eSHa2000 och zebrasnäcka
Är det någon som vet om medicinen eSHa2000 kan ta kål på zebrasnäckor? Eller måste jag föra över hen till ett separat kar? Ska behandla en enda Kampfisk och hade helst sluppit köpa ny pump och doppvärmare till ett karantänkar enbart för detta..
MYCKET tacksam om någon som vet och kan svara!

Det står att det kan döda snäckor (jag har dock aldrig haft problem med det när jag behandlat men olika snäckor är ju olika känsliga) så vill du vara säker så plocka ut snäckorna temporärt.
När jag behandla mina akvarium med axilur (som dödar neritinasnäckor) så plocka jag ut snäckorna (neritina och elefantsnäckor) och hade de temporärt i ett mindre akvarium utan problem (hade ingen pump eller värmare till det och lät bli att mata dem under den tid de bodde där). När akvarierna var färdigbehandlade och jag gjort vattenbyten så fick de flytta tillbaka igen.
Men för övrig medicinering har jag inte tagit ut dem och iaf posthorn, sandsnäcka och elefanter har klarat sig bra (minns inte om jag behandlat akvarium med neritina snäckor med esha2000).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag hade kört på att hitta något som rymmer några liter vatten och kört på att flytta dem. Och sen byta hälften av vattnet varje dag under den veckan det medicineras
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
#1 och #2: tusen tack för kloka råd!
Just denna snäcka (bara 1) dog nästan för ett år sedan när stora karet behandlades med NoPlanaria. ”Hon” låg en morgon på botten upp och ner. Fick flytta till karantän och återhämtade sig fint. Efter en månad stoppade jag in henne i stora karet igen och samma sak inträffade ännu en gång. Förstod sedan att NoPlanaria sitter kvar i drivveden och bottenmaterialet. Tillbaka i karantänkaret rörde hon sig inte på två veckor förutom att hon vid ngt tillfälle rullade runt. Men efter två månader var hon helt återställd och det var rätt mycket jobb med att få igång tillräckligt m alger eftersom det är det enda de äter. Så slutsatsen blir nog att det blir karantän för kampfisken (han har förmodligen ”bara” skadat sig och rivit av en bit ryggfena och jag tror inte det är röta, men jag vill ta det säkra för det osäkra; och sedan ändra inredningen som kan ha varit orsaken när han retar sig på snäckan)… lessen för lång respons!! Är bara mycket förtjust i detta udda par och orolig för kampfisken. Han har ont och ligger i toppen av ett växtmyller så han kan ligga still och andas vid vattenytan. Jag försöker mata honom för hand. På nätterna märker jag dock att han har simmat ut på den andra sidan av karet - så han är något rörlig (men gillar kanske inte det starka ljuset på dagen??)
Förlåt nu ska jag inte skriva mera!
Tack igen för att jag fick höra om dina tankar i detta!
- Redigerat 2022-12-02, 22:48 av SallyO'Riley
#3: Du behöver inte be om ursäkt för långa inlägg 🙂
Du har fått bra svar från övriga i tråden, men eftersom kampfisken värkar ha skadat fenorna, så funderar jag om det är väldigt strömt i karet ? Fenorna på kampfisken, särskilt de med mycket långa fenor, är sköra, och de kan "gå sönder" av för strömt vatten.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#4: tack!! Nej inte strömt alls - en aquael mini fan på lägsta nivå m utflöde över en ”vägg” som dämpar ytterligare. Jag ser nu att ryggfenan är borta och han ligger lite på sidan med ena ögat ovanför ytan. Försöker få honom att äta men han saknar aptit. Har precis flyttat honom till karantänkar med lite gammalt vatten och mestadels nytt, jämn varm temperatur + droppat i eSHa2000 och håller tummarna. Om han överlever detta ska jag skapa ett riktigt större biotopakvarium utan kantig ved!😞
Tack alla för er respons - man känner sig rådlös på egen hand!!
ha ser ut att ha väldigt skadade och "fransiga" fenor. Är du säker på att det inte ä fenröta ändå ?
Vad bra att du har lagt honom i karantän, hoppas han piggar på sig 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#7: hej igen - nej, han är en ’Crowntail betta’ och ska se ut så där; det är ryggfenan som försvunnit helt. Jag medicinerar och ska åka och köpa ett större kar som han får flytta in i om några veckor när allt är i balans. Bara han äter och läker.
Tack igen, och trevlig helg🐠
#8: Okej, då är det ju rätt och riktigt.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI