30 liters akvarium i obalans
Jag har ett 30 liters akvarium som varit igång i ett år. För ca två månader sedan fick jag algproblem och vattenytan blev helt grönfärgad. Har varit noga med regelbundna vattenbyten och även provat mörklägga några ggr utan resultat. Nu har alla räkor dött en efter en och min Kampfisk blir allt mer slö och grå för var dag som går. Har gjort tester som visar att nitrithalterna är lite för höga.
Snälla hjälp mig med tips på vad jag kan göra få att få tillbaka balansen i akvariet och rädda min Kampfisk!
Hur fungerar din pump? Är den ren och för hur många liter är den dimensionerad?
Jag skulle säga vattenbyten ca 40% om dagen tills du fått ned Nitriten till 0. :)
Hur mycket växter har du i akvariumet?
Hur många ljustimmar?
Hur ofta och mycket matar du 😊
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
#0: Det första du måste göra nu ärt att se till att få bort nitriten i vattnet. Nitrit är dödligt för både fiskar och räkor i mycket låga doser.
40-50% vattenbyten dagligen tills nitriten ligger på 0. När du har fått bort nitriten, kan du börja jobba med algblomningen.
Hur mycket växter har du ? Har du någon bild på hela karet ?
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Tack för alla svar!
Jag har bifogat en bild på akvariet. Det är Aquael nanoakvarium och jag använder mig av pumpen som kom med, rengör den med jämna mellanrum. Jag var bytt vatten en gång i veckan men ska definitivt göra det varje dag nu så nitriten försvinner. Belysningen har jag på i sex timmar och jag matar en gång om dagen, så jag antar att jag ska dra ner på det en tid?
Temperaturen har jag inte koll på tyvärr! Ska sätta i en termometer och kolla, vad bör temperaturen vara på?
#5: Ser superbra ut med växterna :) Under tiden du har nitrit i vattnet så mata ingenting alls, ljustiden är ganska lagom.
Kampfisk vill ha en temperatur på kring 27-28 grader.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#6: tack :) okej då gör jag uppehåll i matningen och kör dagliga byten så hoppas jag att nitriten försvinner
#7: Lycka till :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Ingen som ska klaga på att akvariet är under 40 liter? Men det kanske bara gäller vissa medlemmar 😇
🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu
#9: Kampfisk ensam i Nano är lagligt, i motsättning till hur vissa andra medlemmar håller sina fiskar !!
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#10 I min tråd var det ett ruskigt pådrag med referens till L80 ang minsta akv.storlek på 40L. Märkligt forum detta med HÖG dubbelmoral.
#11 Genomskinligt vem du menar 😆
-Och vart står det att Kampfisk i nano är lagligt? Kanske är lika ”lagbaserat” som rekommendationen Bör ang literantal 😎
🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu
#12: Det är stor skillnad på att ha en ensam Kampfisk i ett 30L och ett gäng endlers i ett 20L.
Kan du nu sluta kapa TS och gå tillbaka till din om du vill fortsätta diskutera liter antal.
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

#12 Jag tycker det är bra att den här typen av frågor kommer i ljuset men vad är det som är konstigt med att olika fiskar har olika behov?
L80 belyser tydligt att det är viktigt att fiskens/fiskarnas behov möts. Guppy är aktiva, pigga små fiskar. Kampfiskhanar med stora fenor är betydligt lugnare och simmar inte på samma sätt som guppies gör.
Att L80 togs upp i ditt fall beror på att det anses att det vore bättre ifall du hade ett akvarium som var på minst 40 liter. I det här fallet anses istället att den aktuella kampfiskens behov går att tillgodose trots det relativt lilla akvariet.
Det är inte dubbelmoral att ha koll på olika fiskars behov och rekommendera olika storlekar på akvarier utifrån det.
Som Nephi skriver skulle nog den här diskussionen passa bättre i den tråden du startade. Då slipper TS få den här tråden fylld med inlägg som inte är relevanta för den ursprungliga diskussionen.
Det räcker nu. #9 och #12 återgå till din tråd om du vill fortsätta denna diskussion. Annars vidtas åtgärder.
// Admin.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Jag undrar hur det går med ditt akvarium? Verkar det bli bättre? =)
#16: Jag har gjort nya tester och värdena ser bättre ut, nitrithalten är fortfarande för hög men inte lika mycket som förra gången jag mätte :) min Kampfisk är fortfarande rätt slö och ligger och trycker på botten. Jag fortsätter med vattenbyten och hoppas han återhämtar sig snart!
Okej, låter bra att du jobbar vidare! Vore kanske ändå bra att kolla temperaturen, så inte fel temp är en bidragande orsak till problemen. ☺️
#17: Det kan vara nitriten som gör honom slö, om den inte har hamnat på 0 ännu. Kan också vara, som skrivet ovan, temperaturen.
Kämpa på, hoppas han piggar på sig snart :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Du kanske redan visste det men nitrit i vattnet orsakar syrebrist. När jag hade nitrit i ett av mina nystartade akvarier så märkte jag det på att fiskarna var lugnare än i vanliga fall. Då låg det 0,8 ppm.
Eftersom jag har fler akvarier kunde jag bara tillsätta filtergojs i vattnet och efter ett par dagar med vattenbyten på ungefär 50% så var det borta. Utan tillgång till extra bakterier så tar det dock lite längre tid.
Hoppas att det ger med sig snart och att fisken blir piggare!