Annons:
Läst 52 ggr
Eowyn of Rohan
2022-08-06 15:36

Brun/svart Kuhlii har satt ägg på glaset

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte igår att mina ca 1,5 år gamla bruna/svarta kuhlii har satt fast ägg på glaset till akvariet, nästan uppe vid ytan. Samma sak hände när de var nya i akvariet, men då blev rommen till guppymat nästan direkt. Den här gången finns äggen kvar fortfarande och jag håller tummarna för att det fortsätter så…

Äggen är vita, och de ska väl vara gröna? Eller är det annan färg på den enfärgade kuhliins ägg? Det måste vara kuhliin som är ansvarig, det finns även Guppy, Platy, guldbarb, Ancistrus, räkor och fläckig cory i 180-literskaret och de gör ju inte såhär. Det finns inga snäckor. Jag köpte 5 st bruna kuhlii för 1,5 år sedan, men de håller sig undan och jag vet inte hur många som finns kvar. Kan honor lägga ägg utan hane som befruktar?

Jag gjorde ett stort vattenbyte för en vecka sedan och då blev det ganska kallt. Jag brukar hålla 25 grader, (kanske det ökat lite under de varma dagarna i sommar?) men gick ner till 21 under bytet. Det kan ha triggat leken.

Viktigaste frågan: Om äggen nu får sitta kvar, är det någon som vet hur lång tid de behöver på sig att kläckas? Kan man se om äggen är befruktade? Kan jag skydda äggen på något sätt? Risken finns att ynglen blir guldbarbsmat trots att jag har många växter och gömställen men jag vill inte försöka flytta äggen.

Jag har googlat men inte hittat mycket om odling av kuhlii. Såg en tråd här, men då var ynglen redan ett faktum. Någon som vet något som kan vara bra att veta?

Annons:
fluffis
2022-08-06 17:34
#1

Jag tycker det ser ut som ägg från pansarmal, men jag är en bra bit ifrån säker. Jag har själv aldrig haft Kuhlii.

Eowyn of Rohan
2022-08-06 18:10
#2

Tack för svaret! Känner mig lite dum nu, men jag trodde att pansarmal bara satte fast på växter i akvariet. Eftersom det är allra högst upp på rutan trodde jag att kuhliin tagit fel på flytväxterna och rutan…
Då vet jag i alla fall att det tar 3-5 dagar! Håller tummarna.

Draken
2022-08-08 10:28
#3

#0: Det är dina Corysar som har lagt ägg 😉

Du skall inte känna dig dum 🙂

Lycka till, hoppas det blir något

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: