dem, men väntetiden är väldigt lång ibland, beställde flytväxter för 2mån sedan och väntar fortfarande trots att jag varit inne och påminnt dem, men vissa saker går snabbare, tog bara 1vecka att få hem oxhjärta.
#24 - har bara varit på Falskogs akvarium en gång och blev väldigt imponerad över utbudet. Pratade dock med tjejen som städar akvariumen och sköter om fiskarna på dagen innan mannen kommer dit och butiken öppnas. Men jag tyckte det var bra priser? Kollade kanske inte så noga ;) Köpte hem en väldigt fin Kampfisk som fortfarande lever i alla fall :)
ÅH! Kom på en sak med Falskogs akvarium som inte är så bra - de har inte någon kortbetalning. Det är lite synd. Men de skickar fakturer istället..
#26 det var emelie fu pratade med, hon e duktig på de hon kan. men torbjörn e kass. säljer dåliga fiskar…. och felaktiga namn vilket e kasst då du kanske läser i. dig på nått du tror du har hemma men i själva verket nån helt annan firre som kräver andra förutsättningar. men stort utbud men inte mkt bra har jag o säga om han….
Kram /Tess
#27 Okej! Får hålla ögonen mer öppna om jag åker dit någon mer gång! Låter ju inte bra.. :/
#16 Jag förstår inte riktigt vad som är smaklöst? Du får gärna förklara hur du menar. Syftet med tråden är att berätta om erfarenheter från butiker, bra som dåliga.
Hund och katt magasinet på råå: Väldigt okunnig personal. Dem säjer ex att man kan ha 2 st pansarmalar i ett 17 liters! Det ligger döda fiskar i karen och vissa fiskar är väldiht dyra. Arkenzoo i helsingborg: Kunnig personal och fina fiskar. Har inte sett några döda elr sjuka.
glömde ett katastrofställe i Borås, Djurmagasinet… deras akvariedel är katastrof!!! :( döda fiskar med fiv sjukdommar. simmar i bland runt halvruttna levande fiskar…. Usch!!"
Kram /Tess
Vill rekommendera DJURHOBBY i Uppsala:
Egentligen så är det en av två affärer. (Den andra heter Akvariehobby och ligger i en annan del av stan). Som man hör på namnet så är det ju egentligen akvariehobby som har mest saker som kanske hör detta forum till.. Djurhobby har dock också fiskar, växter osv. Dock inte lika "exotiska" sådana. Snäckor, räkor, axolotlar osv som räknar till lite mer "utanför standard" har dom däremot :)
Personalen på DJURhobby är otroligt trevlig! har varit in där några gånger och har alltid slutat med att man stannat kvar lite extra för att "prata lite djur". ^^ Detta är ju ett stort plus tycker jag - Att personalen faktiskt ÄR väldigt kunniga och intresserade av det dom säljer.
Akvariumen (och allt annat för övrigt) är väldigt fräscha och fina.
#32, Måste verkligen ta att åka dit! Är så trött på alla djurmagazinet och arken zoo just nu.
Intressat läsning för en nybörjare. Vi åkte till Skövde (närmaste "stora" stad) när vi skulle kolla runt lite ang fler Malawiciklider.
Arken Zoo: kändes inte bra, personalen ville bara sälja ( det här måste man ha, och det här, osv…) och de hade inga ciklider alls. Annars rent o snyggt i karen.
Djurmagazinet: Här handlar vi allt till vår hund och gillar den butiken, men akvarievdelningen - nej. Det var inte trevligt alls. Men det fick sin förklaring: De skall dra ner på den avdelningen. Okej, vad gör vi då?
Jo, på hemvägen åkte vi förbi Tibro, Dan's Zoologiska. Döm om vår förvåning så hade de massvis med olika fiskar, på ett i mina ögon, bra sätt alltså. Och en kunnig personal, vi frågade och han svarade väldigt proffsigt. Hållt på med fiskar i ca 30 år sa han sen. De har också en hel del ciklider av olika slag, bl a malavisar. Vi kunde tala om vad vi ville ha och han skulle ta hem vid nästa leverans. (Inget köptvång) Kändes kanonbra, så på fredag hämtar vi våra nya familjemedlemmar därifrån.
Djurmagasinet Strängnäs: Rena akvarium, och vad jag har sett så är det inga fel på fiskarna.. Aldrig sett någon död/sjuk fisk eller så.
Zoocity Strängnäs: Mycket döda fiskar, äckliga och smutsiga akvarium, okunnig personal. Jag går in dit för att köpa hundben - inte mer.
Alex05, du missade Zoofia i Skövde, ligger mitt inne i stan. Minns inte gatunamnet bara. Hon är oxo jättebra. Den där typen av säljare som faktiskt nekar kunder köpa fiskar till för litet kar och dyligt. Kan vara en del alger i karen, men hon är väldigt bra att ha med att göra och kan ganska mycket.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
zoohoo finns bara i västerås. han som äger afären är jätte kunnig och han har två andra som jobbar där delltid och dem är också jätte kunniga. han har ett äldiigt stort sortiment av fiskar och sån. han har fisk, räkor, snäckor, akarium, tillbehör, leddjur, ödlor och sköldpaddor och spindlar ochh grodor. och i dag köpte jag en panter krabba:) och dem är snälla där. typ alldrig döda fiskar i karen rena är dem också och fint organiserade. jute han säljer hund katt och gnagar mat och tillbehör välldigt bra afär.
mvh slemmis
#36, hade jag ingen aning om, tack för tipset.
#22: Halva min släkt bor i Mora ;) Så det blir väl att gå in där om vi är och hälsar på, tror att jag varit där förut och dem hade en ganska stor akvarieavdelning, mer vet jag inte ;)
Det är väl den som ligger i Noret eller vad det heter?

#25 Detta var riktigt intressant!
A6 zoo Jönköping:
Inte att rekommendera! Dassiga växter, ibland med skräpsnäckor på sig. Fiskarna lever visserligen i rena kar men de har utställningsex på akvarium där det lever 10 neontetror i ett 10l kar bland annat. Kampfiskarna har de i skålar innehållande ung 2l vatten, dock står det att man inte ska ha det så hemma, så det är väl positvt kanske, men fiskarna ser jätteslöa och inte alls välmående ut med all rätt.
Riktigt dyra priser på vissa tillbehör och dekorationer, dock bra priser på shrimpseten från auqael!
Hur personalens kunnighet är ang fisk och tillbehör vet jag inte, då jag bara frågat om foder till iller och där var de inte speciellt kunniga.
Min erfarenhet är ungefär den samma. Tjejerna som jobbar där verkar hellre prata med varandra än med kunderna. Sist jag var där och skulle fråga någon vad den nu var, så flamsade dom och höll på som snorungar vilket gjorde att jag bara gick!Att dom skriver att man inte bör ha kampfick i skål gör mig bara förbannad. VARFÖR har dom det om dom uppenbarligen VET att det inte är ok?
Djurmagazinet Jönköping:
En av dem är mer kunnig än andra, dock har de en som är ansvarig för fiskarna och honom kommer jag aldrig fråga något mer då han rekommenderade Guldfisk i ett 20l kar, sil rehab gick oxå bra..
Dassiga växter som förra och förrförra gången jag var där var fyllda med skräpsnäckor (hos oss är dem iaf ett stort no no no).
Dock har de ett väldigt bra utbud på tillbehör och mat med ganska bra priser, dekorationerna är dock lite väl dyra ibland, de har ibland kampanjer med helt okej priser!
Karen är oftast rena och fina, förra gången häll de på att städa en del och då låg det död fisk i en hel del kar tyvärr men annars brukar man inte se död fisk hos dem mer än i kanske 1 av 30kar och det är helt okej enligt mig.
De har ett bra utbud på sötvattensfiskar, mestadels olika ciklider, räkor (med rätt namn över sig!), de kan ta hem saltvattensfiskar om man ber om det och de har även snäckor.
Kampfiskarna hålls enligt mig i lite för små kar men de har iaf flytväxter hos sig.
Jag har blivit lurad ett par gånger när jag köpt fiskar där. Sist lurade han på mig fiskar som skulle ha dubbelt så stort utrymme än vad jag hade! Dom dog en efter en och efter 4dagar var alla 4fiskarna döda. Jag tog vattenprover och det visade inga fel, men det skyllde ju dom givetvis på. MEN jag fick ny och valde då andra fiskar. Han som ska vara så himla duktig klarar jag inte av. Han säger knappt något och stirrar bara på sina egna skor :-/ Duktig vet jag inte om jag tycker att han är heller tyvärr! Jag vet att någon på DM har sålt 3st slöjstjärtar till en utvecklingsstörd man trots att hans assistent sagt att hans kar bara var på 30liter!
Arkens zoo Jönköping:
Har bara 3kar med fiskar, men fiskarna ser välmående ut, iaf sist jag var där. Hur kunnigheten är hos personalen har jag ingen aning om. Men priserna på tillbehör och dekorationer är allt för högt, inga växter gick att köpa sist jag var där iaf då de inte sålde sånt. De är mer inriktade på hund där och ev lite katt med.
Ibörjan var det ren katastrof. Många döda fiskar i karen osv, men jag var inne i måndags och då såg det väldigt fint ut! Dok kan dom inget om fiskar. Tyvärr har jag även hört att ägaren gett folk tips och råd som hon själv inte vetat om det stämmer! Hur det är nu vet jag inte.
Riilo zoopermarket:
En kunnig bland personalen, de andra säljer filterräkor som amonoräkor t.ex.
Deras växter är i toppklass! De är fina och fräscha och helt snäckfria!
Man ser sällan eller aldrig död fisk i deras kar och de flesta av fiskarna ser välmående ut, det enda är väl att de få kampfiskarna de har ser väldigt trötta och dassiga ut, vilket nog beror på att pumparna i Karen gör halv storm på ytan..
Priserna på tillbehör är okej, dekorationspriserna är bland de lägsta jag har hittat.
De kan beställa hem saker och ting om man ber dem, men väntetiden är väldigt lång ibland, beställde flytväxter för 2mån sedan och väntar fortfarande trots att jag varit inne och påminnt dem, men vissa saker går snabbare, tog bara 1vecka att få hem oxhjärta.
Ja jösses! Än är ju inte den sista skojjaren född! Ägaren till denna butik är heeeeelt knäpp! När jag köpte mina Praktbotior där så sa han att bara man har minst 50liter så kan man ha dom… Sen har jag hört honom prata hundmat med en gammal dam som hade en överviktig hund och det var rent skrämmande att höra vilka sjuka råd han gav henne 
Thomas zoologiska. Jag bor i karskoga, det finns bara ett thomas zoologiska och det ligger här i karskoga så klart. Jag brukar handla allting där för at de som jobbar där är välfigt duktiga till skillnad från arken zoo här i stan ;)

Glömde skriva att kamphonorna på djurmagazinet i Jönköping går flera i samma kar och hade nog slagits rejält för fenorna var helt trasiga.
Akvarielagret (stockholm)
Bäst! Alla som jobbar där är kunniga och har ett fisk intresse även privat. Bra kvalitee på djur, fint i akvarierna, välskött, lagom mängd fisk i akvarierna, alla typer av foder (frys, torr och levande), man kan fråga vad som hällst o dom har svar och har ett stort utbud av fisk, växter och alla tillbehör! Dom gör även akvarium och säljer back to natur barkrunder. ALLT finns där.
XL zoo (stockholm)
Samma ägare som akvarielagret, så lika bra kvalitee på fisk, fint i akvarierna, regelbundna vatten byten, bra och kunnig personal, mycke tillbehör och dom har ju direcktkontackt med akvarielagret så man kan få alla möjliga bakrunder och mott beställda akvarium även där igenom. Många olika växter, alla stolekar och former på rötter mm. Dom är även ducktiga på övriga djur!
Bromma zoo (stockholm)
Bra på hund men inte övriga djur. Fisk avdelningen är katastrof, många pyttrsmå akvarium, sjukdommar, dåligt inrett, för mycke fisk i akvarierna och dålig sköttsel i övrigt. Vissa där har ju kunskap men man märker att de bara vill pracka på en massa saker, kankse inte tycker om sitt jobb så mycke för de lägger inte ner mitt hjärta i de dom gör, de säljer även sjuka djur…
Akrenzoo vinsta (stockholm)
Om Chappe jobbar så får man bra råd om fiskar, han kan mycke och har erfarenhet. Men de andra vet knappt vad en ansictrus mal är. De är inrett med växter i alla akvarium, ser helt okej ut, men jag vet att de inte har regelbundna vattenbyten så sjukdom kan förekomma ibland men dom är iaf ärliga och sätter upp en skyllt och medicinerar (tillskillnad från andra *host-brommazoo-host*). Helt okej utbud på sand och rötter men lite glest på tecknik osv.
#40 var det den gamle gubben på riilo som gav dig de råden? Det va han som sålde sk "amonoräkor" till mig, och inte ändrade han sig sen heller när vi kom tillbaka och påpekade att det var filterräkor.. Han rekommenderade oss även att sluta med Färskfoder till vår hund och ge henne något konstigt torrfoder, för det är det allra bästa på marknaden för kyckling allergiska hundar (den sorten han tog fram innehöll en hel del kyckling -.-)..

Ja det är han som äger Rilo. Damen som hade en överviktig hund fick rådet att åka till Ica och köpa det billigaste skit fodret hon kunde hitta. Då skulle hunden gå ner i vikt!
#43: Jag tyckte akvarilaget var jätte bra, men dem håller ju fiskarna i jättesmå kar (typ 15 liter)
#46 Nee de är bara några små kar, dom ser mindre ut än vad de är, de är vell 30-40liter men att de är kortsidan som är frontad frammot.
Aha ;) *väl xD
Haha jag har dyselexi lär mig aldrig att stava X)

Nu har dom gjort det IGEN! Djurmagazinet i Jönköping har rekomenderat Scalarer till ett 60liters! Dessutom tre stycken, dom ska väl vara par? Skit samma, svärmors scalarer står under pumpen och trycker nu och ser vettskrämda ut 
Vill verkligen rekomendera
Hornbach i Göteborg
Väldigt vakra akvarium och kunnig personal som vågar säga ifrån till sina kunder. Hörde tex när det var en kvinna som ville ha en Guldfisk i ett 60 liters akvarium. När dom sa att det inte gick, så sa kvinnan att det har jag gjort innan och det har gått etc.. Det slutade med att kvinnan var rasande, och gick där ifrån utan någon fisk.. Det är något man inte bevittnar varje dag i en zoo-butik! Dom har bra utbud speciellt på tillbehör, pumpar, akvarium, grus, dekorationer, växter osv. Kan varmt rekomendera en tripp dit och kolla runt.
#50 och jag skulle inte bli förvånad om det var den unga killen som rekomenderade det?! Sist jag var där fick vi 7neontetror fast vi sa 10, men det märkte vi inte fören vi kom hem.. Fullt med äckelskräpsnäckor va det med i alla karen
Hornbach Botkyrka (Fittja)
Varit en del där dom senaste helgerna :P
Mycket fint och mycket billigt xD Och de köper fisk från Akvarieteknik och kan specialbeställa om dom inte har någon fisk hemma :) Stort plus för mig som kommer att jaga fina guppys när karet är igång!
Tyckte dock inte att växktkaren såg så fina ut :/
Men mannen jag pratade med igår var väldigt trevlig och kunde sin sak. Hörde honom även prata med många andra kunder och sa ifrån när de ville ha vissa fiskar till fel akvarium :) Då rekommenderade han andra fiskar de kunde ha istället.
//Belinda aka Zandrama

#52 Jupp, det var det. Blir så trött! Tyvärr så ska hon behålla dom till varje pris, så dom lär få bo i det där lilla som (mitt gamla) jag knappt ville ha Guppy i 
Dom har även sagt till en kompis dotter att hon kunde ha råttorna hon köpte där i ett 100liters akvarie… Jag är innerligt trött på dom nu!
#53 haha de va säkert min kille du prata med. Han har vart så läss på "guldfisk-i-skål" kunder de senaste dagarna X)
Fridhems akvarier:
De är väldigt, väldigt kunniga och har väldigt bra kondition på sina fiskar.
Hänger där ibland och jag och den som är anställd brukar ibland kunna köra värsta diskussions informationen där.
De är bra både för de med stora akvarier och för de med små, även om jag tycker att de är bättre för de med stora akvarier.
Södermalms akvarieaffär:
Väldigt kunnig är han som äger stället, även om man kan förvänta sig en riktigt föreläsning angående allt möjligt som har med akvariestik att göra så man bör se till att ha tiden på sin sida om man går in där.
Han har en del för den med större akvarier, men han passar de som kör små akvarier bäst.
Dessutom så kan man lära sig om hur man tar hand om ett akvarium utan pump och värmare på ett bra sätt.
Akvarielagret:
Visst är de bra och ärliga där men konditionen på fiskarna är inte alltid den bästa, sedan så verkar de inte alltid ha jättebra koll på vad som händer fiskarna emellan.
Jag är dock säker på att de gör sitt bästa efter förutsättningar.
De ljuger inte såvitt jag har kunnat utröna, men de kan ibland elda på köparglädjen ibland.
Bromma zoomarknad:
Som tidigare nämnt så är de inte bra på fiskfronten och har ett väldigt dåligt ryckte.
Känner inte att det finns så mycket mer att tilläga.
Arken zoo Globen:
Inte alls bra på fiskfronten, många undernärda fiskar och ingen riktig koll på akvariestiken i mina ögon.
Har köpt där någon enstaka gång men då enbart i enskilt intresse för spännande fisk.
Hagsätra Zoo:
Har varit halvt okej en gång i tiden men nu är de riktigt, riktigt dåliga.
Sunkiga akvarier, tveksam koll på fisk och undernärda fiskar överallt.
MVH//Patrik
Man kan ju säga att alla djuraffärer i Jönköping är bättre nuförtiden. Dock kan/ska man ju aldrig lita på personal, iallafall ta det med en nypa salt.
Men jag tror inte det går att ha en "perfekt" djuraffär.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Akvarielagret - häftig affär, känns lite som att komma till ett tropiskt ställe när man går in där. Kunnig personal, det kan jag inte säga emot. Lite dyrt. Däremot så kom jag i konflikt med en personal. Köpte fiskar som inte passade i mitt lilla akvarium, läste på om det efter att jag hade kommit hem. Ringde och berättade om det jag hade läst, personalen lovade mig att jag skulle få byta fisken om det skulle visa sig att det inte funkade. En månad senare ringde jag igen, då nekade han allt han hade sagt. Det här var en personal bara, visserligen kunnig (nämner inte vem). Jag kan inte uttala mig om resten. Södermalms - underbar liten affär som har allt för nanoakvarium! Ägaren är väldigt trevlig och oerhört kunnig och man blir nästan tvingad att lära sig saker när man kommer dit ;) Han är väldigt intresserad och hjälper gärna till att hitta lösningar på saker. Mycket bra priser, nästan för bra för sitt eget bästa tror jag.
BlossaTossa:
Klart att det går att ha en perfekt affär, men det beror mycket på hur bra det går för en, hur mycket tid man vill/orkar lägga ner osv..
thundegard:
Visst är han härlig Janne!! :D
Om det är någon som kan det där med växter så är det ju han. ;)
Jag kan dela av mig av en affär jag varmt kan rekommendera… Arken zoo, i Skövde Väldigt trevlig personal, och för det mesta kunnig. Har bara talat med samma person varje gång jag vart där, men han säger till direkt om det är något han är osäker på när man frågar, och försöker alltså inte ljuga ihop eller chansa på en egen historia som många andra. Rätt så litet sortiment (fisk avdelningen i alla fall). Helt acceptabelt pris. Sen om det är något särskilt man är ute efter, erbjuder dom sig att skicka efter, och för ett rätt bra pris dessutom:) …och en som jag inte rekommenderar… Djurmagazinet, i Skövde Dåligt bemötande, och inte direkt kunnig personal. Ofta när jag frågat dem något, blir jag hänvisad till en annan person "som är mer vetande inom det området", men det trista är att den personen nästan aldrig är där. Kan vara bra priser ibland på vissa erbjudanden, men det väger inte upp.
Synd att man inte kan slå i hop trådar men här är en nyare tråd om omdömen på djuraffärer. http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4fef1c35d3b4fd5a20002bcb-djuraffarer-vi-har-besokt?4d712551b9cb462141049136-1
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Djurmagazinet Åkersberga: Väldigt kunniga i fiskfronten och frågar alltid hur stort akvarium man har. Bra med växter, rötter, stenar och fisk foder och tillbehör.