Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 4417 ggr
pernillaa
0

Lösa bruna beläggningar och fläckar

Hej

Har ett akvarium på 375 liter som varit igång ett par månader med vissa problem som svamp osv men har behandlats med positiva resultat.
Var stabilt nån vecka och såg bara bra ut. Sen började det bildas bruna fläckar på glasrutan. När jag drar över dom med en diskborste lossnar dom lätt utan problem. Såg sen hur allt började bli smutsigt i akvariet. Blomblad som inte var helt "nya" drog åt sig det medan de nya blombladen tycks för jämna i ytan för att det ska fastna. Mina prydnadsgrejer blir bruna också men precis som på glaset lossnar smutsen lätt och dammar ut i vattnet så det blir grumligt. Det här bruna återkommer väldigt fort. Över natten är fläckarna och de bruna ytorna tillbaka igen. Tycker inte att det är något jätteproblem eftersom det går bort så lätt men det ser ju inte så roligt ut efter ett tag.
Matar de här fiskarna, min ål och mina axoloter var tredje dag med röda mygglarver och det blir inte kvar nån överflödig mat nå mer än en timme på botten, sen är det helt länsat. Så det borde inte vara det att jag övermatar dom.Cirkulationen i vattnet är bra och så även belysningen. Tror inte det är alger eftersom det liksom dammar av det.
Den enda skillnaden mot för de andra akvarierna jag har haft och har är den att jag har täckt ungefär en tredjedel av akvariebotten med myggnät som jag har bitar av taiwan moss under som håller på och tränger igenom och bildar en matta.

Någon som vet vad det är, vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det?

Ha en bra dag! // Pernilla

akvariet
1

har också lite smått med dessa "algprickar" längst ner på glaset vid gruset och även under gruset…

tror du och jag har drabbas av samma sak…

det är encelliga grönalger… de orsakar tillslut sk. algblommning så det gäller att bli av med dem fort… de lever i stort sett av solljus, det är svårt och tar ofta lång tid att bli av med dem…

vattenbyte kan funka om du stänger ute all sorts av ljus och låter det stå så i ca 6 dagar sedan när dessa 6 dagar har gått byter du 25% av vattnet…

du får inte öppna och titta tidigare för då tar algblommningen fart med en gång! fiskarna eller växterna klarar sig utan ljuset och tar ingen skada av det alls.

du kan ju försöka med finfiltrering men då får du rengöra filtret varje dag! har hört att det ska funka med levande vattenloppor men det kanske bara är en myt…

hoppas det löser sig! :D

pernillaa
0

Oj, ja jag har idag sett att det börjat bli små små gröna fläckar på glaset. Så jag ska alltså byta en del av vattnet först? Hur mycket? Sen ska jag täcka över det i typ en vecka? Maten och sånt då? Törs jag avtäcka snabbt i ett hörn och släppa ner maten till dom om jag håller släckt runtomkring? Ska jag borsta av det som sitter på glaset och det jag kommer åt eller först innan jag byter vatten?

KerstinL
0

Fiskarna klarar sig i 6 dagar utan mat så det är ingen fara.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

akvariet
0

#2 ja nej inget vattenbyte innan du släcker ner… den andra frågan har redan kerstin svarat på…ja du kan ju borsta av det du kommer åt nu och sedan när du 'är färdig är det bara att lägga en tjock filt över akvariet…

om något skumt har hänt efter dessa 6 dagar får du hojta till!

lycka till!

pernillaa
0

Tack. Ja men då kör jag från och med ikväll då med nedsläckning totalt. Tack för råden! =)