Nya 180L karet *bilder*
Nu har jag äntligen startat upp mitt 180L kar ^^ Har längtat i 3 veckor nu! Tänkte visa ett litet "bildspel" på hur allt gick till :)
har tänkt att ha två scalares i det tillsammans med ca 15 neontetor som bara har en blå rand ist för en blå och en röd :) Tänkte ha en golden nugget mal där i också. Men fiskar tänker jag inte köpa in förns nästa vecka.
Nu har inte jag förminskat bilderna så dom kan vara ganska stora… Men men :) Här kommer dom ^^
Första bilden är på bara själva karet med bakrunden. Det ser av någon konstig anledning ut som att hela karet lutar på den här bilden men det gör den faktist inte… :P

Tjusigt!!

Jättefint! Du har kollat karet med vattenpass va? Tycker det ser ut att luta på varenda bild! *S* Men det kanske är något som förvillar ögat. Ska bli spänmnande att se det med fisk i sen!

Tack ja det ska verkligen bli spennande och se hur det ser ut med lite liv i det ^^ Det lutar faktist inte… konstigt nog även om det ser ut som det :P

KALASFINT! Du har fått till rötter och växter på jättefint sätt, tycker jag 
Vilken spännande tid du har framför dig nu då 

gud va vackert! tycker som sophia007, blir jättespännande att se hur det blir med fisk i sen då!
sen måste jag bara berömma dig för en riktigt häftig bild, den när du häller i vatten på tallriken var ju urhäftig! grattis!
lycka till nu framöver!

glömed fråga en sak: vad ska man ha torven i botten för?

Tack allihopa :D Längtar jätte mycket till nästa helg nu! ;)
Torven är jätte bra gödningsmedel för växterna och håller länge och ger vattnet en lite tefärgad ton :)
Har snott två växter från mina mindre kar, kunde inte hålla mig x)
#12 Torv är bra för växterna 

Mvh Stephanie 

#13 & 14 jaha, okej!

Det var verkligen fint. Ser framemot bilder när fiskarna kommer i

Ser fint ut det där, men karet ser galet snett ut, eller är det era väggar som går åt alla håll 
Sajtvärd för mitt eget liv

Ja det stör mig jätte mycket attd et hela tiden ska se snett ut, men står jag och tittar på det några meter ifrån är det inte alls snett och vattenpasset visar inget heller -.- Skummt…
Nu är vattnet väldigt mycket klarare än vad det va i går :) Ska iväg och köpa lite fler växer sedan, slänger in en bild på karet då ;)

Jag tror fotografen är sne, dvs håller kameran lite snett.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Det här nog jag som är lite sne kanske :P Det kan också bli så att guset skapar el illusion eftersom det är mer på ena sidan än andra :)
Nu har jag iallafall varit och köpt lite mer växter, var lite svårare den här gången att bestämma vart dom skulle vara :P Åh, jag kunde inte låta bli att stirra ut fiskar x) Ett gäng rödmunstetror kommer det bli och kanske två scalares. Och jag har helt och klart bestämt mig för att jag ska ha en golden nugget där, älskar dom malarna :)
Så här ser det ut idag :)

Växten som du har bakom roten, den långa med smala blad var väldigt fin. Är det en valisnera?
Karet är verkligen fint 
Sajtvärd för mitt eget liv

Tack ^^
Jag har faktist ingen aning om vad växterna heter ;S Brukar inte hålla koll på det, men det är säkert en som du säger :)

Och en till.
Jag tror att en av mina växter håller på att blomma, det har kommit upp ett långt skott från den, som når över ytan någon cm men jag vet inte riktigt om den kan växa så mycket mer :P Det är ungefär bara 5 cm till lysrören från ytan… Den har ingen starns att ta vägen heller då det är heltäckande.

#23 åhh, vad fina!
#24 ojdå, någon har visst glömt att lägga upp bilden! hoppasnn hur det kan gå!

Tack, höhö nu finns den där ;D
jätte fint!
skulle kanske passa med några fjärilsciklider oxå de ÄR tåligare än folk säger!
jätte fint!
skulle kanske passa med några fjärilsciklider oxå de ÄR tåligare än folk säger!

Jo jag funderade på ett par av sådana :) Men belv lite tveksam då dom verkar vara ganska kännsliga, får testa någon gång och se om jag kyckas hålla dom vid liv, dom är ju så fina :)
ja det är dem jag har 4 st och de kalarar allt är lite bråkiga ibland men bara mot andra fjärilciklider mot minna guppis mf så är de hur snälla som hällst

den var tjusig!

Har ingen bild på flying foxarna (än), dom vill bara gömma sig så fort jag drar fram kameran x)

#34 nice!
#35 åhh, tusan jag som så gärna ville se de där flying foxarna! låter så häftigt!

vad cool golden nugeten var!
vilka vackra ögon scalaren hade!
Jättefint akvarium! Kul att se :) Vad är det för grus du har? Vars har du köpt det?

Jag köpte mitt grus på djurkompaniet men jag tror det finns att köpa på de flesta djuraffärer, det är 1-0.8 mm vilket jag rekomenderar då jag inte tycker det ser för smått ut och sammtidigt inte heller som grus.

kan du inte ta ett kort på karet med alla fiskar och så och sedan lägga in här?
#41 Ok! Håller med, det verkade vara bra storlek och jag tyckte även det var fin färg på det.

åhh, vad fint det har blivit! 

ja har oxå en gold nugget :)

Har märkt att två av mina scalares (den bruna och den silvriga med svarta ränder) har börjat bli ganska aggressiva mot de andra två mörka. Jag misstänkte nästan att de hade bildat ett par så de bara tolererade varandra och inte de andra. Idag när jag gick ner fick jag syn på en massa ägg på ett blad. Fick också se att de två aggsessiva scalarerna tog hand om dom och grejade. Så tydligen så hade de blidat ett par och lagt en massa ägg :) Tror dock inte att dom äggen kommer överleva så länge med tanke på att jag har andra fiskar i karet.
Hur lång tid tar det innan äggen kläcks? Måste det vara tänt hela tiden för att föräldrarna ska kunna ta hand om dom?
Jag har nu inte tänk försöka hjälpa dom med att få äggen att överleva men kan alltid vara kul att veta lixom :P
Är det helt "vanlig" torv som du använder? Eller vad är det för torv och var kan man köpa det?

Vanlig torv använder jag. Finns nog att köpa i de flesta djuraffärer. Till det där 180L karet så har jag 2 förpackningar med torv och ja det räcker gott och väl, kanske hade räckt med bara en förpackning x) Allt växer i det där karet, alger, växterna och fiskarna (torven kanske inte hjälper fiskarna så mkt med växandet men växterna iaf) xP

åh så fiiiint!!!

fast ja har större prickar på min gold nugget

Jättefint kar! Det har varit kul att följa dina steg med det :-)
#51 - det beror på att det finns iallafall 3 olika som klassas som godlden nugget, L081 samt L177 och den tredej minns jag inte.
Skillnaderna på dem är dels storleken på dem samt också storleken på de gula prickarna och mer eller mindre på fenorna.
#47 En djuraffär hade en lampa bredvid deras avarium om nätterna så att föräldrarna kunde vakta äggen, kanske vore nåt?
Helena

Tyvärr så åt förläldrarna och resten av fiskarna upp äggen redan efter första dagen :P

Nu var det länge sedan jag senast uppdaterade, allt växer och mår prima i karet. Vissa växter kanske växer lite för mycket… Rosentetrorna har verkligen växt på sig och fått riktigt fina färger nu gemfört med hur dom såg ut när dom kom hit :) Har också köpt två stycket corydoras, tycker dom är så söta, vill köpa fler men jag vet inte om det går att blanda arter, går det? Scalarerna har lagt ägg för tredje gången nu och jag antar att det inte kommer dröja länge tills dom lägger ägg igen. Skulle vara lite kul någon gpng och se om jag kan lyckas få dom att överleva :)
Så här ser karet ut idag, jag stör mig jätte mkt på att det hela tiden ser ut som karet lutar, har kollat med vattenpass och det gör faktist inte det :P

Snyggt! … och jo, köp fler corydoras - likadana. De är jättekompis med varandra och vill vara ett gäng.
Det är inte säkert att de känner den gemeskapen med andra corydorasarter. Fina rosentetror! *avis*
…och jo, akvariet lutar… visuellt. Man blir lurad att tro att det lutar. Jag gissar att det är vattenströmmen som får vallisneriorna att lägga sig åt ett håll. Som jag ser det så förstärker den övriga inredningen den enda riktningen. Jag tog mig friheten att skissa lite på din bild. Hoppas att det är ok.

OOOOMMMGGG! va fint!!!! Om jag ska köpa ett stort akvarium (som jag antagligen ska) så mååååste du hjälpa mej att inreda!!
//Anja

#59 Tack så mkt och tack för förklaringen :)
#60 Tack! Ja det gör jag så gärna om du vill ^^
Gud va snyggt det blev, och vad kul med ett litet bildspel som visar jobbet bakom! Känn dig stolt!

#61 åh tackk! :DDDD<3
//Anja

#62 Tack tack ^^

#65 Hoppade till när jag öpnnade bilden! Ser rätt skrämmande ut faktiskt. Men riktigt fin färg! Hur stor e han ungefär?

Han är ungefär 15cm lång :)
#68 Han är riktigt fin! Måste läsa på lite om den känner jag. Blev väldigt nyfiken på den. Och om man som jag planerar att ha ett lungt, nästan lite tråkigt, sällskapsakvarie skulle det vara kul med en sån liten "utstickare".
Riktigt fin!
Läste att den är växtätare, betyder det då att man inte behöver vara orolig att den, som är så pass stor, äter de mindre fiskarna?

nej då, det är en fredlig bjässe det där :)
Börjar faktist bli lite fundersam på hur den mår nu… Råkade skrämma den när jag skulle flytta på flytväxerna (de höll på att stekas av lampan) och simmade ner och satte sig längst ner vid bottnen på väggen… Han har inte rört sig sedan dess och jag har försökt peta lite försiktigt på honom bara för å se om han verkligen lever men han rör sig inte. Dock så ser det ut som att han andas, ibland. Känns så hemskt om jag råkade ta dö på han redan första dagen :( Får avvakta och se om han har rört sig imorrn, annars får jag nog försöka ta och flytta på honom. Vill ju inte stressa stackarn så mycket redan första dagen.

min nyinköpta mal var också så de första dagarna men nu har han blivit mer och mer aktiv! det är så men nya fiskar att när de kommer till ett nytt akvarie så känner de sig lite rädda och så men ge honom några dagar så ska du se att han börjar beta alger ist…
förästen snygg var han också!
Wow vilket snyggt kar du har =)
Och växterna gjorde sig bra däri :D
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
hm, har absolut ingen erfarenhet tyvärr. Men det är verkligen tråkigt å höra! Kanske blev lite stressad, har läst nånstans att dom kan vara skygga och vill ha mkt å gömma sig i. Kanske kan testa att lägga i ngt större gömställe? För du har väl andra malar har jag för mig och han kanske känner sig utsatt ifall dom tagit den stora roten i besittning.

#73 Tack ^^
#74 Han va inte död eller i chock. Han hade flyttat på sig till roten imorse där det är som en lite grotta :) Dör trivs han bra, min andra mal är inte så glad att ha han där x)

grattis då, får se om det blir några småttingar!
"guld"ancistrus är riktigt snygga, din var extra häftig för den var så lysande gul!:)

Tror inte dom kommer överleva, dom brukar vara borsta efter en dag, går inte att försöka få yngel i ett sällskapskar :P

ja, men plocka bort äggen och föd upp dem i en liten burk då?

Det är så mycket som jag måste fixa med och tex skaffa en luftpump och fylla ett annat kar med samma vatten som jag har hos föräldrarna så nja, får se hur det blir med den saken i framtiden, lär ju inte vara sista gången dom lägger ägg x) Har inte tid längre för någon uppfödning med skola och allt sånt skit som går före.

mm, synd för om de så gärna lägge ägg så kan du ju käna kanske några hundralappar på att odla dessa scalarer, det är ju en ganska så dyr fisk i affärer!

Jo jag vet, men jag bryr mig inte spec mycket om pengarna så det får bli sedan till sommarn kanske.

idag var jag jag och såg akvariet live! :D jätte snyggt var det! :))))
//Anja