Annons:
Läst 57 ggr
Elvatrettiosju
2022-10-21 11:03

70 liters akvarium

Hej allihopa!

Jag och sambon har precis skaffat oss ett 70 liters akvarium (306040) och vi funderar nu på fisk.

Vad tror ni om guppys, dvärg gouramis, neontetror och skäggmunsmal (L032, Aqua Boas)? Tror ni de alla fungerar bra tillsammans och hur många av varje är lämpligt?

Annons:
Draken
2022-10-21 12:20
#1

Det är för litet för alla de arterna. Guppy är duktiga på att föröka sig, och det är Ancistrusen (skäggminsmal) också. Ancistrucen är dessutom ena riktiga skitgrisar, och det bör ha ett akvarium på minst 100 liter.

Gurami och Neontetra borde inte vara några problem. Heller inte Guppy och Neontetra eller Guppy och Gurami. Men det blir trångt om du skall ha alla arterna i akvariumet, bästa vore om du valde ut 2 av arterna och skippar Ancistrusen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elvatrettiosju
2022-10-26 15:23
#2

#1: Ahaa, okej. Då skippar jag den malen då. Vet att det finns någon liten mal som passar ett litet akvarium, men jag kommer inte ihåg vad personalen i djurbutiken sa att den hette. Kanske något du vet?

Nephi
2022-10-26 16:57
#3

#2: Snäckor eller räkor passar bäst som städare i mindre akvarium :)
Otocinculus finns också, men rekomenderar inte att du har mer än två sorters fisk då dessa precis som tetrorna är stimfiskar.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2022-10-26 16:59
#4

stimfiskar vill minst vara 6 stycken, helst 10 eller fler för ökad trygghet och bättre stimm


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2022-10-27 20:02
#5

#2: Håller med ovanstående. Snäckor eller räkor skulle jhag välja till ett mindre akvarium.

Jag tycker inte att Ottocinklus är en nybörjarfisk heller. De är ganska krävande.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: