Projekt 540 l + "hylla"
Hej jag hade tänkt göra en liten projekt tråd där jag lägger upp bilder och skriver vad jag gör har tänkt mig att hålla mig någorlunda till sydamerikanskt men kommer även några få fiskar från andra biotoper och växterna kommer jag inte ha från någon speciell biotop.
Setup 540 l
1: Fluval Fx6 (Ytterfilter)
1: Jäger doppvärmare 300 w
50 kg julas blästersand
1: Egenbyggd ljusramp med 4 rör med 36 w st
----------------------------------------------------------------------------------------
Setup akvariehylla under 540 l
2: 40 liters akvarium ena med Körsbärsräkor, körsbärs yngel och Guppy yngel
1: 19 liters med en ensam Kampfisk hane (veiltail)
1: 30 liters med en ensam Kampfisk hane (crowntail)
----------------------------------------------------------------------------------------
Onsdag 8/5-13 540 l
Har nu kopplat in pump, doppvärmare och ljusramp dock är inte det inte den ljusrampen jag ska använda det är bara en reserv ramp som ska sitta under akvariet och lysa upp akvariena unde . När jag var och hämtade täck glasen idag så fick jag en trevlig "present" jag fick nämligen täckglasen gratis:)
Följer
Fiffig lösning och samla alla akvarium på samma ställe.
Ska bli kul att se vad du väljer för fiskar till stora akvariet.
Följer med nyfiken spänning 😎
kommer granterat följa denna tråd med!!
Du får gärna berätta hur din fluval fx6 presterar..
Just nu ser det ut att bli ganska många apistogrammor och hoppas kunna köpa de första fiskarna på tisdag som då blir några Electricbule och gula fjärilsciklider.
Du borde ha inrett färdigt, kollat vattenvärdena osv.. Innan du köpte fisk till det men, men :P
- Emil
Svart bakgrund kan va bra mkt snyggare än btn bakgrunder! Kör själv 3 sidor täckta med ultrasvart solfilm..
Då jag förstått att det var en dålig ide att köpa fisk så har de nu flyttat till ett annat kar som är på 63 l fram tills nästa vecka då det är färdig inrett gjort är gjort och nu har man lärt sig😕
#21 Bra att du flytta på dem! Fixa allt först, så att de inte stressas.
- Emil
Fena👍
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
Mina fjärilar har nu lekt. Borde jag låta föräldrarna jaga bort det andra paret och ta hand om sina yngel själva eller ska jag föda upp dem artificiellt och hur gör man då? Ps de sitter på ett blad i ett 63 l akvarium och föräldrarna jagar bort det andra paret och fläktar på äggen
Är det inte sjukt jobbigt med karen som är under? Hur får du plats att byta vatten och liknande?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#25 det kommer bli en liten "odling" där under om några månader/veckor så det kommer inte vara så jätte mycket att göra förutom matning och vattnen byten.
vattenbytena kommer jag lösa genom att sätta en slang på en liten powerhead med myggnät eller liknande runt insuget så det pumpas ut vatten ner i en spann och sen använder jag hävert för att få ner vattnet från en spann till akvarierna:)
Har även möjlighet att flytta det andra paret till ett 40 l men gör det helst inte då det är nystartat så vad tycker ni
#24, #27 De lär garanterat leka igen framöver om det inte skulle gå vägen i ditt 63 liters. Själv hade jag låtit alla vara kvar i karet.
Riktigt häftigt att de lekt, ta gärna lite bilder hur det går för dem 🙂
Kan tyvär inte lägga ut Bilder eftersom jag skriver på mobilen
Följer, och uppdatera gärna om det blir några yngel och hur det går för dem :)
Medarbetare på Vetenskap.
En till fråga. Om det blir några yngel ska jag kläcka artemia eller vad ska jag mata med?
Ja, kläck artemia :)
- Emil