Frågor från nybörjare
Hej
Jag hade tänkt att skaffa ett akvarium inom en snar framtid. Jag är nybörjare på det här så hoppas inte mina frågor är för dumma.
Just nu har guppys tillsamans med sköldpaddor. Dom har förökat sig vilt och jag skulle gissa på att det är riktigt "bra" fiskar då endast dom starkaste eller hur man ska säga har klarat sig ifrån sköldpaddorna.
Därför skulle jag gärna vilja behålla dessa!
Men samtidigt skulle jag så otroligt gärna vilja ha Kampfisk! Tycker dom är riktigt vackra.
Så lite frågor:
- Kan kampfiskar och guppys gå tillsamans? Jag flyttar till lägenhet och kommer inte ha alldeles för mycket plats tyvärr.
- Är kampfiskar svåra att ta hand om?
- Hur stort akvarium kommer jag behöva ha?
Och sen skulle jag gärna vilja ha lite tips på hur jag bäst startar upp ett akvarium. Och finns det några andra fisksorter som skulle passa bra?
Om en vecka kommer jag bo 10 minuters gångavstånd ifrån ciklidhuset. Ser ni någon annan fisk på deras lista som skulle passa mig bra, och som inte behöver allt för mycket plats.
+ Är ju om dom funkar med Guppy.
Hoppas någon tar sig tid och svarar
/M
/ Melanie
kampfisken kan tyvärr se guppyn som en rival pga deras färger och fenor
Nej va synd 
/ Melanie
Kampfiskar behöver inte jättestort akvarium, men ungefär 20-35 liter brukar vara lagom. Dem är inte direkt svåra att ta hand om, men har kanske lite högre krav än Guppy, Platy tex. Om du köper en Kampfisk hane (tror att du syftar på det då dem har den långa, vackra stjärtfenan), vill han helst bo själv, eller med några få neontetror elr liknande. Ge inte kampfisken varken röda mygglarver eller flingfoder. Bra och näringsrik mat är tex fryst artemia, oxhjärta, vita / svarta mygg eller ett bra granulat. Jag brukar ge min kampis granulat, vilket han älskar och han har fått en starkare färg också. Starta upp karet som valigt - Fyll på inredning, vatten, sand, växter m.m, låt stå i 1-2 veckor (ju längre du låter det stå ju bättre hinner vattnet få en bra balans). Sen efter 1-2 veckor är det dags att köpa fisk. Försök att inte lyssna på vad dem i affären säger, för då kommer dem bara säga, du behöver, det här, det här, det här, det här och det här. Vänj in fisken som vanligt, lägg plastpåsen i akvariet, fyll i med lite av akvarievattnet i påsen var 10:e minut och upprepa detta flera gånger. Sedan håvar du upp fisken och häller ut vattnet i påsen i slasken alt badrummet.
Hoppas du fick några tips 
Man ska inte låta karet stå i flera veckor. Det bildas inga bra bakterier utan nån fisk som skapar lite slut. Man ska börja långsamt o bara börja med ca 3 fiskar.
Nu förstår jag inte riktig, haha. Det är klart att karet ska stå ett dag och hitta en bra balans. Brukar du bara stoppa ner lite fiskar elr?
Jag hade en plakat kampfiskhane (köpte honom i tron att han var en hona. OBS! aldrig lita på en djuraffär) med Endlers guppy och han verkade trivas till en början, men plötsligt började han bete sig konstigt och hoppade tillslut ur akvariet och dog. Så, nej, ingen kampfiskhane med andra fiskar. Och, jag var för trög på att skaffa rätt mat till honom så det är nog också en orsak till att han inte trivdes, så se till att ha bra mat till honom, som Kajsa Wiberg säger! (om du nu ska ha en Kampfisk alltså)
Lycka till!
#6, dem flesta i djuraffärerna kan ju lika lite som min mormor (hon trodde att man kunde stoppa i alla guppys som var i ett trångt akarium i djuraffären i mitt 35 liters och att min Kampfisk kunde bo med platys, sjöstjärt och mollys)
Nono, mormor :P
JA man kan stoppa i fisk redan dagen efter man fyllt med vatten.
