Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2679 ggr
[dynamitella]
0

Är räkor rätt för mig? :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan

Jag har ett ca två månader gammalt hörn akvarium stående på skrivbordet. Det rymmer ca 95 liter. Jag har inrett med rötter, en del växter och finkornig sand. Gjorde en re-scape idag, så bilden jag bifogar stämmer inte helt. I mitten är nu en liten "oas" av sand, så att malarna kan böka ordentligt. Har dock mossa som eventuella räkor säkert skulle uppskatta. Även rötter och annat spännande.

Invånare:

5 corydoras aeneus (planerar på 1-2 hanar till, då jag har 3 honor).

30 Guppy yngel, ca en månad gamla.

9 äppelsnäckor (varav 7 st är små)

2 Pila ampullacea (enorma äppelsnäcks-liknande snäckor, ca 8 cm)

Allmän info:

95 liter

25-26 grader

Kalkrikt vatten

Diverse rötter, växter och mossa

bottensubstrat - sand

Jag ska göra mig av med guppysarna så fort som möjligt (någon som vill ta några? Bytes gärna mot något kul)

Så då har jag nästan 100 liter, med "bara" några pansarmalar och snäckor.

Tror ni att ett par räkor hade passat här, eller är det helt fel? Jag har ett 10 liters med snäcklingar som står precis intill, som eventuella räklingar skulle kunna gå i eller så.

Tänkte mig körsbär (gula eller vanliga), och/eller CR/CB. Vad säger ni?

MarieEriksson
0

Jag vet inte så mkt om CR/CB men där hade jag inte tvekat att släppa ner några körsbär. Finns ju gott om gömställen till dom. Och som dom förökar sig så.

Tänker framåt… Lycka till att håva upp pytteräklingar.

Igår såg jag att jag fått räklingar  =D  Inte sett det på ett tag för jag har hafft två fiskar i räkkaret att hålla undan div. ohyra.

JonteL
0

Tror det ska gå bra :) CR/CB och SW räkor är riktigt snygga och sen kan det komma några riktigt roliga och DYRA färger ur dom som Kingkong, Red Ruby och Blue Bolt som är räkor som kostar 4-5000 kr/st ;) Blue Bolt kostar dubbelt så mycket om inte mer.

Så det tycker jag du ska satsa på !

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

GuUuLd
0

#2 Dock är väl risken ganska liten om man inte köper riktigt högt graderade eller 50% (dvs. såna som har föräldrar som är KK el.RR)

Tycker du ska köpa de räkorna som du gillar, CR & CB är ju riktigt snygga men det finns ju andra snygga som t.ex tigerräkorna och då spec. blue el. deepblue :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Dodat
0

10000 för en BB och 5000 för RR/KK stämmer inte jättebra :P

RR kostar lite mer än 1000 på en tysk hemsida jag har kollat på :)

// Dodat :)

[dynamitella]
0

Tack för svaren :)

#1 Haha, ja det lär nog vara svårt med småttingarna. Aja, det finns ju iaf tillgängligt om jag skulle behöva. Men jag har inga planer på att ha annan fisk än pansarmalarna. Så eventuella räklingar skulle säkert överleva ( i viss mån).

#2 Jag kommer ju inte ha råd att köpa sådana snygga till att börja med. Har för tillfället inte en krona över efter studiebidraget. De räkor jag skulle ha råd med skulle därför vara lågt graderade CR eller CB alt. körsbär :) Kanske någon skräpräka som blivit över i någons akvarium. Men idén är ju lockande iaf.

#3 Jag ska kolla upp lite :) vet du hur det är med blandraser? Man ska ju inte hålla CR och CB tillsammans, för då blir avkomman brun. Samma sak med gula vs. röda körsbär. Vet du några som INTE korsar sig och smutsar ner färgerna? :) (inte för att jag skulle dö om det hände, men det är ju nästan dödsstraff på sånt i räkvärlden)

MarieEriksson
0

http://www.redbee.se/content.php/33-Korsningstabell

Där ser du vilka som korsar sig och inte.

GuUuLd
0

#5 Kan säga att det är många som har CR & CB tillsammans, bruna blir de väl inte men det brukar bli så att nån av färgerna dominerar så det blir fler röda eller svarta.

Då är det nog värre att kosra se olika körsbären (gul, white pearl, blue pearl eller den vanliga röda).

Sen ska man inte ha tigerräkor tillsammans med Crystalräkor för de korsar sig och då kan det bli fula avkommor.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[dynamitella]
0

Okej :) En polare visa mig sina smuts-bruna korsningar nämligen, jag har inte läst på, men icke var de snygga inte :)

Men jag tänkte köra rakt på vanliga körsbär till att börja med, och sen kanske CR eller CB.

GuUuLd
0

#8 Det låter som en bra idé :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-