För många fiskar?
Nej inte enligt mig iaf men kanske på gränsen
#1 okej. Själv har jag ingen riktig koll på sånt med tyckte att det lät så mycket på ett sånt litet utrymme :p

Hejsan. Vad kul att köpa akvarie!
Dock är 40 liter väldigt begränsat i fiskurvalet då de flesta fiskar kräver mer än så - men det finns några sorter man kan ha såklart.
1. Eldstjärten bör ha 200 liter och blir ca 15 cm
från zoopet: Denna art är pga dess aggressivitet inte speciellt lämplig i ett sällskapsakvarium, åtminstone inte ihop med mindre fiskar.
2. malen är vä gränsfall - personligen ska en Ancistrus ha större än så anser jag, för att må bra (är det en gibbiceps/segelfenspleco blir de runt 40 cm) . Om de får växa så blir de mellan 10-15 cm - där är snäckor ett alternativi i den storleken på karet (fullgott alternativ till mal .-))
3. Rubingurami ska enligt zookoll ha minst 90 liter och längd 70 cm på karet samt Under lekperioden blir denna lilla fisk en riktig kämpe som försvarar sitt revir med tapperhet och klarar att skrämma även större arter! vilket kan bädda för bekymmer i ett så litet kar då de andra fiskarna inte har nånstans att ta vägen.
kampfiskhonor - vet jag tyvärr inget om - ingen erfarenhet av kampisar alls - likaså neontetror men tom de vill ha liiite större, 45 liter minimum enl zoopet men de kan ju såklart gå.
Som du förstår så är karet redan överbefolkat, viket bäddar för problem med vattenvärden och inbördeskrig…
Dock kan du ju faktiskt köpa det och lämna tillbaka de fiskar som blir för stora till en zooaffär och kanske få något mindre i utbyte? det finns ju en del fisk som bara blir några cm som passar in 
så det kan bli jättefint!
beror på hur stora fiskarna är! en regel som är vanlig är 1cm fisk på 3 liter själv kör jag på 1 fisk på 1 liter breor på stolek!

Det beror inte bara på den tumregeln - man har inte en Eldstjärt i tex ett 40 liters kar ihop med massa andra små.
och att blanda fiskar med diverse olika temperament är inte så himla bra heller. Isåfalla måste karet vara större så att de olika fissorterna kan skaffa sina "egna" revir i karet och inte tränga in dem i ett 40 liter
Men sen är det klart - MAN KAN ju tränga in hur mycket som helst om man verkligen vill!
Annars har jag hört att de är 1 cm per liter vatten….
men som sagt - kläm in en Guldfisk som är 20 cm ihop med alla dessa för att det går enl cm-principen så brakar det lös - man får ju se på hela fiskkroppen samt om det är fiskar som "behöver sträcka ut"……så den cm-principen gäller inte alla fiskar!
#4 Fast då är det ju inte hur stora fiskarna är för stunden som räknas, utan hur stora de blir. Man måste ju räkna med att de ska växa, och det gör dom inte normalt om karet är för litet 

Mvh Stephanie 

Många fiskar var det i det akvariet och du bör nog se över det, precis som du redan har fått tips om. 40 liter är inte jättestort precis. Man kan tycka att det är tråkigt när urvalet av fisk blir begränsat…. meeeen kolla de snygga aquascape-exempel som finns på nätet. Jag menar… man behöver inte vara besviken för att det inte ryms mycket fisk - om du nu skulle blivit det. Det är mer med ett akvarium än fiskar.
Den här länken leder till årets AGA-tävling, kategorin för små akvarieträdgårdar. (Det finns fler kategorier om man klickar lite - bla biotop) :
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2009.cgi?&op=ishowcase&category=0&vol=0
#5 Måste vara årets mest lyckade felskrivning du fått till. Ett stort leende är omöjligt att stå emot.
Del av ditt inlägg:
Isåfalla måste karet vara större så att de olika fissorterna kan skaffa sina "egna" revir i karet och inte tränga in dem i ett 40 liter.
Fissorterna. Det är platinaklass på den. I klass med uttryck frugan får till ibland.

ja, vad fasen 
skitdatorn kräver ju att man "dunkar" ner tangenterna för att de ska skriva…. gammal bärbar från gud vet när.
Hade chefen sett mina inlägg hade han trott att jag blivit senil eller nåt - tur man inte skriver så här på jobbet 

tycker att det är för mycket fisk i ett 40 liters! det där kan man nog inte ens ha i ett 60 liters?
du kan ju ha kamphonorna där i men absorlut inget mer! eldstjärtar är riktigt vackra fiskar men de trivs ju som ovan skriver i ett större (200l) akvarium så…
40 liter räknas som absorluta minium att ha fiskar i men det finns vissa fiskar som trivs i små akvarier med t.ex kampfiskar…
lycka till!
#10 jo det var det jag tänkte :P Har ju inte köpt det utan bara kollade. Och då blev jag tvungen att fråga om det verkligen går att ha det sådär ;)
Tack för alla svaren!