Yikes, kampfiskhonan en hane?
Kampfisk honan som jag skrev om tidigare, den som mådde dåligt, verkar ha kvicknat till tack vare alla bra råd jag fick. Men sedan uppstod ett annat problem. Den började bygga skumbo.
Eller det e vad jag tror iallafall, har googlat de, och det är verkligen likt. Vet inte annars vad det skulle kunna vara. En massa små bubblor på ytan.
Problemet nu då, är att jag inte kan ha de två hanarna (?!) ihop.
Har just nu den nya, transvestiten (
) i karantän akvariumet, men det skulle ju bara vara tillfälligt. Visst är 20 L för litet för ett permanent boende?
Har hört om tjejer som bygger bon också, riktigt kaxiga tjejer. Lägg upp bild på henne :)
#1 Ok ett ögonblick (eller snarare ett trettiotal, är inte så snabb
)
Ser ut som en tjej… men testa lägg upp en spegel framför henne/honom och se hur mkt den reagerar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Honor kan bygga skumbo ja, men inte hållbara och stora som hanarnas. Honor gör det när de är romstinna och väldigt gärna vill leka.
Kampfiskar mår inte dåligt av att vara ensamma, de är aggressiva revirfiskar och klarar sig bra utan konkurrans från andra kampisar :)
Hehe, lite svårt att se på bilden men skulle tippa på en plakat hane, eller en underutvecklad långfenad hane. Får du till en bättre bild så skulle det vara bra :)
Ska testa spegel om jag hittar nån, :P har en på väggen men den e för stor 
ska försöka fota igen, hur gör ni för att få så bra bilder?
Systemkamera, stor blixt och en spegel så fisken visar upp sig ;)
Ok
Det låter som ett jobb för min bror, tror inte han är så pigg på att komma hit just nu dock. Typiskt storebröder 
Fast på andra bilden så ser det ut som en hona…. Du får rikta en lampa mot honan och försöka fota, blir lite bättre ljus då :P
Im on it :P
Denna blev mycket bättre :)
Det är en iaf en hona, en fin en :)
Har du precis matat henne eller är hon så där tjock i vanliga fall? :)
Ok vad bra, tack så mycke för hjälpen, hon tackar för komplimangen =) Kan det vara så att hon vill leka eller är romstinn som du sa, för hon har varit väldigt hängig, blev bättre när jag höjde temperaturen, men hon e fortfarande mycke på botten.
Har hört att i ovanliga fal kan honan dö om det inte finns någon hane när hon har rom (eller något sådant), e de sant?
nä hon var så tjock när jag köpte henne, torsdags förra veckan :S e det onormalt?
Hon kan nog inte dö, men däremot släppa massa rom. Är hon så där tjock utan att ha fått mat så är hon nog med största säkerhet romstinn och kanske har lite svårt att simma med all rom.
Hade en hona som i stort sett konstant var romstinn i en vecka, fick sluta ge henne mat på ett par dagar så hon slutade producera rom.. Så fort hon såg en så blev hon helt till sig och började släppa rom hejvilt och även bygga skumbo i hopp om att rädda sina obefruktade ägg :P
Bild på honan när hon släppte en massa rom..
Men då kanske de är de som är problemet. Hur lång tid kan de ta? Borde jag släppa in hanen eller e det en dålig ide?
Tack för att du tar dig tid att svara på mina mååånga frågor =)
Ingen aning, beror väl på hon själv. De honor jag har haft som blivit romstinna har börjat släppa massa rom och sedan efter några dagar så går de tillbaka till det normala, efter att jag har matat med lite mat så de inte producerar mer rom. Vissa kampfiskar är också bara lata eller har svårt med simblåsan så de står mycket på bottnen.
Skulle inte släppa ner en hane hos henne, blir bara fel, du kommer nog få en förvirrad hane och en sur hona.
Haha ok, då låter jag henne va. =)