Ett nytt litet yngel!
Hej!
För ca 5-6 veckor sen skaffade vi nytt akvarium. Vi hade haft ett 15 liters akvarium förut (för ca 3 år en), detta tror jag är 30 liter. I alla fall så köpte vi fiskar för ca 2-3 veckor sen. De är platys, neontetro och en mal.. De väldigt livliga.
Men i går så såg jag något lite vitt/grått med små svarta prickar. Det var ett litet fisyngel! "Woho" tänkte jag men jag var ju liksom inte förberedd med något litet akvarium eller ett såntdärt litet nät som bebisarna är i.. annars kan dom ju bli uppätna!
Och i dag, på annandan, så är ju allting stängt, så vart skulle jag då hitta ett litet bebis-fisk-nät (eller vad det nu heter). Jag funderade på att lägga fisken i en glaburk, men vattnet skulle ju bli kallt och fisken skulle dö.. :o/
Så.. jag tänkte "Åh nej, tänk om han dör!" Han fick i alla fall heta Olle, eftersom att jag tyckte det passade :o)
I dag, på morgonen när jag steg upp, kollade jag i akvariumet men såg ingen liten bebisfisk.. Men helt plöstligt såg jag honom! Åh, vad jag blev glad! Olle hade överlevt natten och jag hoppas att han kommer att överleva tills på tisdag, då jag ska köpa ett litet fisk-bebis-nät..
Men en sak tycker jag är konstig, han verkar inte ha några syskon..? Dom kanske har blivit uppätna eller något..
Men min fråga var då: Hur länge är fiskbebisarna ägg? Och hur ser de ut, kan man se dem?
Jag tror att två andra fiskar i akvariet är gravida eftersom att de blivit ganska tjocka sen vi köpte dom.. så en till fråga lyder så här: Hur vet man att en fisk är gravid?
Jag blir jättetacksam för svar!
Mvh.
conejo (kanin på spanska)

Kanske skriver bebis istället för yngel, men då menar ju jag såklart yngel ;)
Platys är "gravida" i 20-25 dagar, dom bär sina befruktade ägg i magen och dom kläcks när honan släpper dom (därav namnet levandefödare). Platys är i stort sett "gravida" hela tiden, det är troligtvis ett sånt yngel du har för yngel efter Neontetra är betydligt svårare att få, dom är romspridare (sprider sina ägg i bla växter) sen tar det en viss tid innan dom kläcks. Dessa ägg är smaskens för fiskarna (även neonerna) så chansen är minimal att en skulle överleva. Dom är dessutom nästan inte synliga med enbart ögat när dom kläcks.
Spara inte en massa yngel nu bara för ditt akvarium är i minsta laget, helst ska ett akvarium vara på minst 40 liter..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Låter som ett lite trångt akvarium, jag skulle hellre skaffa ett större till fiskarna och använda detta som yngelkar.

Okej, tack för svar! Men jag minns inte riktigt hur stort akvariet är, men det är völdigt stort i alla fall, så det borde inte vara för litet..
Men varför föddes bara ett yngel?
dom andra blev nog uppätna eller oxå så hittar du fler i morgon, dom är experter på att gömma sig nämligen.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Okej :)
Jag köpte en lite annorlunda "fiskbur" idag.. Den var av plast och.. den är te svår att förklara men.. han kunde ha gravida honor i en liten plastlåda som flöt på vattnet (med små hål i) och under var det som ett galler, så när fiskarna födde yngel skulle de ramla ner där emellan, så att de inte kunde bli uppätna.. men som sagt, svår att förklara..
Hon i affären sa också att de kunde föda ett yngel och sedan föder fler efter några dagar.. Är det sant? Låter ju lite konstigt men, men..
Jag satte en hona (om det nu är det) i denna såkallade "bur". och jag tror att den är gravid, eftersom att en är ganska tjock.. men är osäker på om det är en hona.. det kan ju vara en hane..Har någon en bild på en Platy hona och hane?