Fel på mina black molly?
Mina nyinköpta Black molly (köpta förra torsdagen tror jag) håller hela tiden till vid vattenytan. De kippar inte efter luft utan ligger bara stilla vid vattenytan väldigt ofta. Deras stjärtfenor är lite "infällda", och de är som sagt väldigt stilla.
Är de sjuka eller vad beror detta på?
Blackmolly gör sådant om kanske det är för lite syre i vattnet.
Eller kanske ett vattenbyte är på plats.
När mina gör så, brukar jag tvätta filtret, och då brukar de sluta.
putt
säger som #1. Byt vatten, tvätta pumprn. Du kan lägga pumpen vid ytan så kommer det mer syre.
Har du salt i vattnet? Black molly är en bräckvattensfisk som trivs bäst med en rejäl salttillsats (ca 2 msk/10 l) i vattnet. Havssalt som du köper i en livsmedelsbutik går utmärkt, bara det inte innehåller jod eller antiklumpmedel. Detta gör att Black molly inte är så lämplig som sällskapsfisk som många (även zoohandlare) tror, för många andra fiskar som tetror, Gurami m fl vill ha mjukt vatten och tycker inte om salt.
Olle
Mia får inget salt.
Förökar sig ändå i massor. Var och lämnade i fiskaffären i går, och de undrar vad jag matar dem med eftersom de är gigantiska.
Mina älskar gröna ärtor.
#5 ärtor? Kokta? Serverar du dem med eller utan skal, mina käka upp broccolin som egentligen var tänkt till min stora pleco…;) Hungriga rackare, mollys.
Mina mollys får ett matsked salt ibland, vill inte salta för mycket eftersom mina pansarmalar inte riktigt gillar det ;)
Vattenbyte o bra cirkulation e min rekomendation…
Jag lägger gröna ärtorna i en mugg, med lite vatten på botten, in i micro.
De behöver inte koka, bara bli upptinade.
Sedan skalar jag dem, eller lättare trycker den genom vitlökspressen. Glöm inte att ta bort skalen mellan varje fyllning om du använder den.
Om man skalar för hand, så mosa med en gaffel, det behöver inte vara puré.
Alla mina fiskar älskar det.
Jag använder frysta, ekologiska ärtor.
tack för tipset #7