Annons:
Läst 122 ggr
A
9/22/21, 10:23 AM

Nybörjare på akvarium

Hej!

Jag och sambon ska ta över ett akvarium (110 liter) med guppys och Ancistrus i.

Personen vi ska ta över akvariet av säger att vi kan ta en del av det gamla vattnet att tillsätta i akvariet när det kommit till oss.

Vad behöver vi tänka på?
Kan vi släppa ner alla fiskar på en gång eller måste man börja om processen? Fiskarna har ju levt tillsammans samt varit i en del av det vatten som kommer finnas i akvariet.
Vi vill även ha ny inredning/sand och nya växter. Är detta möjligt? Måste medel tillsättas?

Kom med alla tips och råd ni kan!! Tack!!
/Anna

Annons:
Draken
9/22/21, 10:32 AM
#1

Det gamla vattnet gör ingen nytta alls i uppstarten av akvariumet. Nyttobakterierna sitter i filtret och bottensubstratet.

Rengör inte filtret om det inte är absolutnödvändigt. Frakta filtret i en hink med akvarievattnet, och behövs det rengöring, så krama ur det i hinken.

Ni kan mycket väl byta inredning och sand. Köp snabbväxande växter till en början och när akvariumet sedan har cyklat klart då kan ni byta ut växterna mot andra om ni vill det.

Läs gärna vår artikel om att starta ett akvarium, där kan ni få lite tips och goda råd också :)

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1502994/starta-upp-ett-akvarium-steg-for-steg

Lycka till.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
A
9/22/21, 10:56 AM
#2

Tusen tack för snabbt svar!

Okej, så det gamla vattnet förstår jag är onödigt och vi skall använda helt nytt vatten. Men att filtret är det viktiga med bakterierna i!

Nu till nästa fråga:

Jag förstår att man inte skall släppa ner för mycket fisk i ett nystartat akvarium utan det skall gå sakta. Och det innebär att vi då inte kan ta över alla fiskar på en gång från det akvarium vi ska ta över?

Jag har svårt att se hur det hela skall gå till, då vi ska ta över det akvarium som fiskarna är i och alla fiskar som finns i det..

/Anna

Draken
9/22/21, 11:01 AM
#3

#2: Ja precis. Filtret med bakterierna är det viktigaste. Se bara till att filtret inte torkat under tiden ni hämtar och ställer upp det nya akvariumet.

Jo du kan ta över de fiskar som går i akvariumet just nu, men köp inte till några fler på ett tag. Guppy är inga problem, men Amcistrus är ´ganskla grisiga av sig och de kan snabbt bli väldigt många om du har hane och hona. Så du måste hålla lite koll på vattenvärdena, köp hem dropptest för Nitrit, nitrat och ammonium.

Mata väldigt sparsamt från början, och inte alls de första 2-3 dagarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

A
9/22/21, 12:26 PM
#4

Okej, då är jag helt med!

Tusen tack för tydliga svar!

Kanske kommer någon mer fråga så småningom om.. :)

/Anna

Draken
9/22/21, 12:47 PM
#5

Det är bara att fråga på 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: