Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 3835 ggr
Sloj-border
0

HJÄLP!! mina slöjisar!! :'(

2 av mina slöjstjärtar slutar simma och låter sig flyta ett tag innan den börjar simma igen ibland, är dom sjuka?? Gråter snälla hjälp!! vad kan det vara? :O

limaka
0

det kan vara för varmt?

Evelyn
0

Berätta mer om förhållandet i akvariet! :)

- Hur stort är akvariet?
- Hur många slöjstjärtar (+andra fiskar?) har du och hur stora är de?
- Hur länge har akvariet varit igång?
- Hur varmt är vattnet?
- Vad har du för pump/filter (vad har det för kapacitet)?
- Är fiskarna nya?
- Har du testat vattnet? Om du har det, hur ser det ut med nitrit/nitrat/amoniak? Om inte, be närmsta zooaffär testa åt dig (för det mesta gratis) eller köp egna tester och testa vattnet själv. Se dock upp för sticktesten (pappersremsorna) som ofta är missvisande!

Sloj-border
0

jag har ett 54 L akvarie :)

jag har 3 slöjstjärtar, 1 pansarmal och 5 platys

jag startade det 2 dagar innan jul och köpte 2 av slöjstjärtarna dagen innan jul (hade sån där safe start)

jag vet inte riktigt hur varmt vattnet är men jag ska köpa en nästa gång jag går på djurkompaniet

jag har en pump som följde med akvariet… vet inte riktigt vad den har för kapacitet, märket heter AQUAEL och så är det FAN-1 plus.

två av slöjstjärtarna kom den 23 december den andra kom veckan efter. jag har testat vattnet för inte så länge sen och det var ganska bra, det var lite för mycket bajs men jag har gjort renr och gjort mycket vattenbyten ;)

Evelyn
0

Är tyvärr lite trångt i ditt akvarium :/ Slöjstjärtar är stora fiskar som växxer snabbt och skitar ner mycket och kräver större akvarium och större filterkapacitet :/
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1

Pansarmalen vill också gärna ha några kompisar, men det kanske du visste :)

Jag tycker också du köpte fiskarna lite för snabbt, akvariet bör gå några dagar med vatten, växter och pump innan man köper första fiskarna. Du verkar i alla fall ha haft tur då de överlevt hittills :)

Hur ofta gör du vattenbyten och hur mycket vatten byter du? Hur ofta slammar du botten på skit? och hur ofta gör du rent pumpen? gör du rent den sammtidigt som du byter vatten?

Har du någon doppvärmare i akvariet?

Sloj-border
0

#4 jag jag vet att det är litet :/ men djuraffären jag köpte av sa att man kunde ha typ 10 slöjstjärtar i 54 L :O men jag ska köpa ett större till höst och då ska slöjisarna få flytta dit :)

jag gör rent 1 gång i veckan och slamsuger samtidigt då, jag byter ungefär 1/3 av vattnet då ;)

jag jag vet att pansarmalen behöver kompisar men affären jag köpte av sa att man kunde ha den ensam :S :(

och affären sa att man kunde köpa dom så snabbt som jag gjordeGråter jag brukar inte göra ren pumpen så jätte ofta… jag har gjort det 1 gång för jag har hört att man inte ska göra de så mycket?? men då gjorde jag inte de samtidigt som jag gjorde vattenbyte för jag har hört att man inte ska göra de heller :P

jag har tagit bort doppvärmaren för jag har hört av kerstinL att man inte behöver och att det inte är så bra för att det kan överhetta akvariet om det blir något fel…

Tack för att du vill hjälpa mej! :D

Lovizaa
0

köp en termometer och kolla hur varmt det är. :)

Evelyn
0

#5 Tyvärr är inte alla zooaffäreer att lita på :/ Därför jag jobbar i en och försöker få rätsida på det i alla fall i den butiken! :D

Vattenbytena låter bra, 1/vecka är alldeles perfekt :) Dock så behöver du inte slamsuga varje vecka, då kan det bli "för rent". Slammsug när du tycker att det ser ut att behövas och lämna några centimeter runt växterna och låt det vara under övrig dekoration (stenar, rötter etc.)