Men då är det bra om man använder ett vattenberedningsmedel om man inte har bra vatten ur kranen.
Här är en riktigt bra tråd om att starta ett akvarium
#8 nej nej nej! Man ska inte stoppa ner fisk i ett kar som bara stått en dag! Klart att man kan, men det finns STOR risk att fiskarna skadas!
Varför skulle de göra det?
Inget händer med vattnet om det får står 1-2 veckor vattnet är exakt likadant ändå, det kan INTE bildas några bra bakterier utan skit o skit bildas inte utan fisk.
läs gärn atråden jag länkade till
Ja, precis! Speciellt om man har Kampfisk elr liknade som ör känsligare än guppys m.m
jag skrev ju att har man inte bra vatten så använd vattenberedningsmedel.
här behöver jag inte det då jag har så pass bra vatten så.
Väldigt många som helle rinte använder vattenberedningsmedel någomsin o deras fiskar mår hur bra som helst.
som sagt rekomednerar tråden jag länkade till.
men föklara gärna varför det är så farligt med nytt vatten o hur ni gör vid vattenbyten om nu nytt vatten är så farligt

#4 Har du växter i akvariet ser jag ingen anledning till att det inte skulle komma nedbrytande bakterier i karet? Det är framför allt någon form av organiskt material de behöver för att sparka igång nedbrytningsprocessen.
Förstår inte riktigt varför man ska stressa fram ett akvarium, halva nöjet är att skynda långsamt. Uppstarten är en jättespännande process, varför skynda så det går över snabbare? ;)
Känner man någon med ingånget akvarium kan det vara bra att ta lite "skitvatten" eller filtermaterial från det ingånga akvariet för att ympa lite bakteriekultur till det nystartade. Det sparkar igång processen.
#9 Tråden ger väldigt bra tips, men jag tycker ändå att "några dagar" är för kort tid för de första fiskarna, förutsatt att man inte haft bakterier från ett annat akvarium. Nej, MINST en vecka skulle jag säga, bara en sån sak som att växterna behöver rota sig innan fiskarna kommer och bökar (om man nu ska ha grävande fiskar).
Åh tack för alla svar 
Följdfråga: Funkar honorna men guppys?
/ Melanie
För att växter inte ger tillräckligt med nedbrytbart material.
Det är ju framförallt ammonuimet man vill ha då det är det som nitrifikationsbakterierna ska bryta ner o det finns ingen amonium i växerna det kommer från urin.
detta är det ända forumte som ger det rådet att vänta, alla andra foreum säger som mig o det gör alla gamla "rävar" (o de nyare människorna med) i de föreningar jag är med i.
#13 fiskarna klarar sig mkt bättre när akvariet har stått 1 v.
Varför? Förklara varför du anser det, vad som skulle ha skett med vattnet under denna vecka som gör att det är bättre?
För att under 1 vecka hinner vattnet få dem bakterierna som är narturligt för fiskarna. Det är för fiskarnas skull man väntar,och inte bara häller ut dem i ett kar med kranvatten!
#19, du har helt rätt!
#TS
Jag skulle absolut gå till ciklidhuset och prata med ägaren där, han är duktig och kan nog guida dig till en fin fisk. Även om man får krama svaren ur honom ibland :P Själv så har jag guppies ihop med Dvärgguramis. Väldigt fina fiskar och trivs bra även i mindre kar. Dom har jag köpt på tropakvariefiskimport, ligger 15 min ifrån lerum med bil. Han har ett enormt utbud av sötvattenfisk, ciklidhuset har numera mest saltvattenfisk. :)

#22 Håller med om att ciklidhuset går mer och mer över till saltvatten. Har inte pratat med ägaren där, men hört att han ska vara trevlig och så.
