Blir ni ens förvånade längre?
Jag ser sånahär annonser dagligen, och undrar vem i hela fridens namn som sålt fiskarna till dem. I detta fallet känner ägaren till vad för fiskar det är, hur stort akvariet är, och vad som är ett passande pris. Men jag kan nämna tio saker som är felaktiga och indirekt/direkt hotande mot fiskarnas välmående.
Vad ska man göra, liksom? Maila blocket? Ignorera det? Maila säljaren?
Det är ju en massa lagar som bryts och grejer, men inget händer..
Exempel: http://www.blocket.se/angelholm/30_liter_akvarium__fiskar__tillbehor_38180488.htm?ca=23_9&w=1
Nä, faktist inte. Bara ännu mer irriterad på blinda djurägare som aldrig ens borde få ha djur, och troligtvis så är det nån djuraffär som ligger bakom detta från början med alla sina "bra" rekomendationer -.-!
Nä, jag höjer inte på ögonen längre över vad folk hittar på. Det är så vanligt, tycker snarare det är regel än undantag att folk inte kan sköta sina fiskar.
Vad kan man göra åt det, ptja jag försöker informera människor så gott jag kan. Man kan ju maila henne och be henne sälja fiskarna till nån med större akvarium..
Nope, inte ett dugg förvånad… 
Synd att det är så långt bort. Hade gärna tagit rubbet och sålt fiskarna till någon med mer lämpligt kar.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Men shit, hon/han skriver ju till och med att allting är 3 mån och hon/han har redan tappat intresset också?
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Skulle jag också göra om jag hade så många fiskar i ett 30-liters i 3 månader. Vill inte tänka på hur många fiskar som måste ha dött för honom p.g.a. nitrit…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Vad bra att det tillkommer dammsugare då HAHAHAHA
Kom in på en killes blogg för 2 veckor sen ungefär förresten. Han hade ett runt akvarium, skulle gissa på 30-40 liter (är dock dålig på att gissa, men stort var de ej.) och han hade två slöjdstjärtar där i… Skrev till han men inge svar.
Man börjar ju fundera >.< Dessa människor.
Håller med om att det är sorgligt att se så mycket fisk (bl a scalarer) i ett 30-liters, helt utan växter dessutom. Men tyvärr kan det gå så när den enda "kunskapen" man tar till sig kommer från en zoohandlare som är inriktad på att sälja. Detta är ändå långt ifrån det värsta jag har hört om, jag tänker t ex på den gången då någon hade köpt en guldfiskkupa med en liten paroonhaj i.
#3 Jag förstår att du gärna hade "tagit rubbet" men man ska aldrig köpa djur för att man tycker synd om dem. Då är det bättre att försöka prata ägaren/säljaren till rätta eller i värsta fall polisanmäla. Det lär finnas zoohandlare som har gjort det till en affärsidé att hålla djur under dåliga förhållanden så att kunderna ska vilja rädda dem med ett köp. Förhoppningsvis är det bara en myt, men man vet aldrig.
Olle
läser det ni skrivit och som nybörjare på fisk är min första tanke- har fiskar nåt djurvärde?
menar att häst, hund osv har ett värde och de flesta ägare tar sitt djur till vetrinär, köper bra mat,osv.
men med fisk har jag än inte hunnit märka samma staus,djurvärde.
hoppas ni förstår hur jag tänker.
För mig är mina fiskar individer precis som vilket djur som helst. Jag gör allt jag kan för att de ska må bra. Tyvärr är det många som tycker att "vadå det är bara fiskar" och därför tror de att de kan göra vad som helst med dem typ.
Jag är själv väldigt påläst inom djurrätt och djurskydd och vet därav att fiskar och skaldjur kan må dåligt både fysiskt och psykiskt. Det vet de flesta med ett stort akvarieintresse också. Men tyvärr är kunskapsnivån väldigt låg när det gäller djurs välmående i största allmänhet i världen.
Tja, med tanke på vad fiskmedicin kostar på djuraffären och att det trots det säljer tillräkligt bra för att dom ska ha det inne antar jag att dom har det. För mig var det inget snack om saken när min Kampfisk vart sjuk och jag inte hade några pengar. Jag lånade och åkte raka vägen ner på djuraffären. 
//Lamina