Fick en kampfisk.... Behöver lite hjälp!
Jag fick en Kampfisk av min kompis då hennes akvarium gick sönder.
Hon sa att det var en hane, bara det att fenorna inte vuxit ut. Men jag tror det är en hona?
Vissa hanar kan tydligen låssas vara honor, men den här har bott ensam hos grannen i 4-5 månader och nu två dagar hos mina platys. den har ju korta fenor så jag tycker det borde vara en hona? Finns det något bergsäkert sätt att veta?
Jag undrar hur en Kampfisk mår bäst att leva. Nu bor den med mina 5 korallplatys, i början var den lite tjurig mot dem och jaga dem, men nu gör den inte det längre.
Vill kampfisken ha sällskap av en av samma sort? Hona eller hane? Eller mår dem bäst ensamma?
Om det skulle bli yngel, kan jag flytta föräldrarna till ett annat akvarium, kan det vara samma eller måste dem bo i olika? I sådant fall hur länge måste dem bo i sär? Hur ofta leker dem?
Kan kampfiskyngel äta platysarna?
Eller är det bättre att flytta kampfisken till vårat stora akvarium, vi har lite barber och några grå fiskar, silverhajar och en Slöjstjärt.. Sedan bor det två vändmalar och tre Ancistrus malar och några pansarmalar.. Akvariet är på 350+l så det finns plats.
Jag har inte vågat sätta kampfisken där för att vändmalarna brukar äta de fiskarna dem kommer åt, och kampfisken är ju inte så snabb, och flyr inte direkt?
Vad tycker ni??

Kampfiskar trifs ofta ensamma men de kan gå ihop med andra fiskar, ett säkert sett att se skillnad på hona och hane är att honor har som en vitt plupp (äggledaren) bakom de armliknande fenorna längst fram. Hanar kan också ha korta fenor och dom hanarna kallas för plakat. Jag överlämnar de andra frågorna till någon annan mer kunnig så inte jag säger fel även om jag kan en del x) Kan iallafall säga att kampfiskar har fått sitt namn just för att hanar inte gillar varandra utan slåss till döds isortsett. Dom leker heller inte (oftast inte vad jag vet) i strömt vatten tex om pumpen är på eller liknande, hanar kan också vara mycket aggressiva mot motsatt kön med.
Ok, tack för svaren!
Jag har två hanar tillsammans.. köpte den ena som en hona med hon visade sig vara en hane men de bråkar inte alls.. Men jag har inte hört om nån som haft det innan 
Eller vänta.. hamna detta rätt eller är jag helt ute och fiskar? :S
Jag måste nog gå och lägga mig snart.

Man ska verkligen inte ha det "/ Det kan gå bra så länge ena hanen kanske är tillräkligt ung för att inte vara nåt hot mot den andra men sedan när den yngre blir äldre så kan det nog sluta i bråk. Det är ju deras naturliga instinkt att slåss mot andra hannar.
Han ska flyttas för sökerhets skull inom några dagar när jag får hemm mitt nya akvarium :) Båda är fullvuxna, men de har väldigt gott om gömställen så det är nog drf
i vissa, extremt sällsynta fall kan man ha hanar med varandra… En jag vet hade fem vuxna hanar tillsammans utan problem!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Oj!
Hade de växt upp tillsammans då eller?
Jag har hört någonstans att det Kan gå att ha flera hanar tillsammans i akvarium fulla av växter, och självklart på rättså många litrar. Jag beundrar verkligen alla som klarar av att ha dem i samma kar, men ändå tycker jag att det vore lite läskigt… :P
Mitt är ju dock inte alls stort
Men mkt växter är det :) De äter tillsammans och sånt med :)
Men hade jag vetat att det var en plakat-hane hade jag ALDRIG stoppat ner honom! Det är ju oerhört sällsynt att det går bra
Det är absolut inget man ska testa i alla fall XD Dessa hade inte växt upp tillsammans, faktiskt :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Där ser man
de kanske var ovanligt snälla till sinnet för att vara kampfiskar :) Min blåa veiltailhane gör verkligen inte skäl för sitt artnamn xD OT men min ena snäcka har börjar röra lite på sig nu :) Men fiskarna är oerhört nyfikna