En simtur längs Memory-Lane #4 😊
Nytt år, nya tag.
Fortsätter min simtur längs Memory-Lane. Efter snart 40 år inom akvaristiken, så har nog det mesta simmat genom mina akvarium 😉🐠
Mina andra trådar hittar ni här 🙂
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1506999/en-simtur-langs-%22memory-lane%22
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1532223/en-simtur-langs-%22memory-lane%22-2
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1542197/en-simtur-langs-%22memory-lane%22-3
Vissa bilder kommer förmodligen att komma i dubletter, jag har sparat ner på olika hårddiskar och CD-skivor.
- Redigerat 2023-06-17 10:44 av Draken
Wow! Cool fisk… Vad är det för sort?
/sonjabonja😋
#1: Det är en Clariasmal ( Clarias batrachus) Elak som satan och tuggar i sig alt som går in i munnen. Även större ciklider 🙈
Nytt år, ny skiva …eller vad säger man 😜 Mycket konstigt även på dessa bilder 😉🙈
Fullvuxen Pleco
1 av mina 120 liters. Fisksoppa vad jag kan se😉
- Redigerat 2023-01-09 19:41 av Draken
Delfinciklid ( Cyrtocara moori) Malawi
Apelsinciklid ( Neolamprologus leleupi) Tanganyikaciklid
Snäckor.
Äppelsnäcka och Elefantsnäcka
Black ghost ( Apteronotus albifrons)
Golden (Labidochromis caeruleus) Hane och hona. Malawi
Chokladmal (Platydoras costatus)
Albino Ancistrus. Egen uppfödning
Metallpansarmal ( Corydoras aeneus)
Kejsargoby (Hypseleotris compressa) Hane
Papegojciklid ( Chiclasoma sp. "Hybrid")
Guldfiskar har jag också haft 🙈
Clownpleco (Panaque maccus )
Afrikansk glasmal (Pareutropius debauwi)
Eldstjärt. Fullvuxen hanne som var elak som satan. Han gav sig även på fullvuxna Påfågelciklider 🥴
En lustig prick detta 😉 Han flöt gärna runt på rygg när han vilade 😜🤣
Vändmal ( SB) som var gammal som gatan.
- Redigerat 2023-01-09 20:16 av Draken
Fundulopanchax gardneri. Hane
Detta är också en killie, men kommerinte ihåg vilken. Det är en hane i varje fall.
Fundulopanchax sjoestedti. Hane
- Redigerat 2023-01-09 20:22 av Draken
720 liter med en fiskkombo som absolut INTE är okej 🙈
#3: Vad händer där? 🙈
/sonjabonja😋
#39: Om du undrar varför hon ligger i en hink, så hade jag precis hämtat hem henne. Hon var en rescue som hade gått i 250 liter, så hon var lite krokig, förutom att hon var för stor för hinken.
#39: Hon var en stor tjej. Hon bodde hos mig i 8 år tills hon dog sommaren 2021, då var hon nog uppåt 12-15 år gammal 🙂
#28: min brorsa tog över en sån från en bekant och den (Ronja) är också riktigt gammal (kom med två gamla guldfiskar och en supergammal silverhaj som nu tyvärr är död).
Han hade även en när var liten och av nån anledning behövde den tillfälligt flytta till mitt akvarium vilket sluta med att den åt upp alla mina fiskar 😢
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#42: Synodontisen blir riktigt gamla 🙂 Och de äter fisk. Så man vill inte ha för små fiskar med dem 😉
#43: Jo, det har vi fått lära oss (den hårda vägen).
#44: Jag fick också lära mig det den hårda vägen 🙈
När jag köpte min första Synodontis för en massa herrans år sedan, hade jag ingen aning om att det var en rovmal. Jag kunde inte begripa varför alla mina fiskar försvann hela tiden 🙈
#41: åh! Vad fin hon är. ❤️
/sonjabonja😋
#46: Ja hon var det 🥰
Är inne på en mer "normal" period vad gäller fiskar i denna laddning 😉
- Redigerat 2023-01-12 22:02 av Draken
#48: Gurami är ju så roliga när dem ska känna sig fram med spröten 😍
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#49: Ja de är jätteroliga. Blir eventuellt två par Dvärggurami, ett i vardera karet. har inte bestämt mig riktigt än.