Vill utfärda en liten varning angående tropakvariefiskimport dock. Ja, han har jättemycket fisk, vilket är superbra, helt ok priser dessutom MEN han är en försäljare och kan tänja på gränserna för fiskars krav och så för att få dem sålda. Jag menar absolut inte att man ska bojkotta affären, jag handlar där själv (senast idag) men det kan vara bra att läsa på innan man köper, det är ett tips.
#19 nej det stämmer inte soms agt det bildas INGA bra bakterier utan lite skit i (mest då urin)
#24 Fiskarna behöver de du anser vara " dåliga" bakterier
Ja, dem måste ha lite bakterier, det är därför man låter det stå ett tag för att kunna bilda det innan man slänger i alla fiskar.
25 grader varmt, skulle det funka för båda tro?
Jag har tänkt lite och kommit fram till hur jag vill ha det. Kom gärna med åsikter
Jag hade tänkt köpa ett akvarium från hornbach. Hur många L vet jag inte ännu, Det bror lite på hur många guppys jag tar med mig samt hur mycket som får plats helt enkelt. Där får mina guppys bo tillsammans med kampfiskhonor. (Hur många är lämpligt? Räcker det med 1?)
Jag ska köpa ett plastkar till hanen. Har hört att det ska funka, någon som har åsikter om det? Som sagt, vill ha så mycket information som möjligt, jag är ju i stort sätt helt ny på det här
Måste bara hitta ett som är tillräckligt genomskinligt! Dom flesta är ju lite smått "frostade". Vill ju se skönheten.
Ser verkligen fram emot där här! Så fort jag fått i ordning allting i lägenheten ska jag dra igång med detta roliga "projektet" 
/ Melanie
Kollade upp guppys på zoopet nu och dom verkar kunna ha så mycket som 28 grader i vattnet, ska du ha guppys o kamphonor tillsammans tycker ja att du ska satsa på att ha runt 27/28 grader, kallare än så så kommer inte kamphonorna att trivas.
Kamphonor bryr sig inte om det finns kompisar av samma art i akvariet, dom skulle väl helst vara helt ensamma precis som hanarna men har dom tillräckligt stort akvarium så accepterar dom andra invånare oftast.
Ska du ha en hane också? Trodde du skulle ha honor istället för hane..
Ja du kan ha hanen i en plastlåda, vill du ha en genomskinlig plastlåda är nog en petbox från djuraffären det bästa alternativet, tänk på att du måste ha doppvärmare och en svagluftpump till hanen också. O massor av flytväxter, det gäller ju förövrigt honorna o guppysarna också.
minavitas.wix.com/kennel
Svag luftpump, är det ett sånt "filter" ?
/ Melanie
Nu har jag startat akvariumet (plastbacken)! Kunde hålla mig från att starta det även fast jag inte flyttat än :) Men kommer hoppa fram och till baka ett tag i så får väl flytta över det någon gång i framtiden…
så vad tycks? Jag är dock tvekis om doppvärmaren fungerar.. Känns inte som vattnet är varmare än rumstempratur. Får kolla på det :)
Har ännu inga fiskar i akvariumet. Blev ju en diskussion om hur länge man skulle vänta, men jag tänker vänta till vattnet ser "friskt" ut och inte så grumligt också som det gör i början, i alla fall hos mig..
Sen får mina guppys flytta in! Växter ska också in så småning om :)
Ser det tillräckligt stort ut? Det är 35L. Men jag tycker det känns rätt stort, även fast 35L låter lite.
Jag har även besökt ciklidhuset! Men deras kampfiskar var en besvikelse han hade några hanar men dom såg inte friska ut alls, Sen måste jag påpeka att jag är nybörjare och kan inte avgöra om en fisk är frisk eller inte.. Men med mina djurväns ögon tycker jag inte det i allafall. Gick men många andra små fiskar enligt er ska dom ju inte det?
Men annars rekomenderar jag att åka dit! Jätte vackra fiskar fanns det! Jag blev helt till mig när jag såg en riktigt "nemo fisk" 
/ Melanie
Ursäkta för röran på bilden. Hehe..
/ Melanie