Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: labyrintfisk
Läst 2834 ggr
Sloj-border
0

Ska para mina kampisar idag! :D

Idag har jag bestämt mej för att para mina kampisar :D ge mej alla råd ni har! ;D (jag har läst väldigt mycket om det men det är ju alltid bra med tipps och råd! :) )

heffaklump
0

Vad är det du kan då? ;) Höhö kanske ger råd som du redan kan xD

Sloj-border
0

hehe typ hur akavriet som dom ska leka ska vara mm :P

nu har jag satt i honan i en yngelbox hos hanen men han bygger inget skumbo? och han verkar inte bry sej så mycket om honan.. är det normalt eller ska jag testa med min andra hane? :)

tacksam för svar! :)

Sloj-border
0

hehe typ hur akavriet som dom ska leka ska vara mm :P

nu har jag satt i honan i en yngelbox hos hanen men han bygger inget skumbo? och han verkar inte bry sej så mycket om honan.. är det normalt eller ska jag testa med min andra hane? :)

[fantasi]1
0

jag vill önska lycka till iallafall! =)

LisenN
0

Det är helt normalt att dom inte börjar bygga bo direkt. Dom måste ju få en chans att vänja sej vid det nya :-)

Har han fortfarande inte byggt när det gått en vecka så kan du börja fundera på att byta hane men så länge kan du ju inte ha honan i yngelburen…

Jag själv släppte i hanen först och väntade sedan tills han hade börjat bygga innan jag släppte i honan.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Sloj-border
0

#4 tack :D

#5 okej ;D då får jag vänta då :P

heffaklump
0

Vilken hane har du tagit?

Sloj-border
0

först tog jag izecold (en blåvit CT) men han såg ut att vara lite smal så jag ska mata upp honom nu :) men nu testar jag med den nya kampisen med ganska korta fenor :))) han ser ut att vara mycket mer i form också! :)

Sloj-border
0

ska man släppa ut honan till hanen?

Sloj-border
0

asså innan han har gjort skumbo :P

heffaklump
0

nä det ska du inte, när han ahr börjat bygga ett hyffsat bra så kan du släppa i henne, annars så kan det vara risk att dom parar sig utan skummbo ;) Den där med kosta fenor har ju gått med andra honor en lång tid och även blivit mobbad av dom så det är risk att han kan ha tappat sina instinkter lite och behöver vara ifrån honor ett tag för att inte se dom som kompisar eller fiender ;)

Sloj-border
0

okej ;D asså han håller på spärra upp fenorna och gälarna inför henne och så :P

heffaklump
0

ja men då är det okej ^^ så länge han inte är rädd eller ignorerar henne :)

Sloj-border
0

haha näerå han tittar på henne hela tiden men han har inte börjat bygga skumbo än ;)

[hilevij]
0

Oj vad spännande :D Jag skulle jätte gärna se bilder på båda föräldrarna :P

Sloj-border
0

okej :D  jag ska bara ladda ner dom från kameran ;D

Sloj-border
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hanen :)<3

Sloj-border
0

hanen som spärrar upp gälarna åt honan :P

sussa08
0

går fenorna omlot eller ser jag fel?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Sloj-border
0

honan :)<3

Sloj-border
0

#19 vad är de? :O

sussa08
0

typ att de går över varandra, lappar över XD vet inte hur man förklarar XD

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Sloj-border
0

nä stackarns min hane  :P han hade börjat bygga skumbo i döskalledekorationen :P men då får ju inte ynglena nån luft .. så jag tog bort den dekorationen .. :P

Sloj-border
0

#22 jaha ^^ nä men han har lång ryggfena så ibland om han simmar åker den bak över stjärtfenan :P

sussa08
0

okej :)

Sloj-border
0

så här ser fenorna ut när dom är mer särade ;)

Sloj-border
0

nu har min hona fått lek-ränder också ^^ :D

-Cissi-
0

fina kampisarSkrattande

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Sloj-border
0

och sen har hon fått jätte mycket färg!!! :P :O:D

Sloj-border
0

#28 tack!! :D ja dom är jättefina! :D

Sloj-border
0

så här såg hon ut inan (höger) och så här nu (vänster) :)

Sloj-border
0

jag har en fråga:när kampisarna har parat sej färdigt ock jag har satt tillbaka honan i sitt akvarium, då ska jag låta hanen vara kvar hur länge då? :)

Amoz
0

(Vad jag snappat upp från vad folk skrivit ^^) när ynglen blir frisimmande ska hanen flyttas för att han annars kan äta upp dom. När de sticker ut ur äggen så kommer han hjälpa de som trillar ner, men när de börjar simma fritt ska han flyttas ^^

sussa08
0

efter 24-48 timmar… Jag skulle ta bort han kvällen efter dom lekt :)

Sloj-border
0

#33 aa det har jag också hört :P man jag är ju i skolan på dagarna :P och han äter ju upp dom om dom blir frisimmande. jag har hört att man kan ta bort han dagen innan dom blir frissimmande också.. men är det någon som är helt säker på hur man ska göra? :P

tack för svaret Amoz ! :D

heffaklump
0

Man ska vell inte ta bort hanen så tidning?? O.o Jag ahr kvar min hane och det har gått nu 2 dygn efter lek. Jag väntar alltid tills ynglen är frisimmade och inte behöver hans hjälp för att ta sig tillbaka till skummboet och kan simma upprätt. Det är vell lite dummt att ta bort honom innan, ynglen behöver ju hans hjälp.

sussa08
0

Alla gör som de vill :) jag vill inte riskera att han äter nån iaf :)

heffaklump
0

Jo det är ju en risk ;) Men man ser ju om hanen börjar bli ointresserad och less på dom och kanske inte ens försöker ta hand om dom, då kan man ju ta bort honom (:

Sloj-border
0

okej tack för alla svar! :D nu har hanen börjat bygga skumbo i muggen! :D jag har filmat det så jag kommer antagligen lägga upp på youtube ;D

heffaklump
0

Ja du får du gärna göra ;) *vill se* :D

Sloj-border
0

håller på ladda upp den nu ;D men det blir ingen musik till för att det vart nå fel på moviemaker så jag inte kunde he dit den videon :S xD men ni får nöja er utan x)

Sloj-border
0

http://www.youtube.com/watch?v=CCeFqymWRxU här är länk till videon :)(vet inte hur man fixar den så man kan se den på aif x) :P )

[aammE]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#42 Fixat! Oskyldig

Sloj-border
0

#43 TACK!! :D:D:D<3

Sloj-border
0

om allt går bra och dom får ägg i skummboet och jag flyttar honan och allt de.. hur ska ynglena klara sej? ska jag köpa sånna här plastölglas? jag såg nemligen en som hade det. och ska man he nån här mjukt plast och sticka några hål i det så värmen i luften håller sej? :)

heffaklump
0

I muggen? Jag hade inga lufthål i den :P Tror dom tar lugt ifrån bubblorna. Du kan nog släppa i honan nu när han har fixat en litet skummbo :D Det kommer ta ca 1 dygn från att du släpper i henne tills att hon är lek villig. Han kommer ju jaga henne som en tok och bita henne och vara jätte stygg med henne ända tills dom börjar leka, men det ingår i leken ;)

Sloj-border
0

#46 haha okej :P det är så han har gjort hela tiden! :P han biter henne så hennes fenor har gått sönder lite och så.. :P När jag vakande i morse så hade honan hoppat up yngelboxen och hon var med hanen.. och det var då hennes fenor hade gått sönder lite. men jag tror inte att dom parade sej då  för att jag ser inga ägg där i, och sen har honan fortfarande lekdräckten kvar och så.. :P

Sloj-border
0

behöver man ha uppsikt över dom hela tiden eller kan jag åka iväg på djuraffären? :)

heffaklump
0

Du kan åka på djuraffär du :) Har dom parat sig i yngelboxen eller? Jag fattade inte riktigt :P

Sloj-border
0

guu vad taskig han är mot henne!! jag funderar på att flytta henne tillbaka till hennes akvarium.. för hon verkar ganska slö och hon är stilla helatiden (förutom när hanen jagar henne) och så har hon bleknat lite också.. ska jag flytta tillbaka henne tycker ni?

heffaklump
0

Har dom parat sig?

Sloj-border
0

nä jag tror inte det.. :/

Sloj-border
0

#49 nä honan hoppade ur yngelboxen ut till hanen och jag vet inte om dom parade sej där .. :P ^^men jag tror inte det .. :P

heffaklump
0

Okej, men jag tror inte det ska vara någon fara, det lixom ingår ju i uppvaktningen. Honorna brukar återhämta sig bra sålänge det inte är köttsår då.

Min hona låg också bara still så länge inte hanen jagade henne och sen tillslut så började hon komma in i den här lek villigheten och vajade på hela kroppen och när han kom nära henne och lixom fäller hon in fenorna längs kroppen.

Då brukar det inte ta lång tid innan dom parar sig, kanske några timmar beroende på hanen då :)

Sloj-border
0

hihi okej :D men om dom inte har parat sej tills ikväll, ska jag ta bort honan då? :P för om dom parar sej mitt i natten kan jag ju inte flytta honan :P^^

heffaklump
0

Nej gör inte det ;) Då förstörs uppvaktningen. Det kan ta ett tag ibland innan honan blir lek villig osv och då ska man inte flytta på henne från hanen. Du nästan måste ha lampan tänd hela natten för annars så glömmer han att ta hand om skummboet och även i framtiden så kommer han inte kunna ta hand om äggen. Jag får lägga en filt över karet då jag har det i mitt rum :P

Sloj-border
0

okej :P

Sloj-border
0

asså dom parar sej aldrig! :O och han bara jagar och biter honan HELA TIDEN! jag blir orolig för henne! :/ kan man byta hane? och isåfall kan han använda ´skumboet som den andra byggt?

tacksam för svar!

Sloj-border
0

snälla är det ingen som kan hjälpa? :'((

LisenN
0

Har han varit riktigt elak mot honan och hon ser ut att må dåligt så tar du ur den ena av dom.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Sloj-border
0

ja honan ser ut att må dåligt!!! :O hon vill bara bort därifårn.. man kan jag ta min andra hane? han är mycket snällare!

tack så jättemycket för svaret LisenN

heffaklump
0

Är du säker på att dom inte har parat sig då? Det kan vara svårt ibland att se äggen.

Sloj-border
0

hmm, ja det kan dom ju iof ha gjort.. men jag ser absolut inga ägg…

heffaklump
0

Hmm, honan kan ju också inte ha så mkt ägg i sig också så de lilla äggen hon ahr lagt kanske hanen har proppat upp långt upp is kummboet?

Om du är 100% säker på att dom inte har lagt ägg så kan du he tillbaka honan i yngelboxen och byta hane. Hur ser honan ut?

Sloj-border
0

hon är mycket smalare nu.. dom kanske har parat sej.. jag har satt dom tillsammans nu (asså den andra hanen) men dom blev bästisar istället för partners.. xDDD haha min Kampfisk izecold är så snäll x)))<33

heffaklump
0

Men om hon är jätte smal så har dom nog kanske parat sig. Ibalnd kan honan äta upp alla ägg och så även hanen. Men det är ju mer vanligt att honan gör det, iallafall med de ägg hon får tag i ;)

Sloj-border
0

okej ;)

heffaklump
0

Min hona åt inte äggen utan hjälpte hanen. Hmm, har du någon annan hona?

Lovizaa
0

Spännande att se om det ligger ägg någonstans i skumboet. :)

heffaklump
0

Ja det skulle ju inte kunna vara helt omöjligt (:

Sloj-border
0

nä :/ jag har bara 1 hona men jag ska beställa en CT hona och en Makropod Paradisfisk Kampfisk hane ;D

heffaklump
0

Jaha okej ;D Jag har beställt en massa honor tills imorgon, det kaaaanske blir någon över till dig om du vill köpa en på en gång ist för att vänta kommer köpa dom flesta om dom är som jag ahr tänkt mig :) Du kan ju också få låna en hona av mig om du villd det ^^

Sloj-border
0

haha jaa :D ja man kan ju låna av varandra också :) du kan ju låna av mej också! :)

heffaklump
0

Ja :)

Sloj-border
0

:))

KerstinL
0

#71 Vad menar du för fisk?? Macropod och Kampfisk är inte samma sak.. Macropoder är vackra men elaka och du kan inte ha dom med kampfiskar.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Sloj-border
0

hehe ja jag läste jusst det x)) haha^^

Lovizaa
0

hehehe.

Sloj-border
0

hihi ^^