Sjuka slöjstjärtar igen. Tips?
Nu sitter jag här igen, tredje gången gillt, med tre sjuka slöjstjärtar.
Samma sak som förra gången händer, och jag vill inte behöva avliva mina små pluttar en gång till.
Slöjstjärtarna går i en sällskapstank på 540 liter. Jag tog över dem av en vän för några månader sen. De var då helt friska och bara några cm. Nu är de som en pingisboll ungefär, och börjar visa symptom på följande sätt:
Fjällen lossnar lite sporadiskt.
Fjällen lossnar på sidorna och bakom huvudet, fläckvis.
Fenorna trasas sönder sakta men säkert.
De står gärna och trycker under anubiasbladen mer än vanligt, och verkar rädda. (Därför har jag trott att det var vår svarthaj som bet på dem och orsakade skadorna)
Men ja, idag vidtog jag extrema åtgärder och satt upp ett 30 literskar under det stora, och däri får dessa tre små slöjstjärtar få en ärlig chans att återhämta sig. Jag vill inte höra ett ord om storleken på karet de går i nu. Det är ytterst tillfälligt, och det är det som gäller, eller avlivning på studs. Jag vill inte hålla dem i ett så litet utrymme, men jag har inte mycket val, och vill inte se dem dö.
De andra 5 slöjstjärtarna vi haft (5+ år gamla), gick bort i våras, av att skinnet helt enkelt ramlade av kroppen på dem. Självklart avlivade jag de jag fångade innan de hann självdö.
Eftersom jag inte hittade någon info om sjukdomen (då hade vi inte svarthajen i det karet, eller någon annan elak fisk), i kombination med att det bara varit slöjstjärtar som fått denna mystiska sjukdomen, slutade jag tänka på saken.
.. Nu. Vad rekommenderar ni att jag gör? Jag kan ta bilder på dem senare, men bilderna här förklarar ganska bra hur det ser ut (men i något mildare form. Det blir så som på bilden inom en vecka, har jag lärt mig). En av slöjstjärtarna låg död häromdagen, så jag vet att det är bråttom.
Finns det någon antibiotika eller så?
- Dani ![]()
ash vad tråkigt!
Jag har tyvärr inga råd att komma med, men tycker att det är fullt acceptabelt att ha dem i en liten tank för kurering. 
Samma sak hände två av mina slöjisar förra året, fick också avliva bägge två, super trist. :( Men har senare fått höra att det är en bakterieinfektion som orsakar att de tappar fjällen, så jag hade nog prov-behandlat om du har något anti-bakteriellt hemma.
Mvh
Hanna
PS. den antibiotikan jag använder heter easylife multicura, vet inte om den är bättre eller sämre än något annat dock, men den tar det mesta i bakterie-väg.
jag skulle kört en kur på supercin och bacterialkiller. löser de mesta både invärtes och utvärtes. de e en medicin som inte finns på "vanliga" marknaden utan är ett preparat som vi diskusfolk använder. finns o beställa på bldiscus.com. och de e snabba med leverans om man säger att de e akut. de har även en mkt bra beskrivning av sjukdomstillstånd och medicinering. även om de främst gäller Diskus så kan de ju vara värt ett försök…
Kram /Tess
Lite fakta till dig:)
Då den är så känslig, behöver den syrerikt vatten med stabila pH-värden för att inte drabbas av sjukdomar.
Slöjstjärtar måste utfodras med bra guldfiskfoder i form av pellets eftersom de också är extremt känsliga för höga proteinmängder. Vanligt flingfoder är därför oftast lika med döden för en Slöjstjärt. Fryst foder som till exempel mygglarver är ofta mycket populärt.
Slöjstjärtar trivs bäst tillsammans och bör hållas i en grupp på minst 5 individer.
Vattentemperaturen ska ligga mellan 12 och 25 °C, pH-värdet mellan 6 och 8 och hårdheten på vattnet mellan 5 och 20 °dH. Storleken varierar mellan 5 och 25 cm – detta beror lite på vilken typ av slöjstjärt man får tag på, eftersom vissa är hårdare avlade än andra.
MvH Jimmie
Discusmedicinen som nämns här ovan används i temperaturer kring 30-32 grader vilket är alldeles för hög värme före slöjstjärtar. De är mycket känsliga för värme.MvH Jimmie
ahhh de har du rätt i. de tänkte jaginte på.:s
Kram /Tess
Allt detta visste jag. Jag har inte köpt dessa fiskar, utan tagit dem ifrån en skål hos en väninna.
Jag kan absolut inte inhandla fler förens jag vet vad som orsakar sjukdomen.
De går som sagt i 540 liter, med en ytterpump till ett 1000 liters, så vattenkvalitén och pH mm. är i perfekt skick. Vattnet är 24 grader året om, och de äter sina för-blötlagda guldfiskpellets (och broccoli när de andra fiskarna utfordras, det går ju inte direkt att hindra dem).
Så än en gång, kan jag inte pricka in orsaken på omgivningen. Ph är på 7.5, och resten får jag kolla igen senare.
… Firrarna simmar glatt runt i sin karantän nu i alla fall. Jag ger dem en vecka att återhämta sig själv, och annars får vi prova ut vad som kan bota dem. Tack för alla svar!
Finns tydligen nån svampinfektion som får fjällen upphöjda till en början och sedan blir det bölder, dessutom angriper det fenorna så det ser ut som fenröta.
MvH Jimmie
Jag har väl aldrig sagt att fisken på bilden är min? Jag nämde både att mina fiskar är som pingisbollar, och "Jag kan ta bilder på dem senare, men bilderna här förklarar ganska bra hur det ser ut (men i något mildare form. Det blir så som på bilden inom en vecka, har jag lärt mig)".
Så nej, jag skulle inte kalla det en Slöjstjärt. utan bara Guldfisk :) Visst har den en hint av slöja, så det är väl inte dödsstraff att säga slöjstjärt heller (?) :)
jaha jag e inte så bra på o läsa
men det var mest riktat mot mig för ja trodde ja var knas där uppe :P men då vet jag :) det var inte menat mot dig bara så du vet ;)
joo, de borde man väl få det finns ju inte direkt nån lag som säger att man inte får det :P o har den en slöja så borde man ju få kalla det för slöjstjärt eftersom den har en slöja till stjärt ;) (Varning dålig humor)
jag trodde de kallades för