Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: ot-offtopic-och-lekar
Läst 1594 ggr
Lamina
0

Salmonella i akvarium?

Nu är det kanske en lite konstig undran, men jag kan inte hjälpa att bli lite orolig.

Jag har ju ett 15-liters till min Kampfisk och äppelsnäckorna. Jag har även haft 2 stycken oinbjudna gäster, såkallade skräpsnäckor. Jag vet att det bara varit 2 eftersom jag aldrig sett mer än 2, en stor och en lite mindre. Jag har fått rådet att utrota dom. Men eftersom dom inte har blivit fler på snart en månad så har jag inte brytt mig så mycket om det, fören nu. Hittade snäckorna klättrandes på varandra och kom att tänka på att jag faktiskt aldrig sett dom ens i närheten av varandra förut. Kanske har dom inte upptäckt varandra fören nu? Kanske håller dom på att para sig nu? Förvånad Jag har faktiskt blivit ganska förtjust i dom små. Men jag vill inte ha fler, så jag tog ur dom och la dom på bordet. Tänkte jag skulle be syrran krossa dom eftersom jag, ahem, faktiskt hade fäst mig lite vid dom och hade lite svårt för det…

Men innan jag kom så långt hade en av råttorna, som jag hade lösa på rummet just då, hoppat upp och gjort sig en mumsig måltid av dom. Gott så kan man ju tycka, men jag kan inte hjälpa att bli lite orolig. Hela min barndom har jag fått höra att man absolut inte får dricka vatten ur stillastående pölar för att det kan finnas salmonella i dom. Jag har ju ingen pump i mitt kar, så mer stillastående kan det väl inte bli? Visserligen byter jag ju lite vatten varannan dag och visst tycker jag nästan själv att det bara är någon konstig ide jag fått. Men kan råttan ha fått i sig någon form av farlig bakterie av att äta snäckorna..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[dynamitella]
0

Jag trodde bara att salmonella kunde utvecklas om din fisk/snäcka hade det, till att börja med.

Trodde inte att det kunde skapas bara för att vattnet står stilla :)

Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att du behöver oroa dig. Avvakta de närmaste 2 veckorna efter konstigt beteende hos råttan. Förändras något så vet du ju vad det kan bero på.