Som du säger så ska du inte rengöra pumpen för ofta. Den bör endast rengöras när man märker att flödet märkbart minskat och filtermaterial bör då kramas ur i akvarievatten för att behålla bakteriefloran :) Du inte heller heller göra ren den i samband med vattenbyten, alldeles riktigt :)

Doppvärmare bör man ha till så gott som alla fiskar utom dammfiskarna (guldfisk/slöjtsjärt/koi etc) då de vill ha kallt vatten. Visst kan doppvärmare få fnatt och "koka" fiskarna (har hänt mig en gång), men det händer ytterst sällan och för det mesta så stendör den bara, utan att överhettas. Köper man också ett välkänt bra märke (jäger, t.ex.) så behöver man inte vara orolig :) Kör man utan doppvärmare till fiskar som vill ha varm,are vatten (de flesta trivs bra i ca 26 grader) är det lätt hänt att de drar på sig sjukdomar då imunförsvaret försvagas under felaktiga förhållanden, som t.ex. då kallt vatten.

Dina slöjstjärtar vill ju dock ha kallt vatten, så det var bra att du kopplade bort doppvärmaren :) Dock så vill pansarmalen och platyn ha varmare vatten, så du bör koppla i den igen så snart guldfiskarna flyttat eller försöka omplacera dem och köpa nya till höst när du köpt nytt akvarium :)

Hur mår slöjtjärtarna nu? Fortfarande hängiga? Inga andra symptom? Hur mår de andra fiskarna?

Ta med vatten in till zooaffären nästa gång och be att få det testat för nitrit, nitrat och amoniak och köp också en termometer så du kan hålla koll på temperaturen i karet :)

Sloj-border
0

ja det är synd att man inte kan lita på alla :/ men det är ju bra att du är att lita på iallafall! :D

okej då slamsuger jag inte lika ofta och så kopplar jag i doppvärmaren igen ;) men då har jag ingen doppvärmare till yngelkaretObestämd :P

jag älskar mina slöjstjärtar så fruktansvärt mycket så jag kan bara inte omplacera dom (det låter konstigt att man kan älska dom så mycket men det är sant! :P) jag får se om jag lyckas övertala mamma och pappa att köpa ett större akvarium tidigare än hösten :P (dom vill se att jag fortfarande har intresse innan dom köper ett till :P men jag kommer alltid att ha intresse! :) )

Jag gjorde ett vattenbyte på 50% igår och slöjisarna är nu pigga och glada! :D alla fiskar mår toppen nu! :D :D

jag ska köpa en termomerter nästa gång jag är på djuraffären (haha, jag brukar åka till en djuraffär minst 3 gr i veckan xD jag tycker det är så kul :P )

jag och lovisa pratade just om vilken djuraffär vi tyckte var bäst och då tyckte vi djurkompaniet för dom är så ärliga och kan mycket om djur! :) )

tack än en gång för hjälpen! :D

Evelyn
0

Nu missförstod du mig! :)
Koppla INTE in doppvärmaren, slöjisarna vill ju ha det kallt :) Koppla istället in den när slöjisarna flyttat eller omplacera platyna + pansarmalen :)

Att det blev pigga efter ett vattenbyte tyder på problem med vattnet, dra ner på matningen och gör ett mindre vattenbyte idag med :)

Härligt att höra att ni gillar Djurkompaniet! :) Vilken av butikerna är det? I vilken stad ligger den, alltså? :)

Sloj-border
0

hahah okej xD

ojdå okejGråter jag gör ett till idag igen :)

Jag och Lovizaa bor i sundsvall, så det är sundsvalls djurkompaniet som är så bra!! :D

LisenN
0

#8 Ingen värmare till slöjstjärtarna! Dom vill ha kallt vatten men pansarmalen och platysarna vill ha varmt.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Sloj-border
0

jag har en 20 L genomskinlig "plastlåda" från IKEA som jag tänkte ha som yngelkar, men kan man kanske ha 5 platysar och 1 pansarmal där??Obestämd eller är det för litet? :/

Evelyn
0

#10&12 Jaha, där ser man! Då kanske vi setts någon gång? :)
20 l är för litet, tyvärr.. köp hellre en lite större plastlåda på ca 50 l, kostar inte många kronor på IKEA :) Då får du också plats för fler kompisar till pansarmalen!

TccT
0

Slöjstjärtar mår bättre i normal akvarietemperatur. Koi och guldfiskar kan ha normal temperatur eller svalare utan att det är några som helst problem. Men går temperaturen ner under cirka 10grader så går dom på sparlåga och ska inte matas. Vet att slöjstjärt är odlingsform av Guldfisk men den är känsligare än Guldfisk. Att affären tycker 10stycken slöjstjärtar får plats i 50liter är ju ett skämt till råd. Menar att det är uselt

Sloj-border
0

ja jag har träffat dej där :D du kanske inte kommer ihåg men i tisdags så var jag och lovisa på djurkompaniet (jag hade min hund med mig oxå, en borderterrier) och så frågade jag dej om ni hade äppelsnäckor och flytväxter :P

okej vad synd! :/ men jag kan kolla på IKEA :) och fråga mamma för hon säger att jag inte har mer plats i mitt rum… men jag ska övertala henne ^^ :P

sophia007
0

Hoppas det går bra för det sloj-border!!!

Sloj-border
0

ja! :P :D

Primarosen
0

Jag hade 3 st slöjisar för ett tag sedan i en sån Guldfisk skål på 40l Först började doris flyta men simmade ibland, sen dog hon. Sen började scarface men dog sen nemo har jag kvar.

Har haft 9st slöjstjärtar men alla har dött på samma sätt. Och alla dom gånger har jag köpt nytt aqvarie, tror att där man köper dom att det går någon smitta i vattnet..

Jag skulle gärna vilja svara på din fråga men söker svaret på den själv.

Sloj-border
0

okej :'( gu va hemskt!!!! :'( men mina är jätte pigga! :) dom "sluta r inte att simma" längre :D men förut när de hände var dom också pigga… det var bara att dom slutade och simma och typ slappnade av… men det kan ju vara nån sjukdom att dom gör så?? :/ :P

Primarosen
0

19# JAg vill gärna veta lika mycket som du om det är någon som vet vad det kan bero på

ille
0

#13 Jag undrar om det är okej om jag gör vattenbyten varannan vecka i mitt 54l akvarium? Jag startade det innan jul och jag har gjort ren min pump 2ggr men i samband med vattenbyte :/ , jag slamsuger också varje gång jag byter vatten. Jag har 2 praktbotier, 3 pansarmalar, en ansictrusmal och 3 platy+1yngel+28yngel i ett yngelnät

KerstinL
0

#20 i ditt fall gissar jag på nitratförgiftning, 40 liter är alldeles för liten volym till 3 slöjisar. Dom skitar ner mycket mer än "vanliga" små fiskar.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

SofiaBlomberg
0

Hur mår dom små liven?

Jag har skrivit ett mail till dig, där jag undrar om ni ska ner till träffen.

Kan jag åka med er då?

Slå en pling till mig så ringer jag upp.

0705787162

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Lovizaa
0

#14 Vad är normaltemperatur då? 25 grader?

KerstinL
0

#24 Jag tror det är typ 20 grader..

Cool

Lovizaa
0

#25 Normaltemperatur för Slöjisar eller alla sorters fiskar?

KerstinL
0

Normaltemp för guldfiskar.., dom andra vill nog helst ha 24-25 grader

Cool

Lovizaa
0

Okej, jag trodde tccT menade för alla fiskar.

Sloj-border
0

#23 Hej! :) jag har svarat på PM:et, och tyvär så blir det ingen resa till stockholm den här träffen… :( men om det blir nån till så!! :D men då åker vi tåg.. :P'

Ynglena mår JÄTTE bra!!!! ;D dom simmar runt förfullt och är jätte pigga, och dom växer jätte snabbt! :O!! haha ^^

TccT
0

Det är inga som helst problem med 25grader för vare sig slöjstjärt/guldfisk/koi. Så runt 25grader kan man väl räkna som normal temperatur för flesta fiskarna

Sloj-border
0

vaa?:O guldfiskar är ju kallvattensfiskar!! :O dom ska ha 12- högst 25 men 25 grader är inte bra för dom…

TccT
0

Guldfiskar mår inte det minsta dåligt av 25grader bara för att dom klarar svalt vatten. Neråt 12grader börjar dom gå på sparlåga och ska matas bara lite. Som med många svenska "kallvattenfiskar" har dom inga problem med normalvärme