OT-Lär känna tråden :)
Tjenare alla Guppysar!
Jag tänkte att vi borde göra en tråd så att vi får lära känna varann lite bättre :)
Så här tänkte jag.. Vi börjar med att säga vad ens största dröm är och sen kan man ju lägga ut en bild på sitt största akvarium (frivilligt)
Om man vill så kan man lägga ut en bild på sig själv (frivilligt) :)
Och om man odling/uppfödning något Tex: reptiler, akvariefiskar, ambfibier, hundar, katter, insekter och allt möjligt :P
sen kan man beskriva sitt dröm akvarium :)
Och ni kan ju berätta andra saker också :)
Det vore jättekul om vi kunde lära känna varann lite bättre :P många här är ju ''stamisar'' fast många är nya här på akvariefisk iFokus..
Obs! allt detta är frivilligt du behöver bara svara på en av frågorna om det känns bäst :D elr ingen om ni vill.
Okej då börjar jag..
1.Min största dröm är nog att åka till Amazonas och håva fisk :)
Jag har inte direkt en så ''seriös'' odling men jag har funderat på Endlers och heterandria formosa/dvärgtandkarp :)och möjligtvis körsbärs reeekor.
Min kamera har slut batteri och mobil kameran är urdålig :P så ingen bild idag men mitt största kar är på 200L.
Mitt drömkar skulle nog vara typ 3000L och däri skulle jag ha en JÄTTE pilnäbb och nån annan super coool fisk XD
Och nu berättar jag resten.. jag är tolvår och går forfarande i skolan (såklart) men inte självklart :P Min favorit butik i min hemstad är nog Rolles akvariecenter i luleå och Djurmagazinet är också bra men akvariecenter kan få tag på lite ovanligare fiskar :D
Min favorit fisk är nog Pilnäbbar (sååå Coolaa) jag ville så gärna ha en macrognathus circumcinctus (en pilnäbb) så jag skickade ett mail till akvarietekink och bad dom ta in den.. så snart så bor den i mitt kar
jag kommer inte på nå mer saker om mej (eller?)
Juste en sak till ingen får skriva nån dålig kommentar :P men så elaka är väll inte vi :D
-Rasmus 🌈
Tjena! Vad trevligt med en sånhär tråd :)
Mitt namn är Daniella, men majoriteten av folk som känner mig kallar mig Dani.
Min största dröm är att resa jorden runt. Australien är ett av mina drömländer. Nere på jorden här, är väl den mer realistiska drömmen att starta en akvariebutik J
Jag föder för tillfället upp räkor.De jag har just nu är Crystal red, Crystal black, Rainbows och Körsbärsräkor och amanos. Tidigare har jag haft marmorräkor, white pearl, blue pearl, gul räka och säkerligen någon till som jag glömt räkna upp.
Jag har under årets gång fött upp lite olika djur här hemma. Här kommer den korta listan: Äppelsnäckor, posthornsnäckor, endlers, Svärdbärare, korallplatys, mollys, guppys, palettciklider och metallpansarmalar. Jag har säkert glömt något här också.
Mitt drömakvarium vore ett perfekt biotopakvarium av Amazonas. Allt ska vara perfekt, och växterna får gärna växa ur akvariet. Minst 1000 liter, men gärna större.
Allmän fakta om mig är väl att jag är 19 år gammal och bor i Landskrona. Jag lider av en sjukdom som gör att jag alltid har ont (fibromyalgi), och det gör mig bitsk i onödan. I verkliga livet är jag väldigt öm som person, men blir lätt hård i text. Jag tycker om alla djur som visar mig respekt (hundar, katter, hästar), men kan lätt tycka illa om specifika djur trots att jag anser mig vara djurvän :) PÅ fritiden spelar jag piano och målar. Min favorithobby är akvariedjur och själva uppbyggnaden av akvarium. Jag tycker att processen är superspännande när man får skapa en biotop från grunden (och därför har jag haft tvåhundra arter och 10 akvarium bara detta året). Det kan vara både negativt och positivt antar jag :)
Jag håller just nu på att skapa en hemsida så att jag lättare kan marknadsföra mina räkor och växter. Just nu är det bara räkor på menyn, men nya spännande arter tillkommer snart.
