vad mer än en kampfisk
Tänkte starta upp ett litet akvarium men funderar vad man kan ha i för mer än en kampfiskhane förutom tetror. Går en Kampfisk hane och en ona ihop eller ska det vara några honor? Kan man kanske ha räkor i, eller blir det mat?

Hur stort?
// Dodat :)

vet inte riktigt. tänkte mig nått sånt som de finns bilder på där en del har räkor i. vet inte vad de finns för storlekar på dom modellerna.

Nano Akvarium menar jag =)

typ 20 eller 30 liter
I ett akvarium som är 20-30 bör du inte ha mer än endas 1 kamphane i. Ska du ha flera fiskar bör det var över 50 L.
En del Kampfisk hanar blir stressade över att gå tillsammans med kampfiskhonor, men en del klarar det bra.
Du kan ha kampfiskar med de flesta andra snälla fiskar, men en del hanar blir "avundsjuka"/sura på andra fiskar med stora fina färgade stjärtfenor.
Du kan ha kampfiskar tillsammans med räkor, det har jag.

vilka sorters räkor kan jag då ha?

#6 Om det är dina första så rekommenderar jag Körsbärsräkor :)
// Dodat :)

Tack för alla bra tips!
Jag varnar dig lite för att ha fiskar som är mindre än en Kampfisk, mina hannar har käkat upp många tetror och även räkor jag köpt, dom har även gett sig på skäckbäbisar. Men i vissa fall så funkar det också. Vissa tetror brukar också ge sig på hanarnas fenor.
kampfiskar är extremt olika fån individ till individ.. Går inte att säga hur någon kommer fungera så man måste chansa tyvärr!
Se till att ha en reservplan!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Skulle säga 10-15 liter :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
20 liter tycker jag är absolut det minsta.

#16 - jag håller med dig. Det är ju (enligt mig) snyggast med lite större akvarium, det ser så trångt ut för fisken annars.

köpte ett 20 liters och fyllt med lite grus och växter. samt satt i lite starta upp bakteriekultur. Nu bara vänta typ 1 vecka och får hoppas kampfisken jag spanat in finns kvar till dess.
För fiskar är väl 40 liter det minsta tillåtna enligt L80?

#19, nepp. 40 liter är en rekomendation, men man får ha mindre så länge som det är anpassat för fisken man har i.
Kampfisk… De blir lätt stressade i större kar (inte alltid)
Hm… Vissa killi

endler behöver inte några stora burkar. små rasboror. dario dario har jag fått som exempel på småfisk som klarar sig fint i små burkar.

skulle man kunna ha sebrafiskar med Kampfisk i ett 20 liters?
Jag tror att zebrafiskar är väldigt aktiva. hade själv danios (samma art) och jag var tvungen att byta bort dem, för de bara simmade runt och förstörde, men jag tror att 20 liter är lite litet för ett stim, då zebrorna blir rätt stora (typ 4 cm)? eftersom de ska vara minst fem st tycker jag;)
men neontetror har jag med mina kampfiskar och de lever allihopa ;)
(jag har massa honor typ 5-6 st och en hane, och jag kan säga att hanen blev rätt skadad av honorna i början, men nu är de snälla mot han och hans fenor läker, kampfiskar e trots allt tuffa fiskar.
jag har haft dem med äppelsnäckor, inga problem. Men räkor tycker iaf jag är knepigt, mina blev uppätna hela tiden av olika fiskar ;)
hoppas du fick svar på dina frågor ;)

#28 - de blir 5-6 cm. Tror jag…