Spixisnäcka ( Asolene spixi)
6 kantigt akvarium på 60 L. Här hade jag glödbandstetra och några snäckor.
Juwel Rio 240. Tanganyikaciklider
Två av mina stora pojkar. Jag fick skilja dem åt nä de blev könsmogna.
Dessa två är pappa till många av mina egenodlade scalarer.
- Redigerat 2023-01-12 22:54 av Draken
Väderål (Misgurnus anguillicaudatus)
Hade två Gulbukade sköldpaddor på den här tiden också. De var gamla redan när de kom till mig, så jag hade dem bara i några år.
Har fått fram både röda och gula Ancistrus genom, åren 😊
Två av avelshonorna. Också dessa har ett par kullar efter sig 🙂
Jordätare (Geophagus sp. orange head tror jag)
Tanganyika. Kan inte minnas vad den heter 🙈
Chokladciklid (Hypselecara temporalis)
#53: Har man kardinaltetror när man heter Draken? Hehe, kunde inte låta bli 😁 Men fina!
- Redigerat 2023-01-14 14:23 av fluffis
#58: Ser riktigt snyggt ut! 😀
#75: Vad grann hon var! För att vara hona. Ja jag vet att jag diskriminerar men så är det ju 😁
#74: Kejsartetra, hmm, ser precis ut som mina kerritetror. Men jag har inte fått riktigt grepp om den riktiga skillnaden. Men de verkar lika i alla fall.
#83: Heter man Draken så kan man ha allt 😁🤣
#86 Har för mig att jag köpte dem som Kejsartetra.🤔
#87:
Haha 😁
Ja, det verkar vara ett problem att båda kallas kejsartetra (Emperor tetra och purple Emperor tetra/Royal Emperor tetra) på andra sidan pölen. Och så blir översättningen rörig. Kerritetran bara 4 cm resp kejsartetran 6 cm enligt Zoopet så ja….
Jag såg själv förra veckan ett akvarium märkt med "kejsartetra" där fiskarna enligt mina ögon såg ut som kerritetror. Men ja, jag är inte expert. Vet bara att kerritetran är grymt snygg med lilaaktiga skimmer. Och kejsartetran finns det en svart variant av som jag dreglar efter 😁
#88: Alltid haft svårt med skillnaden också men vad jag klurat ut är att Kejsartetra brukar ha som ett litet svärd i mitten av stjärtfenan vilket Kerritetror inte har.
#88: Då är det nog Kejsartetra på bilden, den var betydligt större än 4 cm. 🙂
#89: Det har jag inte tänkt på faktiskt 😊 Måste kolla nästa gång jag är på Dogman 😁
- Redigerat 2023-01-17 10:14 av Draken
#89:
Ahh smart, ser tydligt skillnaden på Zoopet. Ska nu kolla mina egna fiskar också 😀
Jag tycker att mina, som är köpta som kerritetror, är stora också, lite drygt 4 cm. Hmm.
Nu har jag kollat stjärtfenan på mina, inga spjut 😀
#74 Inte jättesvårt eg att skilja på dom. Titta på: Ev fettfena. Sen finns stjärtfena och ögon oxå.
#92:
Okej.
Vilken fisk är det i bild #74 tycker du?
Förresten Draken du råkar inte ha en bättre bild liggandes på dina kerrikejsor? 😀
- Redigerat 2023-01-17 16:08 av fluffis
#93 En hane av Kerritetra för blåaktiga fettfenan och så pass färgstark
- Redigerat 2023-01-17 18:30 av TccT
#94: Det låter logiskt 😀
#94: Ja där ser man 😊🙈 Dock vill jag minnas att den var större än 4 cm, men vissa individer kan väl bli större 🙂
Fundulopanchas gardneri. Hane
Blå posthorn med dåligt skal
hane och hona från min röda guppystam.
Jordätare. Kommerinte ihåg vilken av arterna dock. Detta är iaf en hona.
Rödzebra hona. OB rödsebra hane
Var ett tag sedan jag skrev något här nu. Har hittat mer bilder på andra hårddiskar, så jag har fortfarande över 3000 akvariebilder osorterade 😜🙈
Flaggciklid (Mesonauta insignis)
Afrikansk fengädda (Polypterus senegalus.)
Papegojciklid (Cichlasoma sp. "Hybrid")
Palettciklid (Pelviachromis pulcher)
Pleco . Rescue
- Redigerat 2023-04-05 12:59 av Draken
Jack dempsey (Rocio octofasciata)
Oxyeleotris urophthalmus.
(Förvuxen goby 😉)
Ålmal (Clarias gariepinus)
Sajicaciklid (Chiclasoma sajica)
Panaque sp. - L191
- Redigerat 2023-04-05 13:12 av Draken
Posthorn i alla färger och storlekar
300 liters akvarium. Fick detta akvarium nytt av maken när jag fyllde 20. Det är nu 30 år sedan,. Men akvariumet finns kvar och skall eventuellt ställas iordning 🙂
112 liter. Finns ej kvar.
720 liter. Finns ej kvar
Scalarekub 380 liter. Finns ej kvar
Vad kul att du har fotat så mycket!
Den där Jack dempseyn är ju vacker som en tavla med det där skimrande pärlmönstret 😀
Jätteroligt att se alla bilder. Önskar jag varit bättre på att försökt fota akvarium och fiskar jag haft genom åren.
#138: JD är en mycket vacker fisk. Men den blir ju stor, och man måste tänka sig ordentligt för innan man släpper ihop den med andra fiskar.
#139: Jag har alltid varit väldigt intresserad av att fotografera. Pappa hade en Hasselblad som han inte använde, så jag fick ta den, och sedan det ( -80 talet) har jag alltid haft kamera med mig när jag skall någonstans.😊
Ny laddning sorterad. Mestadels "normala" fiskar denna gång 😉
Först ut Platy "Tuxedo"
Alldeles nyss "frisläppt" från pappa
Snäckor. Äpplen och Posthorn i massor 😁
Gammal som gatan och sur som ättika var han.
Pärlciklid (Herichthys carpintis) SB
- Redigerat 2023-04-05 22:48 av Draken
Zebracikid (Amatitlania nigrofasciata)
Jack dempsey (Rocio octofasciata)
Flaggciklid (Mesonauta insignis)
Guldsömsciklid (Andinoacara rivulatus) Hona
Scalare. Dantum cream red eyes
En av mina "rena" stammar med Endlers ( och en Platy som ville vara med på bild 😅)
Vad fina! Brukar svärdbärare ha likadana färger hona och hane? För guppieshonor är rätt bleka och gråa har jag förstått. Nån gång ska jag ha någon levandefödare 😀
Vilka fina fiskar, snäckor och akvarium!
Har alltid gillat Mollys och scalare
#162: Ja de kan ha det. Skulle vilja ha de med svart stjärtfena igen, men har inte hittat några. Dessa var köpta privat på auktion, så de var förmodligen framodlade.
#163: Tack. Skall vara ärlig och säga att Molly aldrig har hört till storfavoriterna här hemma, men scalaren är en av mina absoluta favoriter. Dem har jag haft i över 30 år 😊
Ny laddning bilder.

Akvarium 400 liter
- Redigerat 2023-04-21 09:46 av Draken
En av mina Endlerstammar.
En av mina snygga Japan Blue Guppyhanar.
Vändmal (Synodontis nigrita) SB
- Redigerat 2023-04-21 09:55 av Draken
Marmorscalare. Dominant par
Zebrascalare. Dominant hane