#3 Det karet såg ju bra ut :P
-Rasmus 🌈
Här är mitt 200Liters :)
invånare: 6+3 corysar, 1 kamphona red cambodian CT, 2st guldguramis, 6st platys(snart nio), 1 kinesisk algätare, 1 rineloricaria fallax, 1 väderål, 1 kanel kuhlii (snart två till) och några Platy Yngel (som mat) :D
Och till sist (snart) en macrognathus circumcinctus! :P
-Rasmus 🌈
oki kör en kort press här då. tess, 31år snart, med två killar på 9 i övrigt så är jag gammal och 10 år. Sambo förlovad med min Jonas som väckte mitt intresse för akvarien med dess invånare. i övrigt så jobbar jag som undersköterska på gruppbostad med autistiska och även som karaokevärdinna. och lite inom säkerhet på landets festivaler och konserter. jag är föredetta hoppryttare men sålt av hästarna för nått år sedan då jag kände att jag behövde ett brejk. Men de kommer bli häst snart igen om jag känner mig själv rätt. iövrigt bor de 3 vuxna katter här och 5 kattungar. 4 kaniner av olika sorter o färger. men en utställningskanin. :) 5 akvarium med på tok för mkt fisk just :) (540. 2*375. 104. 80 L) jag håller mestadels på med Diskus då de ligger mig varmast om hjärtat. även olika grupper av corydoras. c venezuela black, sterbaii, julii, matae. även en hög med olika l-malar (007,015,046,066,177) Drömmen just nu vore att åka till brassilien och håva fiiiina firrar! här odlas inget speciellt då de jag vill avlas på här hemma är för unga än. men till våren flyttar de in ett lekpar här hemma så då blir de att ge sig in i den snurren! men nu odlar sig de övriga arterna sig själva utan att vi gör nått speciellt! :)
Kram /Tess
Hihi. Så det är inte bara jag som har en hemlig dröm att åka till något varmt land och håva vilda fiskar?
Superkul!
Jo en sak till :) jag skulle vilja åka till Nyaguinea och hitta nya arter :) det skulle nog vara spännande att ge dom namn och forska i naturen :D
-Rasmus 🌈
hade velat åka med diskusfolket till brassilien i sept. men de var redan fullbokat så de får bli på deras nästa resa. :)
Kram /Tess
Billigt och bra? Haha. Nej, men vet du vad det skulle kosta ungefär? :)
Tyvärr är ju sådana expeditioner oftast riktigt dyra.
runda slängar runt 30000 men de e med eliten inom Diskus så de hade de lätt vart värt! de man skall tänka på med sådana resor är att de behövs en helt uppsjö med olika tillstånd för att ens få komm ut på vattnet, sedan för o plocka fisk odyligt. så man bör åka med folk som kan hela den proceduren. :)
Kram /Tess
Som jag misstänkte då! Helt klart värt pengarna om de bara finns tillgängliga :)
Själv får jag väl bege mig ut i sjön här och leta grodyngel. Det är vad jag har råd med! Haha.
men de e bara o spara. jag åker ju inte förrens 2013 så 30 000 e ju inga problem o spara på nästan 2 år!
Kram /Tess
kan guppys och neoner gå med slöjisar?
"Nej" :) Slöjstjärtar vill ha kallt vatten och neoner surt och varm vatten.
Jag själv har dem tillsammans, men har inte köpt dem med vilje, utan övertagit från sämre situationer.
Så ska du köpa från början, så se först om det finns något annat att välja av :)
jag tänkte inte köpa utan tyckte de verkade konstigt bara :P
Jag har inte neontetror, utan kardinaler. Men det är samma regel för båda två :)
Vi har pH 7.5 och 25 gradigt vatten. Det är så att alla arterna i hela akvariet kan må bra och leva länge.
Men jag rekommenderar trots det inte att någon annan gör det i onödan. Tetrorna har vi fått av vänner som inte kunnat ha dem kvar, och slöjstjärtarna är ifrån en skål på farsans jobb.
#17 oki
jag heter mathilda, jag är 13 år och älskar alla djur!!! fast mest hundar, reptiler och akvariefiskar!
jag har två underbara hundar Meja och Isa och ett litet charmtroll till skäggagam vid namn Taggen! ja har ingen nuvarande dröm, men vill åka ut i skogen o bosätta mig där så fort ja får xD gillar inte mkt folk, lite folkskygg :P
har ingen kamera nu så jag kan ej ta en bild på mina akvarium men det var väl iaf lite om mig då :D
Mitt namn är Tina, jag är 20 år och skulle nog säga att jag inte har någon största dröm. Har flera mindre smådrömmar ist ;) Gå klart min utbildning, skaffa häst (ganska stor dröm länge iofs), och få ett jobb på Rikspolisstyrelsen. Jag läser på Högskolenivå Kandidatprogrammet i Offentlig förvaltning och tar examen 2013, hälften kvar så att säga.
