Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 3960 ggr
[Em_I_Am]
1

Vilken fisk menar jag?

Hej!

Jag ska starta upp ett akvarium där jag kommer lägga störst fokus på vackra äppelsnäckor men det hade varit trevligt med lite liv o rörelse också. Så nu letar jag efter en specifik fisk jag minns att jag haft för att se om den skulle kunna funka. MEN, jag kan inte komma ihåg vad den heter och det retar ihjäl mig! Det är många år sen jag hade den men tänkte att någon kanske kan ge mig förslag på vad jag kan mena med hjälp av en mycket bristfällig beskrivning från mig…

Fisken jag söker namnet på är:

Helt vit men alldeles pärlemoskimrande. Ursnygga med lite blå belysning.

Minns dom som ca 4 cm stora.

Fredliga, snabba stimfiskar som nog mest rörde sig i övre delen av akvariet.

Ganska slanka fiskar med kroppsform som danio skulle jag tro.

Jag inser att det inte är helt lätt att gissa sig fram, men jag kanske iaf kan få tips om mindre fiskar som är vita o skimrar fint hehe.

Är Kampfisk elak mot äppelsnäckor? Tänkte att de kanske försöker äta upp deras tentakler. Finns väldigt vackra vita kampisar…

Jag tittar mycket på olika fiskar men hittar inget jag vill ha. Det är mycket rött o det vill jag inte ha. Temat ska vara rosa o vitt nämligen. Rosa fiskar är det inte gott om. Åtminstone inte små fredliga firrar :)

[dynamitella]
0

Haha. Min första tanke var kyssguramis! De är ju bara så härliga. Men de har ju inget alls gemensamt med danios.

Det var inte bara albino zebradanios då? :)

[dynamitella]
0

Eller ja. Den vanligaste av de vita akvariefiskarna är ju såklart mollys.

http://franzen.homeunix.com/images/blog/main/2009-12-05%2023:29:21/silvermolly.jpg

[Em_I_Am]
0

Haha nej o de är inte så långsmala heller. Men ja, jag har tittat lite på dom men de behöver lite större akvarium än vad jag har tänkt mig. De kan ju bli ganska stora.

Alltså… Jag tror bannemej det kan vara någon danio faktiskt. Jag tänkte nu bara på de vanliga med blå ränder, de med blå "prickar" och de vita med röda fenor. Men nu ser jag att det finns andra också. Frågan är bara om jag kan få tag på såna runt hålan där jag bor *suck* Här är det Guppy, Svärdbärare o mollys för hela slanten. Har man tur kan de ha någon dvärgciklid o typ någon Gurami. :-( Fast… Jag har inte så långt till Åleds akvarium o där kanske jag kan hitta någon vit skimrande fin fisk :)

[dynamitella]
0

De är för visso inte vita, men skimrar i pärlemo :) Blå danio.

De jag hade var mer rosa än vita nämligen, men de kan se ut som på bilden.

http://akvaforum.no/images/fish/danio_albolineatus_01.jpg

[Em_I_Am]
0

JAMEN DÄR ÄR DEN JU!!! Tusen tack! Visst borde ett stim såna kunna funka med äppelsnäckor? Jag behöver en fisk som inte vill ha så varmt eftersom jag nog inte behöver någon doppvärmare till snäckorna eller åtminstone inte allt för varmt om jag ska ha doppis.

Ville egentligen ha axolotls men de vill ha väldigt kallt, helt kylning, har jag förstått o de är nog inte så snälla mot snäckorna :S

[dynamitella]
0

Inga problem :) Det var den första fisken jag tänkte på, men våra fick artemia varannan dag, och var därför nästan helt rosa.

Precis som snäckorna vill de ha ca 25 grader. Vi har haft dem både i 19 grader och närmare 28. De är väldigt tåliga fiskar, som leker året om (så om du vill kan du köpa en 30 liters balja från IKEA och prova att odla i framtiden för skojs skull).

Men jag skulle rekommendera att du skaffar en pytteliten doppvärmare nu till vintern. En stadig temp på 25 brukar passa de flesta fiskar.

Jadå, de är snälla mot snäckor, men inte mot yngel som simmar vid ytan, om du har guppys exempelvis :P Nej precis, Axolotls ska ju helst inte ha grus eller sand heller, då de kan dö av förstoppning om de får i sig det (och det blir ju himla tråkigt utan ordentlig inredning).

[Em_I_Am]
0

Ja att odla är superkul och något jag väldigt gärna hade velat prova på. Då fixar jag en liten doppis o håller 25 grader. Funkar 25 grader på en Kampfisk också? Jag är himla sugen på en vit som sagt…

Jag hade tänkt mig tio äppelsnäckor och ett stim blå danio (ca 10 där med antar jag) och då kanske även en Kampfisk om den inte äter upp mina snäckor eller blir för stressad av de kvicka daniosarna.

Någon som kan säga om det kanske kan funka? Är inte alls bra på det här med fiskar så jag vill starta med enkla o "lätta" firrar o inte ha för många olika sorter.

Jag läste att axolotls äter grus men att man rekommenderar antingen finkornigt sand eller riktigt stora stenar som de inte får in i munnen. Sand fastnar inte i tarmarna säger dom. Det är nog främst vanligt akvariegrus som är farligt. Om man ska gå efter vad jag har läst. Det är lurigt det där… Ofta står det olika på olika sidor. Väldans förvirrande för en novis ;)

[dynamitella]
0

Jag hade inte satt en Kampfisk med dem :) Min kampis är elak som fan och dödar både guppys och biter snäckorna.

Lika så behöver de närmare 28 grader.

Men du kan ju skaffa ett till akvarium *blink* ;) Kampfiskar går ju bra ensamma i ett lite mindre kar.

[Em_I_Am]
0

Oj så de är så pass ilskna? Jag tänkte att de kanske inte skulle hinna ikapp danios för de är väl rätt snabba o har inte så mycket till fenor (inte som guppys åtminstone). Men det är kanske bäst att låta bli då. Det vet i attan om jag har plats med fler kar. Har så mycket djur nu haha.

[dynamitella]
0

Jag tänkte om daniosarna skulle vara elaka mot kampfiskens fenor också. Ibland är de ganska elaka :)

Men du. Det går ju att prova.. Om det skulle gå åt fanders så är det relativt enkelt att fixa ett mindre kar till kampfisken. (om du nu lyckas hitta en hörna. haha)

Lycka till du! Och posta bilder i tråden om du skaffar danios :D

[Em_I_Am]
0

Ja det är ju ett alternativ. Man kan ju hålla noga koll. När jag hade danios tyckte jag inte att de brydde sig så mycket om de andra fiskarna alls. De simmade mest omkring i sitt stora stim tillsammans men å andra sidan minns jag inte helt klart vilka andra sorters fiskar jag hade tillsammans med dom.

Jag är himla sugen på att ställa mig på kö hos en viss kampis-uppfödare för att få mig en vit skönhet om hon får någon sådan framöver ;) Tycker de är helt underbara!