Just nu har jag tre kar igång ett 54L ett 45L och ett på ca 112L, destå fler tillgängliga^^ (det finns begränsningar på hur många som får plats på 27kvadrat haha…) Odlar för tillfället Honungsguramis, men det blev även Fjärilsciklider nu häromdagen. Har dessutom en fin och helt otroligt förstående pojkvän som tyvärr inte delar mina intressen för fiskar och hästar. Han är go ändå ;)
På fritiden rider jag och har gjort hela mitt liv, det är mitt allra största intresse och efter det kommer fotograferingen som de flesta i min närhet förknippar mig med. Att jag håller på med akvaristik är de färre som ens vet om, fast har man varit hemma hos mig så får man ju en viss inblick haha!
Min drömakvarium varierar nästan från dag till dag, men på kort sikt är det att hålla Lejonhuvudsciklider som lockar. Någon dag skulle jag med vilja ha ett enormt SA kar med mängder av dvärgciklider.
Kul tråd det här! :)
Jag heter Lars-Olof Arvids (kallas Olle) och bor i ett litet hus i skogen i södra Bohuslän. I över 30 år har jag haft akvarier och tror att jag har provat de flesta typer av fisk som man kan ha i akvarier upp till 165 liter. Större än så har jag aldrig haft. Nu har jag sju akvarier igång och håller mest på med killis. Jag är med i Skandinaviska killisällskapet http://www.killi.dk/ och brukar delta i deras internationella utställning i Köpenhamn varje år. Jag har även Guppy (vilda och "Japan blue") och den praktfulla australiska gobyn Hypseleotris compressa.
Jag har rest ganska mycket i olika delar av världen, bl a har jag varit i Amazonas två gånger. Helt fantastiskt, även om det inte var några akvaristiska resor. Förutom fiskar är jag intresserad av allt i naturen: växter, fåglar, småkryp, större djur osv. Naturfotografering är en stor hobby, med rådjur och andra vilda däggdjur som specialitet. Ibland hamnar bilderna på Djurfoto iFokus. Jobbar gör jag på ett naturkonsultföretag.
Min högsta dröm handlar faktiskt inte om fler och större akvarier. Jag vill inte ha fler än jag hinner sköta utan att det blir mer jobbigt än roligt. Däremot har jag en annan akvaristisk dröm, nämligen att det ska bli populärt att gå med i akvarieföreningar igen. Tyvärr för de flesta sådana föreningar en ganska tynande tillvaro nu. För nybörjare är det perfekt att få lära sig hobbyn av erfarna akvarister som inte har några ekonomiska baktankar, och även för den som "kan allt" är det roligt att träffas och prata fisk runt fikabordet. Jag är med i Uddevalla akvarieförening, där vi brukar ha väldigt trevligt på mötena. Finns det en förening på din ort, så gå med du också!
Olle
#20 Snygg killi!
-Rasmus 🌈
#21 Tack Salladen! Det är en Fundulopanchax sjoestedti, en stor art som kan bli omkring 15 cm. En av mina favoritfiskar!
Olle
Jag tänkte börja odla killis i mitt 200L :P Men Jag ville ha andra fiskar också :P så killisen försvann från listan tyvärr :/
-Rasmus 🌈
Jag heter Ida, är 23år gammal och bor i lilla Laxå 5 mil söder om Örebro tillsammans med sambon Daniel, 2 hundar, en undulat & ett stort antal akvarier.
Jobbar som Lagerarbetare/truckförare på ett företag som bearbetar tunnplåt.
Min största dröm är väl att få åka iväg till lite olika länder och håva lite l-malar.
Fiskar är ett gemensamt intresse hos mig & sambon och det vi är mest intresserade av är L-malar, corys & driftwoodmalar dvs. malar överhuvudtaget! Vi är båda två moderatorer på loricariidae.se eller l-mal.se för att förenkla det lite :) Är även medlemmar i GoC (Guardians of Catfish) Men är även intresserad av nanos & räkor, samt lite mer udda levandefödare :)
Det vi odlat än så länge här hemma är Corydoras sterbai & venezuela black, L038, L201, L340, L174, ancistrusar (bruna, albino & super rot), diverse räkor, äppelsnäckor, levandefödare & tateurndina ocellicauda.
Förutom mitt stora djurintresse så är jag även väldigt intresserad av att fotografera, har dock inte fotat så mycket de senaste månaderna.
Någon bild på mig själv har jag knappt, är mest bakom kameran och inte framför ;)
Slänge med en bild på akvarierummet istället för en bild på det största karet! :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties